Timas hovar, följetong enligt löfte

IngelaH

Trådstartare
Idag var det dags för verkning igen!

En liten jämförelse... :idea:

060420b.jpg
Verkning 060420 Bägge bak, då ni och även jag tyckte att det kanske var lite långa tår kvar.

060530hobak2.jpg
060530 hö bak
060530hobak6.jpg


060530vabak2.jpg
060530 vä bak
060530vabak5.jpg


060420fr1.jpg
060420

060530framhovar.jpg
060530

060530hofram5.jpg
höi fram
060530vafram6.jpg
vä fram

Överlag sa hovis att Tima slitit ganska bra själv på sina hovar och att strålen nu får arbeta. Han tog två smala spån med hovkniven och två-tre dag med raspen på varje hov.

Tidigare har sulan varit för "urholkad" för att strålen ska haft en möjlighet till det om jag förstod honom rätt. Och som sagt, det HAR känts väldigt bra de här veckorna och Tima har varit nöjd, fräsch och relativt obekymrad över att gå så rejält trots att hon är barfota. :bump:

Hovslagaren sa själv till Tima idag att "Nu har du fått så fina hovar, att vi snart kan slå på skor igen, gumman." :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Timas hovar, följetong enligt löfte

Tycker att det ser bra ut, låga trakter och korta tår. Av dömma av bilderna ser hovkvalitén bra ur, inga sprickor eller avslagna bitar. Är ingen expert men om det gått bra att ha henne barfota tycker jag du ska fortsätta med det och inte sätta på skor igen. Det gjorde jag med min kuse efter en längre tid av barfotagående, kvalitén blev snart sämre igen och det blev till slut allt svårare att "spika" fast skorna igen, han hade helt enkelt för dåliga väggar. Nu är det bara barfota som gäller och hovarna ser riktigt bra ut. Han ömmade det första halvåret så det fick bli sparsam ridning på mjukare underlag. Idag kan jag trava fram barfota på både grus och asfalt. Gäller att lite tålamod. Vet inte hur hårt du rider men det kan vara värt ett försök, ska kanske tillägga att du spar en del pengar också;)
 
Sv: Timas hovar, följetong enligt löfte

Kan tänka mig att vissa nu kommer att gnälla på hennes hörnstöd

Men hon kanske behöver dessa för att inte nöta ner sin trakt, helt o hållet. Vad händer om hon gör så? Jo, tån kommer att bli lång o få en felaktig vinkel igen= ond cirkel.
 
Sv: Timas hovar, följetong enligt löfte

axel skrev:
Kan tänka mig att vissa nu kommer att gnälla på hennes hörnstöd

Men hon kanske behöver dessa för att inte nöta ner sin trakt, helt o hållet. Vad händer om hon gör så? Jo, tån kommer att bli lång o få en felaktig vinkel igen= ond cirkel.

Som jag skrev i en annan tråd om ömma hovar efter verkning, den som stängdes... så skrev jag att hon ju är verkad tre gånger nu efter skoavplockning. Och hovslagaren försöker ju "verka ihop" fossingarna efter långvarig felverkning. Han vågade inte ta mer, pga risk för ömfoting den här gången. Eftersom jag hållit igång rätt rejält nu på allehanda underlag, senaste månaderna har damen slitit rejält på fossingarna själv. Så det där med hörnstöden kan säkert ha varit för att hon inte ska nöta ner för mycket igen. Hon har ju haft fruktansvärt låga trakter länge innan.

Tack! :bow:

Mvh

IH
 
Sv: Timas hovar, följetong enligt löfte

Jag försöker ju hålla igång rätt bra.

På sommarhalvåret, går det riktigt bra trots att tidigare ägare sagt att hon varit mkt ömfotad och varit i alla fall halvskodd hela tiden denne hade henne. När jag tidigare prövat barfotagång, så har damen varit väldigt ömfotad och jag var tvungen att ringa ut hovslagaren för skoning, till och med när hon gick med föl för några år sedan och hon bara gick i hagen.

Idag kan jag mkt väl tänka mig att ha henne barfota barmarkstiden. Men på vintern, behöver hon faktiskt sko för "halkbeslag". Hon är väldigt försiktig och rädd att halka omkull. Om hon skulle gå barfota vintertid skulle jag få ställa av henne helt. Det är inte något bra alternativ för min gamla dam, eller min egen skröpliga kropp som mår bäst av ridningens helande egenskaper. :bow:
 
Sv: Timas hovar, följetong enligt löfte

*Knapplån*

Råd önskas...

Damen verkades tisdag, 30 maj.

vilade tisdag onsdag helt

Torsdag, skrittades ungefär en km, på asfalt, gärdesväg och gräsunderlag. Kändes riktigt ok. Visst hon trängde lite mot gräskant och dikeskant. Men det gör hon i stort sett alltid.

Fredag, vilade och var visst väldigt "vild och vacker" i hagen.

Lördag, "rastlongerades" utan krav i alla gångarter ungefär en kvarti gräshage. Inga problem, pigg glad och verkade helt oberörd av fossingarna.

Söndag, jag följde med stallkompisarna på vår härliga "Hjulbergarunda" som kan ta allt mellan 1-2 timmar beroende på gångart. Nu har grusvägarna torkat och blivit ganska hårda och det märktes att Tima inte uppskattade. Hon försökte tränga upp i skogen och ner i dikena och snubblade och linkade emellanåt, sista biten hem.

I övrigt har hon inte varit öm, varm eller något i hovarna sen hovslagren var här.

Nu tänkte jag fråga, ska jag försöka rida lite försiktigt ett par dagar till. Eller ska jag ta det säkra före det osäkra och ringa hovslagaren och be honom komma och slå på skorna, som han sa tidigare? På sätt och vis tycker jag att det vore skönt för hennes hovar att få gå utan beslag. Men samtidigt vill jag ju kunna hålla igång ridningen i sommar.

Kan hovarna vänja sig, eller är det så att en gång ömfotad häst, alltid ömfotad häst? :confused:

De tidigare verkningarna har ju gått bra att rida utan problem efter. Men då var det ju "vår" och lite fuktigare och mjukare i backen...

Mvh

IngelaH
 
Sv: Timas hovar, följetong enligt löfte

axel skrev:
Kan tänka mig att vissa nu kommer att gnälla på hennes hörnstöd

Men hon kanske behöver dessa för att inte nöta ner sin trakt, helt o hållet. Vad händer om hon gör så? Jo, tån kommer att bli lång o få en felaktig vinkel igen= ond cirkel.
Det är möjligt men så är det inte på mina hästar. Så fort hörnstöden blir för framträdande och tar mark blir min ömfotad. Nej, hon har inte för låga trakter och inte för långa tår. Har gått barfota i 2,5 år och tränas dagligen på de flesta underlag och verkas av traditionell hovis;)
 
Sv: Timas hovar, följetong enligt löfte

Din häst är väl rätt gammal och har gått skodd länge förr? Då kan det vara så att den inte kommer att fixa barfotagång och bör ha nån form av beslag. En häst som gått skodd mesta delen av livet och som kommit upp över 10 år kommer att ha en mycket låååååång övergångperiod och frågan är om det är värt det i lidande för hästen blir öm i de flesta fall. Förra halvblodet jag hade var 14 år och fick fångsymtom några veckor efter avskoningen så det blev röntgen och skor på...och det var helt ok med hennes hovar...ingen fång. I hennes fall finns det som ingen diskussion, hon fick för ont och det vill jag inte utsätta någon häst för.
 
Sv: Timas hovar, följetong enligt löfte

Tittade nu extra på bilderna och höger fram är för trång i trakten så där skulle jag ta ner hörnstöden ordentligt så hoven ges möjlighet att vidga sig mer. Vänster ser något bättre ut men även där skulle jag ta ner lite. Bak ser rätt ok ut...
 
Sv: Timas hovar, följetong enligt löfte

Piraja skrev:
Tittade nu extra på bilderna och höger fram är för trång i trakten så där skulle jag ta ner hörnstöden ordentligt så hoven ges möjlighet att vidga sig mer. Vänster ser något bättre ut men även där skulle jag ta ner lite. Bak ser rätt ok ut...

Tyvärr har jag inga gamla bilder på undersidan av hoven... eller tydliga baikfrån. Men tycker du att hon är trång i trakten nu... då skulle du ha sett henne innan hovisen som jag har idag började jobba med henne... :crazy:

Det är det han jobbar med och det är därför vi har haft henne barfota ett tag nu. Målet är INTE barfotagång, utan hovis stod i valet och kvalet att sätta på skor nu, eller vid nästa verkning. Men han ville vänta en gång till, eftersom hovarna växt bra och trakterna blivit bättre på så kort tid.

Men som sagt, nu får vi se om jag ska vänta en vecka till och smygrida lite lugnt... eller om jag ska kasta mig på telefonen omedelbums och be honom komma och klappa på skorna. :confused:
 
Sv: Timas hovar, följetong enligt löfte

Jag tror du tjänar på att sitta av och låta Tima själv välja var hon vill gå när det blir tufft underlag och så sitter du upp när underlaget är ok enligt henne;)...åtminstone en verkningsperiod till:idea:

Var dock väldigt lyhörd och kolla att hon inte har puls!!!... Då ska skorna på omgående...
 
Sv: Timas hovar, följetong enligt löfte

Jo, det var min tanke oxå. Men då uppstår problemet - uppsittning... :crazy:

Repstege... nej. jag har för dålig armstyrka... utfällbar trappa inmonterad i sadeln, finns det patentet än :idea: eller att köpa ett visst antal palltrappor a 99 kronor på Ikea och ställa på strategiska ställen i skogen... :rofl:

Men jag ska försöka med det i alla fall. Jag KAN ha tur och hitta lagom höga stenar och stubbar om jag orkar gå en bit.

Tack för rådet. Jag ska prova ett tag till i alla fall. :bow:
 
Sv: Timas hovar, följetong enligt löfte

IngelaH skrev:
Jo, det var min tanke oxå. Men då uppstår problemet - uppsittning... :crazy:

Repstege... nej. jag har för dålig armstyrka... utfällbar trappa inmonterad i sadeln, finns det patentet än :idea: eller att köpa ett visst antal palltrappor a 99 kronor på Ikea och ställa på strategiska ställen i skogen... :rofl:

Men jag ska försöka med det i alla fall. Jag KAN ha tur och hitta lagom höga stenar och stubbar om jag orkar gå en bit.

Tack för rådet. Jag ska prova ett tag till i alla fall. :bow:
...:rofl: ... hoppas det går bra! Glömde mig lite, kanske:angel: ... Men en del stenar funkar ju och likaså stubbar... Lycka till!:idea:
 
Sv: Timas hovar, följetong enligt löfte

Jag försöker hålla mig lite på avstånd, men nu ser jag att du fått lite problem ändå så jag kan ju försöka ge dig MIN syn på de där fotona
Nu är det alltid svårt att säga på foton jämfört med i verkligheten men:
strålarna ser angripna ut på framhovarna och ena bakhoven, inte konstigt naturligtvis om hovarna i allmänt varit så dåliga och trånga men det är med mycket stor sannolikhet en anledning varför hon ömmar
Någon ser även ut att ha gått hårt åt sulan längst ut mot kanterna, dvs närmast marken. Är det naturligt slitage eller gjort för hand? Det är en vanlig orsak till ömhet oavsett.
Jag vill även gnälla på hörnstöden (axel gissade rätt där), det är inte bra att de får växa så långa.
Rötan kan man åtgärda i vilket fall, men resten är upp till dig och din hovslagare.
 
Sv: Timas hovar, följetong enligt löfte

Jag tycker att den ser mkt bättre ut i sina vinklar nu.

Hörnstöden kan kortas när skorna kommer på igen.
 
Sv: Timas hovar, följetong enligt löfte

*Knapplån*

Efter att "djurplågande matte" (egen känsla... damen har smugit fram på grusvägar, snubblat och försökt klättra ner i dikena och upp i träd de tre dagar jag försökt rida :cry: ... Väl uppe i skogen på mjuka skogstigar har hon varit sitt pigga, glada och nöjda jag. :rofl: ), samrått med hovslagaren idag, så åker skorna på i kväll 18.30 eller så.
 
Sv: Timas hovar, följetong enligt löfte

Jag kan säga att just nu, står eller ligger en mkt lättad "vit" hästdam i sin box med skor runt om.

Idag var det inte kul när jag kom till stallet. Rejäl puls i framhovarna, så det kändes helt rätt att slänga på skor igen. Särskilt som att hon direkt efter skoningen glatt knallade över grusgården, utan att försöka kasta sig upp på gräsmattan. :)
 
Sv: Timas hovar, följetong enligt löfte

HURRA! en som lyssnar på sin häst:love: :bow:

ska det bli kul att kunna rida överallt?
Kan tro det.

Går hon från stallet bättre nu?
 
Sv: Timas hovar, följetong enligt löfte

Sista månaden har vi ridit ut rätt mkt ensamma och det går väldigt bra. Jag tror att Tima, liksom jag väntat på värmen och grönskan. *S*

Jag har inte varit i stallet idag, mer än att jag åkt förbi och tittat på dem i hagen. Eftersom hon pulsade igår, så får hon nog vila idag. Jag ska känna när jag kommer till stallet och så får vi se om de ska ner till sommarhagen en sväng också.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 372
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 749
Senast: skuggi
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 044
Senast: Mia_R
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 913
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp