Tillverkaren: ”Mycket liten koncentration av cederolja”

Det tror/hoppas jag inte då rödcederolja är mycket giftig.

Det står faktiskt inte på deras hemsida vilken ceder det är men jag misstänker att det är rödceder. Det finns flera som används inom aromaterapi och rödceder (Juniperus virginiana) är egentligen inte en ceder, den tillhör cypressfamiljen. Praktiskt taget alla eteriska oljor är akut giftiga vid oralt intag men relativt säkra vid dermal användning när de är utspädda (med några undantag givetvis). Rejält utspädd rödcederolja bör inte framkalla irritation men det känns ändå väldigt onödigt att ha den på en häst.

Under antiken var det atlasceder och libanonceder (Cedrus atlantica resp libani) man använde för att hålla borta insekter och de är äkta cedrar. Eterisk olja från atlasceder är generellt "snällare" och säkrare att använda än rödcederolja.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 656
Senast: anna_panna
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
831
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 494
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Hästnyheter Den svenska återförsäljaren av flugmedlet Ultra Shield Green har just gått ut med ett viktigt meddelande om att produkten innehåller en...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp