P

pomme

Hjälp ! Vad ska jag göra med min tinker som tappat allt förtroende för människa. Lyfter du handen för at klappa henne tror hon genast att det är ett slag som ska drabba henne.Jag har precis köpt henne av en oseriös krämare pga att jag blev förälskad vid första ögonkastet och såg igenom all hennes rädsla och såg vilken snäll häst hon verkligen är.Orädd,lugn, har alla egenskaper en tinker ska ha och axepterar allt du gör MEN inte för att hon vill det utan pga rädsla.En häst som blir som en pinne vid beröring och ögonen blir vita men hon gör inget men jag vet ju endå vad hon tänker.Hur kan jag hjälpa henne? Vilken metod ska jag använda vid inridning för att göra det lätt för Danger som hon heter.
Tacksam för tips :cry:
 
Hejsan.

Jag har också en Tinker och hade lite problem i början när jag köpte honom. Han hade inte så stort förtroende för mig eller någon i stallet. I och försig så är min född i Sverige och hanterad men han gillade inte mig för femöre. Jag kunde inte komma i närheten av honom. Han sprang så långt han kunde när jag närmade mig. Han var också väldigt känslig med sitt huvud och kan så vara ibland nu med. Jag hade sådan tur att jag hade en stallkompis som hjälpte mig. Hon lirkade och hade det tålamodet att hålla på med honom och till slut så fick även jag klappa och borsta honom utan att han var som en fiolsträng.

Eftersom du inte vet vad din häst varit med om så tycker jag att du skall försöka komma i kontakt med någon som kan Horsemanship. Jag har jaft mycket stor hjälp av en kille här i Eskilstuna. Jag lär mig att föra en dialog med min häst på hans språk. Bara det här med att han kom emot mig i hagen första gången utan att jag skall behöva jaga runt och muta med allehanda godis.

Försök att lirka med henne. Klappa mjukt och tala lugnt. Få henne att trivas i din närhet. Kom underfund med ett ställe som hon gillar att bli kliad på tex. Var mjuk mot henne. Men för den delen skall du ha fasta regler som skall gälla. Gör henne inte bortskämd. Ge henne mycket beröm men helst inte godis ur handen för då kan hon blir "tiggig och nafsig". Jag ger i krubban när arbetet för dagen är slut.

Jag hoppas du löser dina problem. Ta hjälp om du kan.
 
Ja det här plockade ju onekligen fram en massa minnen från min egen Tinker som var likadan vid hantering..
Jag löste det med NH-övningar a´la Ellen Ofstad med belöningssystem. Detta var för att stärka hans självförtroende. Efter ett tag kunde jag skippa godiset. Det tog väl ca 4 månader innan han fick fullständigt förtroende för mig och idag kan han följa mig lös om jag skulle vilja det.
Lycka till!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 730
Senast: paradiset
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 354
Hästvård Har hamnat i en konstig, overklig sits. Blev just av med min medryttarhäst och fick redan innan erbjudande om ett par nya, bland...
Svar
18
· Visningar
1 800
Senast: wildrose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp