ameo

Trådstartare
Moderator
Inleder med att fråga om tinnitus kan vara tillfälligt?

Sen
Ända sen jag var ganska liten har jag haft ett svagt pipande ljud, en enda lång oavbruten ton, som alltid funnits inom mig. Inte så jag hör det hela tiden, men om jag stannar upp och lyssnar så finns det där.
Är detta någon form av lindrig tinnitus, eller har alla det så? Eller vad är det?

Vidare
NU plötsligt, för typ 5 minuter sen, så började det brusa i ena örat. Jag trodde först att det var öronsnäckan till mobilen som lät, att jag glömt nån app igång eller nåt. Det låter ungefär som när det är sändningsuppehåll på radion, med hyfsat hög volym. Och ja, jag har tagit av mig öronsnäckan :p
DET måste väl ändå vara tinnitus?

OM det inte är övergående, finns det någon behandling mot tinnitus eller är det bara att lära sig leva med det?
 
Sv: tinnitus

För att svara på först frågan så ja, tinnitus kan vara tillfällig.

Dom allra flesta har ett svagt pip eller sus i öronen utan att vara på nåt sätt störd av det. Många hör det nog inte ens om dom inte går in i ett tyst, ljudisolerat rum. Men det går ju under benämningen tinnitus.

Det låter som tinnitus och det kan mycket väl vara övergående. Jag själv brukar få en högfrekvent pip som kommer och försvinner lika plötsligt.

Den enda behandlingen som vetenskapligt fungerar (vad jag vet iaf men jag borde bli uppdaterad eftersom jag jobbar med det) är terapi vilket ju i stora drag handlar om att lära sig att leva med det. Det finns inga mirakelmedel eller piller man kan ta för att bli av med tinnitus.
 
Sv: tinnitus

Ja man kan ha tillfällig tinnitus efter att ha utsatts för höga ljud, t.ex. varit på konsert med dåligt skydd för öronen eller på utetsälle med hög musik. Det brukar gå över till dagen därpå.

Jag tror knappast att alla hör en ton inom sig. Själv gjorde jag inte det förrän jag fick tinnitus när jag var 14 år. Det kunde vara helt tyst omkring mig innan. Sedan snart 15 år tillbaka har jag dock ett tjut, brus eller en ton i örat konstant. Så du kan nog ha haft tinnitus sedan du var liten.

Såvitt jag vet är den enda "behandling" man kan få psykologisk sådan där man lär sig att fokusera om och leva med ljudet. Såg ett kort inslag om amerikanska militärer från Irakkriget som gick i någon slags ljudterapi där de fick programmera om de känslor som de fick av ljuden. Själv grät jag mig till sömns flera gånger de första månaderna. Sedan kom jag till någon slags acceptans.
 
Sv: tinnitus

Att inte "lyssna" på det är ett smart första grepp. Hjärnan har ganska stor förmåga att sortera bort ljud som är ointressanta, så ge inte bruset någon uppmärksamhet. Brukar funka för mig.
 
Sv: tinnitus

tack för era svar!
Det märkliga var att det dök upp helt utan anledning, inga höga ljud eller nåt sånt. Men det går säkert att göra så också...

Lejonelle, det är väl ungefär så jag planerar att tackla ljudet.
 
Sv: tinnitus

Jag fick tinnitus för 10+ år sedan, först på höger öra, och sedan på vänster. Väldigt svagt kanske ska tilläggas. Det kom utan någon uppenbar anledning, och har helt enkelt stannat. Dock har jag ibland, ex vid stress eller förkylning, tillfälliga försämringar. Tinnitus kan bero på mycket, men det som har funkat för mig är bara att "ta hand om mig lite extra" då jag tolkar min egen tinnitus som en påminnelse om att ta det lugnt. Men det är givetvis olika för alla.

I övrigt, i likhet med föregående talare, så håller jag med om taktiken att inte lyssna på det, om det är möjligt. Om det kan bero på spänningar i nacke/rygg, så testa massage/varmt bad/avslappningsövningar, vilket också kan hjälpa.
 
Sv: tinnitus

Mitt dök också upp helt utan anledning. Eller, jag var på Sergels torg i Stockholm under första maj, men det var ingen ovanligt hög ljudvolym även om det var mycket folk där, utan vanlig "stadsvolym". Helt plötsligt skar det till i örat och sedan dess har jag haft olika ljud.
 
Sv: tinnitus

Jag har haft min tinnitus sen barn, ett brusande pip konstant. Det är störande då det aldrig blir tyst! Jag har lite svårt att höra och hänga med i samtal mm. Ord som inte hörs går oftast att gissa sig till men är det en hel mening måste jag fråga om flera gånger. Vissa personer är svårare än andra.

d huvudvärk/yrsel blir ljudet så högt att inget annat hörs, det gör olidligt ont, som att öronen ska sprängas.
Av höga ljud blir det ofta ett tilläggs tjut som är högre än vanligt. Stoppar ofta fingrarna i öronen då, som tex barnskrik, traktormotorer mm.
 
Sv: tinnitus

Intressant, jag har också ett konstant pip som jag hör om jag lyssnar eller när det är tyst. Hör flera toner som spelas samtidigt. Jag trodde alla hade det och har aldrig tänkt att det lilla pipet skulle vara tinnitus.
Däremot så tappade jag i våras ett skohorn i järn ner i ett stengolv, det blev en jäkla smäll och efter det hade jag ett konstant tjutande muller i ena örat och hade jättesvårt att höra i ca en vecka. Jag har i och för sig rätt kass hörsel annars också, ingen utredd hörselskada, men hör helt klart sämre än mina icke-hörselskadade vänner.

Tänk vad man får veta här på buke som man aldrig reflekterat över själv.
 
Sv: tinnitus

Du lär dig sluta lyssna på tjutet/surret/bruset.

Jag tycker att ljudet ändras och ibland är det ingenting och ibland låter det som f-n. Det är extra jobbigt om det finns ngt annat som låter på ungefär samma frekvens, typ som fläkten i min ugn - just då kan jag inte "sluta lyssna" på bruset
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp