Tillverka smycken

sthu

Trådstartare
Jag har upptäckt att smycken är kul. Och i och med att jag gillar att vara unik vill jag tillverka mina smycken själv i så stor utsträckning som möjligt (ok, jag erkänner att jag älskar secondhandfyndade smycken och prylar).

Men nu behöver jag inspiration och tips! Jag gör franska öronkrokar, men det börjar bli lite tjatigt. Vad mer kan jag göra? Vad för material behöver jag? Just nu sitter jag med en alldeles för tunn tråd som måste tvistas för att vara bekväm att använda.

Jag är helt grön på det här med smyckestillverkning. Jag har lite tänger och wire. En Sihouette Cameo som hjälper till med det den kan. Pärlor borde jag skaffa tänker jag. Var hittar jag såna där pyttesmå pärlor som kan sitta längst ner på öronkroken?

Men framförallt, vad tillverkar ni?
 
Jag syr smycken med pärlor, använder nål och tråd 😊 Finns hur många beskrivningar som helst på Youtube och i böcker, sök på beading.

Oftast går jag efter färdiga mönster men som till exempel här har jag freestylat lite med större rivolis eftersom originalmönstret hade mycket mindre.

IMG_20200521_165629_121.jpg
 
För någon som avskyr att titta på Youtube, var behöver man för att komma igång? :)
Det beror ju på vilken typ av smycken du vill tillverka. Vad gillar du för typ av smycken?
När jag syr använder jag väldigt små pärlor, de minsta är bara några millimeter och det är ett fasligt pilljobb 😅
Sök på seed beads så ser du mer, det finns lite olika storlekar beroende på vad du ska göra.
Om du har ett bibliotek nära kan du kolla om de har böcker med mönster och idéer.
 
Ingen aning om vad jag gillar, inte kommit så långt än :D
Ska kika om biblioteket har något intressant.
Hittat några hemsidor också.

Nästa problem, jag har ingen pysselbutik i närheten och beställa online tar ju flera dagar att få hem :cautious:
 
Bara att börja dammsuga nätet då 😁 de flesta pärlbutiker har snabb leverans. Jag bor i Göteborg och jag köper ändå bara online 😅 mönster kan man också köpa från pärlbutikerna, vissa har även så att man får välja ett eller flera mönster gratis om man kommer upp i en viss köpesumma.
 
Jag är så tråkig, jag vill se och känna innan jag köper. Speciellt när jag inte vet vad jag vill ha..
Dessutom vill jag börja NU! :D
 
Jag är så tråkig, jag vill se och känna innan jag köper. Speciellt när jag inte vet vad jag vill ha..
Dessutom vill jag börja NU! :D
Ja då kan det bli lite besvärligt förstås :D Jag tror dock att det är lättare att scanna av nätet, bestämma sig för vilken typ av smycken man vill göra och därefter inhandla materialet än att köpa på måfå :D
 
Ja då kan det bli lite besvärligt förstås :D Jag tror dock att det är lättare att scanna av nätet, bestämma sig för vilken typ av smycken man vill göra och därefter inhandla materialet än att köpa på måfå :D

Har lånat några böcker nu och googlat runt lite. Tänkte börja smått och göra berlocker av olika slag.
Jag är inte så kräsen så att säga, det kan bli vad som helst när jag pysslar :D
 
Gå på loppis och titta efter bijouterier att slakta och göra om! Och rota i dina bra att ha‐lådor efter småjox att använda.

Har redan kollat alla loppisar och secondhandbutiker i trakten, kammade noll. :down:
Bra att ha lådor är redan tomma efter allt mitt andra pysslande 😁
 
Jag har upptäckt att smycken är kul. Och i och med att jag gillar att vara unik vill jag tillverka mina smycken själv i så stor utsträckning som möjligt (ok, jag erkänner att jag älskar secondhandfyndade smycken och prylar).

Men nu behöver jag inspiration och tips! Jag gör franska öronkrokar, men det börjar bli lite tjatigt. Vad mer kan jag göra? Vad för material behöver jag? Just nu sitter jag med en alldeles för tunn tråd som måste tvistas för att vara bekväm att använda.

Jag är helt grön på det här med smyckestillverkning. Jag har lite tänger och wire. En Sihouette Cameo som hjälper till med det den kan. Pärlor borde jag skaffa tänker jag. Var hittar jag såna där pyttesmå pärlor som kan sitta längst ner på öronkroken?

Men framförallt, vad tillverkar ni?
Mitt enda bidrag till tråden är förmodligen att jag testade att oxidera ett halsband, som jag tyckte var för ljust, med ägg. Älskar tanken på att modifiera saker, eftersom jag sällan hittar just smycken som jag gillar. Så det var en bra upptäckt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Vad läser du just nu?
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp