Tinker hästar?

Tinkerhästar är alround.hoppning,dressyr,körning,bara ut och skogsluffa,handikappridning,skogskörning och de är mkt bra hästar att rida akademisk dressyr med.Alla hästar är bra något och mindre bra på något annat,vi har tinkrar hemma och vi gör olika saker med dem,en lämpar sig mer till körhäst och en annan ridhäst,med inriktningen dressyr.Om du är intresserad av rasen och titta saluhästar och framför allt bilda dej en egen uppfattning.Jag,personligen bara älskar rasen. :love:
 
Min tinker hoppar 110..... :D
O går skänkelvikning,bak o framdelsvändning,öppna,sluta,samlad trav o galopp.....
jätteduktig är han o så e han bara 7 år......den perfekta allroundhästen.
dessutom hade jag en medis som tränade western med honom o han ryggade så fint i "såna där L som byggs av bommar!...vad det nu heter.
 
Hoppa

Jag vet inte hur det är med alla andra tinkrar i detta land men min kan iaf hoppa.. vi brukar träna på ca 110-120cm.. men har hittills som mest hoppat en oxer på 135 cm.. inte så illa pinkat av en liten tinkerpojke. :bump:.
 
Hej!

Under en period höll jag på med, hanterade, red och körde ett 10-tal tinkrar i modeller från tung arbetshäst till mkt smäckra. Det går inte att dra dem över en kam och säga att så är en tinker. En del har riktigt ponny temperament medans vissa är som fullblod.

Har inte varit med om en annan ras med så stor bredd på egenskaper och temperament.

De jag har träffat har varit relativt nyimporterade och tror nog att den hästhandlare som ägaren köpte dom av var lite av en hästskojare.

Flera av hästarna hade märken av slag främst på huvudena och frambenen. Få av dom var riktigt ridna och alla ston var dräktiga. En del var rädda medans andra kom direkt för att kela. Det fanns flera som skulle kunna gå lång i dressyr och hoppning om de kom till någon duktig och intresserad ägare.

Men det är en sak som jag tycker är konstigt, priserna.
För priset av en tinker så kan du få flera nordsvenskar både bruks och travare. Personligen tycker jag inte att de har så många fler bra egenskaper än nordisarna att det motiverar det högre priset.
 
va mycket skumma synpunkter, det verkar som de flesta har fått det här med tinkrar om bakfoten. jag ser inte tinkern som en tungtung ras utan de flesta är till och med lite lättare i typen än en del nordsvenskar. men det är klart det finns väl en tyngre och en lättare typ av tinker. Och den lättare typen lämpar sej alldeles utmärkt som ridhäst. Vem har sagt att tinkrar inte kan hoppa?? De kan väl hoppa lika bra även fast de är en tinker?! Det är så dumt att komma med såna komenatrer, då det beror på individen om den gillar att hoppa eller inte. Inte just att tinkerhästen inte kan hoppa, för det är båg... Men de är tunga och det kanske inte vore det ultimata att starta höga klasser med den för att de kan gå sönder pga all belastning, även om de KAN hoppa såna höjder så är det inte rätt mot hästarna...Men lättare klasser- go for it!
Dressyr, baock o western passar de också för liksom turridning. Jag tycker tinkrar är en helläcker ras, som är snälla, lugna, pigga, stabila. även om jag föredrar :love: nordsvenskar :love:
 
Jag vet en Tinker so mär till salu :idea:
Hon är väldigt bra men dock fruktansvärt osäker pga sin ägares okunnighet vilket hon inte fattar :(

Men snälla nån!!!
Ni skriver "ni verkar inte ha rätt uppfattning om tinkrar" :smirk:
Det är väl dem som säger så som tror sej ha det...?!!
Jag har själv inte så stor erfarenhet av Tinkrar men jag har ju mött på ett flertal!
Och JO tinkrar är framavlade som körhästar! precis som nordisar o fjordhästar. Att dem däremot kanske är bra ridhästar är en annan sak dom är ändå framavlade som kör o draghästar!!!
Och som nån har nämnt så finns det ju massor olika storlekar, grovhet, temperament mm på tinkrar.
Men ändå. Egentligen så är dom ju inte byggda för att gå i form, hoppa högt mm. :bump:
Men det verkar inte hindra dom :D
Dom som jag har stött åp och fått "närkontakt med är väldigt olika.
Ex en är ridskole häst och egentligen ganska nätt i typen fasst med långa ben. Eftersom han är ridskole häst o felriden från början så är han inte så snygg direkt :crazy:
men ändå så är han rätt duktig för att vara så "dålig" så att säga.
En annan är rätt grov o väldigt fint byggd men hon däremot var för snabbt inriden typ skulle gå i form från början o så :mad:. Men jag hade henne som medryttarhäst ett tag och då blev hon bättre faktiskt :idea:
Hon söker (sökte?!) sej oftast i rätt form och var väldigt duktig på att hoppa på småstora hinder. Allså inte jättestora men ändå inte jättewsmå. SDock var hon ngt slarvig pga att hon var så pass orutinerad.
M;en om den hästen skulle få komma till en bra ryttare så skulle hon nog klara sej ganska bra i dressyren!
Det är den hästen som ä rtill salu :idea:
Tyvärr så har hon nu en ägare som verkligen INTE kan rida och har stressat upp hästen massor :(
Dessdutom är hon rädd för ridläraren som står i mitten, oavsett vem!!! (varför vill jag inte nänma)
Sist jag såg henne så var hon jätteful (!). Mager o benig :(
Om det var första hgången man såg henne skulle man nog inte reagera på samma sätt men eftersom jag sett henne när hon var jättefin så blev jag väldigt ledsen när jag såg henne! Dessutom så var hon så hispig o osäker att hon sprang in i staketet bara för att ryttaren inte var så rutinerad!!!

:(
Nu skriver jag massor bara för att detta var en häst som ja gillar väldigt mkt men som ägaren har förstört till max.
Sista sa hon att hon skulle ta 50,000 för henne dessutom :smirk:
I nuläget skulle jag ge max 15000 om ja va redigt generös!!!
Men hon är en jättebra häst så ja tycker att du ska köpa henne !!! :) :idea: :p
:( :cry:
 
Vita N

Tycker det är lite dumt att skriva att tinkern inte är byggd för att rida o hoppas.. det är väl ingen häst?

Om nu sen tinkrarna, nordsvenskarna och fjordingarna har ensamrätt på det här med körning så undrar jag varför det bara tävlas med hästar av halvblodsliknande raser i körklasserna på hög nivå?

Inte för att vara bitchig på någe sätt men jag tycker det är fel att dra alla individer o raser på det sättet över en kam!!

Håller med fullt ut att man ej bör starta för höga klasses i hoppning med en lite tyngre häst! Hur smäcker den är så har den ju grova tunga ben. Men ska man upp till GP så är det inte många individer av någon ras att välja på...

I dressyren däremot finns ju egentligen inga gränser förutom individens talag :) sen har ja för mig att det finns några regler som sätter stopp för kallblod :confused:

Och i den akademiska ridkonsten så hyllas ju dom lite grövre kompakta hästarna för deras lätthet till samling och luftiga gångarter så det beror ju helt på vad man har för mål med sin ridning och sin häst! :D



//iinaz :)
 
jag kan ge tinkerhästarna ett STORT plus i kanten hära, det är verkligen en trevlig ras att handskas med, en vän till mej har en 4 årig tinker vallack å han e ju bara den snällaste å lugnaste häst jag träffat, å han är verkligen en sån häst som kan allt, hon tränar dressyr med honom + att han älskar att hoppa, så tinkerhästar gillar jag verkligen.
 
Re: Vita N

Nej ingen häst är ju från början gjord för att ridas på!!!

Men kallblodshästar är ju avlade för körning från början! Men självklart så är dom ju minst lika bra som "vanliga" ridhästar Eller hur ;)
Det är ju samma sak som att fullblod är framavlade för att galoppera. Det hindrar ju nite dom från att hoppa o gå bra dressyr!!!
Men lixom kallblod är ju inte "byggda" för det egentligen men som sagt, det hindrar inte dem :)
Tack o lov!!! :bump:

Finns det en ragel för det??? :eek: :mad:
Då blir jag arg!!!
Det finns säkert massa kallblod som skulle kunna klassas mot de nättare även i Gp, bara att de allra bästa ryttarna kanske inte väljer den rasen!!! :(
 
Re: Vita N

Ja vad jag har hört så ska det finnas ngn slags regel som sätter stopp för kallblod i dom högre klasserna dressyr. Men detta är bara vad jag hört, dock från flera håll..

Sen har jag även hört det att om du har en skäck så får du ju heller inte tävla så högt.

Så har man en tinker så är det ju kört på båda..

Ska nog ta o kolla upp allt detta.. Skulle va kul o veta vad som gäller.

// iinaz :bump:
 
Re: Vita N

Nej, fjordingar är faktiskt inte avlade för körning från början, det borde ju du veta :devil:
 
Re: Vita N

Ähh, du skriver ju lika knäppa saker som dom andra :rofl: Du títtar nog inte på mer än storhäst-klasser om du har missat att vi har flera ekipage på SM, EM och VM nivå med i alla fall fjordingar och bra går det för dom också :cool:
 
hej!

Jag vill bara säga att jag tycker att Tinkrar är underbara hästar!
På min ridskola finns det 4 stycken tinkrar och en av dom är min absoluta favvis
love.png
bland alla hästar!!
det finns ju 4 olika typer av tinkrar också och det verkar nästan som att "vi" har lyckats hitta en av varje typ!
biggrin.png

dom på min ridskola:

1.5 år, ca
unsure.png
155, kanske i mkh..ganska kraftig..
snabb, pigg, duktig, hoppar 1,15..snäll

2.ca 10-12 år tror jag.. ca 142 i mkh, rätt smäcker men ändå kraftig liksom..sååå söt... mångas favorit...lugn, snäll, glad

3.ca 10 år tror jag ..ca 145 kanske...kraftig, snäll, stark, ganska klumpig,snäll, duktig på å dra släde och vagn..

4. ca 155, snäll, rätt klumpig, men hon är rätt ung också, fartig...
o så har ju tinkrar så gulligt hovskägg
smile.png


o enligt mej så är dom lättlärda...

fantastiska hästar he!!
love.png
cool.png
smile.png
biggrin.png


jag rekommernderar dem starkt!!

och du som skrev att tinkrar inte kan hoppa eller gå dressyr:

Alla dom här tinkrarna kan då hoppa, den ynsta och alltså minst rut. hoppar ca 60 cm, den av de här som är den tyngsta typen ligger också runt där, men det är ju ändå att kunna hoppa, fast det inte är så högt!!!
de två andra: den ena hoppar 1,15, vilket jag tycker är skithögt!!!
den andra hoppar 1 meter

och dressyr; dom tre sista (den andra kan inte för den enkla anledningen att hn är för ung) kan; skänkelvikning i skritt och trav, öppna i skritt och trav, sluta i skritt och trav, galoppombyte, bakdelsvändningar och framdelsvändningar....

så jag ser inga problem med att ha en tinker som ridhäst då dom är:(finns naturligtvis undantag)

* Snälla *Lättlärda * Ridbara *Körbara

Satsa på en tinker
love.png
love.png
idea.png
idea.png
biggrin.png
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Nu blir jag lite upprörd!!
Skulle tinkern inte vara en bra ridhäst??? Bara till körning??? Har du någonsin sett eller suttit på en tinker???
Tinkers finns i många utföranden, både mycket grova och tunga draghästar, men även smäckrare typer! Det har mycket aktion i benen och lämpar sig mycket väl till både dressyr och hoppning!
Skulle man inte kunna tävla högre klasser dressyr och hoppning med en tinker?? Vad får du allt ifrån?? Sluta avskräcka folk från den kanske mest användbara hästrasen som finns!!
devil.png


Vill man ha en stabil, intelligent, välmusklad och vänlig häst med mycket aktion: Välj en tinker!
love.png

Naturligtvis måste man välja en som i typen passar till det man vill göra. Min nästa häst blir en tinker, det är ett som är säkert!
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Tycker absolut att du ska välja en tinker! Dom har otroligt bra psyke och är väldigt allsidiga!

MVH/ Zanna
 
WoW!! :eek:
Du skriver i ett utav inläggen att du dagligen handskas med två tinkrar!
Jag kan ju iof inte säga nått om det,men att grunda dina belägg med att tinkern inte duger till annat än att köras med,det är ju helt befängt!
Själv har jag en I.C dvs dvs 148 cm "dam" a la 500 kg! Hon är den tyngre varianten och har definitivt inget problem med vare sig att hoppa stora diken i skogen,bralla i backar eller hoppa över stock och sten likväl som hon är hoppad LD-LC banor på.Dessvärre har hon inte styrkan ännu att orka ha en kort och taktfast galopp,men hon är också tävlad två ggr i LB dressyr.Allt hänger på mera styrka och vilja och hästens otroliga samarbetsförmåga.

Bilder på våran dam..
http://medlem.spray.se/amkmsbilder/
 
Och JO tinkrar är framavlade som körhästar! precis som nordisar o fjordhästar. Att dem däremot kanske är bra ridhästar är en annan sak dom är ändå framavlade som kör o draghästar!!!

Fast det är faktiskt inte sant att fjordingarna är framavlade till körning. Från början var de rid- och packhästar, det fanns inte mycket vägar i terrängen runt fjordarna :crazy: Sedan att den under en period på c:a 20 år (50-60-talet) avlades för tungt jordbruk har inte påverkat rasen särskilt mycket med tanke på att den under flera hundra år avlats för riding.
 
Re: Vita N

Om nu sen tinkrarna, nordsvenskarna och fjordingarna har ensamrätt på det här med körning så undrar jag varför det bara tävlas med hästar av halvblodsliknande raser i körklasserna på hög nivå?

Nu är det ju ingen som har påstått att de har ensamrätt på körningen :crazy: och dessutom kan jag påpeka att åtminstone fjordingar tävlas i ganska stor utsträckning i svår körning :bow: Förra året tror jag att det var 3 eller 5 fjordekipage kvalade för SM och dessutom några norska ekipage som var här i Sverige och tävlade svåra klasser.
 
Jag har världens vackraste prinsessa :love: :love:

råder dig verkligen till att köpa en tinker,men det e ju alla olika individer så kolla dig för innan du bestämmer dig, välj först vad du vill ha hästen till och ta den sen på prov.

jag fattar inte vad vissa människor tjötar om här inne??
dom som säger att tinkern är en vagnshäst bara m.m

hallå har ni ens försökt utbilda era tinkrar?

min flicka går i kort galopp,tramp och halvsteg. hästen blir vad du utbildar den till oavsett ras.
det beror på hur mycket energi du lägger ner.

...............................
:love: pallas :love:
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 100
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 851
Senast: grodan21
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp