Tips angåen räkna med upphöjt till

Alexandra_W

Trådstartare
Många har haft problem med att räkna ut formeln för hästens energibehov i MJ med anledning av att de inte har en miniräknare som klarar upphöjt till.

Alla Windowsanvändare har dock en sådan miniräknare. I datorn.

Klicka på START - Tillbehör - Kalkylatorn. Nu öppnas en ganska basic miniräknare. Klicka på VISA i menyn, och välj avancerad.

Voilá, nu har du en miniräknare som kan räkna upphöjt till! Det är knappen med tecknet x^y som man ska använda.

(jag har ändrat detta inlägg eftersom jag lyckades klanta till förklaringen HUR man räknar helt *s* Så om någon hann läsa den, glöm den, jag tänkte fel ;)
 
Precis detta kom jag fram till i går. :D
Trodde att jag skulle behöva åka till stan och köpa mig en ny räknare. Så sa en i stallet att jag kanske hade en kalkylator i min dator. Och efter mycket letande så hittade jag den. Det är ju suveränt att man kan göra så mycket. :D
Men tack ändå. :bow:
 
Fungerar även i Excel!
Skriv t.ex. =0,5(500^0,75) så får ni hästens underhållsbehov energi.
/M
 
TACK. Jag har suttit i en timme och försökt bli överens med Excel om hur man skriver en formel för det!!! :bow:
 
oops

oops! Glömde "gånger".
För att få fram:
MJ: =0,5*(B5^0,75)
Smb.rp: =6*"rutan som MJ står i" (t.ex. D9)
osv
/M - som har ett eget hemmabyggt foderprogram i excel ;)

*skryt* :angel: Mitt program innehåller de vanligaste fodersorterna, även färdigfoder från de vanligaste foderfirmerna. Programmet räknar fram hästens behov (MJ, Smb.rp, Ca, P, Mg, Kalium, Selen), kostnad per dag, kvoter, balansen i foderstaten, min grovfodergiva, kraftfoderåtgång per månad osv. :D
 
Re: oops

haha, du ett sådant program (hemgjort) har jag haft i tre år =)

Himla bekvämt, man behöver bara skriva in vikten, ev tillägg (för arbete, svårföddhet etc) och hö/hösilagevärdet och sen prova med olika givor och så kollar man längst ner hur det blir. Och ser hur mycket det kostar per dag, månad och år. Har försäkringar och hovslagare och allt sånt inlagt med.


Men visst är vi duuuuuuktiga? =)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp