Tillverka smycken

Jag håller på att öva på det här:
20210618_145044.jpg
Tycker det är jättesvårt, men så kul! Gör fel hela tiden :rofl:

Har jättebilliga skeva pärlor som inte direkt gör det lättare, men känns ändå som bra att börja med. De fina pärlorna är lite för dyra att syssla med på min nivå känner jag, och det var svårt att hitta i alla färgerna jag tänkt mig + att jag inte har någon uppfattning om hur mycket jag faktiskt behöver.

Tänkte försöka göra ett choker-halsband med frans. Får se hur det går! :o
 
Jag håller på att öva på det här:
Visa bifogad fil 71971Tycker det är jättesvårt, men så kul! Gör fel hela tiden :rofl:

Har jättebilliga skeva pärlor som inte direkt gör det lättare, men känns ändå som bra att börja med. De fina pärlorna är lite för dyra att syssla med på min nivå känner jag, och det var svårt att hitta i alla färgerna jag tänkt mig + att jag inte har någon uppfattning om hur mycket jag faktiskt behöver.

Tänkte försöka göra ett choker-halsband med frans. Får se hur det går! :o
Jättefint ju! 😍 Jag har aldrig vågat ge mig på peyote (heter det väl?) men jag beundrar folk som har tålamodet 😅

Vilka pärlor använder du?
 
Jättefint ju! 😍 Jag har aldrig vågat ge mig på peyote (heter det väl?) men jag beundrar folk som har tålamodet 😅

Vilka pärlor använder du?
Nämen tack, vad snällt! Var nära att ge upp i början kan jag säga, men sen bara flyter det på och går inte att sluta! Bara en rad till... :rofl:

Jag köpte en burk glaspärlor för 100 kr från skapamer.
 
Jag håller på att öva på det här:
Visa bifogad fil 71971Tycker det är jättesvårt, men så kul! Gör fel hela tiden :rofl:

Har jättebilliga skeva pärlor som inte direkt gör det lättare, men känns ändå som bra att börja med. De fina pärlorna är lite för dyra att syssla med på min nivå känner jag, och det var svårt att hitta i alla färgerna jag tänkt mig + att jag inte har någon uppfattning om hur mycket jag faktiskt behöver.

Tänkte försöka göra ett choker-halsband med frans. Får se hur det går! :o
Påminner mig lite om samiska på något vis, jättefint :up:
 
Inte direkt smycken men pillgöra med resin för en specialbeställning av rosa röda hjärtan i olika toner 🙂Visa bifogad fil 73317

Vad för Resin använder du? Jag hade för ca 10 år sedan ett som skulle vara så himla bra och ”clear” för smyckesdelar upp till ca 3-5 cm djup. Alla mina är gula och det blev de redan efter något år. Jag har haft dem i olika miljöer med torrt, fukt, solljus, mörkt, i plastförpackning, kartong, hängande fritt och liknande. Alla är lika gula.

Jag vill så gärna börja göra igen men vågar inte. Alla mina halsband är ju skitfula och går inte att använda. Och det kostade ju massor om man lägger ihop allt.
 
Vad för Resin använder du? Jag hade för ca 10 år sedan ett som skulle vara så himla bra och ”clear” för smyckesdelar upp till ca 3-5 cm djup. Alla mina är gula och det blev de redan efter något år. Jag har haft dem i olika miljöer med torrt, fukt, solljus, mörkt, i plastförpackning, kartong, hängande fritt och liknande. Alla är lika gula.

Jag vill så gärna börja göra igen men vågar inte. Alla mina halsband är ju skitfula och går inte att använda. Och det kostade ju massor om man lägger ihop allt.
Jag har testat lite olika. För små saker använder jag just nu Mastercast. Mest för jag gillar att göra lager på lager och kan göra det inom typ 3h med detta. Men man får jobba rätt hårt för att få ut bubblorna ur det..

Om resin som sådant så blir allt resin gult med tiden. En del mer än annat. Ett trick är att blanda in ett mikrouns av en blå nyans eller använda mycket färg rakt av i sina smycken.

Säljare av framförallt hobbyresin säger gärna att det inte kommer gulna. Men det är alltså inte sant. Det är ett levande material.
 
Vad tror ni om den här idén? Det här är alltså en färdig berlock som jag gjutit in i resin och sen sytt en ram av pärlor runt.

(Det här är bara ett test för att överhuvudtaget se om det ens är genomförbart - och det var det! Den tekniska biten är dock inte direkt fulländad. Än 😁)

IMG_20210718_195656.jpg
 
Gick ut till en "loppmarknad" butik idag för att försöka köpa gamla smycken för typ body parts. Men shit asså det var verkligen snordyrt.

Halsbanden i metall (inte ens i silver) gick på €20 å uppåt. De med kristaller hade inget pris alls så jag orkade inte ens fråga. Ska se om jag vågar ge mig på en annan butik med gammalt krimskrams men den är oftast knökfull med folk vilket INTE är min grej i coronatider 🤐🙄
 
Gick ut till en "loppmarknad" butik idag för att försöka köpa gamla smycken för typ body parts. Men shit asså det var verkligen snordyrt.

Halsbanden i metall (inte ens i silver) gick på €20 å uppåt. De med kristaller hade inget pris alls så jag orkade inte ens fråga. Ska se om jag vågar ge mig på en annan butik med gammalt krimskrams men den är oftast knökfull med folk vilket INTE är min grej i coronatider 🤐🙄
Oj! Det låter vråldyrt för något som inte ens är äkta? Trist ☹️
Vad är det för delar du letar efter?
 
Själv har jag hittat en ny favoritfärg bland seed beads - mattguld 😍 såå fin med röda rivolis!

Och tur att jag gillade färgen, jag råkade nämligen köpa typ ett halvt kilo var med 8-or, 11-or och 15-or. Jobbigt att ha ett och ett halvt kilo pärlor vars färg man inte ens gillar 🙄

IMG_20210721_114841.jpg
 
Oj! Det låter vråldyrt för något som inte ens är äkta? Trist ☹️
Vad är det för delar du letar efter?
Vråldyrt var en bra sammanfattning. Men jag gick till den andra butiken. De är äckeldyra på mkt men hittade en påse med halsband för €4 å ett ensamt halsband för €5 som passar mina syften. Letar metalldelar 🙃
 

Bifogade filer

  • 20210721_123105.jpg
    20210721_123105.jpg
    307 KB · Visningar: 78

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp