Tips för att få hästen att stå still i hästtransporten

Julianaomi

Trådstartare
Hej!
Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar, sparkar, slår med frambenen och bara lever rövare när man kör henne. Jag kör henne på vänster sida och det värsta hon gör är att hon lutar i stort sett hela sin tyngt på ytterväggen, står alltså och trycker, nästan kastar sig mot väggen. Igår var första gången hon faktiskt tappade fotfästet helt och trillade. Som tur var kom hon upp själv men man får ju hjärtattack!
Någon som har några idéer om varför hon håller på så här?
Det ska tilläggas att hon kan stå still och äta hö, men de gångerna händer inte ofta längre. Hon är inte rädd, går på transporten och äter gärna kraft.

Vi kör såååå långsamt och försiktigt så körningen är det inget fel på. Köpte ett nytt sirius s75 som är extra stort med förhoppningen att det skulle bli bättre, men det har de inte blivit.

Kanske ska tilläggas också att hon är ett riktigt sto med väääldigt stark personlighet och visar gärna när hon tycker att något inte passar henne.

Tacksam för all hjälp, alla tips och alla idéer jag kan få! :)
 
Vi kör oftast med 3/4 bom, men har inte märkt någon skillnad på det eller att köra med helbom eller smalt.. nästan så det känns värre ju bredare hon får för då är det inget som tar stopp när hon lutar sig mot väggen och glider med hovarna..
vi har provat åka enhästars också, ingen skillnad där heller förutom väldigt lågt i tak då hon är 175cm hög😜

vi har bra ventilation nu, två öppningsbara fönster samt taklucka och vi kör oftast med allt öppet då hon är ganska varm av sig. Är dock lite fuktigt i transporten när man kommit fram, kondens liksom. Men vet inte om det har med ventilationen att göra?

Byta sida funderade jag på igår, ska prova detta! Synd bara då att jag köpte ett släp som har sadelkammaren på höger sida för att hon skulle få mer plats ifram på vänster sida ;)

Tack för svar!
 
Hur långsamt är långsamt för dig? Jag hade en häst som man fick köra max 5 km/h i rondeller, och ännu långsammare ut från T korsningar. Och aldrig gasa och svänga samtidigt.

Höll man sig inte till dessa saker så var det världens liv där bak, även när man inte var i sådana "hinder".
 
Hur långsamt är långsamt för dig? Jag hade en häst som man fick köra max 5 km/h i rondeller, och ännu långsammare ut från T korsningar. Och aldrig gasa och svänga samtidigt.

Höll man sig inte till dessa saker så var det världens liv där bak, även när man inte var i sådana "hinder".
Hade också en sådan, och det tilltog ju äldre han blev. Balansen blev helt enkelt sämre.
 
Hur långsamt är långsamt för dig? Jag hade en häst som man fick köra max 5 km/h i rondeller, och ännu långsammare ut från T korsningar. Och aldrig gasa och svänga samtidigt.

Höll man sig inte till dessa saker så var det världens liv där bak, även när man inte var i sådana "hinder".
Rondeller och skarpa svängar var värst så vi kör verkligen otroligt sakta.. hon brukar klara svängarna bra (utan att bli förbannad och härja) men då kan hon istället börja kasta sig mot väggen och sparka på en helt rak landsväg i 70km/h...
 
Rondeller och skarpa svängar var värst så vi kör verkligen otroligt sakta.. hon brukar klara svängarna bra (utan att bli förbannad och härja) men då kan hon istället börja kasta sig mot väggen och sparka på en helt rak landsväg i 70km/h...
Det är ju uppenbarligen något som händer då. Jag hade nog åkt i släpet själv någon gång för att se om man märker något.
 
Det är ju uppenbarligen något som händer då. Jag hade nog åkt i släpet själv någon gång för att se om man märker något.
Vet att förra ägaren testade en gång att åka med en kort stund men då blev hästen mest förbannad på henne och försökte slå efter henne med frambenen... så det är provat, har alltid kamera i transporten så har koll på henne😊
Hon är fd tävlingshäst så åkt mycket transport hela sitt liv och land och rike runt. Kanske nåt negativt hon förknippar med det. Men hon är å andra sidan alltid super glad och taggad när jag åker på småtävlingar med henne..
 
Jag hade sett kondens som om det varit för varmt!
Vissa hästar vill stå brett, andra vill vara inramade. Har ni provat stänga till så att hon kan stötta sig fram, bak och åt sidorna?
Är det boogie? Hur är hon att lasta? Lasta ur?

Mina hästar är lättlastade, för ett tag sedan köpte jag en hästbil och hästarna åker baklänges, den är betydligt mer stabil och hästarna blev om möjligt ännu lättare att lasta.
 
Vet att förra ägaren testade en gång att åka med en kort stund men då blev hästen mest förbannad på henne och försökte slå efter henne med frambenen... så det är provat, har alltid kamera i transporten så har koll på henne😊
Hon är fd tävlingshäst så åkt mycket transport hela sitt liv och land och rike runt. Kanske nåt negativt hon förknippar med det. Men hon är å andra sidan alltid super glad och taggad när jag åker på småtävlingar med henne..
Jag tänkte utan häst.
 
Jag hade sett kondens som om det varit för varmt!
Vissa hästar vill stå brett, andra vill vara inramade. Har ni provat stänga till så att hon kan stötta sig fram, bak och åt sidorna?
Är det boogie? Hur är hon att lasta? Lasta ur?

Mina hästar är lättlastade, för ett tag sedan köpte jag en hästbil och hästarna åker baklänges, den är betydligt mer stabil och hästarna blev om möjligt ännu lättare att lasta.

Igår körde jag med båda fönstren fram öppna och takluckan öppen, var ca -3 så känns konstigt att det skulle bli för varmt.. tycker nästan alltid det blivit kondens när jag kört henne, oavsett transport. Hon själv är sällan svettig..

Det är en boogie som är extra hög samt extra bred. Kört både smalt och brett men är fortfarande samma problem..
Hon går nästan alltid på direkt och inga problem att lasta ur.
Hade ju varit bra att prova en hästbil, är dock rädd att problemet med att hon lutar hela son vikt mot väggen kvarstår. Men alltid värt att prova 😊
 
Jag tänkte utan häst.

Kan absolut prova det, har dock kört henne i 4 olika hästtransporter och varit samma problem i alla. Hon var även likadan hos tidigare ägare men dom körde aldrig med kamera så dom upplevde ju bara att hon brötade och inte stod still. Jag ser ju hela tiden vad hon gör och det värsta är ju när hon kastar sig mot väggen och är på gränsen att tappa fotfästet (vilket hon faktiskt gjorde igår)🙄
 
Testat en transport/lastbil där hon åker baklänges?

Min bredåkare med dålig balans åkte bäst i bkorts lastbil baklänges. Hon stod dock relativt still bara hon fick åka brett och man körde superduper försiktigt.
 
Hej!
Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar, sparkar, slår med frambenen och bara lever rövare när man kör henne. Jag kör henne på vänster sida och det värsta hon gör är att hon lutar i stort sett hela sin tyngt på ytterväggen, står alltså och trycker, nästan kastar sig mot väggen. Igår var första gången hon faktiskt tappade fotfästet helt och trillade. Som tur var kom hon upp själv men man får ju hjärtattack!
Någon som har några idéer om varför hon håller på så här?
Det ska tilläggas att hon kan stå still och äta hö, men de gångerna händer inte ofta längre. Hon är inte rädd, går på transporten och äter gärna kraft.

Vi kör såååå långsamt och försiktigt så körningen är det inget fel på. Köpte ett nytt sirius s75 som är extra stort med förhoppningen att det skulle bli bättre, men det har de inte blivit.

Kanske ska tilläggas också att hon är ett riktigt sto med väääldigt stark personlighet och visar gärna när hon tycker att något inte passar henne.

Tacksam för all hjälp, alla tips och alla idéer jag kan få! :)
Har hon alltid ”brötat”? Mitt sto stod som ett ljus i transporten tills hon blev påverkad av spatt bak. Ju sämre hon blev desto sämre balans hade hon i transporten. Men även när hon för ögat var ohalt och bara fick liten reaktion på böjprovet så hade hon svårt med balansen i släpet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver hjälp med min häst. Jag vill gärna ha tips på övningar för att bygga förtroende med min häst och få honom tryggare. För att...
Svar
7
· Visningar
2 414
Senast: Freazer
·
Utrustning Har börjat jakten efter en hästtransport som ska köras 2 stora hästar i samt packning. Ge mig gärna tips på släp med stort utrymme...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 786
Senast: MsBlondy92
·
Hästhantering Jag har lite problem med min 4-åring och hoppas att jag kan få lite bra råd och tips här :) Problemet är att han stökar runt en del i...
Svar
18
· Visningar
1 937
Senast: Buck
·
Hästhantering Hej! Behöver tips och idéer på hur jag ska få hästarna att stå still och känna ro när dom står uppbundna i stallgången. Har haft...
2
Svar
30
· Visningar
10 248
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp