tillväxt efter kastrering?

ameo

Trådstartare
Moderator
Inget beslut är fattat än, men det lutar väl åt att min fina pojke kommer få bli valack inom överskådlig framtid. :(
Det som får mig att dra på beslutet är att jag VET att det inte alls är ovanligt att de kör igång och växer efter kastreringen... :crazy: Och han behöver inte bli en enda millimeter större än han är nu! :angel: (175 cm eller nåt..)

NI som har kastrerat "vuxna" hästar, i det här fallet ca 4 år o äldre, har DE vuxit något efter kastreringen? Trodde NI att de var färdigvuxna så att det kom som en överrraskning? Eller var det kanske både väntat o önskat?
Hur gammal bör hingsten vara för att man ska kunna känna sig åtminstone relativt säker på att man slipper denna tillväxt?
 
Jag har den uppfattningen att dom växer mera om dom kastreras INNAN tillväxtzonerna främst i framknäna slutits...på travare är det oftast nångång som tidiga 2 åringar(typ jan-mars som 2 åringar)...det sågs att tillväxtzonerna har med hormoner att göra och dessa zoner har nån slags stoppeffekt på växandet...kastrater INNAN 2 årssäsongen har inte detta "stoppet" och kan då fortsätta en längre tid att växa..
sen gör dom ju nån cm ändå upp till 4-5 års ålder,men det är ju knappt märkbart.
 
Det är tyvärr inte alls ovanlig att det blir en explosionstillväxt vid kastrering även senare. :crazy:
Jag har blivit varnad för att kastrera just nu just av detta skäl...
Han SER ju färdigväxt ut, men det har nog hänt förr att man misstagit sig. DUMT att chansa när hästskrället redan är så stooor...
 
Tja, hingstar som inte ska användas till avel bör kastreras, är min fasta övertygelse. Jag är den första att rekommendera kastrering, så länge hingsten inte är ett klart hingswtämne! :) (tycker att alldeles för många har kulorna kvar på sina häsatar av romantiska skäl...)
Och som läget ser ut just nu så kommer han aldrig bli nån avelshingst (även om han kanske egentligen har kvalitéer för det), då skulle han må mycket bättre som valack...
 
Det har jag faktiskt aldrig märkt..vi kastrerar ju ganska så sent förhållandevis till ridhästar(3-4 årsåldern) och jag har inte sett nån explosion :D på nån häst....däremot så har dom en tendens att börja växa när man börjar träna ordentligt o regelbundet...fast det kanske är olika på hbl o vbl????
 

Liknande trådar

Hästvård Ska eller ska inte? Vi har 2 st vuxna nordsvenska hingstar härhemma. Den äldre klarar jag av att hantera i de flesta situationer för...
Svar
6
· Visningar
1 254
Senast: MaRomer
·
Hästvård Krumelur, min ettåring, har en tid haft en liten galla i höger hasled och en betydligt större i vänster. Han är inte halt och ömmar...
Svar
12
· Visningar
4 765
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp