Tinjas magiska rymdvalpar

Nå, TS är inte den enda på buke som försöker framstå som bra uppfödare i olika trådar medan de i själva verket säljer och föder upp skit, skolar hunden med otrevliga metoder osv .
Du hann före mig!

Tycker dessutom att det är väldigt otrevligt att hålla på så här som i tråden. Valparna finns ju redan och ibland måste man våga chansa om man tycker hunden har bra egenskaper som väger upp det negativa. Valparna är ju tydligen redan sålda, troligtvis till sådana som har koll på tiken.
 
Du hann före mig!

Tycker dessutom att det är väldigt otrevligt att hålla på så här som i tråden. Valparna finns ju redan och ibland måste man våga chansa om man tycker hunden har bra egenskaper som väger upp det negativa. Valparna är ju tydligen redan sålda, troligtvis till sådana som har koll på tiken.
Uppfödare kritiseras ju ofta på buke, varför är det skillnad för att det är en bukare som fött upp den?
 
Du hann före mig!

Tycker dessutom att det är väldigt otrevligt att hålla på så här som i tråden. Valparna finns ju redan och ibland måste man våga chansa om man tycker hunden har bra egenskaper som väger upp det negativa. Valparna är ju tydligen redan sålda, troligtvis till sådana som har koll på tiken.

Jag tänker att det är viktigt att det inte blir något drev mot @Fisherling , men däremot tycker jag det är rimligt att ställa frågor (som TS så klart själv väljer om hen vill svara på eller inte), eftersom det som lyfts fram i tråden är exempel på sådant som hen tidigare förkastat i avel själv.

Avel är ju klurigt, och det kan ju finnas goda anledningar till varför hen har valt att göra parningen ändå.

Tillägg:
När jag tog min kull valde jag t ex bort den hanen som jag bokat med först och som hade gjort att kullen hamnat på klubbens A-lista, till förmån för en hane som jag trodde skulle passa henne bättre i sista ände, trots att det gjorde att parningen i stället hamnade på B-listan.
(Pga att godkänt vildsvinsprov inte räknas som merit för A-listan, vilket jag tycker är löjligt.) Oavsett var det så klart enligt klubbens rekommendationer.
 
Senast ändrad:
Jag tänker att det är viktigt att det inte blir något drev mot @Fisherling , men däremot tycker jag det är rimligt att ställa frågor (som TS så klart själv väljer om hen vill svara på eller inte), eftersom det som lyfts fram i tråden är exempel på sådant som hen tidigare förkastat i avel själv.

Avel är ju klurigt, och det kan ju finnas goda anledningar till varför hen har valt att göra parningen ändå.
Jag tycker redan att det har startats ett drev mot @Fisherling .

Ja avel är klurigt men varför utgå från att @Fisherling inte valt att göra parningen av goda anledningar istället för att bara kritisera och ifrågasätta?
 
Jag tycker redan att det har startats ett drev mot @Fisherling .

Ja avel är klurigt men varför utgå från att @Fisherling inte valt att göra parningen av goda anledningar istället för att bara kritisera och ifrågasätta?

En del av inläggen kanske är på gränsen, men jag tror även att det handlar om hur man läser dem.

Man får ju förutsätta att kullen är gjord av goda anledningar, med tanke på hur engagerad TS varit i rasens avelsarbete. Att ifrågasätta t ex valet av hane när kullen inte uppfyller klubbens rekommendationer är väl ändå inte att kritisera i överkant?
 
Jag tycker redan att det har startats ett drev mot @Fisherling .

Ja avel är klurigt men varför utgå från att @Fisherling inte valt att göra parningen av goda anledningar istället för att bara kritisera och ifrågasätta?

Fast har man hög svansföring vad som ska och inte ska avlas på så får man nog vara beredd på att bli ifrågasatt när man avlar så här själv.

Att avla på sådana här tveksamheter tycker jag ska man ska kunna problematisera, oavsett djurslag. Att inte nå upp till en rasförenings minimikrav (för valphänvisning i det här fallet) ÄR problematiskt.
 
Jag tänker att det är viktigt att det inte blir något drev mot @Fisherling , men däremot tycker jag det är rimligt att ställa frågor (som TS så klart själv väljer om hen vill svara på eller inte), eftersom det som lyfts fram i tråden är exempel på sådant som hen tidigare förkastat i avel själv.

Avel är ju klurigt, och det kan ju finnas goda anledningar till varför hen har valt att göra parningen ändå.

Tillägg:
När jag tog min kull valde jag t ex bort den hanen som jag bokat med först och som hade gjort att kullen hamnat på klubbens A-lista, till förmån för en hane som jag trodde skulle passa henne bättre i sista ände, trots att det gjorde att parningen i stället hamnade på B-listan.
(Pga att godkänt vildsvinsprov inte räknas som merit för A-listan, vilket jag tycker är löjligt.) Oavsett var det så klart enligt klubbens rekommendationer.

det är väl därför det finns MH/BPH ? Det är lätt att bli hemmablind gällande sin egna hunds egenskaper.

jag känner uppfödare som har kasserat tänkta avelstikar pga att de inte uppfyller avelskriterier.

självklart måste man få chansa. Men jag har större förståelse när en erfaren uppfödare chansar, än när man chansar på första kullen.

Jag tycker att rasklubbens riktlinjer för valphänvisning ger en indikation på hur de vill att aveln ska se ut både på mentalitet och hälsa.
 
Jag tycker redan att det har startats ett drev mot @Fisherling .

Ja avel är klurigt men varför utgå från att @Fisherling inte valt att göra parningen av goda anledningar istället för att bara kritisera och ifrågasätta?
Nej, jag tycker inte heller det ska drevas men det är väl inte så märkligt att man reagerar på den här typen av avel från någon som haft mycket åsikter om andras avel?

Eller ska man applådera alla former av avel och bara anta att det finns goda anledningar? Eller får man ställa några frågor? Vilka är isf ok?
 
Otrevligt att tycka att man får stå för sin avel?
Och jag har inte sett dig protestera innan, men jag kan ha missat det.
Otrevligt att hålla på som i denna tråd. Varför utgå från att @Fisherling inte vägt nackdelar och fördelar mot varandra innan parningen bestämdes? Jag har aldrig träffat Tinja så jag har ingen koll på henne alls, kanske blir det en katastrofkull eller kanske inte.

Jag läser faktiskt inte allt, och när folk börjar sätta sig på sina höga hästar och kritisera folk till höger och vänster tappar jag snabbt intresset. Dessutom är det stor risk att bli påhoppad själv när man inte håller med och jag har varken tid eller energi för sånt trams.
 
Nej, jag tycker inte heller det ska drevas men det är väl inte så märkligt att man reagerar på den här typen av avel från någon som haft mycket åsikter om andras avel?

Eller ska man applådera alla former av avel och bara anta att det finns goda anledningar? Eller får man ställa några frågor? Vilka är isf ok?
Så du tycker det är trevlig ton i tråden? Man kan ju faktiskt låta bli att kommentera också. Och ja, jag tycker självklart att man får ställa frågor.
 
Vad är skillnaden då? Fred var skotträdd som valp men jag bodde bredvid en skjutbana då så han vande sig snabbt vid ljudet. Hade han gjort att MH hade han ju inte reagerat på skott fast han egentligen var skottberörd från början.
Jag kan inte alla moment som ingår i MH men pratade nyss med en instruktör inom bruksvärlden som sa att många faktiskt tränar inför det på de olika momenten.
Ingen av mina hundars föräldrar har gjort MH/BPH men mina hundar hamnade inom spannet av vad jag förväntade mig utifrån vad jag vet om föräldrarna så vad hade det varit för nytta med MH?
Just därför är MH/BPH inte jättemycket värt på den enskilda individen, däremot om man börjar kolla på hela kullar, deras nära släktingar osv så kan man ofta se samband (och jag tror inte att så många tränar hundarna framgångsrikt inför bph/mh att det skulle bli helt galet fel med resultaten på en hundsläkt).

När det gäller just Tinja så kan jag bara konstatera att jag genom åren umgåtts med henne i alla möjliga situationer och genom det konstaterat att jag gärna(!) hade haft en hund som henne om jag inte varit så insnöad på att ha bara saluki. Så vansinnigt enkel, avslappnad, positiv och språksäker. Hade det varit garanterat att en aussie var som henne, då hade jag absolut haft rasen som alternativ till en kommande tränings- och tävlingshund.
 
Just därför är MH/BPH inte jättemycket värt på den enskilda individen, däremot om man börjar kolla på hela kullar, deras nära släktingar osv så kan man ofta se samband (och jag tror inte att så många tränar hundarna framgångsrikt inför bph/mh att det skulle bli helt galet fel med resultaten på en hundsläkt).

När det gäller just Tinja så kan jag bara konstatera att jag genom åren umgåtts med henne i alla möjliga situationer och genom det konstaterat att jag gärna(!) hade haft en hund som henne om jag inte varit så insnöad på att ha bara saluki. Så vansinnigt enkel, avslappnad, positiv och språksäker. Hade det varit garanterat att en aussie var som henne, då hade jag absolut haft rasen som alternativ till en kommande tränings- och tävlingshund.

Men avel är ju inte bara en individ.
 
Just därför är MH/BPH inte jättemycket värt på den enskilda individen, däremot om man börjar kolla på hela kullar, deras nära släktingar osv så kan man ofta se samband (och jag tror inte att så många tränar hundarna framgångsrikt inför bph/mh att det skulle bli helt galet fel med resultaten på en hundsläkt).

När det gäller just Tinja så kan jag bara konstatera att jag genom åren umgåtts med henne i alla möjliga situationer och genom det konstaterat att jag gärna(!) hade haft en hund som henne om jag inte varit så insnöad på att ha bara saluki. Så vansinnigt enkel, avslappnad, positiv och språksäker. Hade det varit garanterat att en aussie var som henne, då hade jag absolut haft rasen som alternativ till en kommande tränings- och tävlingshund.

Fast att hon är trevlig gör inte att hon är automatiskt lämplig för avel, det vet du. Det beror helt och hållet på vad generna kan tänkas ge. Just därför finns ju verktyg som BPH/MH på hundsidan och bruksprov/unghästbedömningar på hästsidan.
 
När det gäller just Tinja så kan jag bara konstatera att jag genom åren umgåtts med henne i alla möjliga situationer och genom det konstaterat att jag gärna(!) hade haft en hund som henne om jag inte varit så insnöad på att ha bara saluki. Så vansinnigt enkel, avslappnad, positiv och språksäker. Hade det varit garanterat att en aussie var som henne, då hade jag absolut haft rasen som alternativ till en kommande tränings- och tävlingshund.

Jag tänker dock att just enkel inte är något man generellt ska avla på hos brukshundar då det ofta hänger ihop med en hund med lägre nyfikenhet och rädslor.

Hade du tyckt att det vore okej om en salukiuppfödare födde upp hundar med låg jaktlust för att denna och valpköpare anser det vara enklare hundar?
 
Men avel är ju inte bara en individ.

Fast att hon är trevlig gör inte att hon är automatiskt lämplig för avel, det vet du. Det beror helt och hållet på vad generna kan tänkas ge. Just därför finns ju verktyg som BPH/MH på hundsidan och bruksprov/unghästbedömningar på hästsidan.
Fullt medveten om det, men såg också att någon här i tråden påstod att hon som individ var dålig, vilket iaf i mina ögon är felaktigt.
 
Jag tänker dock att just enkel inte är något man generellt ska avla på hos brukshundar då det ofta hänger ihop med en hund med lägre nyfikenhet och rädslor.

Hade du tyckt att det vore okej om en salukiuppfödare födde upp hundar med låg jaktlust för att denna och valpköpare anser det vara enklare hundar?
Nu har jag inte sett hennes MH, men enkel pga låg nyfikenhet är inte(!) hur jag upplever henne och har heller aldrig sett tecken på rädsla hos henne i de situationer där vi varit.

Ang salukiuppfödare är jag alltid tydlig med att de som faktiskt försöker avla så (det finns minst en svensk som uttalat sig om det) inte borde pyssla med uppfödning öht.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Den 10/6 fick min tik fem (renrasiga) valpar, 4 hanar + 1 tik, alla svarta. :love: Valpningen gick bra, hon födde fem valpar på tre...
2
Svar
27
· Visningar
2 442
Senast: Lupin
·
Övr. Hund idag har tiken som jag ska ta en valp efter valpat!!!:bump: Fem tikar och fyra hanar - alla flatar givetvis :) Lite bruna blev det också...
Svar
11
· Visningar
981
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp