Tillsynen på hunddagis

Killaloe

Trådstartare
Läste det här igår och funderade lite på vad man egentligen kan förvänta sig av ett hunddagis.

http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda/1.1741404-dalig-tillsyn-pa-hunddagiset

För mig verkar hela situationen och framförallt dagisets agerande smått märkligt, umgås de inte med hundarna på dagtid? Vad gör personalen? Om det är så att de kan komma och gå som de vill i hus/rastgård utan personalens medverkan så kan man ju lika gärna ha hunden hemma om man har inhägnad trädgård om det ändå inte är någon som har lite koll...?

Eller är det bara jag som har en skev bild av hur det borde vara på ett hunddagis? Jag förstår ju givetvis att olyckor kan hända, men jag litar helt på att mitt dagis vet om när min hund är där och om han skulle rymma så skulle det upptäckas fortare än vad det har gjorts i artikeln. Och om det nu skulle hända något så förväntar jag mig nog en något annorlunda inställning från dagisägaren och inte bara något som mest liknar en bortförklaring och ett försök att lägga över ansvaret på någon annan. Men som sagt så kanske det mest bara är jag?
 
Sv: Tillsynen på hunddagis

Men fy vad otrevligt :( hoppas dagiset skärper till sig eller förlorar sina tillstånd efter det här. Det där om att barn rymmer från dagis var ju också ett intelligent uttalande.
 
Sv: Tillsynen på hunddagis

Jag antar att hundarna inte promeneras utan bara har tillgång till rastgård, men nog känns det märkligt att man "förklarar" det hela med att hunden är en utpräglad jakthund som grävt sig ut. Eftersom hunden varit där många år kan ju inte ras/typ komma som en överaskning för dagiset och att se till att det är riktigt svårt att gräva sig ut från en rastgård är väl rätt basic? Om det finns nedgrävr nät eller annat som grävstopp borde det dels ta en stund och dels synas rätt väl att en hund försöker gräva sig ut. Tydligen går flera hundar tillsammans så det verkar det vara ren tur att bara en stack.

Dessutom känns det väldigt lite att man inte kollar alla hundarna oftare, det betyder ju även att man förmodligen missar en hund som mår dåligt och drar sig undan.
 
Sv: Tillsynen på hunddagis

Jag håller med dig och om det nu skulle vara så att det beror på att det är en jakthund, så kanske de ska fundera lite på vilka hundar de kan ta emot och ha någon form av rasspecifikationer.

Dessutom tänker jag att en anledning till att ha hund på dagis är för att den även ska få någon form av mänsklig kontakt på dagtid och då blir det ju ännu mer dumt om de inte har mer tillsyn än när de hämtas och lämnas.
 
Sv: Tillsynen på hunddagis

Hundarna räknas när de kommer på morgonen och bockas av när de går hem på eftermiddagen... Man kan aldrig garantera att det inte händer något. Barn smiter också från dagis,
Och det tar de betalt för? Otroligt.
 
Sv: Tillsynen på hunddagis

Men va? Alltså... brukar det inte ingå promenader på hunddagis?
 
Sv: Tillsynen på hunddagis

Det verkar ju inte som att så är fallet på det här dagiset, så det blir väl mer förvaring av djuren än något annat? Jag vet ju att det förekommer sådana villkor på vissa dagis, men jag har alltid utgått från att de iaf är under uppsikt även om de bara är i rastgården...
 
Sv: Tillsynen på hunddagis

Som Glim skrivit, promenader ingår, och aktivering också.

Ja vet inte vad som är värst, att de slarvat bort hunden, att de inte anser att det är deras ansvar (vad betalar man då för?) eller att de tycker det är helt naturligt att en hund i deras vård rymmer.
 
Sv: Tillsynen på hunddagis

Hela situationen blir alltså bara mer och mer märklig... Jag pratade lite med personalen på "mitt" dagis om detta idag och de funderade också lite på hur man lyckas göra så många fel. Vet man om att en hund är rymningsbenägen så håller man koll på den...

Och ja, att de dessutom inte vill ta något ansvar känns bara så otroligt korkat/märkligt/upprörande för även om de inte anser att de har gjort fel så är det ju otroligt korkat att säga sådana saker till tidningen för det gör ju inte att situationen blir bättre heller.

Jag tycker dessutom att det ska bli intressant att se hur ARN förhåller sig till detta (och helst hade jag även velat veta hur det hanteras framöver av dagiset + länsstyrelsen). Är det någon som har koll på om det har förekommit liknande fall och vad utgången har blivit där?
 
Sv: Tillsynen på hunddagis

Ja det blir intressant hur de hanterar reklamationen, jag kan tänka mig att man trycker på saker som den "långa härliga" promenaden som uppenbarligen uteblivit liksom den utlovade aktiveringen och givetvis tillsynen. Det är dyrt med hunddagis men hundförvaring borde vara gaska billigt.
 
Sv: Tillsynen på hunddagis

så han betalar alltså 3000 kr i månaden för att någon kanske kollar hans hund?

känns mer lönt att spela på lotto kan jag tycka
 
Sv: Tillsynen på hunddagis

Undrar hur många som kommer ta sina hundar från det dagiset efter händelsen och artikeln? Känns ju som att dagiset kunde skött detta på ett smidigare sätt och på så vis behållt sina kunder.
 
Sv: Tillsynen på hunddagis

Men fy vad otrevligt :( hoppas dagiset skärper till sig eller förlorar sina tillstånd efter det här. Det där om att barn rymmer från dagis var ju också ett intelligent uttalande.

Någon borde ha kontrat barn på rymen uttalande med "och vad händer med den dagispersonalen om ingen upptäcker att barnet är borta 5 timmar? " speciellt den personal som skulle våga rycka på axarna med orden "jaja barn rymmer, sådant som händer och det är ju inte vårt fel att ungen lärt sig öppna grinden" :banghead:

Vist kan en hund rymma även under uppsikt men 3000 kr i månaden när dem inte ens kan garantera att om hunden lyckas rymma så upptäcks det inom rimligt tid dvs Max 30 min i min värld.
 
Sv: Tillsynen på hunddagis

"– För att garantera tillsynen skulle vi behöva sätta hundarna i bur. Det är som med barn på dagis. Man kan aldrig garantera att det inte händer något. Barn smiter också från dagis, säger Roger Carlsson."

Det var det dummaste jag hört! :mad:

Hoppas också att dagiset blir av med kunder, faktiskt.
 
Sv: Tillsynen på hunddagis

Självklart kan man inte garantera att inget går snett, men att inte upptäcka det inom någon timme max. Och ska man inte ha ständig övervakning så behöver man gräva ner staketet ordentligt så set tar en stund att komma ut.

Nu får vi reservera oss för att tidningen inte har uppfattat situationen rätt. Ibland blir det missuppfattningar och felcitat.
 
Sv: Tillsynen på hunddagis

Låter extremt märkligt. Hunden ska inte kunna rymma men jag kan ändå förstå att olyckor kan hända. Men den inställningen är ju bara skrämmandd. Hur kan man anse att man inte hat något ansvar som hunddagispersonal? Liknelsen med barn som rymmer på dagis gör det än värre. Ska man bara rycka på axlarna åt att sånt händer?

Jag har blivit lite skeptisk mot hunddagis, inte för att det hade slagot mig att nåt som i artikeln skulle hända, utan vad hunden egentligen får ut av det. Men det är såklart väldigt beroende på vilket dagis det är.
 
Sv: Tillsynen på hunddagis

Självklart kan man inte garantera att inget går snett, men att inte upptäcka det inom någon timme max. Och ska man inte ha ständig övervakning så behöver man gräva ner staketet ordentligt så set tar en stund att komma ut.

Nu får vi reservera oss för att tidningen inte har uppfattat situationen rätt. Ibland blir det missuppfattningar och felcitat.

Du har absolut en poäng i att det kan vara så att tidningen inte uppfattat situationen helt rätt och att citaten kan vara lite tokiga, men jag tänker att något borde vara tokigt om någon kräver 1 års avgift i återbetalning via ARN.

Så oavsett hur mycket fel det aktuella dagiset har gjort, är egentligen min största fundering med den här tråden vilka förväntningar och krav som kan ställas på ett hunddagis. :)
 
Sv: Tillsynen på hunddagis

Jo nog tänker man att det måste vara tokigt, men ibland är folk också tokiga, troligen är det i stil med vad de skriver men vi vet inte. Oavsett vilket så tvivlar jag på att han får tillbaka hela avgiften för ett år, så måste förmodligen betydligt fler incidenter bevisas. Har han haft hunden där så pass länge kan han inte ha varit helt missnöjd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 463
Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 321
Senast: ekra
·
Övr. Hund Jag har tänkt på en sak, många har sina hundar på hunddagis men är det inte bättre med privatpersoner egentligen? Så här kommer två...
2
Svar
34
· Visningar
3 839
Senast: KasperTim
·
N
Övr. Hund Har min 2 åriga schäfertik på hunddagis. Men det känns som om ägaren lägger sig i mycket, hon vill självklart bara hjälpa till men...
Svar
3
· Visningar
1 092
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp