Tips för att rengöra borstar

J

jennypennyphu

Så, nu är man igång i hästruschen igen :o Efter tio år utan hästkontakt så ska man köra igång - känns härligt. Men var och kikade bland mina gamla hästgrejer och eftersom jag inte fattade hur långt uppehållet skulle bli så är ju alla grejer sååå skitiga :(
Någon som har bra tips på hur man effektivt rengör gamla borstar, endel av syntet medan andra är naturborst?? Jag är väldigt tacksam för hjälp - blir så dyrt att köpa allt nytt! :crazy:
 
de som ser ut att tåla att bli "dränkta", brukar jag lägga i en hink med mkt varmt vatten och såpa. Låter börstarna ligga där en stund, sen lägger jag ut dem på marken (tex golvet på spolspiltan eller liknande), och spolar av dem med "tryck" i slangen.
 
En hink med jummet vatten o salt, låt ligga ett ta kanske 30 min.
Skölj av noggrant..
 
Jag brukar slanga in syntetborstarna i tvattmaskinen vi har i stallet. De blir som nya. :D

De mer kansliga borstarna lagger jag i en hink med varmt vatten med diskmedel i. Sedan skrubbar jag den ena borsten med den andra, lagger ut dem i spolspiltan och skoljer av dem.
Hovkratsar, mankammar mm brukar jag slanga i hinken for de kansliga borstarna, sa far de en snabb desinfektering.
 
Det finns ett rengöringsmedel på Granngården för rengöring av stall. Det är miljövänligt och löser animaliskt fett. Det använder vi dels att tvätta stallet med - men även till borsttvätt. Lägger bara borstarna i en hink med vatten - ljummet eller kallt spelar inget roll. Häller i lite medel. Låter ligga en liten stund och vips - så är borstarna helt rena utan gnugg och tvätt! Bara att spola av under kranen och lägga på tork. Helt suveränt!
 
När vi hade diskmaskin lade jag dom där i med diskmedel.dom blev superfina.

blondie :bump:
 
Tack tack tack!! Får allt lägga dem i blöt ett tag tror jag allt - ska testa det där med salt! :)
 
*urk* Jag bara hoppas att du inte använder den diskmakinen i vanliga fall... Inte vill jag ha gamla sketna pissborstar i min diskmaskin... där är gränsen nådd... usch....
Brukar också köra dom i hästtvättmaskinen+ tvättmedel... ibland även med svampdödande medel som virkon S också fall i fall...
Tvättar alla borstar där... Visserligen har min ryktborste i trä slagit sig lite men den funkar ju ändå...
Salt skaiofs funka bra säger dom...
 

Liknande trådar

R
Ridning mitt varmblod är 8 år och hon som hade honom innan mig slängde bara på honom grejerna när dom skulle köra travet men han har kört travet...
Svar
4
· Visningar
1 126
Senast: ronjatoft
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 304
Senast: Inglorion
·
Däggdjur Jag har fått tillbaka min älskade lilla hermelinherre efter 5 år, gav bort honom pga. allergi till våra grannar som då hade honom som...
Svar
13
· Visningar
2 284
Senast: _Elly_
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp