Tips backa häst!

FrittePower

Trådstartare
Vi har en islandshäst på sex år som vi tränar NH med.

Men det problem jag haft med honom är när man ska backa! Att vifta med repet hjälper inte, då vänder han enbart bort huvudet :smirk:
Jag brukar försöka trycka med ett finger i bogen och gradvis öka trycket, fast ska han flytta sig så behövs det ibland en bärgningsbil känns det som :D
Närå han flyttar sig nåt halvt steg ibland, då berömmer jag honom och gör någon annan övning innan jag försöker igen.
Men vi hamnar alltid på samma ställe!
Nu idag försökte jag veva lite med grimskaftet samtdigt som jag tryckte med fingret på bogen för att han ska lära sig att båda signalerna betyder back.... Hmmm...ibland går det ibland inte. Ibland när jag ber honom backa går han bara åt sidan och börjar vandra iväg, vad ska jag göra då?? Jag brukar ta ta tag i grimskaftet och stanna honom bums och sen backa tillbaka honom (hmm :smirk:)

TIPS på hur man kan få honom mer "känslig" för kommandot "back" och samtidigt få honom att tycka övningen är rolig?? :confused:
 
Vet inte om nh-experterna håller med, men:

vi har en häst som hade svårt att förstå "backa". Stod som fastfrusen, vägrade ta några steg bakåt. Gick hellre på den som höll i repet. Då la vi ett lätt tryck på nosryggen, ökade trycket tills dess att hästen visade ansats att backa. Klapp och beröm. Tror att vi provade så en eller två gånger, sen gick det lätt att backa både med och utan rep.

Hälsn Norrland :banana:
 
Hej!
Blanda inte ihop dina signaler så mycket. Vill du backa hästen för direkt tryck, alltså när du trycker på hästen. Lägg ett fast tryck på antingen nosryggen eller bringan och håll fast det tills du får den respons du vill ha, i detta fallet ett steg bakåt. Så fort hästen börjar tänka bakåt ger du eftergift och belönar. Går hästen åt sidan eller framåt håll fast trycket tills han backar. Släpper du så ger du eftergift, belönar du för fel sak.
Niklas
 
Okej :bow: tack
Vara tydlig och konsekvent men snabb och rik på belöningar alltså....!! :D
Bara träna vidare då... hoppas det går bättre, vi både behöver träning tror jag :p
 
Hejsan!

Tänk som fyra "steg"!

Första steget är att du försöker flytta honom enbart genom att vifta på fingret,nästa steg är handleden, nästa underarmen och nästa hela armen. Om han inte flyttar sig här skall hela du vifta och hoppa på samma stölle som tidigare. Så fort han backar det minsta berömmer du honom och det viktigaste är nästan att repet är blickstilla!

Lycka till!

/Frida :banana:
 
hehe, den istadiga kraken ska väl snart lära sig backa, har tyvärr inte hunnit träna med han värst mycket :( Gjorde bara lite ledövningar igår...han var super duktig! Nu ska jag träna på det du skrev, tack!

Frida o Drópi :bump:
 
Hej! Jag sköter en ardenner som jag tränade väldigt mycket horse man ship med ett tag. När jag skulle backa hnom sa jag "Baackaa" och tryckte med handen på bringan och drog lätt i grimmskaftet bakåt. Detta gjorde jag även i stallet för att han skulle lära sej att backa på det sättet.

Jag vet inte om det fungerar för dej, men det kanske funkar.
Glöm inte att använda samma kommando varje gång.

:)
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 910
Senast: Stergo
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 295
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
1 797
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 047
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp