Tips för att få hästen att stå still i hästtransporten

Snarare tvärt om då många transport har för dålig luft om luckan är stängd och ännu fler som luckan inte ska stängas på om hästen är stressad eller varm efter en träning/tävling.
Jag vill inflika att man bör vara lite försiktig med att säga "öppna luckan!". Det är inte extremt ovanligt att hästar får sig ut ur transport under färd. Jag har hört om en del fall och vet minst en som inte överlevde.
 
Ang luckan måste man ju såklart ha lite förnuft.
Vet man inte hur det kommer funka behöver man ju köra där det är lämpligt först.
Alt åka bakom med egen bil för att få mer kontroll på situationen.

:)
 
Hmm intressant, mitt sto har shivering på båda bak. Visserligen lindrig som bara visar sig när man lyfter bakhovarna. Hon har haft det sen 5års ålder (är 14 nu) och har varken blivit bättre eller sämre men kan ju absolut vara det som gör att hon ”tappar” balansen..

Jag tror att du kan ha din orsak här.

Har haft både spatthästar och nackhästar med liknande problem/beteenden under transportering.
 
Hej!
Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar, sparkar, slår med frambenen och bara lever rövare när man kör henne. Jag kör henne på vänster sida och det värsta hon gör är att hon lutar i stort sett hela sin tyngt på ytterväggen, står alltså och trycker, nästan kastar sig mot väggen. Igår var första gången hon faktiskt tappade fotfästet helt och trillade. Som tur var kom hon upp själv men man får ju hjärtattack!
Någon som har några idéer om varför hon håller på så här?
Det ska tilläggas att hon kan stå still och äta hö, men de gångerna händer inte ofta längre. Hon är inte rädd, går på transporten och äter gärna kraft.

Vi kör såååå långsamt och försiktigt så körningen är det inget fel på. Köpte ett nytt sirius s75 som är extra stort med förhoppningen att det skulle bli bättre, men det har de inte blivit.

Kanske ska tilläggas också att hon är ett riktigt sto med väääldigt stark personlighet och visar gärna när hon tycker att något inte passar henne.

Tacksam för all hjälp, alla tips och alla idéer jag kan få! :)


Kolla däcksverkstan om däcken på transporten är balanserade?
Min var det inte balanserade däck på. Och mina vana åkare blev oroliga.
Stor skillnad efter däcksbalansering. Så de slapp de onödiga vibrationerna.

Sen kan det vara att det är varmt, dålig luft eller någon form avstress?
 
Testat att dämpa ljudet med bomull och huva? Min häst var extremt brötig vid färd, han var stressad. Det har nu blivit bättre. Han gillade inte heller att vara kort uppbunden då han vill balansera med huvud och hals. Man får prova sig fram, det kan vara skitsvårt att veta "varför". Är spiltlängden tillräcklig, alltså inte höjden på släpet utan längden? Kolla även så att bromsar inte gnisslar eller liknande.
 
Är det något som har hjälpt? Att köra dom i nån viss transport eller på ett visst sätt?

Gamle spatthästen ville åka brett och långsamt så var det drägligt.
Nackhästen som hade nervpåverkan triggades av att åka oavsett vi gjorde, hon hade svårt med balansen och fick total overload av vibrationerna när hon åkte transport. Henne testade vi allt med, hon åkte baklänges, snett, lastbil, smalt, brett, ljuddämpat... Hon slog åt alla håll, och blev värre när hon blev stressad. Det enda som fungerade var Domosedan. Men hon var ett rätt extremt fall, kanske har du bättre tur än vi hade.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver hjälp med min häst. Jag vill gärna ha tips på övningar för att bygga förtroende med min häst och få honom tryggare. För att...
Svar
7
· Visningar
2 477
Senast: Freazer
·
Utrustning Har börjat jakten efter en hästtransport som ska köras 2 stora hästar i samt packning. Ge mig gärna tips på släp med stort utrymme...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 805
Senast: MsBlondy92
·
Hästhantering Jag har lite problem med min 4-åring och hoppas att jag kan få lite bra råd och tips här :) Problemet är att han stökar runt en del i...
Svar
18
· Visningar
1 942
Senast: Buck
·
Hästhantering Hej! Behöver tips och idéer på hur jag ska få hästarna att stå still och känna ro när dom står uppbundna i stallgången. Har haft...
2
Svar
30
· Visningar
10 297
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp