Tillväxten i juver

W

Worldshots

Hej,

Jag behöver lite hjälp eller idéer om min häst! Jag försöker skriva på svenska här, men jag är inte den bästa men jag kan läsa det. Jag är en amerikansk bor i Sverige nu och jag arbetar på mitt skrivande.

Jag räddade en, tror vi, 15 år gamla New Forrest / Connemara kors. Hon var kanske fyra dagar bort från döden, svältande och full av ****. Hon och fyra andra hästar hade inte matas i sex månader och Sedona var en av de värsta. Jag har varit med om mycket med denna häst och vi har varit verkligen tur med henne. Hon återhämtade så stor och aldrig hade ett problem, gick på gräs och aldrig fång och har varit en stor kompis till mig .. Jag älskar den här hästen så mycket. Och detta är vad som stör mig om vad som hände nu.

En vän till oss låt oss använda deras hingst, sa veterinären att det var okej att föda henne och tyckte att det var en bra idé. Så hon var där i tre månader. Vi vet inte om hon är gravid som när de försökte testa henne, hoppade hon över en hög mur efter tio minuter. Veterinären som de använde var inte så bra med hästar eller ultraljud och jag kunde inte vara där.

Sen kom hon hem och allt verkade okej. Hon var lugnare än tidigare och gick på egen hand mer än hon gjorde innan men jag tänkte att det var för att hon var gravid. Efter alla alla ston täcktes. Sedan tre dagar senare såg jag en konstig klump i juvret när hon gick ifrån mig. Jag lämnade det för en dag och sedan hade till veterinären komma ut. Han tyckte att hon hade en infektion så vi fem dagars antibiotika förblev klump.

Ta två veckor senare och det har visat sig att växa så vi hade veterinären igen. Den här gången gjorde han en biopsi som jag nu väntar på resultaten för .. inte lätt. Han sade att klump var onormala i form och var hård som kan vara men inte het. Han var orolig för när han gjorde snittet för biopsin, blödde det som galen ... sätt mer än han trodde. Han är orolig för att det är ett snabbt växande tumör eftersom den växer i storlek.

Idag när jag kollade på henne, är klump kvar men har skiftat lite på baksidan. Jag är inte säker på om det växer och det är därför det flyttas eller om det bara var jag. Hon verkar inte vara alltför mycket smärta om hon står stilla mycket av tiden. Hon brukade vara den ledande sto men nu hon hänger upp och följer inte dem så mycket, så länge hon kan se dem än hon är nöjd.

Självfallet är jag orolig. Vi har tittat på nätet men jag kan inte hitta något som hjälper. Det är inte mastit, är det inte hematom och det finns ingen infektion .. Jag tänkte för oss att pus skulle komma ut när han gjorde snittet.

Några idéer skulle vara bra!

Tack så mycket och beklagar att det är så långt ..

Jill
 
Sv: Tillväxten i juver

Min häst har hårda knölar i juvret. De är ultraljudade och har konstaterats vara fett inbäddade i bindväv. Helt ofarliga, skulle de börja växa så kan man ta bort dem. Hon har troligtvis fått dem av att hon varit kraftigt överviktig.
 
Sv: Tillväxten i juver

Jag hade tänkt på det också när hon verkar ha en fet fickor. Problemet är att fickorna känns mjukt medan klump känns verkligen hårt och växer så snabbt. Jag trodde att fett tumörer var mjukare och inte växa så snabbt.

Tack
 
Sv: Tillväxten i juver

Min hästs knölar växer inte, iaf inte märkbart, men stenhårda det är de. Sen finns en risk att de kommer växa, men då blir det ett mindre ingrepp där det tas bort.
 
Sv: Tillväxten i juver

Min hund hade en fettknöl på bröstet som växte jättesnabbt. Från bara en liten liten millimeterklump till en 10-krona i storlek på ett par veckor. Då hade han haft en pytteknöl där i flera år,sen fullkommligt exploderade den i storlek som sagt. Vi fick då lov att operera bort den för han hade sönder den ofta när den stog ut så mycket,samt att den skavde när vi hade täcke på.. Nu har det börjat växa igen,på exakt samma ställe,får se om den håller sig liten eller blir stor igen.

Knölen är stenhård,och jag var säker på att det var cancer,men det var bara en fettknöl. Det blödde mycket dom gångerna han hann rispa sönder den.

Han har även en fettknöl på halsen som växlar i storlek,ibland knappt kännbar,sen en liten knöl som man känner om man klappar honom,sen kan den vara jättestor så pälsen står upp t.o.m,sen är den liten igen efter några dagar. Jättekonstigt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
542
Hästvård Jag vill undra. Det ska aldrig bli en nästa gång men kanske att jag kan få någon förståelse. Vad gick fel? Vad borde man gjort och inte...
2
Svar
36
· Visningar
3 261
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 099
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp