Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Det är jätte många duktiga här på buke. Problemet är att det inte alltid är så lätt i praktiken. Träns, kedja o spö hum hum måste jag säga om det. Eran häst är en travare i nu läge o jag tycker hon ska få vara det. Ska du rida får du rida utan krav att hon ska va dressyr häst. Det får du ta sen. Att hon ställer sig på baken kan va att många spänner på sulkyn o sen iväg. Kräver du att hon ska stå still osv när du ska rida förstår hon nog inte. Eller när hon körs blir hon straffad för något du i ridningen vill. Vi som människor tycker kanske det inte är så märkvärdigt men .. Är ju svårt att i skrift få fram vad man menar, för vi tyder ofta vad vi själva vill.. Sparkas hon bara när ni kräver något kan det va att hon ej förstår. När hon står o blir ompysslad kan du flytta henne åt sidan, ge henne chansen att förstå vad du vill. Börja träna att hon ska stå still. Gå stanna stå still osv. Har du träns så sätt grimmskaftet även i nosgrimman el ha grimma på. Alltså i bett o något mer så du ej rycker henne i mun. Longer ej i början o håll dig typ på stall plan. Där ni båda är trygga. Slår hon även m fram hovarna? Drar hon iväg m dig så vänder du tvärt o går tillbaka o börjar om. Håll inte på för länge , bättre att avsluta efter 1min om hon sköter. Varför jag ej tycker ni ska rygga är för att man lätt fastnar i det o hästen sen ryggar i tid o otid. Blir sen ett problem i sig o ska sen jobbas bort. Hon reser sig o det är ENLIGT MIG ej bra att rygga m dessa. Är jätte svårt att ge tipps när man ej vet allt om er. Men en sak ni bara måste är att ändra inställning till henne (hästen).
Vet ej din ålder men tycker du verkar ung. Varva m saker hon har lätt för att göra tycker om. O du, mycke ros o lite ris.
Kanske ändrar mig i vissa råd om det tillkommer mer fakta.;)

Hon förstår mycke väll skilanden mellan ridning (dressyr) o trav o när hon väll kommer till barbete i form så tycker hon de är kul o blir helt annan.. Slagit med fram hovarna har hon jort någon gång.

Vet nog de inerst ine.. De här har komit på senare dar... jag var ju med o red in henne var den första som hängde m m.. Den första som travade o de gick varkligen jätte bra tills nåt hände.. Har ingen aning om vad.. Men nu harr mamma äntligen fattat att vi måste ha hjälp med henne så hon ringde frågade mig förut efter numret till hen jätte bra kille som håller på med NH tränig.. Jag är 19.. De kom ju på senare dar att hon stälde sig upp när hon vill springa fort o hon inte fick de sen sma dag som vi sluta skolan i sommaras så rmla jag av henne med en jävla smäl.. De var dåk inte hennes men .. Hon snubla o jag tapadfe balansen i drog i baken.. Sen des har jag bra ridit henne 1 gång
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Lycka till m fortsatt arbete!
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Ouppfostrad var hon när hon kom till oss o är förtfarande.. Svårt att bryta gamla vanor.. Jag o en ridlärare red in henne.. Hur sk man kuna börja om när man knapt hunit börja? Jag har erfarenheter av hästar med humör har haft enfel såna.. Men hon är tamafan de värsta jag vart med om.. Har nu börjat få henne att gå i form... den senaste tiden har hon fåt stå då jag har vart i väg på praktik inomskolan... Sparkar gör hon när hon inte får springa så fort som hon vill.. Galopper kan hon men inte i form..

Fler hästar med humör,alltså. Ja, då kanske du skulle börja fundera på om felet måhända ligger hos dig?
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Fler hästar med humör,alltså. Ja, då kanske du skulle börja fundera på om felet måhända ligger hos dig?

Har inte hanterat henne mer än nödvändigt.. De är ju mammas häst så hon har sköt henne.. Nu funderar dom på slakt.. Hon är rent av FARLIG!
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Dom mamma o hennes kille vet inte om de värt att lägga ut 1 massa pengar på henne. Eller sälja henne..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Antingen lämnas hästen till ett proffs, säljs eller slaktas.

Uppenbarligen är inte NI kapabla att hantera den iaf.

Bättre ni gör något av ovanstående och hittar en häst att ha kul med istället
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Dom mamma o hennes kille vet inte om de värt att lägga ut 1 massa pengar på henne. Eller sälja henne..

Lät som allt skulle ordna sig:confused:
Tror ej du är motaglig av tipps.
Ibland har du problem o ibland inte!?
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Lät som allt skulle ordna sig:confused:
Tror ej du är motaglig av tipps.
Ibland har du problem o ibland inte!?

Jo då jag tar åt mig... Men efter de som hänt nu senast så blir jag mer o mer tveksam.. Problem har vi.. De är mamma som inte vet om hon vill.. De är ju hennes häst.. För söker barar hjälpa henne att kanske inte slakat henne.. Tänkte förtsöka rida henne på sönda o be mamma gå brevid o hålla i början..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Hon åker till NH tränare på lördag om jag mins rätt datum :D... Käns könt att slipa skika henne till slakt ^^..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

De första hon gjorde vqar att sparka till han.. Men nu är hon i darlarna.... :)... var inte med när han var där men han hade sakt att hon (hästen) hade tyckt att jag var en lopa på hennes rygg.. Därför hon bråkat o skit när jag ridit
 
Sv: Tips till omskolning av Mycke bråkit varmblod

Hej!
Har läst din tråd nu, vet precis hur du har det!
Jag jobbade innan i ett proffs stall inom travet. Hade mest hand om unghästarna. Granngården hade en då 2 årig hingst, som var väldigt bortskämd, ouppfostrad och otroligt hingstig!! Han hade aldrig blivit tillsagt o har ingen respekt för kvinnor alls!! En av hans ägare stegrade han emot så fort hon var i hans närhet! De ville ha den här hingsten inkörd hos oss.. Han skickades i väg o kastrerades. Vi märkte absolut ingen skillnad!! Han var ännu värre än innan vi kastrerade honom. Bits, slår med frambenen och sparkas! Kunde inte öppna boxgallret utan att han försökte hugga en! Han kunde inte ledas till hagen utan massor av bråk, sa man till honom så blev han ännu värre!! När man fick in honom i boxen så fick man var på sin vakt för hade han chansen så försökte han trycka upp en i väggen. Han var livsfarlig! När han skulle köras in så var han likadan.. Otroligt ENVIS! Han gav sig inte! Lömsk som bara den, han kunde gå hur lugnt o fint som helst o han var jätte duktig lydde töm o allt.. 2 sekunder senare kastar han sig hejdlöst ut i dikena, gick inte att styra alls! Min Chef har aldrig varit med om nåt liknande med någon häst, han har tränat trav hästar över 40 år. Han ville att de skulle göra sig av med honom, men ägarna har fött upp den själv så de ville fortsätta!! De vågade inte själva hantera honom!! Det tog lång tid men han kom i vagn! Fick själv assistera livlina!! Åka med den här hästen som hellre hoppar över gärsgårdar o stängsel än o följa slingan.. Ungefär efter ett år så lugnade han sig lite med sitt humör, men han är fortfarande väldigt lömsk o envis. Han har väldigt lätt för att sparkas o bitas än! Nu är han 4 år och har fortfarande inte presterat något inom travet. Inte ens gått något provlopp!! Ska jag vara helt ärlig så hade det nog varit bäst både för hästen och oss att han hade fått gå vidare! Sorgligt nog.. Visst han har blivit lite bättre han hugger ju inte oss direkt när vi öppnar boxgallret längre, men de e allt! apropå galoppera travare som ska funka på travet.. Håller på själv o ridtränar en av mina travare i skogen, enbart trav. Men en kompis har lånat henne o fått henne i galopp och efter det börjar hon galoppera så fort man tappar balansen. Vet fler travare som har galopp tränats under sadel och sen har de inte fungerat i monté pga de tar galopp istället. Så jag hade inte galopptränat en häst som ska funka på travet.. De e min åsikt! Lycka till med din mammas häst!!
 
Sv: Tips till omskolning av Mycke bråkit varmblod

Hej!
Har läst din tråd nu, vet precis hur du har det!
Jag jobbade innan i ett proffs stall inom travet. Hade mest hand om unghästarna. Granngården hade en då 2 årig hingst, som var väldigt bortskämd, ouppfostrad och otroligt hingstig!! Han hade aldrig blivit tillsagt o har ingen respekt för kvinnor alls!! En av hans ägare stegrade han emot så fort hon var i hans närhet! De ville ha den här hingsten inkörd hos oss.. Han skickades i väg o kastrerades. Vi märkte absolut ingen skillnad!! Han var ännu värre än innan vi kastrerade honom. Bits, slår med frambenen och sparkas! Kunde inte öppna boxgallret utan att han försökte hugga en! Han kunde inte ledas till hagen utan massor av bråk, sa man till honom så blev han ännu värre!! När man fick in honom i boxen så fick man var på sin vakt för hade han chansen så försökte han trycka upp en i väggen. Han var livsfarlig! När han skulle köras in så var han likadan.. Otroligt ENVIS! Han gav sig inte! Lömsk som bara den, han kunde gå hur lugnt o fint som helst o han var jätte duktig lydde töm o allt.. 2 sekunder senare kastar han sig hejdlöst ut i dikena, gick inte att styra alls! Min Chef har aldrig varit med om nåt liknande med någon häst, han har tränat trav hästar över 40 år. Han ville att de skulle göra sig av med honom, men ägarna har fött upp den själv så de ville fortsätta!! De vågade inte själva hantera honom!! Det tog lång tid men han kom i vagn! Fick själv assistera livlina!! Åka med den här hästen som hellre hoppar över gärsgårdar o stängsel än o följa slingan.. Ungefär efter ett år så lugnade han sig lite med sitt humör, men han är fortfarande väldigt lömsk o envis. Han har väldigt lätt för att sparkas o bitas än! Nu är han 4 år och har fortfarande inte presterat något inom travet. Inte ens gått något provlopp!! Ska jag vara helt ärlig så hade det nog varit bäst både för hästen och oss att han hade fått gå vidare! Sorgligt nog.. Visst han har blivit lite bättre han hugger ju inte oss direkt när vi öppnar boxgallret längre, men de e allt! apropå galoppera travare som ska funka på travet.. Håller på själv o ridtränar en av mina travare i skogen, enbart trav. Men en kompis har lånat henne o fått henne i galopp och efter det börjar hon galoppera så fort man tappar balansen. Vet fler travare som har galopp tränats under sadel och sen har de inte fungerat i monté pga de tar galopp istället. Så jag hade inte galopptränat en häst som ska funka på travet.. De e min åsikt! Lycka till med din mammas häst!!


Hon är såld nu.. Åker den 4 maj tror jag de var.. Vi har en 2åring som bokar o hoppar in i skogen.. har henne i proffsträning för att hon inte kan köras på vägen hema
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Rättelse.

NI kan inte köra/hantera hästarna.

Skyll inte på hästarna när ni är de med bristande kunskap.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Rättelse.

NI kan inte köra/hantera hästarna.

Skyll inte på hästarna när ni är de med bristande kunskap.

Den ena höl inte för travet.. Den andra tråtsar... Pratta inte om något du INTE har en aning om..

jag kan köra 2åringen MEN de är inte min häst så jag vill inte lägga ner min tid på henne o min mamma har problem med armen o kan inte köra henne.. Snacka inte så mycke!!!!
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Så orsaken till att ni hade hanteringsproblem var att den inte höll. Intressant teori....
 
Sv: Tips till omskolning av Mycke bråkit varmblod

Okay! Jag förstår inte hur ni kan hacka så mycke på Ewe! Ni har varken träffat henne eller deras hästar! Det är skillnad i praktiken o teorin! Jag har jobbat mycke i proffs stall! Många hästar kommer o går.. Men en sak har jag lärt mig under tiden, de e tar väldigt lång tid o lära av hästarna deras olater! De e roliga de små 2 åringarna, de har sina ideér! Har själv ett två årig sto.. Vem är er 2 åring efter??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 907
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
882
Senast: Lexa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp