Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Ewe J

Hon sparkar bak ut hon stegrar o drar ner huvet mellan frambene.... Smeler man till henne för att makera att nu är de nog så är de nästan helt säkert att man siter på marken brevid tillslut..

Tack för hjälp
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

att bestraffa fysiskt i det läget är kanske inte ett så bra alternativ, försök kolla vad som är grundorsaken till beteendet istället
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Kolla upp hästen så hon inte har ont först. Väl anpassad sadel? Sen ta hjälp av en duktig tränare!

MVH Russin8
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Hur gammal är den? Har det hänt något tidigare? Kan den ha ont? Om hästen är panik rädd finns det lugnande att ge från vet. Jag anser att det är bättre att ge hästen lugnande ett par gånger för att få den att slappna av och märka att det inte är farligt minska på doserna gång efter gång kanske sko lite oftare till sist, ta sedan bort lugnande helt och bara mosa i morätter sedan osv.

Har vart med om att det har fungerat för en väns galna nordsvensk som inte alls gillade hovis.

Rid hästen ordentligt innan så att den är trött, se till att ha kompisar inne. Kanske bara sko en hov åt gången. Träna att slå på hoven varge gång du kratsar så att den vänjer sig med ljudet. Prova bomull i öronen. Ja det finns massor att prova vad har du provat en så länge? Är den rädd? Har den ont eller är den bara ouppfostrad?
Lycka till vet hur frustrerande det kan vara.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Det första du ska göra är att ta reda på varför hästen gör som den gör.
Om du inte vet varför (Nej dumhet är ingen förklaring); Kolla veterinär i första hand, sen utrustning, kanske ET el liknande.
Är allt okej med häst och utrustning så ta hjälp av en tränare.

Med tanke på att det är ett varmblod (fd travare?) så är det stor risk att hästen helt enkelt är oskolad/felskolad osv och då måste Du se till att hästen får förtroende och rätt utbildning genom tålamod och Stor ridkunskap.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Kolla upp hästen så hon inte har ont först. Väl anpassad sadel? Sen ta hjälp av en duktig tränare!

MVH Russin8

jag tänkte med på sadlen men vad jag kan se så liger den bra..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Hur gammal är den? Har det hänt något tidigare? Kan den ha ont? Om hästen är panik rädd finns det lugnande att ge från vet. Jag anser att det är bättre att ge hästen lugnande ett par gånger för att få den att slappna av och märka att det inte är farligt minska på doserna gång efter gång kanske sko lite oftare till sist, ta sedan bort lugnande helt och bara mosa i morätter sedan osv.

Har vart med om att det har fungerat för en väns galna nordsvensk som inte alls gillade hovis.

Rid hästen ordentligt innan så att den är trött, se till att ha kompisar inne. Kanske bara sko en hov åt gången. Träna att slå på hoven varge gång du kratsar så att den vänjer sig med ljudet. Prova bomull i öronen. Ja det finns massor att prova vad har du provat en så länge? Är den rädd? Har den ont eller är den bara ouppfostrad?
Lycka till vet hur frustrerande det kan vara.


Hon är 6år.. Nä inget som vi vet.. Red in henne gjorde jag o en ridlärare som jobbade på ridskolan vi var på förut.. Njä ont tror jag inte hon har... Vi har vart hos vätrinäre.. Jag kan tänka mig att de är att hon är jävlig egenstark villja. Får hon inte springa så ställer hon sig upp på bak benen o "hoppa" upp i luften.. Hon brukar bli sur när hon inte får som hon vill.. Jag skulle nog tro mer på ouppfostrad...
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Ignorera mitt medelande såg visst att det stor omskolning och inte omskoning:o
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Det första du ska göra är att ta reda på varför hästen gör som den gör.
Om du inte vet varför (Nej dumhet är ingen förklaring); Kolla veterinär i första hand, sen utrustning, kanske ET el liknande.
Är allt okej med häst och utrustning så ta hjälp av en tränare.

Med tanke på att det är ett varmblod (fd travare?) så är det stor risk att hästen helt enkelt är oskolad/felskolad osv och då måste Du se till att hästen får förtroende och rätt utbildning genom tålamod och Stor ridkunskap.


Som jag skrev i ett annat medelande så har hon vart hos vätrinären o utrustningen är kållad... Hon är ju inte så mycke utbildad men de är ju häller inte så lätt att för söka lära henne nåt när man ska försöka sitta kvar o själv börjat bli lite rädd för att ramla av.. Ibland kan de gå jätte bra o jag är varkligen nöjd men i bland rent åt hälvet oftast rent åt hälvgete
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Ignorera mitt medelande såg visst att det stor omskolning och inte omskoning:o

Hehe.. Hon är faktist lite bråkig att sko med..bara att ta ut/in henne utan kedja kan va problematisk o jobbigt..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Hon är 6år.. Nä inget som vi vet.. Red in henne gjorde jag o en ridlärare som jobbade på ridskolan vi var på förut.. Njä ont tror jag inte hon har... Vi har vart hos vätrinäre.. Jag kan tänka mig att de är att hon är jävlig egenstark villja. Får hon inte springa så ställer hon sig upp på bak benen o "hoppa" upp i luften.. Hon brukar bli sur när hon inte får som hon vill.. Jag skulle nog tro mer på ouppfostrad...

Om hästen är ouppfostrad så är det ju DITT fel.
Om det är du som har ridit in hästen så har det ju någonstans gått snett iom att hästen börjat göra så.
Ta hjälp av en kunnig hästmänniska för att få bukt på problemet.
En häst blir inte ouppfostrad bara sådär.

Som jag skrev i ett annat medelande så har hon vart hos vätrinären o utrustningen är kållad... Hon är ju inte så mycke utbildad men de är ju häller inte så lätt att för söka lära henne nåt när man ska försöka sitta kvar o själv börjat bli lite rädd för att ramla av.. Ibland kan de gå jätte bra o jag är varkligen nöjd men i bland rent åt hälvet oftast rent åt hälvgete
Är hästen kollad på klinik?

Om du börjar bli rädd för hästen ska du verkligen inte göra saker som får hästen att reagera på det där sättet. Det brukar bara resultera i att det blir ännu värre både för dig och för hästen.

Hur länge är hästen riden? Hur pass utbildad är den? (kan den gå samlat i galopp, bara trava eller är den tom inhoppad?)
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

vad rider du på för bett? fd travare är känsliga i munnen.
jag red på ett för skarpt bett och då jag skulle ta i honom så körde han upp huvudet på en gång, lyssnade jag inte på hans varningsignal, då vare bakbena som gällde...

tips, ta hjälp av travtränare och ridtränare tillsammans!
travtränare är bra på att veta bakgrunden, och ridtränare kan hjälpa till för att bryta mönstret och hjälpa er att lösa problemet.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

jag tänkte med på sadlen men vad jag kan se så liger den bra..

Kanske så att du inte har dom kunskaperna för att se om en sadel ligger bra.
Har haft egen häst i över 35 år och anser inte att jag till 100% kan avgöra om en sadel ligger korekt.

MVH Russin8
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Om hästen är ouppfostrad så är det ju DITT fel.
Om det är du som har ridit in hästen så har det ju någonstans gått snett iom att hästen börjat göra så.
Ta hjälp av en kunnig hästmänniska för att få bukt på problemet.
En häst blir inte ouppfostrad bara sådär.


Är hästen kollad på klinik?

Om du börjar bli rädd för hästen ska du verkligen inte göra saker som får hästen att reagera på det där sättet. Det brukar bara resultera i att det blir ännu värre både för dig och för hästen.

Hur länge är hästen riden? Hur pass utbildad är den? (kan den gå samlat i galopp, bara trava eller är den tom inhoppad?)


Nä nä de var hon när hon kom till oss.. nästan alltid fåt som hon velat så nu blir hon sur när hon inte får som hon vill.. De handlar inte om att hon har ont någonstans hon har barara ett jävla humör.. Hon har vart riden i ca 2år.. Är inte utbildad alls knapt.. Inte galopperat inte hoppat ingenting... Tycker man inte ska börja hålla på med sånt fören man har en lydig häst.. Vilket vi jobbar på..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

vad rider du på för bett? fd travare är känsliga i munnen.
jag red på ett för skarpt bett och då jag skulle ta i honom så körde han upp huvudet på en gång, lyssnade jag inte på hans varningsignal, då vare bakbena som gällde...

tips, ta hjälp av travtränare och ridtränare tillsammans!
travtränare är bra på att veta bakgrunden, och ridtränare kan hjälpa till för att bryta mönstret och hjälpa er att lösa problemet.

Rider henne på ett vanligt två delat..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Kanske så att du inte har dom kunskaperna för att se om en sadel ligger bra.
Har haft egen häst i över 35 år och anser inte att jag till 100% kan avgöra om en sadel ligger korekt.

MVH Russin8


Den sadlen med bom jag har brukar jag barar rida med ibalnd.. Dom som har tittat tycker den ligger bra..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Nä nä de var hon när hon kom till oss.. nästan alltid fåt som hon velat så nu blir hon sur när hon inte får som hon vill.. De handlar inte om att hon har ont någonstans hon har barara ett jävla humör.. Hon har vart riden i ca 2år.. Är inte utbildad alls knapt.. Inte galopperat inte hoppat ingenting... Tycker man inte ska börja hålla på med sånt fören man har en lydig häst.. Vilket vi jobbar på..

Hon var alltså riden innan?
Då är det ju ändå bara att börja om från början.
Har hästen ett "jävla humör" så är det ändå DU som måste skaffa dig rätt kunskap innan du försöker dig på något. Kan du inte göra det själv så måste du ta hjälp av en tränare. Vi kan inte hjälpa dig och speciellt inte om du inte är rutinerad, det måste ske praktiskt.

Men var är ni i utbildninen? Hur mycket & ofta rider ni?
Hur hårt rider ni och hur länge?
I vilka situationer gör hästen sådär?

En häst som är riden i två år bör kunna galoppera på ett bra sätt, även en travare.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

En häst som är riden i två år bör kunna galoppera på ett bra sätt, även en travare.

Min förra foderhäst (varmblods travare fd.) som jag själv utbildat kan inte galoppera på ett bra sätt än. då jag tagit det lugnt dels för att få henne att sluta stressa samt för att bygga upp rätt muskler.
inte ens en 7 åringen ( connemara ) på ridskolan som jag rider på orkar galoppera och då är han riden sen han va 3. visst dom bör kunna galoppera på ett bra sätt men alla klarar inte det tyvärr.
vissa måste det ta tid för helt enkelt

så att..
 
Senast ändrad:
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Jobbade du henne från marken innan inridningen?
Hur länge är hon riden? hur långt har ni kommit i ridningen (alltså har ni börjat galoppera och dyl)?

Jag har ett 3-årigt varmblodssto som var väldigt stökig i början, så jag jobbade på varje dag från marken med henne och 3 månader har gått och hon är en HELT annan häst (redan). & då jag kände att vi fått ett förtroende för varandra och allt funkat bra från marken DÅ började jag inridningen (för ett nån vecka sen), vilket hitills har varit helt odramatisk. jag kan tänka att om jag hade börjat rida för 3 månader sedan då hon varit så stökig så hade jag nog hamnat på backen en hel del och förmodligen förstört ridningen framöver.
Vi tar det väldigt lugnt framåt och hon rids max 2 dgr/veckan och i endast skritt, och vi jobbar från marken ett par dar i veckan.

Jag tycker att det viktigaste är att man vet vad man håller på med och INTE stressar, utan låter saker ta sin tid.
Ett bra jobb från marken resulterar ofta bättre ridning.

detta är av egen åsikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Hon var alltså riden innan?
Då är det ju ändå bara att börja om från början.
Har hästen ett "jävla humör" så är det ändå DU som måste skaffa dig rätt kunskap innan du försöker dig på något. Kan du inte göra det själv så måste du ta hjälp av en tränare. Vi kan inte hjälpa dig och speciellt inte om du inte är rutinerad, det måste ske praktiskt.

Men var är ni i utbildninen? Hur mycket & ofta rider ni?
Hur hårt rider ni och hur länge?
I vilka situationer gör hästen sådär?

En häst som är riden i två år bör kunna galoppera på ett bra sätt, även en travare.

Ouppfostrad var hon när hon kom till oss o är förtfarande.. Svårt att bryta gamla vanor.. Jag o en ridlärare red in henne.. Hur sk man kuna börja om när man knapt hunit börja? Jag har erfarenheter av hästar med humör har haft enfel såna.. Men hon är tamafan de värsta jag vart med om.. Har nu börjat få henne att gå i form... den senaste tiden har hon fåt stå då jag har vart i väg på praktik inomskolan... Sparkar gör hon när hon inte får springa så fort som hon vill.. Galopper kan hon men inte i form..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 255
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Lexa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 970
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 258
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp