Tips för att få hästen att stå still i hästtransporten

Vår valack brötade en massa tills jag kom på att han ville ha bakluckan öppen. Det har varit så mkt no no för mig att det tog ett tag innan jag kom på att testa.

I vårt fall var det nog att han kände sig väl instängd då iof då vi nu med nya transporten kan stänga utan problem. Men när han står och väntar så har han helst öppet bak fortfarande.
 
Hej!
Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar, sparkar, slår med frambenen och bara lever rövare när man kör henne. Jag kör henne på vänster sida och det värsta hon gör är att hon lutar i stort sett hela sin tyngt på ytterväggen, står alltså och trycker, nästan kastar sig mot väggen. Igår var första gången hon faktiskt tappade fotfästet helt och trillade. Som tur var kom hon upp själv men man får ju hjärtattack!
Någon som har några idéer om varför hon håller på så här?
Det ska tilläggas att hon kan stå still och äta hö, men de gångerna händer inte ofta längre. Hon är inte rädd, går på transporten och äter gärna kraft.

Vi kör såååå långsamt och försiktigt så körningen är det inget fel på. Köpte ett nytt sirius s75 som är extra stort med förhoppningen att det skulle bli bättre, men det har de inte blivit.

Kanske ska tilläggas också att hon är ett riktigt sto med väääldigt stark personlighet och visar gärna när hon tycker att något inte passar henne.

Tacksam för all hjälp, alla tips och alla idéer jag kan få! :)
Min häst är likadan. Står och gungar och viftar med frambenen hela vägen. Jag uppfattar min som klaustrofobisk, hon tycker att det är jobbigt att vara instängd. När jag kommer fram så öppnar jag alltid dörren fram och den övre luckan bak och då slappnar hon av och äter. Jag har tränat och tränat och tränat, massa lastträning och att hon får stå i transporten hemma i lugn och ro men även annan träning för att hon skall klara av mindre utrymmen. Hon föredrar att vara helt naken i transporten, inga skydd och och inget täcke.
 
Vår valack brötade en massa tills jag kom på att han ville ha bakluckan öppen. Det har varit så mkt no no för mig att det tog ett tag innan jag kom på att testa.

I vårt fall var det nog att han kände sig väl instängd då iof då vi nu med nya transporten kan stänga utan problem. Men när han står och väntar så har han helst öppet bak fortfarande.
Skriver under på det, alla mina har varit tryggare med luckan öppen.
 
Transportskydd kan få en del hästar att leva om efter en stund, kanske blir varmt eller så.
Ja många har alldeles för mycket kläder på hästen i transporten, även med fönster öppna så blir det varmt och ännu varmare om hästen är stressad, transportskydd blir ofta för varma vilket vara irriterar, och det behövs sällan lika tjocka täcken som hästen har ute även om hästen är klippt och man kör med fönster öppna.
 
Vi kör oftast med 3/4 bom, men har inte märkt någon skillnad på det eller att köra med helbom eller smalt.. nästan så det känns värre ju bredare hon får för då är det inget som tar stopp när hon lutar sig mot väggen och glider med hovarna..
vi har provat åka enhästars också, ingen skillnad där heller förutom väldigt lågt i tak då hon är 175cm hög😜

vi har bra ventilation nu, två öppningsbara fönster samt taklucka och vi kör oftast med allt öppet då hon är ganska varm av sig. Är dock lite fuktigt i transporten när man kommit fram, kondens liksom. Men vet inte om det har med ventilationen att göra?

Byta sida funderade jag på igår, ska prova detta! Synd bara då att jag köpte ett släp som har sadelkammaren på höger sida för att hon skulle få mer plats ifram på vänster sida ;)

Tack för svar!
Är det kondens är ventilationen för dålig.

Jag kör alltid med luckan bak öppen oavsett transport, skulle någon häst vissa sig bli stressade av det så kan jag stänga men har än inte haft någon häst som inte klarar det, någon som är ovan vid transport har på sin höjd varit misstänksam men gått över.
 
Har hon alltid ”brötat”? Mitt sto stod som ett ljus i transporten tills hon blev påverkad av spatt bak. Ju sämre hon blev desto sämre balans hade hon i transporten. Men även när hon för ögat var ohalt och bara fick liten reaktion på böjprovet så hade hon svårt med balansen i släpet.
Hmm intressant, mitt sto har shivering på båda bak. Visserligen lindrig som bara visar sig när man lyfter bakhovarna. Hon har haft det sen 5års ålder (är 14 nu) och har varken blivit bättre eller sämre men kan ju absolut vara det som gör att hon ”tappar” balansen..
 
Ja många har alldeles för mycket kläder på hästen i transporten, även med fönster öppna så blir det varmt och ännu varmare om hästen är stressad, transportskydd blir ofta för varma vilket vara irriterar, och det behövs sällan lika tjocka täcken som hästen har ute även om hästen är klippt och man kör med fönster öppna.

Kör utan transportskydd och hade transporttäcke, hon är klippt så vill ändå ha nåt på henne men kanske ska prova utan 😊
 
Håller med om överluckan.
Kör gärna öppet med de hästar som fixar det.

En fick absolut inte ha stängd lucka då hon blev helt stollig.. stod som ett ljus bara den var öppen.
 
NEJ! Aldrig åka själv i transporten, högst olämpligt, om inte olagligt.
Köp en billig backkamera på Biltema istället och kolla så.
Jag har åkt i släpet med min vackra vita en gång. Det jag upptäckte då hade aldrig gått att upptäcka med en kamera. Efter den åkturen så var det enkelt att lösa hennes transportfobi för gott.
Ja jag visste att det var olagligt men i läget som var så fanns det exakt noll andra möjligheter att ta sig till kliniken utan att hästen skadade sig allvarligt och vi gjorde tillsammans en fin vinst i form av en lösning på hennes problem.
 
Jag har åkt i släpet med min vackra vita en gång. Det jag upptäckte då hade aldrig gått att upptäcka med en kamera. Efter den åkturen så var det enkelt att lösa hennes transportfobi för gott.
Ja jag visste att det var olagligt men i läget som var så fanns det exakt noll andra möjligheter att ta sig till kliniken utan att hästen skadade sig allvarligt och vi gjorde tillsammans en fin vinst i form av en lösning på hennes problem.

Nyfiken på vad ni upptäckte och lösning? :)
 
Nyfiken på vad ni upptäckte och lösning? :)
Hon stod som ett ljus tvärstill men inte för att hon var lugn utan för att hon var panikslagen. Hon frös alltså till av skräck. Hade jag bara sett henne i en kamera så hade jag inte sett spänningarna och ögonen och då hade jag inte insett problemet och framförallt inte hört problemet. Det var vindbruset runt kärran som skrämde henne. Jag köpte ett par öronproppar och efter några gånger med dem så var hon betydligt lättare att lasta.
 
Vår valack brötade en massa tills jag kom på att han ville ha bakluckan öppen. Det har varit så mkt no no för mig att det tog ett tag innan jag kom på att testa.

I vårt fall var det nog att han kände sig väl instängd då iof då vi nu med nya transporten kan stänga utan problem. Men när han står och väntar så har han helst öppet bak fortfarande.
Får man köra med bakluckan öppen? Kan mycket möjligt vara så att hon känner sig instängd, kan vara värt att prova😊
 
Är det kondens är ventilationen för dålig.

Jag kör alltid med luckan bak öppen oavsett transport, skulle någon häst vissa sig bli stressade av det så kan jag stänga men har än inte haft någon häst som inte klarar det, någon som är ovan vid transport har på sin höjd varit misstänksam men gått över.

Ska prova att köra med den öppen, har aldrig provat det för trodde att man inte fick!
 
Ska prova att köra med den öppen, har aldrig provat det för trodde att man inte fick!
Hur är din häst med bakskygghet? Min vackra vita fick panik en gång när den lastbil körde upp bakom och sedan körde om oss. Vi klarade oss undan med ett litet sår på ett ben men efter det så kör jag alltid med stängd lucka eller ja luckan satt i ventilationsläge. Nu har jag presenning som alltid är stängd
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver hjälp med min häst. Jag vill gärna ha tips på övningar för att bygga förtroende med min häst och få honom tryggare. För att...
Svar
7
· Visningar
2 477
Senast: Freazer
·
Utrustning Har börjat jakten efter en hästtransport som ska köras 2 stora hästar i samt packning. Ge mig gärna tips på släp med stort utrymme...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 805
Senast: MsBlondy92
·
Hästhantering Jag har lite problem med min 4-åring och hoppas att jag kan få lite bra råd och tips här :) Problemet är att han stökar runt en del i...
Svar
18
· Visningar
1 943
Senast: Buck
·
Hästhantering Hej! Behöver tips och idéer på hur jag ska få hästarna att stå still och känna ro när dom står uppbundna i stallgången. Har haft...
2
Svar
30
· Visningar
10 304
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp