Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Hästen får bakslag när dom nya köparan inte daltar på de sätet hon är van vid o då blir hon sur...!!!!!!!!!!!

Nej för då gör ni på fel sätt (!!!!!!!!!!!!!!!)

Och bakslag är när den gör som den gjorde innan dvs om ni gör på samma sätt som de förra gjorde.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Hästen tänker inte som vi.PUNKT.De gör inte saker för att jävlas eller för att vara elaka.Det du kanske ser som elakt kanske för hästen betyder nått som du inte ser.Den kan känna otrygghet tex eller den klättrar i rang alt redan är över dig i rang.Dessa tre saker kan ge utspel i saker som att hästen stegrar sparkar bits eller dyl.

Det oönskade beteendet ligger dock alltid i människans händer.Det är aldrig hästens fel..Hästen är inte dum.Det är människan som inte förstår.

Du skrev att hästen blev arg om man inte daltade med den.Och det är väl inte så konstigt?Om man fått göra lite som man vill tidigare är det ju inte så konstigt om hästen börjar ifrågasätta när kraven väl kommer. eller hur? det är väl inget elakt i det?Det är en naturlig sak för hästen att göra.


Ingen vet hur hästen tänker helt säkert.. Jag ksnke har fel MEN man vet ändå inte säkert hur hästen tänker o vad som rör sig i huvet på dom.. Hon blev arg jag när hon inte fick som hon ville.. Nää de är ju därfö hon jorde som hon jorde för att hon inte fåt lära sig att mäniskan ska va högre rang.. Jag tror hon gör saker för att jävlas i bland med..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Nej för då gör ni på fel sätt (!!!!!!!!!!!!!!!)

Och bakslag är när den gör som den gjorde innan dvs om ni gör på samma sätt som de förra gjorde.

Hon var van att få som hon vill och när hon kommer till någon som hon inte får de för så blir hon ju sur.. Så änkelt är de!!!!!!!!!

Dev sista hade du rätt i men inte de första!!!!!!!!!
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Så lätt det är att skylla på hästen... "hon blev sur"..."hon blev arg"...

Det jag hittills har utläst av inläggen handlar det om att människorna kring denna häst inte klarat av att på ett postitivt sätt få hästen att acceptera det som förväntas utan att den känt sig trängd och gått in i försvar (kalla det sur eller arg om du vill...). Den vill bli lämnad ifred då den inte förstår alt. fått ett redan utpräglat negativt beteende av samma anledning där den kommit på att om man gör så blir man lämnad ifred... Finns det dessutom en smärtproblematik blir beteendet än värre...

Eftersom det är ett sto, av vad jag kunnat få fram i tråden, finns det också olika nivåer på hormonerna som kan ge negativa beteenden. Då mäter man det hos veterinär, enklast. Munkpeppar kan ge en lugnade effekt i såna fall...alt.att man steriliserar.

Oavsett om hästen blivit bortskämd som ung eller ej, ett vänligt men bestämt och tydligt handlag brukar räcka.

För att få bäst resultat i en omskolning bör man vara insatt i hästens beteende, ha kunskap om anatomin och grundutbildning av unghäst (gäller även om den häst som ska omskolas är 17 år, alltså)...
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Tid tid tid.

Jag sa att jag skulle ha min 6-12 månader och har nu haft henne 2½år innan jag känner att hon är så pass fin så jag kan sälja henne...
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Hon var van att få som hon vill och när hon kommer till någon som hon inte får de för så blir hon ju sur.. Så änkelt är de!!!!!!!!!

Ja det är klart att hästen blir "sur" (dvs inte förstår!), men får man problem så gör man fel och det är ju det allt handlar om.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Ta och redogör här vad du menar med att hon gör saker för att jävlas.
Saken är ju den.Ni som hanterar henne är ju uppenbarligen inga ledare för henne.Och eftersom det är så varför i hela friden ska hon lyssna på er? Det är bara att titta på en flock med hästar .inte kan den lägst rangade helt plötsligt gå in och styra hela flocken.Det funkar inte så.

Och det finns mycket bra forskning på hur hästar fungerar och hur deras instingter ger utspel så mycket av vad dom "tänker" vet människan.

Jag har oxå en varmblodig travare som är svår.Jag vet vad jag pratar om.Och jag kan nog säga att min har tom varit värre en det du skriver om i tråden.I dag fungerar han hyfsat om jag själv ser till att hålla efter honom.
Ger jag honom för mycket "fria tyglar" börjar han försöka klättra i rang.Det gäller att ha en utstakad väg att gå hela tiden och aldrig tillåta saker och ting som är oönskade man får hela tiden passa upp och läsa av min häst.Det är ett varge dag göra.ALLTID!

Jag ser det små signalerna på min häst och kan hindra honom i tid.Jag börjar redan när han skrynklar ihop mulen.vilket är den första signalen på att han är missnöjd.
Sånna här hästar är inte lätta att ha.Och om man inte orkar /vill /eller kan lägga ner kopiöst med tid.så bör man se sig om efter en annan häst men en annan personlighets status.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Så lätt det är att skylla på hästen... "hon blev sur"..."hon blev arg"...

Det jag hittills har utläst av inläggen handlar det om att människorna kring denna häst inte klarat av att på ett postitivt sätt få hästen att acceptera det som förväntas utan att den känt sig trängd och gått in i försvar (kalla det sur eller arg om du vill...). Den vill bli lämnad ifred då den inte förstår alt. fått ett redan utpräglat negativt beteende av samma anledning där den kommit på att om man gör så blir man lämnad ifred... Finns det dessutom en smärtproblematik blir beteendet än värre...

Eftersom det är ett sto, av vad jag kunnat få fram i tråden, finns det också olika nivåer på hormonerna som kan ge negativa beteenden. Då mäter man det hos veterinär, enklast. Munkpeppar kan ge en lugnade effekt i såna fall...alt.att man steriliserar.

Oavsett om hästen blivit bortskämd som ung eller ej, ett vänligt men bestämt och tydligt handlag brukar räcka.

För att få bäst resultat i en omskolning bör man vara insatt i hästens beteende, ha kunskap om anatomin och grundutbildning av unghäst (gäller även om den häst som ska omskolas är 17 år, alltså)...

Säjer inte att de alltid är hästens fel jag tror barra att dom kan bli sura o retas o sånt..

fattar inte varför fålk dra upp de här i gen.. Hästen gör inte så här längre... Och hon lyssnar mycke bätre dåk kommer jag aldrig mer att rida dena häst..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Hästen går att hatera så varför dra upp de här igen? o efter som hon inte går tillbaka till vanorna så gör vi inte fel.. fast som jag skrev tänker jag nog aldrig mer rida dena häst då jag flög av henne på ett väldigt otäkt sät sist jag red henne.. de var dåk inte hennes fel OCH inte mitt heller.. hon snublade helt änkelt...
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Ett tips mot brallande och stegrande hästar: Ta lugnt tag långt fram på ena tygeln, släpp den andra. Dra tygeln du håller i uppåt bakåt, långt, så hästen måste vika sin hals. Då får du in den på en pytte, pytte cirkel som du låter den gå runt på. Hästen kan omöjligen stegra sig eller sparka bakut eftersom du tvingar den att korsa sina bakben om du håller cirkeln riktigt tajt. När den lugnar ner sig och stanner med lite eftergift till din hand släpper du ut tygeln igen och skrittar vidare. Börjar den igen- en tygel igen. Och så gör du så tills hästen inte försöker igen, rid som vanligt. Inget spö eller bestraffning när den slutar, utan då är allt frid och fröjd. Gör du så varje gång inser även den envisaste häst att du kan hindra den från att göra vad den vill och blir mer medgörlig.

Att man ska kontrollera orsaken till varför den beter sig illa är ju sjäklvklart, ofta är det smärta men bland bara kaxighet. Bäst att kolla upp så man slipper få dåligt samvete senare om det visar sig att den har ont.
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

Ett tips mot brallande och stegrande hästar: Ta lugnt tag långt fram på ena tygeln, släpp den andra. Dra tygeln du håller i uppåt bakåt, långt, så hästen måste vika sin hals. Då får du in den på en pytte, pytte cirkel som du låter den gå runt på. Hästen kan omöjligen stegra sig eller sparka bakut eftersom du tvingar den att korsa sina bakben om du håller cirkeln riktigt tajt. När den lugnar ner sig och stanner med lite eftergift till din hand släpper du ut tygeln igen och skrittar vidare. Börjar den igen- en tygel igen. Och så gör du så tills hästen inte försöker igen, rid som vanligt. Inget spö eller bestraffning när den slutar, utan då är allt frid och fröjd. Gör du så varje gång inser även den envisaste häst att du kan hindra den från att göra vad den vill och blir mer medgörlig.

Att man ska kontrollera orsaken till varför den beter sig illa är ju sjäklvklart, ofta är det smärta men bland bara kaxighet. Bäst att kolla upp så man slipper få dåligt samvete senare om det visar sig att den har ont.


Hon är upp kollan.. Dom hittade inget.. Kaxighet för mycke spring spring i bernen..
 
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod

*Knapplån*

Jag lät denna tråd ligga kvar, trots att det redan finns en nålad tråd om träning av ridtravare, som gäller för ALLA.

Men nu låser jag denna tråd, då den som vanligt spårar ur, av pajkastande experter, därav några dessutom har utbildning och försäljning som YRKE och levebröd!!! :eek:

Jag har sagt det förr och jag säger det nu igen. Jag kommer börja RÖDKORTA dylikt beteende, även om personerna i mångt och mycket kan ha rätt. Det ser i alla fall väldigt illa ut.

SKÄRPNING!!!

Jag hoppas att trådskaparen ändå känner sig vänligt bemött av några användare, och att hon har fått några användbara tips och att hon FRÄMST ser till att hästen inte har ont någonstans och tar hjälp av tränare.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 911
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
882
Senast: Lexa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp