Tinjas magiska rymdvalpar

Nej, det har jag inte. Jag tycker att tonen här inne är otroligt tråkig och det blir inte minst tydligt när jag går in, skriver ett ärligt inlägg där jag ändå säger att jag FÖRSTÅR kritiken och ändå möts jag av den här tonen. Jag uppskattar bara inte den och jag tycker, verkligen, att när man efter sida på sida med samma kritik och spekulationer inte får svar från TS så kanske man kan avvakta eller helt enkelt sluta.

Jag skrev det för att jag helt enkelt förstår varför hon inte vill komma in här. Sen att jag väljer att kommentera Tinja som individ, alltså orelaterat till avel, och att det får folk att gå in och tolka det som att jag försvarar all avel på individer som är bra oavsett resten - det är beklagligt. Man behöver inte vara i närheten ens försöka sig på generositetsprincipen för att förstå att jag endast pratade om Tinja som individ. Inte att jag över huvud taget lagt mig i vilka frågor ni ställt till TS, för de är inte konstiga i sig.

Fast varför går du in och pratar om Tinja som individ som något slags bemötande kring våran kritik om henne som avelshund?

Återigen, jag tycker det är ganska beklagligt att man som uppfödare inte står upp för sin avel och kan motivera den. Utan istället blir helt tyst. SPECIELLT eftersom att hon själv kritiserat andras avel hårt under flera år. Brukar du hoppa in och säga till henne när hon gör det också? Har nog missat det isåfall.

Helt okej om vi andra fortfarande inte håller med henne även om hon förklarar varför hon valt just denna hunden att avla på och denna kombon. Men då har man i alla fall kunnat motivera varför. Och varför hemsidan ser ut som den gör när den inte beskriver varken avelsmål eller hunden rättvist. För att i mina ögon låter det som två helt skilda hundar.
 
@machafuko Moderatorer har koll på tråden. Tycker du att något är såpass otrevligt att det inte hör hemma på forumet föreslår jag att du rapporterar de inläggen istället för att själv gå in och försöka styra upp en diskussion som är fullt relevant för tråden.

Det har varit sakliga och relevanta frågor, där det är avelsmålet som är ifrågasatt, ingen har ägnat sig åt påhopp. Och då TS väljer att inte svara på frågor är det ju fullt naturligt att diskussionen fortsätter mellan övriga användare.

Det är självklart helt upp till TS om hon vill svara eller inte, det finns inget krav på det. Men det innebär inte att övriga inte får fortsätta spinna vidare på sina funderingar.

Jag har redan brutit ut ett sidospår och kommer göra det igen om det dyker upp fler, men just nu är de inlägg som finns fullt relevanta för ämnet och tonen var god ända fram tills du framförde din kritik och försökte styra vad folk får ställa för frågor.

En bra grej är att utgå från att alla inlägg skrivs med en trevlig ton, jag har inte sett ett enda inlägg tidigare i tråden som inte går att läsa på det sättet. Att man ifrågasätter något innebär inte per automatik att man är emot det, utan oftast handlar det om nyfikenhet, något man inte förstår och faktiskt vill ha svar på.

Hoppas att tråden nu kan återgå till samma sakliga diskussion som var tidigare.

/Mod
 
Jag förstår att man ställer frågor till TS om man reagerat på något, men nu borde det väl ändå räcka med drev.

Kullen finns som sagt redan, TS skriver här och visar glatt upp den och efter att fått massor emot sig fortsätter man bara. Om hon inte svarat på det första ens, varför dreva vidare sida efter sida?

Jag vet inte hur TS uppfattade Tinja som yngre, kan inte säga något om den delen. Men jag har träffat många aussies i mitt liv, tränat med många och Tinja är utan tvekan en av de trevligaste jag tränat med. Jättetrevlig arbetshund, verkligen. Visar sig när jag läser igenom tråden att de andra som också träffat henne har samma uppfattning. Finns så många aussies som på pappret ser bra ut, men som jag aldrig skulle vilja äga något från.

Avel är svårt och jag förstår som sagt att man ställer frågor här, det är fullt naturligt, men sluta gärna dreva. Skriv inte heller om Tinja som individ om ni inte träffat henne. Ifrågasätta avel på henne och släkten utifrån vad som finns på pappret, för all del, men som individ är hon en trevlig hund.


Jag har full förståelse för att den här tråden inte blir någon rolig plats för TS att gå in och svara i. Den är ju inte särskilt trevlig.

INGEN har skrivit att Tinja är otrevlig (tvärtom faktiskt, jag själv tycker hon verkar vara en härlig hund på det jag sett här). MEN endast det gör inte att hon ska vara i avel. När TS tvekat att avla på henne tidigare (och tyvärr, jag köper inte hennes svar här via ombud med tanke på hanen hon valt) och att tikens svagheter finns svart på vitt tack vare de tester som gjorts (dvs systemet fungerar) så blir det obegripligt. Speciellt när TS tidigare också visat att hon har stor kunskap om rasen och avel i allmänhet samt hårt kritiserat de som avlar på material som inte duger.

Vi ska komma ihåg att avel kan slå olika ... en individ kan vara sämre än vad stamtavlan säger men också bättre och jag gissar att Tinja hör till det senare exemplet.
 
INGEN har skrivit att Tinja är otrevlig (tvärtom faktiskt, jag själv tycker hon verkar vara en härlig hund på det jag sett här). MEN endast det gör inte att hon ska vara i avel. När TS tvekat att avla på henne tidigare (och tyvärr, jag köper inte hennes svar här via ombud med tanke på hanen hon valt) och att tikens svagheter finns svart på vitt tack vare de tester som gjorts (dvs systemet fungerar) så blir det obegripligt. Speciellt när TS tidigare också visat att hon har stor kunskap om rasen och avel i allmänhet samt hårt kritiserat de som avlar på material som inte duger.

Vi ska komma ihåg att avel kan slå olika ... en individ kan vara sämre än vad stamtavlan säger men också bättre och jag gissar att Tinja hör till det senare exemplet.

Kan också säga att hade inte TS gått så hårt åt tveksam avel inom sin ras tidigare hade jag inte sagt ett pip.
 
Kan också säga att hade inte TS gått så hårt åt tveksam avel inom sin ras tidigare hade jag inte sagt ett pip.
Fast det här förstår jag inte? Oavsett vad TS sagt/inte sagt innan så är denna kombination nu svår att se vad den tillför rasen ur avelssynpunkt.

Jag skulle vilja veta hur TS tänkt oavsett om det handlar om okunskap (osannolikt?), att hon ser ett värde i kombinationen som vi andra inte sett (möjligt?) eller att hon känslomässigt/subjektivt ser de goda sidorna hos sin hund och då blir hemmablind för hundens/syskons/släktens egna brister (troligt?).

Funderar... om du menar att det pga TS tidigare inlägg pekar på att kunskapen finns och att det därför är.än mer förvånande förstår jag tanken. Men fortfarande inte "gått hårt åt", det är irrelevant för mig. Lite som att den som kastat sten/ar får tåla att få sten tillbaka? Well, when they get low we get higher.
 
Fast det här förstår jag inte? Oavsett vad TS sagt/inte sagt innan så är denna kombination nu svår att se vad den tillför rasen ur avelssynpunkt.

Jag skulle vilja veta hur TS tänkt oavsett om det handlar om okunskap (osannolikt?), att hon ser ett värde i kombinationen som vi andra inte sett (möjligt?) eller att hon känslomässigt/subjektivt ser de goda sidorna hos sin hund och då blir hemmablind för hundens/syskons/släktens egna brister (troligt?).

Funderar... om du menar att det pga TS tidigare inlägg pekar på att kunskapen finns och att det därför är.än mer förvånande förstår jag tanken. Men fortfarande inte "gått hårt åt", det är irrelevant för mig. Lite som att den som kastat sten/ar får tåla att få sten tillbaka? Well, when they get low we get higher.

Jag menar alltså att TS tidigare visat att hon är insatt i sin ras och avel generellt och därför gått hårt åt tveksam avel. Dvs att jag undrar verkligen över den här kombinationen och skulle gärna få en motivering till den just eftersom TS är så insatt. "Gått hårt åt" var bara en formulering som återkopplade till att TS är insatt, inget annat.
 
Varför är hanen inte registrerat "vanligt" utan i ER-registret? Är det för att den är inreggad ur ASCA? Och han var väldigt ung...
 
Jag menar alltså att TS tidigare visat att hon är insatt i sin ras och avel generellt och därför gått hårt åt tveksam avel. Dvs att jag undrar verkligen över den här kombinationen och skulle gärna få en motivering till den just eftersom TS är så insatt. "Gått hårt åt" var bara en formulering som återkopplade till att TS är insatt, inget annat.
Ah, då.är jag med på vad du menar 👍
Och håller med, jag tänker också att TS kunskapsnivå är högre än vad den här kombinationen visar.

Och det var inte bara ditt inlägg med den formuleringen jag reagerade på, fler har skrivit liknande. Men lat som jag är tog jag det sista som dök upp när jag kände att jag läst det för många gånger 🙂
 
Ah, då.är jag med på vad du menar 👍
Och håller med, jag tänker också att TS kunskapsnivå är högre än vad den här kombinationen visar.

Och det var inte bara ditt inlägg med den formuleringen jag reagerade på, fler har skrivit liknande. Men lat som jag är tog jag det sista som dök upp när jag kände att jag läst det för många gånger 🙂
Jag har skrivit så med och det handlar mest om att man får leva som man lär helt enkelt (eller så nära så möjligt).
Jag hade varit nyfiken oavsett - men hade kanske inte orkat lägga energi på det om det inte vore för att TS har uttryckt en massa åsikter om aussie avel (och annan avel) och sedan gör den här parningen.
 
Varför är hanen inte registrerat "vanligt" utan i ER-registret? Är det för att den är inreggad ur ASCA? Och han var väldigt ung...
Det här har jag missat, vad är ER-registret?

2,5 år är ganska ungt ja, men jag vet inte vad man har för avelsråd inom aussie så det har jag låtit vara. Tinja är ju äldre istället så då är det i min värld ok. Hon är ju trots allt 6 år, så att man kan behöva använda unga hanar tycker jag inte är något märkligt alls.
 
Varför är hanen inte registrerat "vanligt" utan i ER-registret? Är det för att den är inreggad ur ASCA? Och han var väldigt ung...

Det här har jag missat, vad är ER-registret?

2,5 år är ganska ungt ja, men jag vet inte vad man har för avelsråd inom aussie så det har jag låtit vara. Tinja är ju äldre istället så då är det i min värld ok. Hon är ju trots allt 6 år, så att man kan behöva använda unga hanar tycker jag inte är något märkligt alls.
Hanen har ASCA-registrerade hundar tre släktled bak, då verkar ER-registrering enda alternativet i finska kennelklubben vad jag förstår.
 
Jag tror snarare att det beror på att mamman är en import utan FCI-stamtavla. Ett kullsyskon till hanens far har en kull med FI-registrerade valpar.
Du har så rätt. Det är alltså en "rotuunotto" alltså man tar in en enligt fci "hund utan stamtavla" och reggar den i fci. Det händer mycket med race greyhound, då de hämtas från tex Irland där de bara reggas utanför fci.
 
Du har så rätt. Det är alltså en "rotuunotto" alltså man tar in en enligt fci "hund utan stamtavla" och reggar den i fci. Det händer mycket med race greyhound, då de hämtas från tex Irland där de bara reggas utanför fci.

Det intressanta är att tiken har ett helsyskon, samma föräldrar men född senare, som har vanlig finsk stamtavla. Båda är födda i, och importerade från, Frankrike.

Det verkar bero just på att syskonet föddes ett par år senare. När den aktuella tiken föddes hade inte deras mamma fått sin FCI-stamtavla i Frankrike än - hon är själv en import från USA(där det verkar vara vanligt att aussies registreras i en organisation som inte är FCI-ansluten). Nu har hon tre regnr i Koiranet - ER, franskt FCI och det ursprungliga amerikanska(ej FCI).
 
Det intressanta är att tiken har ett helsyskon, samma föräldrar men född senare, som har vanlig finsk stamtavla. Båda är födda i, och importerade från, Frankrike.

Det verkar bero just på att syskonet föddes ett par år senare. När den aktuella tiken föddes hade inte deras mamma fått sin FCI-stamtavla i Frankrike än - hon är själv en import från USA(där det verkar vara vanligt att aussies registreras i en organisation som inte är FCI-ansluten). Nu har hon tre regnr i Koiranet - ER, franskt FCI och det ursprungliga amerikanska(ej FCI).
Vår an grey är sån. Han är inte ens reggad fci medan kullsyster är. Dock ER. Båda är först reggade i Grl (hör under CGRC) . Vår irländare är reggas i GRI och FCI
 
Jag tror snarare att det beror på att mamman är en import utan FCI-stamtavla. Ett kullsyskon till hanens far har en kull med FI-registrerade valpar.
Ja, jag uttryckte mig lite luddigt, det var hanens mammas sida jag tittade på. Däremot blev jag rätt förvirrad av de olika registreringarna på tiken. I USA är det vanligt med registrering i ASCA och jag läste hos finska Kennelklubben att det krävs ett tre eller om det var fyra generationer innan en ASCA-reggad hunds avkommor kan reggas som FI, innan dess är det ER som gäller. Råkade fastna i frågan på jobbet och nu känner jag mig mer snurrig (och möjligen något ot).
 
@Fisherling efterlyser dig på forumet, tycker du kan ge en förklaring till ditt parning och sen helt enkelt släppa saken och fortsätta vara aktiv. Sen om det blir en storm i ett vattenglas ala buke så är det så men det är bara att gå vidare.
Man FÅR omvärdera och gå vidare, man både kan och bör kunna ändra åsikt här i livet för att kunna utvecklas. Nu pratar jag allmänt och inte just I hunderiet. Jag har inte samma tankar och åsikter om allt som jag hade för fem år sen eller ens för ett år sen i allting, de som sitter fast i samma tankemönster och spår utan att kunna ändra sig är väl ändå relativt få människor.
Sen är frågan hur många valpar som skulle bli födda om man följde gängse buke kriterier, inte många. Även med mina kriterier så inser jag att det skulle bli hundbrist i landet och att det kanske är tur att uppfödare avlar olika så inte aveln blir för snäv och strömlinjeformad även om det blir en del skit.

Tycker det är lite gutsy att skapa en valptråd på buke och inte se detta komma när man är så aktiv som du varit..

Jag kan också raljera en hel del om dålig avel men man är ju inte perfekt själv och det nog få personer som är det.

Tycker det vore intressant att veta ditt perspektiv på parningen vad som fått dig att ändra dig ang att ta valpar på Tinja och sen är det bara att gå vidare, det behöver inte bli ett stort försvarstal av det hela.
 
INGEN har skrivit att Tinja är otrevlig (tvärtom faktiskt, jag själv tycker hon verkar vara en härlig hund på det jag sett här). MEN endast det gör inte att hon ska vara i avel. När TS tvekat att avla på henne tidigare (och tyvärr, jag köper inte hennes svar här via ombud med tanke på hanen hon valt) och att tikens svagheter finns svart på vitt tack vare de tester som gjorts (dvs systemet fungerar) så blir det obegripligt. Speciellt när TS tidigare också visat att hon har stor kunskap om rasen och avel i allmänhet samt hårt kritiserat de som avlar på material som inte duger.

Vi ska komma ihåg att avel kan slå olika ... en individ kan vara sämre än vad stamtavlan säger men också bättre och jag gissar att Tinja hör till det senare exemplet.
Kan ju vara så att hen valt den hanen pga ingen annan (vettig) vill låna ut hane. Min nästa hund ska bli Aussie och har satt mig in väl i den rasen. Har sedan innan bara haft riesen och jrt . Aussie rasfolket ser på rasen med all rätt som en seriös brukshund och jag har svårt att se att en seriös hanägare hade lånat ut till denna tiken. Inte för att säga något elakt kring tiken men resultaten för just tiken och släkten/syskonen talar för sig själv. Jag hoppas att det går bra med din kull TS och att du hittar bra valpköpare som
är väl informerade kring HD fel och att du finns där om problem uppstår.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Den 10/6 fick min tik fem (renrasiga) valpar, 4 hanar + 1 tik, alla svarta. :love: Valpningen gick bra, hon födde fem valpar på tre...
2
Svar
27
· Visningar
2 432
Senast: Lupin
·
Övr. Hund idag har tiken som jag ska ta en valp efter valpat!!!:bump: Fem tikar och fyra hanar - alla flatar givetvis :) Lite bruna blev det också...
Svar
11
· Visningar
976
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp