Tinjas magiska rymdvalpar

Nej det borde vara en sorts miniminivå av hälsa och mentalitet som aldrig ska underskridas. Rasklubbens rekommendationer brukar sällan vara särskilt svåra att uppnå.
Min kull uppnådde inte rasklubbens rekommendationer på en punkt och det va hanhundens ålder vid parning. Han hade inte hunnit fylla 2 år då utan det fattades en månad så jag kan absolut förstå om man gör en kombination utanför klubbens rekommendationer.

Nu försvarar jag inte Fisherlings kull för jag är med en av de som undrar hur hon tänker med tanke på vad hon skrivit om sin hund tidigare, andras avel och hur hon uttrycker sig på sin hemsida och sen går emot allt det och tar en kull på Tinja. Och fascinerande nog så väljer hon att bara tiga istället för att förklara sig så fort allt inte är heja rop. Vilket inte är första gången.
 
Min kull uppnådde inte rasklubbens rekommendationer på en punkt och det va hanhundens ålder vid parning. Han hade inte hunnit fylla 2 år då utan det fattades en månad så jag kan absolut förstå om man gör en kombination utanför klubbens rekommendationer.

Nu försvarar jag inte Fisherlings kull för jag är med en av de som undrar hur hon tänker med tanke på vad hon skrivit om sin hund tidigare, andras avel och hur hon uttrycker sig på sin hemsida och sen går emot allt det och tar en kull på Tinja. Och fascinerande nog så väljer hon att bara tiga istället för att förklara sig så fort allt inte är heja rop. Vilket inte är första gången.
Jag skulle utan tvekan också kunna ta en kull som går utanför rasklubbens hänvisningsregler, men det hade varit väldigt viktigt för mig att trycka på skälen till det och svagheterna med kombinationen. All avel är ett chanstagande, det viktigaste tycker jag är att man är helt ärlig med sitt resonemang runt kullen.

(helt ärligt skulle jag nog kunna tänka mig oreggat också om jag ser en hund som jag vet har alla kvaliteter jag vill ha men inte kommer göra VP tex. Men det är i teorin...).

Jag har viss förståelse för att TS inte är här och "försvarar sig", jag minns precis glädjeyran, tröttheten och överväldigande kärleken till första kullen... då är det tungt att hantera kritik. Även om den är väldigt berättigad.
 
Tack för länkar! Jag skrev till henne och frågade hur hon tänker kring det, fick det här till svar (och ja, hon har godkänt att jag lägger ut svaren här i tråden):

"Ah, mina gamla försök till att övertyga mig själv om att jag inte vill avla på henne. När min enda referensram vad labrador och deras totala avsaknad av självbevarelsedrift"

samt:
"Jag har länge vetat att de gamla inläggen kommer hemsöka mig. Jag var ung och oerfaren och vågade inte stå på mig att jag trodde på Tinja som avelshund, så jag började skriva och överdriva för att övertyga mig själv att hon inte ska avlas på. Desto fler aussies jag träffat, desto mer jag lärt mig, desto mer har jag insett hur orättvis jag varit mot Tinja i mina beskrivningar av henne."

Det är hennes förklaring. Själv tänker jag inte säga varken bu eller bä förrän jag i så fall kollat mer på resultat från MH osv.
Jag fattar inte. Desto fler aussies @Fisherling har träffat ju mer har hon insett att hon var orättvis när hon beskrev hunden som rädd och försiktig?
När det finns konkreta exempel som att vara rädd för barn, inte våga ta saker från rörliga underlag? Kullsyskon som har ännu mer rädslor?

En normal och bra aussie är en modig och stabil hund. Det där låter verkligen som efterhandskonstruktioner.
 
Tl: dr - skippa stycket inom parentes. Det är långt nog ändå. :angel:

(Må så vara att @Fisherling ändrat åsikt om Tinja som avelshund och att subjektiva beskrivningar kan ha varit överdrivna, men inläggen innehåller ju även mer objektiva beskrivningar t ex av syskonen?

Nåväl. Med tanke på att uppfödaren/TS i detta fall själv tillhör dem som varit väldigt aktiv i att kritisera andras avel, inklusive folk som startat trådar här på buke, förstår jag att det höjs ögonbryn över den här kullen. TS har skrivit så många kloka inlägg under årens lopp, inlägg som jag själv gillat, och när hon då tar en kull som avviker från detta blir jag också lite förbryllad. Inte för att det här skulle vara i närheten av de värsta kullarna som tas sett till hälsa och mentalitet - det föds renraskullar med katastrofalt mycket sämre förutsättningar även i jämförelse med denna. Men när en uppfödare med kloka tankar om avel, med hög svansföring som själv påtalar fel andra gör, struntar i rätt grundläggande saker känns det rätt rimligt med öppenhet om varför man gör den typen av avsteg.

Jag har inte brytt mig tillräckligt för att lyfta frågan. Som sagt föds så många kullar som är värre. Men nu när den heta potatisen ligger på tallriken är mina största funderingar med kullen nog framförallt tanken med kombinationen och den information som ges på hemsidan.)

Jag tycker att det är fullt rimligt att det i undantagsfall måste göras vissa chansningar i aveln. En hund som inte når upp till kraven i något avseende kan ha så mycket att tillföra i övrigt att det kan vara värt att ta en kull ändå. Men då måste man vara extra noga med vilken hund man parar med.

I Tinjas fall är HD:n ett stort minus och det gäller inte bara att hon själv har en C-höft. I hennes kull har 5 av 9 hundar HD, vilket ger en väldigt trist familjebild. Uttalandet om index på hemsidan är obegripligt - australian shepherd har inte index i Sverige och även om det fanns skulle en aussie med C-höfter behöva ha en mycket bra familjebild för att ta sig över 100.
Med tanke på detta borde en prio vid valet av avelshane vara just bra HD-statistik. Men Riepu har tvärtom sämre förväntad nedärvning än snittet. Finland har index för HD, och hans index ligger på 95.
Utavel är tyvärr inget som skyddar mot detta.

När det gäller mentaliteten finns det ju också tveksamheter, och där känner jag personligen att jag har svårt att förstå valet av en hane som inte genomfört någon form av mentalitetsprövning, och där linjerna överlag inte är särskilt utvärderade avseende mentalitet.
 
Hanen finns i Finland och har därför inte gjort svenskt MH och det är okej enligt rasens valphänvisning. Den enda punkten som inte uppfylls är HD. Har för min Tinja har en B och en C höft. Nuförtiden skrivs det in exakt så, men innan blev det C/C.

Sen tycker jag inte riktigt det är så schysst att starta ett sånt här drev i en valptråd där man presenterar och visar upp sin kull. Har blivit flera sidor nu med nästan bara kritik till en kull som redan finns.

Okey att folk har frågor men tycker inte det är helt okey att ställa dem här, i denna tråden, på detta sättet. På det negativa sättet jag tycker inläggen är på.
 
Hanen finns i Finland och har därför inte gjort svenskt MH och det är okej enligt rasens valphänvisning. Den enda punkten som inte uppfylls är HD. Har för min Tinja har en B och en C höft. Nuförtiden skrivs det in exakt så, men innan blev det C/C.

Sen tycker jag inte riktigt det är så schysst att starta ett sånt här drev i en valptråd där man presenterar och visar upp sin kull. Har blivit flera sidor nu med nästan bara kritik till en kull som redan finns.

Okey att folk har frågor men tycker inte det är helt okey att ställa dem här, i denna tråden, på detta sättet. På det negativa sättet jag tycker inläggen är på.
Även finnarna har mentalbeskrivning om än inte just MH men hanen och hans syskon har inte gjort det.

Angående att diskutera i tråden har jag redan förklarat hur jag ser på det flera gånger så jag orkar inte dra det en gång till.
 
Är c höfter( en c höft) så himla farligt i en ras som väger typ 19 kg?
Det är ju ingen belastning att tala om.
 
Är c höfter( en c höft) så himla farligt i en ras som väger typ 19 kg?
Det är ju ingen belastning att tala om.
Nej inte i sig men när man parar med en hund med index dom är under 100 ökar ju risken för D och E höfter med.
Hade hon parats med en hane med högt index hade jag inte sagt något om det.

Jag har själv en C höftshund (90 index) tillgänglig för aveloch det får ju jag tänka på om jag lånar ut honom.
 
Nej inte i sig men när man parar med en hund med index dom är under 100 ökar ju risken för D och E höfter med.
Hade hon parats med en hane med högt index hade jag inte sagt något om det.

Jag har själv en C höftshund (90 index) tillgänglig för aveloch det får ju jag tänka på om jag lånar ut honom.
Ok inte läst hela tråden trodde det handlade om en enstaka hund (mammatiken)
 
Hanen finns i Finland och har därför inte gjort svenskt MH och det är okej enligt rasens valphänvisning. Den enda punkten som inte uppfylls är HD. Har för min Tinja har en B och en C höft. Nuförtiden skrivs det in exakt så, men innan blev det C/C.

Sen tycker jag inte riktigt det är så schysst att starta ett sånt här drev i en valptråd där man presenterar och visar upp sin kull. Har blivit flera sidor nu med nästan bara kritik till en kull som redan finns.

Okey att folk har frågor men tycker inte det är helt okey att ställa dem här, i denna tråden, på detta sättet. På det negativa sättet jag tycker inläggen är på.

Men du, det handlar ju inte enbart om att Tinja har en C-höft, utan även att fyra syskon har HD C eller sämre. Det handlar om att flera syskon gjort ganska dåliga mh, och om att Tinja inte fixade MT.

Supertråkigt tycker jag, då Tinja verkar vara en toppenhund pä många sätt, men som TS själv skrivit (om jag inte minns fel) så ska man ju inte avla på sina djur av känslomässiga skäl, hur mycket man än tycker om dem eller hur fantastiska de än är, om de inte håller måttet.

Jag hade varit mycket rädd att min valp skulle bli få HD om jag köpt en valp ur denna kullen, men jag hoppas för alla inblandade att så inte blir fallet.
 
Men du, det handlar ju inte enbart om att Tinja har en C-höft, utan även att fyra syskon har HD C eller sämre. Det handlar om att flera syskon gjort ganska dåliga mh, och om att Tinja inte fixade MT.

Supertråkigt tycker jag, då Tinja verkar vara en toppenhund pä många sätt, men som TS själv skrivit (om jag inte minns fel) så ska man ju inte avla på sina djur av känslomässiga skäl, hur mycket man än tycker om dem eller hur fantastiska de än är, om de inte håller måttet.

Jag hade varit mycket rädd att min valp skulle bli få HD om jag köpt en valp ur denna kullen, men jag hoppas för alla inblandade att så inte blir fallet.

... och om man nu ska göra det så tar man en topphane som är väl dokumenterad på relevanta sätt.
 
... och om man nu ska göra det så tar man en topphane som är väl dokumenterad på relevanta sätt.

Det är nog inte många som släpper på en "toppen"hane på en tik med den Hd-statistiken i en ras där det är relativt ovanligt med Hd-fel öht.

Jag hade ingen aning om att man ens fick avla på HD C hos Aussie innan jag såg denna parning. Ser ingen mening med det i en ras där typ 90 % har fria höfter.
 
Det är nog inte många som släpper på en "toppen"hane på en tik med den Hd-statistiken i en ras där det är relativt ovanligt med Hd-fel öht.

Jag hade ingen aning om att man ens fick avla på HD C hos Aussie innan jag såg denna parning. Ser ingen mening med det i en ras där typ 90 % har fria höfter.
Nej, särskilt inte när man inte har några andra jättestora problem i rasen som gör det värt det.
 
Men du, det handlar ju inte enbart om att Tinja har en C-höft, utan även att fyra syskon har HD C eller sämre. Det handlar om att flera syskon gjort ganska dåliga mh, och om att Tinja inte fixade MT.

Supertråkigt tycker jag, då Tinja verkar vara en toppenhund pä många sätt, men som TS själv skrivit (om jag inte minns fel) så ska man ju inte avla på sina djur av känslomässiga skäl, hur mycket man än tycker om dem eller hur fantastiska de än är, om de inte håller måttet.

Jag hade varit mycket rädd att min valp skulle bli få HD om jag köpt en valp ur denna kullen, men jag hoppas för alla inblandade att så inte blir fallet.
Precis såhär.

Jag tror med Tinja är en jättetrevlig hund i vardagen som träningskompis och familjemedlem - men som just avelshund finns det ju inget som talar för henne.

Ja, det och kvarstående rädslor hade jag med varit rädd för..
 
Det är nog inte många som släpper på en "toppen"hane på en tik med den Hd-statistiken i en ras där det är relativt ovanligt med Hd-fel öht.

Jag hade ingen aning om att man ens fick avla på HD C hos Aussie innan jag såg denna parning. Ser ingen mening med det i en ras där typ 90 % har fria höfter.

Spontant hoppas man ju att alla hanhundsägare tänker till, även i raser med HD-fel.

Hade en förfrågan på Floyd för ett tag sedan, där tiken visserligen var fri, men där 5 av 19 syskon (två helsyskonkullar…) hade C-höfter, 1 hade D-höfter och 5 var oröntgade…
 
Precis såhär.

Jag tror med Tinja är en jättetrevlig hund i vardagen som träningskompis och familjemedlem - men som just avelshund finns det ju inget som talar för henne.

Ja, det och kvarstående rädslor hade jag med varit rädd för..

Ja, eller en hund som är rädd för barn men istället har en aning mer skärpa.

Jag tycker det känns ganska tråkigt när man som uppfödare inte ens kan bemöta kritiken och funderingarna utan istället blir helt tyst. Man borde ju kunna motivera sina kombinationer även om andra inte skulle göra samma kombo.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Den 10/6 fick min tik fem (renrasiga) valpar, 4 hanar + 1 tik, alla svarta. :love: Valpningen gick bra, hon födde fem valpar på tre...
2
Svar
27
· Visningar
2 431
Senast: Lupin
·
Övr. Hund idag har tiken som jag ska ta en valp efter valpat!!!:bump: Fem tikar och fyra hanar - alla flatar givetvis :) Lite bruna blev det också...
Svar
11
· Visningar
976
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp