Bukefalos 28 år!

Tio små tetror...

Mabuse

Trådstartare
Har helt ofrivilligt fått rena Agatha Christie i mitt akvarium. Vi började med tio viltfångade rödfenstetror i november. Nu är det sex kvar, varav en ser helt klart sjuk ut.

Nr 10 - försvann
Nr 9 - Hittad död i akvariet, såg frisk ut, utan sår.
Nr 8 - fiskade katten upp ur akvariet, frågan är om den var frisk, eftersom katten kunde fånga den. Men den såg frisk ut, i alla fall.
Nr 7 - Tappade halva svansen, kippade efter andan och fick konstig kroppshållning för några veckor sedan, avlivad.
Nr 6 - Har fått vad som ser ut som en böld/sår vid ena gällocket, det ögat är också svullet. Kommer vi att avliva inom ett par dagar om den inte blir bättre.

Nr 1-5: friska och pigga, fina i färgerna och med hela fenor och svansar.

Detta har alltså skett under ett halvårs tid - svårt att se någon gemensam orsak till att de dött, men samtidigt är det konstigt att de trillar av pinn en efter en.

I akvariet bor också grön neontetra, pansarmalar, fjärilsciklider, clownpleco och siamesiska algätare. Samtliga mår prima, och ingen har dött.

Någon som har någon teori om varför just rödfenstetrorna går åt? Nu börjar det bli så få att vi vill ersätta de försvunna, är det klokt? Eller ska vi vänta tills de är ännu färre och ersätta med en annan art?
 
Sv: Tio små tetror...

OT

Måste bara få berätta om mina ny inköpa fiskar!:love:
en guldfisk:
guldfisk1%2520liten.jpg


och nån konstig gul med svart och silver på sidan. Har nån någon ide vad det kan vara?:idea:
 
Sv: Tio små tetror...

Dom kanske inte trivs i ditt akvarie, för trångt eller helt enkelt ihjälstressade/jagase av de andra fiskarna? Det kan även bero på vattenkvaliten. Många fiskar kräver ett visst ph, nitrit, salthalt mm.

Hade 2 Segelfensmolly när jag startade mitt nuvarande akvarium (220L) för 1 år sen, men dom dog i vitras när jag fick hem fler fiskar. Honan jagades ihjäl av hanen och 5 st. sorgmanteltetror. hanen vet jag inte hur han dog... Har även haft flera guppy som har jagats ihjäl av de andra fiskarna...
 
Sv: Tio små tetror...

Dom kanske inte trivs i ditt akvarie, för trångt eller helt enkelt ihjälstressade/jagase av de andra fiskarna? Det kan även bero på vattenkvaliten. Många fiskar kräver ett visst ph, nitrit, salthalt mm.

Hade 2 Segelfensmolly när jag startade mitt nuvarande akvarium (220L) för 1 år sen, men dom dog i vitras när jag fick hem fler fiskar. Honan jagades ihjäl av hanen och 5 st. sorgmanteltetror. hanen vet jag inte hur han dog... Har även haft flera guppy som har jagats ihjäl av de andra fiskarna...

Alla fiskarna vi har är väldigt snälla, så det är ingen som jagar dem. Däremot stimmar de nu, och det gjorde de inte förut, så de kanske känner sig otrygga. Men det är ingen som jagar dem.

Vattenkvaliteten kan naturligtvis vara ett problem, vi har gjort test med stickor som inte visar på några problem, men det kan ju vara fel ändå. Vad som gör att jag inte tror att det är vattenkvaliteten är att våra fjärilsciklider, som ju är betydligt känsligare fiskar, mår prima.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vår gamla ciklidhona har gått hädan, och nu funderar jag på vad man ska ersätta henne med? Skulle alltså vilja ha tips på någon trevlig...
Svar
11
· Visningar
4 736
Senast: Mysgrisen
·
Övr. Djur Har två akvariefrågor, som jag gärna skulle vilja ha åsikter om! Det ena är en idé jag fick om att sätta ihop ett mixat tetrastim på...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp