Bukefalos 28 år!

Tipps på en bra familjehund

Rotterö

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tipps på en bra familje hund.
Lagom stor , lagom i allt.
Lämna gärna bra tipps
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

Vad är lagom stor ?

Vi har en Australisk Terrier och den passar oss utmärkt. Visserligen inte så stor i storleken, men är pigg och har massor av ork, kräver inte supermycket aktivering. Hon ligger och sover utom när vi är ute och promenerar/rider/tränar. Sen är rasen inte heller "terrier" vass utan ganska mild. Våran är helt oskällig. Ett litet muffl kan det komma ur henne om ngn knackar på dörren. Hon är supersocial och fullkomligt älskar människor. Det finns inte en enda person hon inte har totalcharmat (till och med inbitna antihund människor). Hon är mycket följsam. Håller reda på föraren.

Jag kan inte tänka mig en bättre ras !
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

Uhm, du måste nog beskriva mer vad ni ska använda hunden till.

En bra familjehund kan ju även innebära en arbetande hund ( jakt, drag, vall), är det en renodlad sällskapshund du är ute efter ?
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

KL

Håller med Calazirya, det beror ju helt på vad det är för sorts familj som ska ha hunden?
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

En hund som sälskaps hund i första hand,
Mellanstor, kan spåra, lättlärd. Ej långhårig. promenad hund.
Lätt at fostra
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

Är det dina föräldrar som ska ha hunden? Tänkte på att de har ju nu tagit bort en hund för den inte var frisk. Och jag håller egentligen med Lady A, jag tycker cavalier är trevliga hundar. Och nästan så jag själv skulle kunna tänka mig en :)
Men de har stora problem med bl.a hjärtfel. Så kolla väldigt noga med uppfödare och avelsdjuren.
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

Är det dina föräldrar som ska ha hunden? Tänkte på att de har ju nu tagit bort en hund för den inte var frisk. Och jag håller egentligen med Lady A, jag tycker cavalier är trevliga hundar. Och nästan så jag själv skulle kunna tänka mig en :)
Men de har stora problem med bl.a hjärtfel. Så kolla väldigt noga med uppfödare och avelsdjuren.


Jo dom vill kanske ha en ny hund. Får en labrador av uppfödaren senare i höst. Men de vill nog inte satsa på en labrador igen. Vet hade tagit bort 5 st labradorer för fel på leder.
De kollade på schnauzer mellan, eller jack rassel . Vet inte
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

Mina föräldrar har en Cavalier King Charles och den är verkligen en bra familjehund.
Dom hade inte så mkt kunskap innan dom köpte honom, men det har gått jätte bra ialf.

Väldigt snäll och kan ligga inne en dag o lata sig, men är lika pigg på att gå en långpromenad nästa dag.
Inte så krävande, lättlärd och pigg på det mesta.
Älskar att vara ute i skogen!:D

En bild oxå ( bilddagboken)
44311_1229183218.jpg
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

Skratt på dig också, tycker de är ganska så "lagoma" hundar när vi pratar familjehund a la sällskap.
Det är ju inte så att du skrivit särskilt utförligt om vad som söks.
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

Skratt på dig också, tycker de är ganska så "lagoma" hundar när vi pratar familjehund a la sällskap.
Det är ju inte så att du skrivit särskilt utförligt om vad som söks.

Ja, men du får dem nog inte så gärna att spåra. Vad jag vet om tib.spaniel är att de trivs bäst med att handla efter eget huvud.
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

Jo dom vill kanske ha en ny hund. Får en labrador av uppfödaren senare i höst. Men de vill nog inte satsa på en labrador igen. Vet hade tagit bort 5 st labradorer för fel på leder.
De kollade på schnauzer mellan, eller jack rassel . Vet inte

Vilken grad var det på SKK-utlåtandet?

Jag kan förstå om de inte vil ha en ny hund från samma uppfödare. Avlar de på samma linjer så är kanske risken stor att de får uppleva samma problem igen.

Jag hade inte satsat på en jack russell om inte det är så att dina föräldrar är duktiga på att sätta tydliga gränser och aktiverar hunden ordentligt.

En cavalier känns som den enklaste rasen om man vill ha en trevlig sällskapshund, men som sagt, kontrollera hjärtstatistik och utnyttja avelsdatas all hälsoinformation.
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

Jag skulle rekomendera en mindre krävande hund än både schnauzer och jack russel, båda kräver sin förare ..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 998
Senast: Farao
·
Hundhälsa Hej. Min hund äter brit care sen han kom hem för 6 månader sen och magen mår bra, avföringen är lagom fast och fin men han bajsar ca...
Svar
7
· Visningar
575
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 856
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp