tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Jag har haft Citodon i perioder, och har inte känt av tillvänjning.
Men visst tog man någon extra tablett ibland för bli lite bomullsmysig i kroppen.. :angel:
Så de är definitivt beroendeframkallande, men inte så hemskt som folk säger.

Jag har också ätit citodon i perioder pga diverse skador, men jag tar dom bara när smärtan är som absolut värst.
Hatar den där bomullskänslan/fyllekänslan och tröttheten som så många andra verkar bli lite "beroende" av eller tycka är lite mysigt.
Jag får istället smått panik..:o
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Ja, biverkningarna försvinner om man tar den några ggr/dag.
Riskerna ökar också men det är så olika på olika männsikor.
Har aldrig upplevt nämnvärd sämre effekt vid långtidsbehandling av vare sig tramadol, citodon eller dexofen. Bäst effekt får man alltid första gången men när man använder den ofta så blir effekten lite mindre och stannar där om smärtan inte ökar.
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Morfin intravenöst är testat i samband med hästolyckan och det funkade inte, dom hade lika gärna kunnat ge mig koksaltlösning. Knepigt det där. Nu är jag ju varken sugen på droger eller alkohol så jag har ingen lust att testa mig fram till "rätt" preparat, jag vill se världen som den är även om den är på dekis. :crazy:

Jag hoppas du förstod att jag menade det hela med ytterst skämtsam underton, annars ber jag om ursäkt.

Sund inställning, men som information: om du någon dag verkligen skulle behöva opioider som smärtlindrande så brukar det vara en fråga om dels rätt dos och dels rätt preparat. Vi får hoppas att det aldrig sker :)
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Jag förstod hur du menade, blir det allvarligt så ringer jag nödslakten, kan jag inte ringa dom själv så gör kompisen det, han kör fö. ambulans. :)
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Jag har haft Citodon i perioder, och har inte känt av tillvänjning.
Men visst tog man någon extra tablett ibland för bli lite bomullsmysig i kroppen.. :angel:
Så de är definitivt beroendeframkallande, men inte så hemskt som folk säger.

Eftersom det är individuellt, som så mycket annat, hur man reagerar på smärtstillande så kan det mycket väl vara starkt beroendeframkallande.

Det är bara att läsa på flashback så kan man få lära sig hur man separerar paracetamolet och kodeinet från en citodon... :crazy: Och hur desperata folk är för att få det utskrivet. :banghead:

kl

Jag har fått citodon, men tål inte kodein så det var bäst att låta bli att ta den ifall jag inte skulle få en allvarlig allergisk reaktion, och det är ju inget jag önskar. Dock funkade den utmärkt, de få tabletterna jag tog innan jag kom på att reaktionen var mot just citodonen.

Tramadol har jag tagit en "längre" tid när käken ville ta livet av mig. Den tog udden ur smärtan så jag inte hade en självmordsönskan av smärtan längre. Det var nyttigare att ta den än att kombinera alla receptfria värktabletter som jag gjorde innan jag vågade träffa tandläkare....
Jag tog inte den regelbundet, utan bara när jag hade ont. Vilket från början ju var alltid, men så småningom klingade det av sakta och då tog jag ju bara vid behov. Någon biverkning eller tillvänjning fanns inte för mig, bara smärtstillande.
 
Sv: tillvänjning till värktabletter - erfarenheter?

Ja, biverkningarna försvinner om man tar den några ggr/dag.
Riskerna ökar också men det är så olika på olika männsikor.
Har aldrig upplevt nämnvärd sämre effekt vid långtidsbehandling av vare sig tramadol, citodon eller dexofen. Bäst effekt får man alltid första gången men när man använder den ofta så blir effekten lite mindre och stannar där om smärtan inte ökar.

Jag tror att man ger upp lite tidigt när man märker av hur dålig man blir på en medicin, och slutar då ta den. Jag har tur, reagerar inte så ofta på mediciner som många andra :)
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 390
Senast: cewe
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 252
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 726
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp