Tips angående mockning av lösdrift?

ylvalill

Trådstartare
Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den har allt man kan önska, utom på ett område - mockningen är fruktansvärd! Skulle verkligen behöva massa bra tips på hur man kan underlätta detta elände.

Vår lösdrift består av en stor hage med varierande terräng. Det är ängar, skog, kuperat, sandhögar som hästarna kan rulla sig i, två rymliga halmade ligghallar och rejäla grusade ytor utanför ligghallarna, vid foderhäckarna, ingångarna till hagen och som vägar däremellan. Totalt bor det 8 hästar och en åsna i lösdriften varav vi är 5 inackorderade.

Överenskommelsen är att vi inackorderade står för mockning av hagen medan stallägarna kör ut mat och ser till att det finns vatten, en bra deal tycker jag, bara det att den här regniga, leriga hösten har gjort att mockningen blivit helt orimligt tung. Vi mockar ligghallarna + alla grusade ytor. Tidigare år har det räckt att mocka ligghallarna 2-3 ggr per vecka och sen ta alla grusade ytor nån gång i veckan och vi har kunnat hantera det så att vi haft ansvaret för detta en vecka var. I år mockar vi i snitt 2 fulla kärror skit och lera var, varje dag, vilket oftast tar minst en timme.

Nu när det är så lerigt så står hästarna på de grusade ytorna mer eller mindre hela dygnet, och gruset trampas dessutom upp till en lervälling blandat med hästskit. Det hjälper knappt ens när man mockar 2 ggr/dag, man hinner knappt vända ryggen till förrän hästarna trampat runt i en massa ny skit.

Det är TUNGT, det är slitigt och det tar tid. Att mocka lerig hage tar betydligt längre tid än att mocka boxar. Att man dessutom ofta får göra det i mörker och regn gör inte saken lättare. Ofta känner jag att jag inte ens hinner eller orkar med min häst för att jag får lägga all min tid och energi på mockning.

Är det någon som har erfarenhet at lösdriftsskötsel som har några tips på hur man kan underlätta mockningen? Känner snart att jag börjar se mig om efter boxplats istället trots att jag vet att jag aldrig kommer att hitta ett stall som är lika bra som det jag står i nu, varken för mig eller för hästen.
 
Det låter som att det måste dräneras/fyllas på ett bärlager om leran kommer upp ovanpå gruset. Det är inte meningen att hästarna ska trampa runt i sörja, även om det regnat mycket.
 
Grus blir geggigt när det är såhär blött, det man kan göra för att förebygga lite är att lägga markduk under nya grusytor.

Vi har 9 hästar i lösdrift med tre ligghallar (gjutnatt plattor tack o lov!), stora grusytor och resten gräshagar. En hage är sjukt blöt o den andra har bättre avrinning. Vi mockar grus o ligghallar dagligen, ca 1kärra vid normalväder och två om det varit riktigt dåligt väder. Våra hästar får portionerade matransoner vilket gör att de letar sig ut i hagarna mellan målen o lämnar en del av siten därute ;-)

Mockar hage gör jag när vädret är fint. Ibland får jag hjälp av en av de inackoderade men oftast får jag ta hagen själv(mockar bara den närmast vägen, där syns skiten väldigt väl).

Har egentligen inga andra tips än att möjligtvis skapa en "mocka hagen-dag" där alla inblandade träffas, mockar och kanske fikar som belöning efteråt. Vi använder fyrhjulingen eller traktorn om vi gör storröj, så trist att gå femtielva gånger med skottkärran...
 
Hmm, svårt läge. Jag mockar också dagligen ligghallen och de ytorna där hästarna äter, och visst, det är skitigt och trist nu.

I ditt fall låter det som att ni behöver fylla på med grus och padda det ordentligt. Eller minska på mockningen, och satsa mer på det under helgerna tex.
 
När jag hade lösdrift mockade vi den inte alls. Vi fyllde på med mer halm.
Det blev en stadig, torr och brinnande varm bädd att ligga på.

Hagen mockades inte heller. Vi körde undan ett lager om sommaren när hästarna var på bete, samtidigt som ligghallen tömdes med traktor och skopa.

För mig var halva vitsen med permanentbädden att de hade någonstans torrt och varmt att ligga.

Min erfarenhet är att om man alls ska mocka ur något ur en permanentbädd så är det kisset. Kottar vänder man ner och halmar uppepå.
 
Det är svårt när det är blött och regnigt. Har ni möjlighet till permanentbädd som tanten tipsar om? Jag har hittills inte fått till någon sådan riktigt bra så jag har lite av ett mellanting men nu när de är inne så här mycket mockar jag ungefär som i boxar eftersom det blir så blött och upptrampat (har dessutom en som gillar att gräva). Nu när jag varit tvungen att begränsa hagen på grund av halka, vi har haft onormalt regnigt och halt för att vara december, har jag mockat morgon och kväll för att det inte ska hinna bli så mycket.

Kan ni mocka med traktor? Det har jag gjort en hel del nu, skrapat med skopan och kört ut direkt på gödselstacken. Kan ni hjälpas åt så att ni är två eller fler personer per dag som mockar? Då blir det visserligen oftare men kanske inte så mycket varje gång per person.

Och så ser ni till att dränera, lägga markduk och mer grus nästa år.
 
Tack för era svar!

Ärligt talat förstår jag inte riktigt vart all lera kommer ifrån. Det ligger markduk i botten och grus som ska vara dränerande ovanpå det. Ändå blir det massa lera ovanpå. Tror inte den kommer underifrån för skrapar man av översta lagret så är det hårt grus under, bara att det blir lika illa igen nästan direkt.

Det hade säkert gjort stor skillnad om hästarna inte haft fri tillgång på hö så att de fick större anledning att gå iväg ut i resten av hagen, men en sådan lösning är tyvärr inte aktuell.

Själva ligghallarna är egentligen inte problemet. Vi har permanentbädd där och de hålls alltid torra och fräscha, det klarar en person själv så det hade vi kunnat turas om med (typ ha varsin dag), det är de grusade ytorna som är tunga. Vi är som sagt 5 personer som hjälps åt varje dag och var och en av oss kör då minst 2 skottkärror skit och gegga.

Kanske kan lösningen vara att dra ned på ambitionsnivån och sen köra "storstädning" av dessa ytor lite mer sällan, och då ta hjälp av traktorn. Fast det känns lite sådär att hästarna ska traska omkring i skiten däremellan för det blir alltså MYCKET.
 
Vi har tak utanför ligghallen så det hålls hyfsat torrt. Har stormockning på våren i hagen med traktor och samtliga hästägare. Under torrperioden på sommaren putsas hela hagen. Funkar bra för oss.
 
@ylvalill Går inte höet att sprida ut ändå? Det verkar ju inte som att ni har snö så kanske det skulle gå relativt enkelt att skaffa ett par lastpallar med pallkragar och ställa ut? Då kan ni bära en del hö från storbalen (eller vad det nu är de har fri tillgång från) och lägga i lådorna så sprider sig trampandet en del.
 
Tack för era svar!

Ärligt talat förstår jag inte riktigt vart all lera kommer ifrån. Det ligger markduk i botten och grus som ska vara dränerande ovanpå det. Ändå blir det massa lera ovanpå. Tror inte den kommer underifrån för skrapar man av översta lagret så är det hårt grus under, bara att det blir lika illa igen nästan direkt.

Det hade säkert gjort stor skillnad om hästarna inte haft fri tillgång på hö så att de fick större anledning att gå iväg ut i resten av hagen, men en sådan lösning är tyvärr inte aktuell.

Själva ligghallarna är egentligen inte problemet. Vi har permanentbädd där och de hålls alltid torra och fräscha, det klarar en person själv så det hade vi kunnat turas om med (typ ha varsin dag), det är de grusade ytorna som är tunga. Vi är som sagt 5 personer som hjälps åt varje dag och var och en av oss kör då minst 2 skottkärror skit och gegga.

Kanske kan lösningen vara att dra ned på ambitionsnivån och sen köra "storstädning" av dessa ytor lite mer sällan, och då ta hjälp av traktorn. Fast det känns lite sådär att hästarna ska traska omkring i skiten däremellan för det blir alltså MYCKET.
Leran kommer från hästarnas hovar antagligen. Om ni inte får hårdgjorda ytor som är möjliga att skrapa med trakor får ni nog leva med ett onödigt tungjobbat system. jag önskar att man som hästhållare tittade lite mer på hur man löser saker och ting inom övrig djurhållning. Skotta ytor utanför ligghallar och vid foderbord för hand är ju vansinne!
 
@a1agnlju Ibland är det ju faktiskt så att vädret är extremt och då måste man lösa problemet så gått det går. Kommer ihåg för 6-7 år sedan när det blev världens töväder i januari och smältvattnet bokstavligt talat rann in i lösdriften. Hästarna hade då hunnit trampa ner en hel del snö så att lösdriften liksom hamnade i en grop. Har aldrig varit med om det varken förr eller senare. Det var inte bara min kanske något spartanska lösdrift som blev översvämmad utan även minst en till byggd efter konstens alla regler för köttdjur. Min nuvarande lösdrift har jag byggt så arbetsbesparande som möjligt med bland annat dubbla hagar för att kunna byta till en ny inför varje vinter (behöver alltså i normalläget inte mocka hagen alls). Jag har en väldigt bra hårdgjord plan där jag har en del utfodring, den blir aldrig lerig. En av anledningarna till att den inte blir det är att den lutar lite så att det vatten som inte dräneras bort rinner bort. Det visade sig dock vara en nackdel nu med snön som blev till is som det sedan regnade på, plötsligt var vi alla som Bambi på hal is i även den lilla lutningen.

Allt går inte att förutse och vissa saker får man ordna nödtorftigt under vintern eftersom man inte kunnat förutse dem. Jag har till exempel minskat hagen eftersom det blev för halt (även för skodda hovar) och det var ogörligt att sanda/grusa så stor yta som hela hagen är. Jag har planer på att gräva ner några dräneringsrör till i hagen, bland annat något som tar hand om det som kommer från stuprännan. Det problemet förutsåg jag inte då lösdriften är relativt ny och det här extrema vädret verkligen ställde allt på sin spets. Men det blir inte förrän tidigast när tjälen gått ur jorden så till dess får jag helt enkelt ordna så gott jag kan genom att sanda/grusa och kanske minska hagen en gång till när snön tinar och det blir halt igen.

Jag tycker inte heller att det är fel att mocka för hand kring utfodringsplatsen, det gör jag på min. Den är gemensam för båda hagarna så den måste ju mockas för att minska parasittrycket i vilket fall som helst då den används varje år. Jag tycker inte heller att det är försvarbart att dra igång traktorn för det flera gånger i veckan, så miljövänligt är det inte med dieselmotorer. Lämnar jag allt för att mocka mer sällan är det risk för att det fryser fast rejält och det är inte alls säkert att traktorn orkar med.
 
Hagen mockades inte heller. Vi körde undan ett lager om sommaren när hästarna var på bete, samtidigt som ligghallen tömdes med traktor och skopa.
Grejen med hagmockningen är ju att man vill hålla nere parasittrycket, så då ska ju inte bajset ligga så länge.
 
Vi har 4 stora halvblod i lösdriften, snart 5. Vi delar upp mockningen per häst, dvs på 4 hästar har alla hästar 8 dagar var/månad. Vi gör upp ett schema månadsvis. Förr mockade vi en vecka per häst, men det blir helsikes tungt att ha så speciellt för den som har fler hästar än en, mentalt känns det bättre att dela upp. Då kan min häst tex vila en dag jag mockar och själva känslan är att det inte tar så jäkla tid.

I ligghallen tar vi ut skiten och fluffar till halmen. Pisset går inte att ta ut för då skulle allt försvinna. Vi provade i början att inte ta ut nåt alls utan bara halma, men insåg att det skulle gå så helsikes mkt halm att det inte var gångbart. Halm är bristvara här uppe. Till nästa år har jag en tanke om att kanske grunda med spån under halmen, för att bättre suga upp det blöta, är grus underst och ligghallen ligger på en höjd = naturlig dränering underst. Jag vet inte om det funkar bättre, ska höra med stallägaren.

Vi har skog och lite öppna ytor, foderbord med ordentligt grusat yta, och ligghall. Vi har framförallt turen att det är ganska mkt sand i jorden här, och ett klimat som gör att det inte blir lika lerigt som söderut.
Vi mockar de öppna ytorna, ligghallen och runt foderbordet. Skogspartierna är för tunga att dra kärran i. Nu nä det är snö mockar vi ligghall och runt foderbord och högar man ser i närheten. Det är för tungt att dra runt en kärra i djupsnö. Det får vi ta till våren med traktor.
 
Finns tillgång till traktor skulle mitt tips vara att man gör en bajshög i hagen som töms av traktor 1-2ggr/veckan så slipper man springa till gödselstacken.
(har man tur lär sig vissa om inte alla av hästarna att skita i närheten av den). Sedan lägga större vikt på gemensamma lösningar, dvs att man är flera som mockar samtidigt så blir det lite per person.

Sedan hade jag nog dragit ner på hagmockningen och bara tagit det mest nödvändiga, sparat resten till vår/sommar och sedan kanske kolla igenom underlaget om det behöver dräneras, fyllas på, fixa lutningar eller (tex lägga stenplattor, asfaltera etc) annat för att avhjälpa men just nu är det nog försent och då är det nästan bara slöseri att slita på kroppen.

Jag mockade hagen dagligen from våren till hösten dvs den period underlagt var lättjobbat sedan fick det vara sporadiskt under vintern. Det behöver inte vara lervälling för att det ska bli tungjobbat utan det räcker nästan med att underlag till/från hagen är blöt.
 
Senast ändrad:
Vi mockar inte hagarna alls utan klipper ner dom hårt med betesputs två gånger om året skithögarna sprids då också ut

I ligghallen har vi halmbädd så där lägger jag bara på ny torr halm dagligen. Bädden gödslas ut med traktor ca 3-4 ggr/ år

Utanför ligghall har vi en stor gjuten platta 40 kvadrat där vi fodrar hästarna och där dom slipper trampa i lera

Minimalt med arbete och inget slit :)
 
Tack för alla svar och tips! Mycket intressant att läsa hur olika sätt det finns att hantera detta med mockningen. Efter att det frös på lite hos oss under mellandagarna så har arbetsbelastningen minskat markant. Nu mockar vi mer bajs än lera och det märks tydligt i antalet kg det blir totalt. Blir det lika eländigt igen så är en tänkbar lösning att (åtminstone tillfälligt) dra ned på ambitionerna och mocka mer sporadiskt med traktor istället. Ligghallarna hålls ju alltid efter så det är ju inte så att hästarna inte har torra och fräscha ytor att vila på.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 177
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 055
Senast: ako
·
Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 781
Senast: Marty
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 213
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp