Tips angående rehab/viktnedgång

Killaloe

Trådstartare
Jag har en hund i min närhet (alltså inte min hund) som behöver gå ner i vikt plus bli mer musklad eftersom hunden har rätt dåliga höfter plus artros. Hunden är i dagsläget fet så och det märks på hunden att det frestar på att leka/gå i trappor/promenera längre sträckor i raskare takt.

Hur hade ni gjort för att hjälpa hunden på bästa sätt med såväl vikt som muskler? Promenader i högt gräs i skritt? Vattentrask?
Hur hade ni tänkt med mat? Kosten är sedan några dagar omlagd till lågkalorifoder och begränsad mängd, gentemot hur det har varit innan.

Hunden skulle också må betydligt bättre av mer mental aktivering men är en väldigt självständig individ som är väldigt ointresserad av de typerna av träning jag känner att jag kan erbjuda. Så, några bra tips på typ tankenötter för väldigt svårmotiverad hund utan någon direkt will to please uppskattas också.

(och såhär, det finns givetvis en historia bakom som jag inte känner att jag kan dra helt pga alla inblandade. Veterinär har kontaktats i omgångar och ska givetvis göras igen eftersom det är ohållbart och hunden borde såklart aldrig fått bli så fet men det är inget jag kan ändra i dagsläget, samt att vilja/kunskap/möjlighet till regelrätt rehab troligtvis kommer vara ytterst begränsad efter sommaren. Jag vill alltså kunna göra det jag/vi kan göra för hunden tills vi vet mer om hur situationen kommer utvecklas vilket jag gissar blir framemot hösten)
 
Är hunden så tjock och har kassa leder så hade jag nog i första hand simmat den om möjligt tills den gått ner en del i vikt. För andra tips på motion så hade jag vänt mig till fysio och veterinär som sett hunden och kan bedöma huruvida det är lönt att motion i övrigt med tanke på att den kanske har/får ont. Troligen kan fysio ge tips på skonsamma men stärkande rörelser som musklar upp. För mental stimulans så brukar rätt många hundar gå igång på nosaktivering även om de inte är så arbetsvilliga.
 
Jag skulle också säga vattenträning av något slag, men kolla med någon som är utbildad och kan se hunden. När min förra var på rehab så var det bästa för honom vattentrask trots att det normala efter en sån operation hade varit simning. Sen kan det även vara nyttigt med promenader i högt gräs/blåbärsris men jag skulle återigen vilja kolla det med vet/utbildad så att man inte överanstränger och gör mer skada än nytta.
Under rehaben hade vi även en övning att skritta upp för en brantare backe. Svårast var att han inte fick gå nerför i brant backe så vi fick knixa lite för att få till det.
Sakta upptrappning på allt!

När det gäller mentala biten så gäller det att hitta det där som motiverar, rätt sorts godis, lek, gos eller vad nu hunden föredrar. Eftersom ni har dragit ner på maten så borde den kunna bli intresserad av ätbart. Till att börja med kanske hunden inte tycker att övningen är rolig men gör det för matens skull men så småningom så blir även övningarna roliga.
 
För aktivering - sprid ut maten på en gräsmatta och låt hunden leta, om möjligheten finns? Annars kanske aktiveringsleksak som den kan jobba ut maten ur, eller att man gömmer maten inomhus.

Går det att få till åtminstone ett besök hos en fysioterapeut så kan man nog få bra tips där på övningar - vattenträning låter även i mina öron bra, men jag tycker nog ändå att man vill ha ett utlåtande från en expert. Så här på sommaren kanske det går bra att simma utomhus om man har något bra ställe i närheten, eller vattentraska i strandkanten.

Äter hunden någon medicin för artrosen? Annars kanske en kur smärtstillande/antiinflammatoriskt vore bra för att få hunden att komma igång så här i början när det är tungt att släpa på alla extra kilon. Men det får ju en veterinär avgöra, jag tänker mest att det kan underlätta för att hunden ska komma igång och röra sig lite mer.
 
Det finns FB grupp "canine enrichment" som har en massa bra tips på hur man ger olika former av stimulans till hundar. Det beror ju mycket på hur ägarna till hunden är/ resonerar.
Det är bra att de tar tag i det, men det låter lite som om att det kan bli kaka på kaka? En hund som har ont, är övervikt och behöver sätta mer muskler, är att kanske i första skedet lägga om kosten (som det har gjorts) hitta olika sätt att utfodra den (enrichment) och gå lite längre promenader tills den har gått ner i vikt?
 
Vad gäller maten - en genomtänkt plan som alla människor runt om är införstådda med. Och så tar det tid att banta. Har ni minskat och kör lågkalorifoder så ge det några veckor. (Är det akut att gå ned i vikt ska hundar liksom människor ha stöd av vården)

Att jobba med näsan - nosework, spår, godislet, var är matte? etc - är en bra sysselsättning för alla hundar
 
Tusen tack för alla tips! :bow: :love:

Äter hunden någon medicin för artrosen? Annars kanske en kur smärtstillande/antiinflammatoriskt vore bra för att få hunden att komma igång så här i början när det är tungt att släpa på alla extra kilon. Men det får ju en veterinär avgöra, jag tänker mest att det kan underlätta för att hunden ska komma igång och röra sig lite mer.

Jag jobbar för att hunden ska till veterinären, helst igår typ, just för att jag tror att den skulle behöva smärtlindring i en period (och vi kommer komma dit, det är nog mest en fråga om hur snabbt). Den har fått det innan av samma anledningar och nu är det värre än tidigare.
 
En liten uppdatering efter dagen - pratade med min klinik och fick tid omgående. Så, smärtstillande utskrivet, foder bytt till riktigt bantningsfoder och cartrophen-behandling påbörjad. Lilla hunden skötte sig jättebra men det var inte roligt någonstans att vara där. Fick vägt hunden också och det är verkligen katastrof. Trodde aldrig det skulle bli så illa, men ja, förhoppningsvis kan vi rätta till lite!

Fick också okej på att simma/gå i vatten samt skritta i blåbärsris. Hunden kommer inte fixa normala promenader i varierad terräng för närvarande tyvärr (@Red_Chili ) även om vi önskar att den kunde det. Generellt har hunden lite svårt med sommaren oavsett - så varmt väder har alltid påverkat även innan övervikt, men det hjälper ju inte situationen nu. Men min förhoppning är att den kam följa med på mina och Svanssons pensionärs-promenader iaf och att vi kan öka på motionen allt eftersom samt att hund blir kvar runt oss så vi kan jobba lite mer långsiktigt.
 
Men du gör vad som är möjligt, kanske är det viktigaste att få upp ägarnas ögon för problemet?
Utan att säga för mycket så är hela ägandesituationen ett krångel och dom som bor med hunden vet om problemet men gör inget åt det riktigt. Men ja, blir det ingen ändring eller förbättring därifrån så kommer jag om inte annat att ta det vidare just för att jag så gärna vill att den här fina lilla hunden ska få må bra och inte ha ont.
 
Utan att säga för mycket så är hela ägandesituationen ett krångel och dom som bor med hunden vet om problemet men gör inget åt det riktigt. Men ja, blir det ingen ändring eller förbättring därifrån så kommer jag om inte annat att ta det vidare just för att jag så gärna vill att den här fina lilla hunden ska få må bra och inte ha ont.
Det där tycker jag är att göra väldigt mycket för den lilla hundens skull :heart
 
Kan putta upp den här tråden med en liten positiv uppdatering - hunden har gått ner lite drygt två kilo (bara typ 10 kvar dock) vilket alltid är något. Men framförallt är hund så mycket piggare och gladare för det mesta. Vissa dagar märks det att det gör lite för ont och då får hund såklart ta det lugnt. Men på grund av långsam upptrappning av motion, lite färre extrakilon och kanske mest lite kyligare väder så märks det stor skillnad i ork och framförallt glädje över att röra sig (det går till och med att busa med Svansson, som motvilligt ställer upp en stund :love: ). Väldigt väldigt skönt att se och det gör ju att framtiden känns lite mer hoppfull :)
 
Kan putta upp den här tråden med en liten positiv uppdatering - hunden har gått ner lite drygt två kilo (bara typ 10 kvar dock) vilket alltid är något. Men framförallt är hund så mycket piggare och gladare för det mesta. Vissa dagar märks det att det gör lite för ont och då får hund såklart ta det lugnt. Men på grund av långsam upptrappning av motion, lite färre extrakilon och kanske mest lite kyligare väder så märks det stor skillnad i ork och framförallt glädje över att röra sig (det går till och med att busa med Svansson, som motvilligt ställer upp en stund :love: ). Väldigt väldigt skönt att se och det gör ju att framtiden känns lite mer hoppfull :)

Åh vad jag glad blir! 😍
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 162
Senast: Åsa A
·
Övr. Barn Har en nioårig tjej som ligger på gränsen till att bli överviktig, och trenden är att hon hela tiden ökar i vikt. Jag tycker att det...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
17 118
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Jag har planer på att skaffa hund till nästa sommar eventuellt, men känner mig helt vilsen i denna djungel av hundraser - det finns ju...
2
Svar
27
· Visningar
2 762
Senast: Helben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp