Görel

Trådstartare
Moderator
Jag har haft tinnitus i nästan 25 år, och även om det varit besvärligt ibland har jag ändå lyckats fungera. I perioder har mitt ena öra varit helt tyst.

Under den här hösten har det bara blivit värre och värre och nu tjuter det höga skärande ljud i båda öronen. Jag har svårt att sova och svårt att fungera på jobbet. Jag vet att mycket beror på stress, bl a över mina gamla oh sjuka föräldrar som behövt mycket denna höst.

Det jag undrar över är ifall någon vet något jag kan göra åt det? Jag har förstås sökt läkare men det var på 90-talet. Då fanns det inget att göra annat än att lära sig leva med det, vilket jag lyckades med. Nu skulle jag säga att ljudet är mer än dubbel så starkt som det var då. Jag står inte ut. Jag hittar inget användbart när jag surfar.
 
Jag har haft tinnitus i nästan 25 år, och även om det varit besvärligt ibland har jag ändå lyckats fungera. I perioder har mitt ena öra varit helt tyst.

Under den här hösten har det bara blivit värre och värre och nu tjuter det höga skärande ljud i båda öronen. Jag har svårt att sova och svårt att fungera på jobbet. Jag vet att mycket beror på stress, bl a över mina gamla oh sjuka föräldrar som behövt mycket denna höst.

Det jag undrar över är ifall någon vet något jag kan göra åt det? Jag har förstås sökt läkare men det var på 90-talet. Då fanns det inget att göra annat än att lära sig leva med det, vilket jag lyckades med. Nu skulle jag säga att ljudet är mer än dubbel så starkt som det var då. Jag står inte ut. Jag hittar inget användbart när jag surfar.
Vanligtvis behandlas tinnitus med något eller några av följande:
Hörapparater
Avslappning
KBT
Tinnitusmasker
Bettskena

Allting egentligen för att leva med det för något botemedel finns inte (så vida den inte kommer från spänningar)
 
Spontant kan man kanske fråga sig om hörapparat kan ge effektiv lindring. Det kan den, åtminstone i vissa fall.
En hyfsat färsk sammanfattning av kunskapsläget är denna, och såvitt jag vet har inget revolutionerande redovisats sedan den artikeln.
 
Jag har haft tinnitus i nästan 25 år, och även om det varit besvärligt ibland har jag ändå lyckats fungera. I perioder har mitt ena öra varit helt tyst.

Under den här hösten har det bara blivit värre och värre och nu tjuter det höga skärande ljud i båda öronen. Jag har svårt att sova och svårt att fungera på jobbet. Jag vet att mycket beror på stress, bl a över mina gamla oh sjuka föräldrar som behövt mycket denna höst.

Det jag undrar över är ifall någon vet något jag kan göra åt det? Jag har förstås sökt läkare men det var på 90-talet. Då fanns det inget att göra annat än att lära sig leva med det, vilket jag lyckades med. Nu skulle jag säga att ljudet är mer än dubbel så starkt som det var då. Jag står inte ut. Jag hittar inget användbart när jag surfar.


Stress gör det värre för mig. Fått hörapparater med vågljud, brus o den kan användas som hörapparat dvs förstärker ljud. Har de ofta på på natten. hörselvården har dessa. Man behöver remiss från vårdcentralen. Fick mycke tipps och de har även "gruppterapi" men har väldigt långt att åka så de har jag inte varit på. Bettskena kan hjälpa de vet hörselvården mer om. Hoppas du får lindring.
 
Tack för input!

Nu har jag fått en hel del att kolla upp. Hörapparat låter intressant, jag har svårt att sova p g a ljuden trots att det är långtifrån tyst där jag bor. Bor bredvid E18 och störs inte alls av ljuden :)
 
Jag har en kompis som är helikopterpilot och har fått tinnitus av jobbet...
Han har öronproppar som "neutraliserar" ljudet han hör, har dock ingen aning om hur det funkar och vad de kan tänkas kosta. Eftersom det är en arbetsskada bekostas de av arbetsgivaren, men det kan ju också vara värt att kolla upp.
 
Jag har tyvärr ingen arbetssakada, jag fick det efter en spelning med Sator sommaren -92...
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp