Tinker pris?

F

fantastic

Systern min har tagit ett fyra årigt tinker sto på prov, eventuellt senare köp om tycke uppstår. Ägaren har begärt ett pris och vi är lite nyfikna på om det verkar rimligt. Hon är svart/vit - mestadels vit fram och svart bak, fint tecknad (tycker vi :rofl:) 1,45 i mankhöjd och blåögd. Hon är född 99 inriden och någorlunda grundutbildad. Än så länge löshoppad cirka en meter. Tyvärr okänd härstammning. Jätte trevlig i alla lägen såsom i stall, lastning mm.
Vad tror ni?? :D
 
Tack! Det var precis det jag trodde - denna dam vill dom ha 25.000:- för och jag tyckte det lät helt ok! :)
Ända tills en i stallet sa att hon talat med en Tinker/IC uppfödare i sverige som påstod att hon sålde alla sina ett åringar för 18.000:- Och max 25.000:- för ridna hästar. Hon tyckte vi var dumma i huvudet som överhuvud taget funderade på att köpa en fyra åring för 25 :devil:
 
Med eller utan papper?

Priset på ett sto utan papper bör väl ändå vara lägre än på ett med full härstamning.
Hör igen med personen om hon menat pris med eller utan papper.
 
Re: Med eller utan papper?

Eftersom hon är egen uppfödare så har hon stam på hästarna och menar med papper tydligen... :confused:
Jag tycker det verkar konstigt!
Eller är vi dumma som ev. köper henne för 25.000 utan stam?
 
Re: Med eller utan papper?

Är hästarna rastypade i svenska tinker sällskapet eller inte?

Jag tycker 25 000 kr låter helt okej, jag var beredd på att betala 30 000 kr för en grundriden femåring.
Desto mer utbildning som tex inkörning så ökas ju priset.

Kolla på STS hemsida så hittar du masssa info där!

Hoppas ni blir nöjda med tinkern det är en undebar ras :love:
 
Re: Med eller utan papper?

Eftersom alla hästar ska ha pass redan nu vid försäljning ska ju detta "papper" fram i alla fall, och det kan ju vara det säljaren inte vill betala.

Nöjer ni er med enbart pass (utan möjlighet att lösa licens hos ridsportförbundet) är det väl inga jättestora pengar, ska hästen dessutom registreras bör du i förväg kolla upp vad det kommer att gå på och ta med den kostnaden i din kalkyl.
 
Re: Med eller utan papper?

Ni kan väl bara bedömma själva om ni tycker att hon "är värd" de pengarna.I.C/Tinkerpriserna är väldigt varierande har jag sett,och jag har också sett att det finns bebbar och åringar för priser runt 15.000,men då ska ju de stå och kosta pengar i ngr år innan man kan nyttja de "fullt ut".
Jag betalade 28000 för min,och hon var klassad som problemhäst,men det var ngt som gjorde att hon fick komma hem trots att jag inte gillar vare sig ston,skäckar eller kallblod.. :rofl:...Kärlek vid första ögonblicket kanske.. :D

Ett par bilder på henne efter ett års arbete..

http://medlem.spray.se/amkmsbilder/hpbimg/puckan2.jpg
http://medlem.spray.se/amkmsbilder/hpbimg/puckan6.jpg
 
Re: Med eller utan papper?

Nu tycker jag absolut att hon är värd pengarna då vi hoppade henne i går ca 1.20 och fick senare veta att hon aldrig blivit hoppad - vart både imponerad och fick dåligt samvete... :confused: Hon betedde sig som hon aldrig gjort annat och vi hade säkert kunnat höjt 20cm till utan problem! Hon kommer bli kanon på både fälttävlan och banhoppning skulle jag tro! Den var vädigt fin din pålle! :bump:
 
Alla Tinker hästar är ju hur snälla som helsst..säger alla.
men den här värkar väldigt duktig för att löshoppa 1m redan som 4åring.
priset skulle nog legat runt 10-20,000kr.
Tinkrar brukar ju inte vara så dyra.
 
Vad är det du jämför med då? Med halvblod?
Personligen tycker jag att de annonser jag kollat på så ligger priserna snarare snäppet högre,dvs 25-35000 kr.
 
Re: Med eller utan papper?

Som sagt tidigare,det är bara ni själva som kan avgöra om priset är dyrt eller inte.Och ni kommer nog ha mkt glädje av henne som allroundhäst..Lycka till!!
 
Jag undrar varför Tinker är så dyra?? De borde ju motsvara våra Nordsvenskar/nordsvenska travare och de är ju bra mycket billigare för det mesta. Är inte Tinker en arbetshästras på Irland??
 
jag håller med,de motsvarar ju nordisar i mina ögon i allafall.Och därför anser jag de som dyra hästar.
 
Eftersom det är en relativt ovanlig ras samt att de flesta importeras och att det finns få seriösa uppfödare i Sverige gör att priserna stiger.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp