Tips för att introducera flaska?

KarinStarfighter

Trådstartare
Hej,

Jag har en relativt nyfödd bebis hemma. Han blir 3 veckor till helgen. Idagsläget ammas han fullt förutom att han får en skvätt ersättning i kopp eller spruta inför vissa mål då han annars blir för ivrig och har svårt att ra bröstet.

Jag ska röntgas (MR med kontrast) om en dryg månad och får då inte ge honom min mjölk förrän efter 24h. Behöver således kunna ta flaska för att jag ska kunna röntgas. Ska till BVC imorgon och hör ju efter då, men alltid bra med fler tips från andra som introducerat flaska.
 
Fortsätt testa olika lösningar även om han inte gillar det direkt. Min son hade tex minsta nappen läääänge, han fixade aldrig stort flöde. Vissa är superkinkiga med gradantalet på drickan, andra på typen av flaska.

Mitt förslag är kolikflaska (tex MAM), blanda med din mjölk, drygt rumsvarmt. Att pappan håller kan underlätta också.
 
Jag gav sonen flaska och han drack ur den, svårare än så var det inte för oss. Det var nån flaska från ICA, minns inte märket. Jag hoppas att det funkar lika bra för er.
 
Jag gav sonen flaska och han drack ur den, svårare än så var det inte för oss. Det var nån flaska från ICA, minns inte märket. Jag hoppas att det funkar lika bra för er.

Samma här, gav flaska och flaska accepterades för det var mat, namnam. Typ.

Använde de minsta MAM (anti colic) i början och gav nan-ersättning.
 
Vi testade med nappflaska (en MAM anticolic, minsta flödet) med bröstmjölk efter ca 2 v, gick hur bra som helst! :up: Men jag antar att det är väldigt varierande hur d funkar för dom små.. Fortsatte helamma i 4 mån och att sambon ibland gav i flaska på kvällen, så att jag kunde få längre sömn.
 
Vi kompletterade med ersättning i början då Nora var väldigt liten, vi körde på MAM:s flaskor och hon tog den flaskan direkt.
Nappar däremot, tvärvägrar allt som kommer i hennes väg :sneaky:
 
Låter på flera av er som att det kan gå smidigare än jag tänkt mig 👍🏻

Kan vara bra att testa flaska av annat märke om det inte fungerar med första. Vi använde först Medela Calma-flaskan men den gillade inte vår bebis alls. Nu har vi istället testat med MAM Anti-colic som flera redan nämnt och jag vågar inte ta ut nåt helt än men det har gått betydligt bättre! :p
 
Vi testade alla men nepp. Sjuttioelva olika flaskor och nappar, bröstmjölk, alla olika ersättningar på tetra, varm, kall, ljummen osv.

Men koppa fungerar ju senare också om man måste ge ur annat än bröstet :)
 
Vi testade typ alla flaskor som fanns, nappar, olika typer av ersättningar, bröstmjölk, varm, kall osv. Inget dög...
 
Mina två barn har varit riktiga flaskvägrare som bebisar. Jag hade alltså koppat i samma situation. Men ge inte upp om det går trögt och låt pappan prova sig fram. Kan vara svårare för den som ammar.
 
Vi hade inga problem att ge flaska och det spelade ingen roll vilken flaska det var eller om det var ersättning eller bröstmjölk i.
 
Hej,

Jag har en relativt nyfödd bebis hemma. Han blir 3 veckor till helgen. Idagsläget ammas han fullt förutom att han får en skvätt ersättning i kopp eller spruta inför vissa mål då han annars blir för ivrig och har svårt att ra bröstet.

Jag ska röntgas (MR med kontrast) om en dryg månad och får då inte ge honom min mjölk förrän efter 24h. Behöver således kunna ta flaska för att jag ska kunna röntgas. Ska till BVC imorgon och hör ju efter då, men alltid bra med fler tips från andra som introducerat flaska.
Finns flaskor med mindre hål och som är mer bröstlika och främjar liknande teknik som för bröstet tex Tommee Tippee. Då blir barnet inte överfallet av mjölk och chockat, och det sägs att risken att det blir så lite ansträngning med flaskan att de ratar bröstet sedan minskar. Sägs.

26926
 
Min erfarenhet är att det kan gå jättelätt och det kan vara jättesvårt, helt beroende på barn ;) Första sonen tog vilken flaska som helst, bröstmjölk eller ersättning eller välling eller vad som helst egentligen, det spelade ingen roll. Med andra, nu 6 månader gammal, har jag nästan gett upp. Han vill bara amma, och nu äter han också smakportioner på sked utan problem, men flaska går knappt. Jag har testat med flera olika och den som funkat bäst är Tommee Tippee, som också rekommenderades här ovan :) Men det som faktiskt funkat lite i alla fall är pipmugg. Det kommer ju rätt mycket då och man får vara beredd med handduk under. Det blir väl lite som att koppa kanske.

Lite tips bara, men förhoppningsvis går det lätt för er :)
 
Jag har aldrig kunnat ge mina barn ur flaska. För pappan, inga problem sålänge jag inte var hemma. Var jag hemma men i annat rum gick det inte. Så det är mitt tips, be den personen som ska ta hand om bebisen då att testa att ge ur flaska när du inte är närvarande. Först då vet ni om och vad som fungerar och inte. Om du kan så pumpa ur och frys in så att det finns att iallafall blanda ut ersättningen med den dagen så kan det gå lättare. Att byta till ersättning den dagen kan såklart också gå bra men kan du pumpa ur så kan det underlätta.
 
Hej,

Jag har en relativt nyfödd bebis hemma. Han blir 3 veckor till helgen. Idagsläget ammas han fullt förutom att han får en skvätt ersättning i kopp eller spruta inför vissa mål då han annars blir för ivrig och har svårt att ra bröstet.

Jag ska röntgas (MR med kontrast) om en dryg månad och får då inte ge honom min mjölk förrän efter 24h. Behöver således kunna ta flaska för att jag ska kunna röntgas. Ska till BVC imorgon och hör ju efter då, men alltid bra med fler tips från andra som introducerat flaska.
Jag fick ett sk "tuttförvirrat" barn. Vi kombinerade flaska och amning första tiden av olika skäl. Så länge vi använde flaska från Medela (Calma) var det inga problem, där behöver barnet suga aktivt liknande som vid bröstet för att det ska rinna till. Sen bytte vi till Mam eftersom han svalde så mycket luft, och inom en vecka var amningen avslutad. Han blev helt enkelt för ilsken vid amning där maten inte rann till lika enkelt som i nappflaskan plötsligt och vägrade äta.

Det finns sätt att flaskmata som kan bidra till att risken för det minskar, eller så bryr sig inte bebis alls, men det kan vara värt att tänka på.
 
Vi introducerade flaska när bebis var 4 veckor. Då hade amningen satt sig ordentligt och fungerade bra. Vi använde Medela Calma och matade bara med urpumpad bröstmjölk. Det fungerade jättebra från start, både amning och flaska.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 432
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 295
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 482
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Det här lär bli långt, men hoppas någon orkar läsa... Jo, jag slutade med amningen redan när dottern var två veckor, det är snart ett...
2
Svar
22
· Visningar
3 070
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Fautras
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp