Bukefalos 28 år!

Tilltugg med norrlands-vibbar

tuaphua

Trådstartare
Min pappa fyllde 70 nyligen. Han är från en bra bit upp i Norrland och vi ska nu överraska honom med litet firande med de närmsta här hos oss. Faster skulle göra pitepalt och ta med iom att han gillar det och aldrig gör sånt själv.
Jag skulle vilja ha någon litet tilltugg direkt de kommer innan vi käkar. Har någon tips på något gott med norrlands-influenser av ngt slag?
 
Min pappa fyllde 70 nyligen. Han är från en bra bit upp i Norrland och vi ska nu överraska honom med litet firande med de närmsta här hos oss. Faster skulle göra pitepalt och ta med iom att han gillar det och aldrig gör sånt själv.
Jag skulle vilja ha någon litet tilltugg direkt de kommer innan vi käkar. Har någon tips på något gott med norrlands-influenser av ngt slag?
Rökt renkött? Eller någon slags öring? Kalixrom är ett dyrt alternativ. :D Hjortron är ytterligare något som åtminstone jag förknippar med norrland trots att jag kan plocka det här hemma. Mycket märkligt hur hjärnan fungerar. ;)
 
Kalixlöjrom, antingen på halverade små färskpotatisar, eller med chips. Och det vanliga tillbehören crème fraîche, citron och hackad charlottenlök.
 
Tunnbrödsrulle med någonting smarrigt i! Gravat renkött till exempel?
Eller rökt hjärta och liknande är kanske lättare att få tag på.
 
Västerbottenostpaj garnerad med Kalixlöjrom? Tunnbrödrulle eller krustader med gojsig röra av renkött eller vindelrökt skinka? Gravat renkött eller lax? Riktigt ljusugnsbröd ( köp rätt sort!)? Palt? Röding? Älgköttsoppa med klimp? Efterrätt något med hjortron eller vildhallon? Kanske västerbottenostglass med hallonspegel eller varm hjortronsylt?
 
Min pappa fyllde 70 nyligen. Han är från en bra bit upp i Norrland och vi ska nu överraska honom med litet firande med de närmsta här hos oss. Faster skulle göra pitepalt och ta med iom att han gillar det och aldrig gör sånt själv.
Jag skulle vilja ha någon litet tilltugg direkt de kommer innan vi käkar. Har någon tips på något gott med norrlands-influenser av ngt slag?

För mig är det stark förknippat med tunnbröd med mesost (sån brun?) eller messmör. Jag tycker det smakar apa men blir nostalgisk av åsynen.
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
För mig är det stark förknippat med tunnbröd med mesost (sån brun?) eller messmör. Jag tycker det smakar apa men blir nostalgisk av åsynen.

I vilken del av Norrland äter man detta? Tvivlar inte på din utsago bara nyfiken ;)

Svårt att ge tips när Norrland är typ halva Sverige 😅
 
Min pappa fyllde 70 nyligen. Han är från en bra bit upp i Norrland och vi ska nu överraska honom med litet firande med de närmsta här hos oss. Faster skulle göra pitepalt och ta med iom att han gillar det och aldrig gör sånt själv.
Jag skulle vilja ha någon litet tilltugg direkt de kommer innan vi käkar. Har någon tips på något gott med norrlands-influenser av ngt slag?

Hårt tunnbröd med hjortron- och färskoströra :love: Går att lägga till rökt fjällröding också
 
För mig är det stark förknippat med tunnbröd med mesost (sån brun?) eller messmör. Jag tycker det smakar apa men blir nostalgisk av åsynen.

Messmör vågar jag inte prova i vuxen ålder, uppfödd med det (mamma från Jämtland), även om jag avstod den bruna mesosten (som skars i tjocka skivor). Älskade messmöret, på limpmacka. Men som ung var det ju max socker per tugga som gällde ;)
 
Ah! Närheten till Norge förklarar mesosten :D
Jag tror att vi snackar Norrbotten typ just i detta fallet :) Sverige är ett långt land! :D

Är sommarnorrbottning (Haparanda skärgård) med farfar och farmor från Tornedalen, och mesost och messmör är fortfarande en stapelvara (dock enbart sommartid).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Snittar med rökt renkött: Mjuka tunnbröd som du brer pepparrotsost på (kan blanda ut med naturell färskost om en är känslig för styrkan), lägg på tunna skivor av renkött, och toppa med styckefrysta lingon. Rulla ihop och skär småbitar i snackstorlek. Sånt finns alltid vid plockbjudningar uppe hos släkten, de som äter kött älskar detta ;)
 
Till din ursprungsfråga @tornblomma: rökt älgkött, gravad ren, lokala torkade korvar, mandelpotatis (kanske som chips eller små helbakade med röra på), blåbär, åkerbär och hjortron, abborre, lax och sik (om kustlänning) eller röding (om inlandsbo), kaffeost, renskav, enbär - sådana smaker och råvaror skulle jag tänka kring. Och naturligtvis kalixlöjrom, även om den är uppe i sällan skådade priser just nu.

Just ja, strömming också!
 
Stort tack för alla tips!

Det är Arvidsjaur han är ifrån.

Tyvärr bor ju jag nu lite off. Och iom det begränsas man väl en del i form av att affärerna förmodligen har lite begränsat Norrlands-utbud så att säga.
Röding älskar pappan och köper sällan själv. Vi har däremot alltid frysen full med det. Så ev kan man göra ngt tilltuggsplock med bland annat rödingen.
 
Stort tack för alla tips!

Det är Arvidsjaur han är ifrån.

Tyvärr bor ju jag nu lite off. Och iom det begränsas man väl en del i form av att affärerna förmodligen har lite begränsat Norrlands-utbud så att säga.
Röding älskar pappan och köper sällan själv. Vi har däremot alltid frysen full med det. Så ev kan man göra ngt tilltuggsplock med bland annat rödingen.
Om du har tillgång till en rök, så skulle du kunna röka en röding och sen använda den i en gubbröra lagd på kall skivad kokt potatis, som du lägger på en toast eller tunnbröd och garnerar med lite löjrom dill och citron och serverar som förrätt.
 
Om du har tillgång till en rök, så skulle du kunna röka en röding och sen använda den i en gubbröra lagd på kall skivad kokt potatis, som du lägger på en toast eller tunnbröd och garnerar med lite löjrom dill och citron och serverar som förrätt.

Låter om inte fantastiskt gott!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 631
Senast: jemeni
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 698
Senast: Ajda
·
Relationer Anonymt konto, om du listar ut vem jag är får du gärna hålla det för dig själv. Tack :) Jag och sambon har varit tillsammans i nästan...
2
Svar
29
· Visningar
4 797
Senast: Hermelin
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 686
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp