tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag blir väldigt påverkad av Panocod/Citodon när jag tar dem, så jag tar dem väldigt sällan.

Nu undrar jag vad era erfarenheter av liknande värktabletter är, om man tar dem under längre tid? Blir man fortfarande lika påverkad av dem då eller minskar den effekten med tiden?
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Den minskar (rent generellt), jag blir inte ens påverkad av dom längre och dom hjälper tyvärr föga mot smärtan heller.
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Jag har ingen erfarenhet av just de mediciner du nämner men jag går ju på relativt höga doser OxyContin och i början blev jag väldigt trött av dem men den tröttheten har faktiskt minskat. Jag blir inte påverkad av dem nu mer än att minnet är väldigt dåligt men det tror jag är en kombination av morfinet, några andra mediciner, min sjukdom och det faktum att jag aldrig får sova tillräckligt.
Ofta är det ju så att när behovet av så starka mediciner finns så är man såpass sjuk att det är svårt att avgöra vad som faktiskt är biverkningar (nu tänker jag på trötthet och så) och vad som är sjukdomen och dess verkningar.

Kanske är det helt enkelt inte rätt medicin för dig?
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Citodon vänjer man definitivt in sig på.
På gott och ont.
Effekten försvinner i samma takt.
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Jag har haft Citodon i perioder, och har inte känt av tillvänjning.
Men visst tog man någon extra tablett ibland för bli lite bomullsmysig i kroppen.. :angel:
Så de är definitivt beroendeframkallande, men inte så hemskt som folk säger.
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

vet inte hur låg tid som är länge, maken åt dem i 8 - 9 veckor pga ischias, ingen tillvänjning på den tiden och inga problem att sluta.
jag fick paraflex ihop med alvedon och naprosyn för min värk och det gjorde det bättre faktiskt. Visst känner jag av värken, men det är hanterbart, vet inte om du testat den kombinationen?
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Jag har bara provat Citodon och jag kunde lika gärna tagit 2 läkerol,dom hade haft samma effekt.
Så på mig var dom totalt verkningslösa.
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Minns att jag blev trött av citodon när jag var liten och fick det mot mensvärk, men nu i mer vuxen ålder är de typ verkningslösa och jag har inte ätit dem där emellan mer än någon enstaka gång.
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Den minskar (rent generellt), jag blir inte ens påverkad av dom längre och dom hjälper tyvärr föga mot smärtan heller.
tråkigt att de inte hjälper dig längre, men skönt att höra att fyllan minskar...
Jag har ingen erfarenhet av just de mediciner du nämner men jag går ju på relativt höga doser OxyContin och i början blev jag väldigt trött av dem men den tröttheten har faktiskt minskat. Jag blir inte påverkad av dem nu mer än att minnet är väldigt dåligt men det tror jag är en kombination av morfinet, några andra mediciner, min sjukdom och det faktum att jag aldrig får sova tillräckligt.
Ofta är det ju så att när behovet av så starka mediciner finns så är man såpass sjuk att det är svårt att avgöra vad som faktiskt är biverkningar (nu tänker jag på trötthet och så) och vad som är sjukdomen och dess verkningar.

Kanske är det helt enkelt inte rätt medicin för dig?
Alltså, problemet är att jag får så jobbiga biverkningar av de flesta värkmediciner som har bra effekt på mig. Det finns liksom inga bättre alternativ :crazy:
Jag tål egentligen inte Panocoden heller, får klåda av morfin. :mad: Men min tanke var att kanske kunna ha en period utan kortison och då måste jag ha något annat som tar smärtorna.
Jag har haft Citodon i perioder, och har inte känt av tillvänjning.
Men visst tog man någon extra tablett ibland för bli lite bomullsmysig i kroppen.. :angel:
Så de är definitivt beroendeframkallande, men inte så hemskt som folk säger.
Bomullsmysig??? Jag tycker bara man mår illa av det, tycker det är obehagligt med den där snurriga känslan! :eek:
vet inte hur låg tid som är länge, maken åt dem i 8 - 9 veckor pga ischias, ingen tillvänjning på den tiden och inga problem att sluta.
jag fick paraflex ihop med alvedon och naprosyn för min värk och det gjorde det bättre faktiskt. Visst känner jag av värken, men det är hanterbart, vet inte om du testat den kombinationen?
Paraflex är väl typ det enda jag inte har testat, men det är muskelavslappnande och jag är tveksam till om det är vad jag behöver. Annars är min dagliga medicinering Panodil+diklofenak (samma grupp som naprosyn).
Jag har bara provat Citodon och jag kunde lika gärna tagit 2 läkerol,dom hade haft samma effekt.
Så på mig var dom totalt verkningslösa.
Det är ju väldigt olika hur vi reagerar på olika läkemedel. Mig hjälper de bra, men jag blir ju så förbenat "full" av dem...
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Nu vet jag inte vad du har provat för typer av morfin men det finns ju väldigt många olika. Vissa typer tål inte jag heller och vi höll på i över två år innan vi hittade en kombination av läkemedel som hjälper något alls och som inte ger helt orimliga biverkningar.

Är det en reumatolog du går hos nu? Kanske ett besök hos en smärtläkare skulle vara bra? De är ju mer inriktade på just smärtlindring på ett annat sätt än vad en reumatolog kanske är (jag vet egentligen inte för jag har aldrig varit hos någon i vuxen ålder och minns inget av besöket som barn). Kanske chansen är större att en smärtläkare kan hjälpa dig att hitta en fungerande medicinering utan kortison menar jag.
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

ja, det är en reumatolog jag går hos och enligt henne har vi provat alla de grupper av smärtlindrare som finns och eftersom jag inte tål dem så är vi liksom tillbaka på noll.
Idealet hade ju varit att hitta nåt LARM (långtidsverkande antireumatiskt) istället, men det finns inget som tyder på att de som finns ska kunna hjälpa mig. Men vi får se...
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Jag har bara provat Citodon och jag kunde lika gärna tagit 2 läkerol,dom hade haft samma effekt.
Så på mig var dom totalt verkningslösa.
Likadant här, jag kommer aldrig att kunna bli nån morfinist för den drogen är totalt verkningslös på mig. En kompis till mig fick Citodon mot ischias och blev helsänkt i 2 dar, jag fick en ask mot rygg och nackskadorna men kände inte ett skit efter 4 st så jag gav upp och käkade naproxen istället, dom hjälpte lite iallafall.
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Jag tycker effekten minskar rätt rejält med tiden. För mej har de samma effekt som Alvedon har för en som inte tar smärtstillande dagligen. (Ligger på en dagsdos på mellan 4-8 st) Men de är en av få smärtstillande jag inte blir dålig av, de som haft bäst effekt har varit oxycodone, men det ville de inte skriva ut. (Fick dem efter en operation)
 
Senast ändrad:
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

paraflex används mot artrit och artros bla så det är inte helt fel, jag äter det för rätt rejäla ledbesvär. Men jag tror att den muskelavslappnande effekten ihop med NSAID och e paracetamol ger bättre smärtlindring eftersom man vanligen även spänner sig när man har ont och vill skydda sina leder, enbart paraflex hjälper nog inte så särskilt. Enligt fass "Effekten beror på att nervimpulserna från skelettmuskulaturen delvis blockeras i hjärnan." men jag vet inte hur mycket från sen och muskelfästen som är med i det.
Jag var också skeptisk och tänkte "ännu mer piller" men efter ett par dagar kände jag faktiskt skillnad. Kanske värt att testa? De var inte så dyra att hämta ut.
Hoppas du hittar något som fungerar!
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Det är nog väldigt olika hur man reagerar, jag är generellt medicinkänslig och får ofta många biverkningar även på låga doser. Nu har jag aldrig testat just citodon men andra kodein/paracetamol mediciner och märker det knappt, får bara ont i magen och liten effekt mot smärta.

Har du provat oxynorm eller oxycontin (samma fast depottabl)? Det är ju morfinliknande men ändå inte morfin. Jag blir väldigt trött och känner mig "drogad" av morfin vilket jag tycker är obehagligt så tar det bara om jag ändå skall sova, men inte av dessa.
Blir illamående men det finns det ju medicin mot (amosyt) och det minskar när man tagit dem ett tag.

Tramadol antar jag att du redan provat?
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

paraflex används mot artrit och artros bla så det är inte helt fel, jag äter det för rätt rejäla ledbesvär. Men jag tror att den muskelavslappnande effekten ihop med NSAID och e paracetamol ger bättre smärtlindring eftersom man vanligen även spänner sig när man har ont och vill skydda sina leder, enbart paraflex hjälper nog inte så särskilt. Enligt fass "Effekten beror på att nervimpulserna från skelettmuskulaturen delvis blockeras i hjärnan." men jag vet inte hur mycket från sen och muskelfästen som är med i det.
Jag var också skeptisk och tänkte "ännu mer piller" men efter ett par dagar kände jag faktiskt skillnad. Kanske värt att testa? De var inte så dyra att hämta ut.
Hoppas du hittar något som fungerar!
jag ska ta upp det med min läkare så får vi se
men jag har ju varken artrit eller artros, inte heller några spända muskler. Utan "bara" värk från muskelfästen
Det är nog väldigt olika hur man reagerar, jag är generellt medicinkänslig och får ofta många biverkningar även på låga doser. Nu har jag aldrig testat just citodon men andra kodein/paracetamol mediciner och märker det knappt, får bara ont i magen och liten effekt mot smärta.

Har du provat oxynorm eller oxycontin (samma fast depottabl)? Det är ju morfinliknande men ändå inte morfin. Jag blir väldigt trött och känner mig "drogad" av morfin vilket jag tycker är obehagligt så tar det bara om jag ändå skall sova, men inte av dessa.
Blir illamående men det finns det ju medicin mot (amosyt) och det minskar när man tagit dem ett tag.

Tramadol antar jag att du redan provat?
Oxynorm/oxykontin har jag inte provat heller, får kolla upp dem också.
Ja, "drogad" är väl rätt benämning...

Tramadol har jag provat - tog en fredag kväll, en lördag kväll och en söndag morgon (svagaste sorten) och sen spydde jag som en liten gris i ett helt dygn. Så de förpassades längst in i skåpet och provades aldrig mer...
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Synd du inte tålde Tramadol, jag som blir illamående av allt (måste ta åksjukatablett för att åka in till stan..) blir konstigt nog inte det. Gick på maxdos (400mg) i flera år men de tappar ju effekten och dessutom ger de mig huvudvärk så då var det ingen ide mer... Tradolan och Nobligan mår jag dock illa av, av någon konstig anledning. Det skall ju vara det samma i dem.
Förstår din känsla, jag fick Spasmofen (hög dos morfin+en massa annat starkt) en gång och det är det hemskaste jag varit med om och kommer aldrig någonsin våga testa det igen.

Ja, prata med din läkare. När jag klagade på att jag kände mig så borta av morfinet så föreslog min oxynorm och oxycontin. Be om att få Amosyt också isf, det är bättre att börja med det samtidigt och inte när du redan mår illa.
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Likadant här, jag kommer aldrig att kunna bli nån morfinist för den drogen är totalt verkningslös på mig. En kompis till mig fick Citodon mot ischias och blev helsänkt i 2 dar, jag fick en ask mot rygg och nackskadorna men kände inte ett skit efter 4 st så jag gav upp och käkade naproxen istället, dom hjälpte lite iallafall.

Du kan mest troligt bli morfinist. Du hör antagligen till den delen av befolkningen som inte kan omvandla kodeinet som är i Citodonet till morfin, och därför inte har mer effekt av Citodon än vad du har av en vanlig Alvedon. Så misströsta inte, morfinberoendet kan drabba dig också, bara du använder "rätt" preparat! ;) :D
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

KL
Min man blev beroende av morfin på en månad efter en operation. Gudskelov så lyckades han ta sig ur det ganska snabbt, men jobbigt var det.
Själv har jag i stort sätt kronisk migrän men är försiktig med medicin. Jag tar diklofenak, sumatriptan och citodon. Jag är försiktig av två anledningar. Dels är kodein beroendeframkallande, dels finns alltid risken för medicinutlöst huvudvärk, som också är en form av beroende. Mår illa av både sumatriptan och citodon.
Men så klart måste man ta starka mediciner för att fungera, då måste man ju försöka hitta något som fungerar med så få biverkningar och risker som möjligt
Till slut: att bli beroende av morfin eller kodein har ingenting med vad man får för effekt av det. Det är ett fysiskt beroende och inte ett mentalt. Jag tror också att risken för beroende är väldigt individuellt.
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Du kan mest troligt bli morfinist. Du hör antagligen till den delen av befolkningen som inte kan omvandla kodeinet som är i Citodonet till morfin, och därför inte har mer effekt av Citodon än vad du har av en vanlig Alvedon. Så misströsta inte, morfinberoendet kan drabba dig också, bara du använder "rätt" preparat! ;) :D

Morfin intravenöst är testat i samband med hästolyckan och det funkade inte, dom hade lika gärna kunnat ge mig koksaltlösning. Knepigt det där. Nu är jag ju varken sugen på droger eller alkohol så jag har ingen lust att testa mig fram till "rätt" preparat, jag vill se världen som den är även om den är på dekis. :crazy:
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 406
Senast: cewe
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 327
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 734
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
737
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp