Time for some change!

LindgrenV

Trådstartare
Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips.

Jag är relativt intresserad av matlagning och kost. Jag tycker om färg och form, vilket gör att även mat blir ett visst intresse. Men jag har tappat inspirationen och lusten att "göra sjäv". Just nu är jag tjock och go och kosthållningen är inte hållbar. Det är mycket färdigmat för tillfället och ibland till och med godis i stället för mat - enbart på grund av att jag de gånger jag är i affären får sådan total brist på idéer att jag kan gå runt i en timme (!) utan att lägga något i korgen. Senast idag var jag i affären för att handla mat till de närmaste dagarna, med mig fick jag (efter en timmes strövande) en burk sprite och en påse bilar :banghead:

Kort sagt: Jag mår inte bra, varken fysiskt eller psykiskt av den mat jag äter. Men jag har sådan enorm brist på fantasi att jag inte vet vad jag ska äta! Jag läser bloggar om mat, jättefina rätter men allt är ju så avancerat och tar sådan tid och ja... Jag har varken motivation eller tid att stå i evigheter och laga mat. Men framför allt har jag absolut ingen aning om VAD jag ska äta!

Min plan är väl att försöka tömma ur kyl/frys/skafferi successivt och äta upp det jag har där, för det är inte så dålig mat egentligen. För att sedan gå över till vegetarisk kost igen (just nu äter jag fågel och fisk/skaldjur).

Känner att jag flummar runt lite för min hjärna är lika tom som en öken gällande detta område och det gör att det är svårt att få ned även detta i text.

Om jag försöker sammanfatta det hela lite då:

1. Jag behöver tips och råd på recept, varor och enklare kostrådgivning (dvs inte enbart tips på recept utan även tips på vad som är bra att äta för att få i sig det man behöver osv, viktiga komponenter och kanske lite alternativa varor helt enkelt)
2. Jag vill först försöka äta upp det som redan finns hemma
3... För att sedan göra något av en makeover med det som sedan fylls på.

Mitt mål är:
1. Få en bra rutin
2. Få i mig det jag behöver
3. Må bättre, får i mig så mycket skräp just nu att hy och mage och hela faderullan lider av det
4. Ha en viss miljö- och djuretisk grund till "makeovern"
5. Äta mer eller mindre vegetariskt
6. Så billigt, enkelt och nyttigt som möjligt.


Kan ni hjälpa mig?

Just nu, "i stora drag", finns detta hemma:

FRYS:
Räkor med skal
Laxfiléer (köpta)
Regnbåge (fiskad av pappa)
Gös (fiskad av pappa)
Grönsaker (flera olika blandningar, thai, broccoli/blomkål/morötter etc, haricot verts, gröna ärtor...)
Bär
Halvt paket vitlökskroketter

SKAFFERI:
Diverse fröer (pumpa, sesam, lin, psyllium, solros...)
Gula och röda linser
Olika sorters bönor
Krossade tomater
Ananas på burk
Musslor
Tonfisk
Havremjölk

Havregrynsgröt
Mannagrynsgröt
Ris
Spaghetti

Olivolja
Rapsolja
Vit balsamvinäger
Soya

KYLSKÅP:
Ägg
Äppelmos
Majonnäs
Vitlök
Smör


Varsågod att leka Anna Skipper med mig :D
 
Sv: Time for some change!

Äter i princip ALLTID havregrynsgröt till frukost, ofta med ett ägg i/till och havremjölk om jag har det hemma :) äppelmos och kanel på är himmelskt ju!

Det går att göra väldigt god linssoppa/gryta på smörstekt vitlök/lök och linser + indiska kryddor.

Fisk i ugn med någon crème fraîche-aktig sås och grönsaker (allt i en ugnsform) ex potatis till.

Med linser och krossade tomater kan du göra en pastasås.

Räkor är fantastiskt goda med mango chutney som smårätt. Ha dem annars tillsammans med fiskrätten.

Tonfisk-sallad med massa grönsaker och pasta/ris/gryn.

Det kommer jag spontant på :)
 
Sv: Time for some change!

Åh, har typ samma problem som dig med maten... äter antingen mackor, flingor eller pasta när jag inte vet vad jag ska göra... Sen har jag problem med att när jag väl köper något bra så hinner det bli dåligt innan jag tar mig för att göra något med det, typ färska grönsaker. Hoppas du får bra tips här, jag behöver dom också :)
 
Sv: Time for some change!

Tack :bow: Då har jag i alla fall en liten grund att rikta in mig på för att bli av med allt jag har hemma :D
 
Sv: Time for some change!

Ja precis, så är det för mig också! Jag köpte apelsiner för två veckor sedan, brukar i vanliga fall älska apelsiner och äta hur mycket som helst av den varan, men nu har jag varit så motivationslös på matbiten att jag inte ens orkat ta mig för att skala dem, så de har blivit dåliga och behövde slängas :banghead:

Jag behöver alltså mycket enkla tips. Typ "släng in en laxbit i ugnen och vänta 20 minuter"-tips. Till att börja med i alla fall - när jag väl fått igång en rutin blir det lättare att avancera sedan!
 
Sv: Time for some change!

Jag är vegetarian, student (=inte rik) och dålig på att laga mat, men det här har jag lyckats med på senaste tiden:
Enkla och goda bönbiffar i ugn
En annan variant av bönbiffar(eller -bollar!)
Paj, kan göras med nyttigare deg
Rödbetssoppa
Fyllda quornfiléer
Broccoligratäng med pasta
Kycklinggryta, funkar lika bra med quorn

Brukar även göra tomatsåser av olika slag med det som finns i kylen. Det är jättegott att göra en rejäl sats tomatsås med tex linser i, och slänga in i ugnen med ost på som smälter. Blir en god gratäng. Lasagne gör jag med vad som helst jag har hemma, jag gillar inte bechamelsås utan slänger in typ halloumi, fetaost, soltorkade tomater, zucchini, creme fraiche etc varvat med tomatsås. Rotfrukter i ugn är superlätt, bara att skära lagom stora bitar av de rotfrukter du gillar och låt de stå på 200 grader tills de blir mjuka (tar typ 15-20 min beroende på storlek). Ät med quornfiléer, bönsalsa eller liknande. Överlag är mitt tips att planera och göra storkok. Skriv inköpslista när du ska till affären så du har ingridienser till det du tänkt laga, håll dig till listan så du inte köper en massa onyttiga saker i onödan. Gör minst fyra portioner av allt, frys in det som blir över så har du alltid lite olika rätter att välja på när du inte hinner/orkar laga mat själv. Gör en sallad och ha stående i kylen, så kan du ta lite till varje måltid.
 
Sv: Time for some change!

Åh vilka bra tips! Jag är ju också student, och dessutom djurägare, så jag har ju inte så jäkla fett med pengar om man säger så. Det verkar som en bra start det där till makeovern! Lätt att komma igång liksom.
 
Sv: Time for some change!

Regnbågen kan du komma hit med :angel:
Nej men regnbåge i ugn med morötter och purjolök och sånt gott runt är såååå himmelskt gott. Men inte så enkelt kanske....

Annars ser jag potential för pajer och omeletter :p
 
Sv: Time for some change!

FRYS:
Räkor med skal
Laxfiléer (köpta)
Regnbåge (fiskad av pappa)
Gös (fiskad av pappa)
Grönsaker (flera olika blandningar, thai, broccoli/blomkål/morötter etc, haricot verts, gröna ärtor...)
Bär
Halvt paket vitlökskroketter

SKAFFERI:
Diverse fröer (pumpa, sesam, lin, psyllium, solros...)
Gula och röda linser
Olika sorters bönor
Krossade tomater
Ananas på burk
Musslor
Tonfisk
Havremjölk

Havregrynsgröt
Mannagrynsgröt
Ris
Spaghetti

Olivolja
Rapsolja
Vit balsamvinäger
Soya

KYLSKÅP:
Ägg
Äppelmos
Majonnäs
Vitlök
Smör

Det där kan du ju göra en vansinnigt god fisk- och skaldjurssoppa/-gryta på! Bara att ha i allt fisk/skaldjuraktigt tillsammans med krossade tomater, vitlök och valfria grönsaker. Krydda efter tycke och smak (saffran är himmelskt men dyrt). Hettar du till den lite med lite chili så kan nog en klick majonäs vara gott som svalka. Gör du gryta kan du servera ris eller pasta till.

Och så tömmer du köket på fisk och skaldjur i ett svep :D
 
Sv: Time for some change!

Åh vad smart! Saffransessens har jag dessutom hemma. Men jag har aldrig gjort fisksoppa med tomater som grund, funkar det ihop alltså? Och saffran i också?
 
Sv: Time for some change!

Jag tycker det är gott med tomat i men det går ju givetvis att basera den på buljong/grädde också om man vill :) Är helt usel på att gå efter recept så jag brukar höfta i det som känns gott. Och så älskar jag tomat! :p
 
Sv: Time for some change!

Jag tycker att det är ganska enkelt att röra ihop lite tonfisk med creme fraiche och sedan göra en wrap av det med vanliga tortillasbröd! Går att göra med grönsaker, kyckling, fetaost eller egentligen vad som helst som man gillar :) Men just tonfisk och creme fraiche går ju snabbt att röra ihop :)

Ibland brukar jag steka kyckling (eller köpa en färdig grillad) och äta med fetaost och creme fraiche med pasta. Där kan man ju krydda med vad man vill egentligen men jag föredrar vitlök (man behöver inte ens ha en RIKTIG vitlök, kryddan funkar bra också!! :p). Det går snabbt om man köper en färdig kyckling :D
 
Sv: Time for some change!

- Googla inte recept via bloggar utan sidor som typ ica.se/recept och recept.nu. Där hittar du mer vardagsmat som är snabblagade osv. Gör en veckomatsedel INNAN du går till affären, och skriv ner allt du behöver på en inköpslista att ta med. Att försöka hitta på vad man ska äta medans man är i affären är hopplöst :D

- Skippa färska grönsaker om du är i en down-period som bara gör att du slänger det sen, satsa istället på frysta grönsaker. Spenat, sparris, broccoli, majs, ärtor osv kan man göra massa olika rätter på. Dessutom - man behöver inte skala apelsiner, man kan bara skära den i klyftor ;)

- Laga mat för 4 personer så räcker det till dagen efter och även att frysa in en/två portioner. Då slipper du dels laga mat varje dag, och dels har du färdiglagad mat i frysen de dagar du inte orkar laga mat.

- När man handlar brukar de stora affärerna ha små receptblad med recepttips, titta i dem och ta med dem du gillar hem.

- Köp en rejäl kokbok med vardagsmat, tex "Vår kokbok". Där är det lätt att bläddra efter inspiration.

- Anpassa recepten efter dig själv. Bara för att man inte gillar 3-4 ingredienser i en rätt behöver man inte slopa det, man kan bara byta ut de grejerna mot sånt man tycker om.

- Sänk kraven på dig själv. Man behöver inte laga något fantastiskt varje dag, det kan räcka med att hälla en burk tonfisk i en burk crème fraiche och koka lite pasta. Klart på 10 min!
 
Sv: Time for some change!

Nu tänker jag vara jobbig. Jag tänker påminna dig om något du skrev i någon tråd(troligtvis Beach-tråd) för ganska länge sedan(ett år, två??).

Du var ordentligt less på dina turer upp och ner i vikt och du skrev att om du inte fick rätsida på dina problem kring mat och ätande den här gången skulle du se till att söka hjälp. Minns du det? Du uttryckte dig så starkt och tydligt att det lämnat avtryck i min annars ganska tefloniga skalle. Du var ordentligt trött på att hela tiden lura dig själv att "Den här gången ska det bli andra bullar!" och genomföra en alltför hård och strikt bantning och gå ut alltför hårt med tuff träning, bara för att efter ett tag rasa ihop och må allt annat än bra.

Jag är verkligen INTE ute efter att på något sätt sätta dit dig och kanske är läget ett annat idag, men minns du? Är jag på rätt spår här?
 
Sv: Time for some change!

Du har så rätt så och tack så himla mycket för påminnelsen och att du bryr dig :bow:

Men ja, läget är annorlunda idag :) Då var mitt största problem att känslorna styrde - var jag ledsen/stressad/arg så svarade jag med att hetsäta och må ännu sämre. Jag var deprimerad och livet sög, på ett ungefär. Jag var hemma mer än borta och träffade sällan några människor.

Så är det inte nu! Jag pluggar och de senaste veckorna har jag haft praktik då jag varit ca 40-45 timmar på sjukhuset i veckan, utöver det har jag plugg, hästar och får att ta hand om. Det gör att jag blir trött och inte har jättestor lust att stå och laga mat varje dag, samtidigt som jag har dåligt med inspiration och inte vet vad jag ska laga för något. Jag har en massa mat hemma - men vet inte vad jag kan använda den till. Det gör att jag gör det "lätt" för mig och köper t.ex. färdig pastasallad/färdigmat/skräpmat och lite för mycket godis. Det är inte känslostyrt på det sättet längre, helt enkelt! Så den biten har jag kommit ifrån. Jag har inte heller ångest över hur jag ser ut, utan jag känner mer att jag skulle behöva äta vettigare saker för att känna mig "lättare". Jag är känslig för mjöl- och sockerrik mat, vilket gör att jag inte mår bra fysiskt (= tung, flåsig, uppblåst) eller psykiskt (= trött, seg etc).

Jag var otroligt trött för några veckor sedan, vilket jag skrev en tråd om. Det handlade aldrig om ångest eller så utan om att jag var så trött att jag hade svårt att ta mig upp på morgonen. Fick tipset om d-vitamin, vilket jag införskaffade direkt och har ätit sedan dess, det har hjälpt enormt mycket och de senaste två veckorna har jag vaknat av mig själv, utvilad, vid kl 7-8 på morgonen.

Så ja, du är ju på rätt spår, men spåren är inte detsamma längre, om man säger så :) Om du förstår vad jag menar?
 
Sv: Time for some change!

Jag förstår och det gläder mig att läsa det du skriver! Då är spåret inte alls aktuellt och problemet ett helt annat, mer praktiskt. Skönt!
 
Sv: Time for some change!

Något jag ändå kommer att tänka på när jag läser din trådstart är, att även om det alls inte handlar om samma problem nu som då, så har du kanske alltjämt något av ett allt eller inget-tänkande? Dina krav på hur du borde äta och på en radikal förändring upplever jag som ganska höga. När du går för att handla har du en diffus bild i huvudet av att du ska handla "bra" mat, mat som lever upp till en mängd krav, mat som är hälsosam och miljösmart. Istället för att komma ut ur affären med den perfekt matkassen kommer du ut med läsk och godis.

Något jag tycker är bra att gå efter när det gäller mat är att försöka äta "Hellre nästan rätt än helt fel"(Gisela van der Ster).

Jag menar alltså inte att du ska gilla läget och fortsätta med skräpmat rakt av, men kanske du kan skruva ner kraven lite?
 
Sv: Time for some change!

Det går utmärkt att göra "vegetarisk köttfärssås" på linser. Krydda på bara, så blir det gott :)
 
Sv: Time for some change!

Jo men det är jag medveten om! Jag hade lite problem med att få ned vad jag ville få ned i trådstarten så den är nog lite otydlig. Jag har en tendens att vara lite radikal men jag tänkte försöka att inte vara det :D målen är alltså långsiktiga och något att sträva efter - inte något jag ska förändra här och nu. "Makeover" är nog ett dåligt ord, helt enkelt. Jag frostade av och sorterade om i frysen för några veckor sedan, och har ganska bra koll på vad som finns i övriga förråd - det är sådant jag haft hemma, orört, i allt från två år till sju månader. Det har inte gått ut i datum, men jag har inte använt det, så jag känner att jag med rådande usel ekonomi (denna och kommande månad är inte så fet, med tanke på att jag blev placerad på praktik åtta mil enkelväg hemifrån och får stå för resor själv...) borde äta upp det jag faktiskt har hemma.

Men hur som helst, för att få en förändring öht (även en liten sådan) så behöver jag tips på enkla saker att göra själv, till en början. Skulle köpa mat att göra matlådor av häromdagen, det tog en timme, två telefonsamtal och att jag frågade en vän jag stötte på, innan jag till slut fick med mig pasta, tonfisk och créme fraiche. Jag är alltså HELT nollställd på inspirationsfronten vad gällande mat. Så det handlar väl inte ens helt om vad som är nyttigt och inte, snarare om vad som är ätbart :nailbiting:
 
Sv: Time for some change!

Ja, buljong/grädde känns väl mer logiskt i mitt huvud. Men det funkar nog med tomat, jag ska prova! :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
Mat Jag har lite svårt att få i mig frukost på dagarna men behöver verkligen den energikicken innan det är dags för lunch. Jag har tidigare...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 691
Senast: Scandi
·
Kropp & Själ Ja, det finns ju en del mat-trådar på buke (och jag har sökt, men inte funnit nog) så varför ska inte jag? :D Frukost har jag mina...
Svar
10
· Visningar
3 001
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 010
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp