Tips för att sitta ned i galoppen

LittleMonster

Trådstartare
Är nybakad dressyrhäst ägare och i min box står nu en herre på 170+, en riktig gentleman som älskar att arbeta och trivs bra med det vi gjort hittills. Köpte honom i Tyskland efter att ha suttit på honom i alla gångarter i 45 minuter. Blev helt såld på den där fantastiska hästen som slog knut på sig för att förstå vad lilla jag försökte göra. Har tävlat lite mindre klasser med ett varmblod upp till LB med 60% men kände att både hon och jag växt ifrån varandra och att jag ville ha något mera lite mera "umpf" i så att säga. (stoet går i hagen hemma som bästa vän och sällskap :p)
Hästen i fråga är 10 år och har tävlat MSVB och tränat inför Prix St. George och är en ypperlig läromästare. Verkligen super flashig i gångarterna speciellt i galoppen och traven. Har nu ridit för en bra tränare i dressyr sedan jag tog hem honom för 3 veckor sedan, emellan 1-2 gånger i veckan och där har vi jobbat mycket med att få mig att rida honom så bra som möjligt. Första veckan var det bara skritt som gällde då jag behövde få med denna herre, samt trav. Men fick en chock när vi började med galoppen veckan efter, då han hade mycket större galopp än jag var van vid. Väldigt mycket rygg och det känns som om att han bockar runt med mig fast han inte gör det. Som min tränare sa " han har ett naturligt bra tryck och avstamp".

Problemet som kvarstår nu är att jag verkligen inte kan sitta emot i hans galopp, han är väldigt stor galopperande och det känns nästan som om att han bockar runt med mig i varje språng. Därför har jag bara galopperat en kort sida ungefär för att sedan sakta av för att återhämta mig från galoppen då jag blir rätt mörbultad. För att göra om det igen.
Har ni några tips på hur jag kan lära mig att sitta ned ordentligt i galoppen? Samt hur jag kan göra för att orka sitta emot? Vågar inte rida utan stigbyglar då jag är rädd att jag ska flyga som en vante på honom.:p
Min tränare har sagt att det krävs styrka i bål/rygg något jag redan har då jag tränar på Gym ganska rejält vid sidan av ridningen.
Kan inte se att jag och han kommer ut på tävlingar förens det här fungerar i galoppen. Egentligen ett lyxproblem då bra galopp är ett stort plus i dressyren. Men det är ganska jobbigt då man får träningsvärk som bara den dagen efter. :D:banghead::o
 
Vad roligt att du hittat en så fin häst!!

Din tränare har helt rätt, det krävs mycket bålstabilitet för att rida "bra".
Jag kan rekommendera att jobba mycket med de inre småmusklerna, exempelvis med trx, göra mycket spänn-övningar av de småmusklerna i hela magen några i taget, finns massvis av övningar om du letar lite på nätet.
Jag använder mig av min core vad jag än gör för att hela tiden träna o jobba med hållningen o stabiliteten, om du är ute o springer eller går och gör det "rätt" blir du snabbt stabilare.

Utöver det så är ju ridningen i sig bra träning, googla fram Kyras-clinics hon pratar mycket om sits.
Grejen är lite att när du är stark i bålen behöver du inte sitta emot alls utan du ska rida med hästen men kunna hålla din egen balans i sadeln. Du ska sitta som på en kudde och inte knipa med benen utan "tas med" av hästen. Men för att orka göra det utan att tappa balansen och störa hästen i munnen/stödet i handen så krävs det styrka.

Sen är det ju så att har man 7 hästar o rider på en hög nivå är det ju enkelt att träna på det här, är man hobbyryttare med en häst o lagom ambitioner tar det ju både tid och får väl vara något av ett mål där man tar ett steg i taget :)
Men för mig är det det roliga med ridningen att det aldrig blir klart utan det hela tiden finns nya mål och nya förbättringsområden!
 
Grattis till fin häst! :)

Jag föredrar små lätta hästar bl a för det där med galoppen :D men min arab hade en rätt hemsk galopp när jag köpte henne. Inte som din hästs men ändå svår att sitta bekvämt i, min dåvarande ridlärare sa "det känns som om hon slänger upp en, för en åt sidan och sen tar emot när man dimper ner, sen börjar det om".

Låt kroppen vänja sig. Låt det ta tid, du måste bygga inte bara styrka utan "muskelminne" och hitta din balanspunkt i rörelsen. Min lösning var att göra massor av fattningar o galoppera korta sträckor, och då menar jag KORTA sträckor. Jag jobbade mest på volt, först tog jag en kvarts volt, sen en halv, sen en hel, sen när det kändes OK började vi ta långsidorna.
Fördelen med det var a) vi slapp galoppera obalanserat b) hon fick en mycket bättre galopp, eftersom vi gjorde massor med fattningar o övergångar.

Lycka till!
 
Min häst galopperar inte stort, men han är inte lätt att sitta på iom aktion och mycket ryggverksamhet.

Som det nämnts tidigare behövs bålstabilitet och framförallt en hel del smidighet. Jag brukar tänka att mitt överliv ska vara stilla, händerna ska följa och sätet måste "rulla" med i galoppen.
 
Är nybakad dressyrhäst ägare och i min box står nu en herre på 170+, en riktig gentleman som älskar att arbeta och trivs bra med det vi gjort hittills. Köpte honom i Tyskland efter att ha suttit på honom i alla gångarter i 45 minuter. Blev helt såld på den där fantastiska hästen som slog knut på sig för att förstå vad lilla jag försökte göra. Har tävlat lite mindre klasser med ett varmblod upp till LB med 60% men kände att både hon och jag växt ifrån varandra och att jag ville ha något mera lite mera "umpf" i så att säga. (stoet går i hagen hemma som bästa vän och sällskap :p)
Hästen i fråga är 10 år och har tävlat MSVB och tränat inför Prix St. George och är en ypperlig läromästare. Verkligen super flashig i gångarterna speciellt i galoppen och traven. Har nu ridit för en bra tränare i dressyr sedan jag tog hem honom för 3 veckor sedan, emellan 1-2 gånger i veckan och där har vi jobbat mycket med att få mig att rida honom så bra som möjligt. Första veckan var det bara skritt som gällde då jag behövde få med denna herre, samt trav. Men fick en chock när vi började med galoppen veckan efter, då han hade mycket större galopp än jag var van vid. Väldigt mycket rygg och det känns som om att han bockar runt med mig fast han inte gör det. Som min tränare sa " han har ett naturligt bra tryck och avstamp".

Problemet som kvarstår nu är att jag verkligen inte kan sitta emot i hans galopp, han är väldigt stor galopperande och det känns nästan som om att han bockar runt med mig i varje språng. Därför har jag bara galopperat en kort sida ungefär för att sedan sakta av för att återhämta mig från galoppen då jag blir rätt mörbultad. För att göra om det igen.
Har ni några tips på hur jag kan lära mig att sitta ned ordentligt i galoppen? Samt hur jag kan göra för att orka sitta emot? Vågar inte rida utan stigbyglar då jag är rädd att jag ska flyga som en vante på honom.:p
Min tränare har sagt att det krävs styrka i bål/rygg något jag redan har då jag tränar på Gym ganska rejält vid sidan av ridningen.
Kan inte se att jag och han kommer ut på tävlingar förens det här fungerar i galoppen. Egentligen ett lyxproblem då bra galopp är ett stort plus i dressyren. Men det är ganska jobbigt då man får träningsvärk som bara den dagen efter. :D:banghead::o

Jag hoppas att jag missuppfattar dig nu....
Du har bara haft hästen i 3 veckor och redan ridit 1-2 st lektioner i veckan?

Jag kan inte förstå varför din tränare inte säger STOPP om ovan stämmer?
Hästen kommer från Tyskland, annat klimat, annat ridunderlag, annan ridning/träning/hantering/foder (och sadel?) och du kan inte ge den en period att acklimatisera sig?

Enligt mig är det att be om skador helt i onödan :/ stackars häst!
 
Senast ändrad:
Jag hoppas att jag missuppfattar dig nu....
Du har bara haft hästen i 3 veckor och redan ridit 1-2 st lektioner i veckan?

Jag kan inte förstå varför din tränare inte säger STOPP om ovan stämmer?
Hästen kommer från Tyskland, annat klimat, annat ridunderlag, annan ridning/träning/hantering/foder (och sadel?) och du kan inte ge den en period att acklimatisera sig?

Enligt mig är det att be om skador helt i onödan :/ stackars häst!

Det är väl inte fel att man tar hjälp från början med att rida sin nya häst rätt?

Jag tolkar 1-2 i veckan som typ 4 lektioner på 3 veckor. Och TS skrev att första veckan var lektionen mest i skritt.

Vad hästen har gjort resten av tiden framgår inte. Skritturer i skogen? Vila o rykt? Promenader för hand? Vi vet inte för att det var inte relevant för TS fråga.

Tycker att du dömer TS väl hårt.
 
Jag hoppas att jag missuppfattar dig nu....
Du har bara haft hästen i 3 veckor och redan ridit 1-2 st lektioner i veckan?

Jag kan inte förstå varför din tränare inte säger STOPP om ovan stämmer?
Hästen kommer från Tyskland, annat klimat, annat ridunderlag, annan ridning/träning/hantering/foder (och sadel?) och du kan inte ge den en period att acklimatisera sig?

Enligt mig är det att be om skador helt i onödan :/ stackars häst!
Om hästen är i full kondition sedan tidigare så skulle det väl inte hjälpa hästen att vila när den flyttat? Den lär ju inte få lättare att slappna av och komma in i rutinerna om den går runt med överskottsenergi. Det är inte rätt läge att hårdträna hästen det första man gör, men normal träning/motion av en frisk häst i god kondition är väl inte skadligt..
Att hon har tränare som hjälper till 1-2 ggr i veckan är bara ett stort plus tänker jag, i alla fall såvida tränaren är vettig. Och av inlägget tidigare låter det som att tränaren tar det lugnt och hjälper de att hitta rätt med varandra.
 
Är nybakad dressyrhäst ägare och i min box står nu en herre på 170+, en riktig gentleman som älskar att arbeta och trivs bra med det vi gjort hittills. Köpte honom i Tyskland efter att ha suttit på honom i alla gångarter i 45 minuter. Blev helt såld på den där fantastiska hästen som slog knut på sig för att förstå vad lilla jag försökte göra. Har tävlat lite mindre klasser med ett varmblod upp till LB med 60% men kände att både hon och jag växt ifrån varandra och att jag ville ha något mera lite mera "umpf" i så att säga. (stoet går i hagen hemma som bästa vän och sällskap :p)
Hästen i fråga är 10 år och har tävlat MSVB och tränat inför Prix St. George och är en ypperlig läromästare. Verkligen super flashig i gångarterna speciellt i galoppen och traven. Har nu ridit för en bra tränare i dressyr sedan jag tog hem honom för 3 veckor sedan, emellan 1-2 gånger i veckan och där har vi jobbat mycket med att få mig att rida honom så bra som möjligt. Första veckan var det bara skritt som gällde då jag behövde få med denna herre, samt trav. Men fick en chock när vi började med galoppen veckan efter, då han hade mycket större galopp än jag var van vid. Väldigt mycket rygg och det känns som om att han bockar runt med mig fast han inte gör det. Som min tränare sa " han har ett naturligt bra tryck och avstamp".

Problemet som kvarstår nu är att jag verkligen inte kan sitta emot i hans galopp, han är väldigt stor galopperande och det känns nästan som om att han bockar runt med mig i varje språng. Därför har jag bara galopperat en kort sida ungefär för att sedan sakta av för att återhämta mig från galoppen då jag blir rätt mörbultad. För att göra om det igen.
Har ni några tips på hur jag kan lära mig att sitta ned ordentligt i galoppen? Samt hur jag kan göra för att orka sitta emot? Vågar inte rida utan stigbyglar då jag är rädd att jag ska flyga som en vante på honom.:p
Min tränare har sagt att det krävs styrka i bål/rygg något jag redan har då jag tränar på Gym ganska rejält vid sidan av ridningen.
Kan inte se att jag och han kommer ut på tävlingar förens det här fungerar i galoppen. Egentligen ett lyxproblem då bra galopp är ett stort plus i dressyren. Men det är ganska jobbigt då man får träningsvärk som bara den dagen efter. :D:banghead::o
Grattis och vad kul med nya hästerfarenheter tillsammans med en ny pålle.:banana:

Själv är jag allergisk mot ordet "sitta emot" du ska alltid sträva efter att "sitta med" hästen. Din nuvarande problematik blir tyvärr att du just "sitter emot" då du inte har balansen och bålstrykan att kunna följa hästen i rörelsen. Men allt härifrån kan ju bara bli bättre:D

Sträva inte just nu efter att kunna sitta ned i galoppen då hästen har större gångarter än du är van vid. Din balans och styrka är tydligen inte tillräcklig just nu till det och sadeln kanske inte heller ger dig optimalt stöd som du kanske skulle bhv i början.

Börja istället med att stå upp i lätt sits och lär din kropp att känna in den större galopprörelsen och lär dig att vara följsam i denna sits. Viktigt är att du tänker framåt och låter hästen galoppera framåt i alla lägen. När du inte kan följa rörelsen sittandes så hamnar du "motsittandes" och hindrar hästens framåtrörelsen och till slut tröttnar hästen och bjudningen blir lidande......för att gå msv bhv det finnas tryck samt god bjudning i hästen så rid för all del inte bort denna bjudning.

Rid mkt galoppbommar i halvlätt sits för att du ska lära dig att vara följsam i sitsen.

När du har fått in tekniken att kunna följa rörelsen i lätt sits så kan du påbörja att försöka komma ned ngt djupare i sadeln men du sätter dig inte helt på rumpan utan har tyngden i stigbyglarna och låter hästen komma upp och fram under dig, och du fortsätter att komma djupare och djupare ned i sitsen tills du har fått in tekniken att vara följsam i det större sprången.

Träning och åter träning så hittar du till slut tekniken.

lycka till
 
@Tussinussen och @Miedo

Kan tyckas vara hårt, ja.
Men, jag har sett så många skador på hästar som varit nyinköpta pga att ryttaren inte låtit hästen acklimatiserat sig.
Det är så mycket nytt för hästen, både psykiskt och fysiskt och för mig är det en ny vän som ska kunna stanna livet ut.
Vilket kondis den är i har för mig ingen betydelse, det går att motionera en häst på annat sätt än att rida och dessutom är det ledarskapet och miljön som är viktig för hästen till en början.
 
Har du haft hjälp av en PT på gymmet nån gång? Om inte så ta det. Jag har haft det ett tag nu och jösses vilken skillnad det är på resultatet på min bålstabilitet nu och innan. Jag trodde jag tränade bålstabilitet på ett effektivt sätt men jag var helt färdig efter första gången med PT. Grattis till fin häst!
 
Är nybakad dressyrhäst ägare och i min box står nu en herre på 170+, en riktig gentleman som älskar att arbeta och trivs bra med det vi gjort hittills. Köpte honom i Tyskland efter att ha suttit på honom i alla gångarter i 45 minuter. Blev helt såld på den där fantastiska hästen som slog knut på sig för att förstå vad lilla jag försökte göra. Har tävlat lite mindre klasser med ett varmblod upp till LB med 60% men kände att både hon och jag växt ifrån varandra och att jag ville ha något mera lite mera "umpf" i så att säga. (stoet går i hagen hemma som bästa vän och sällskap :p)
Hästen i fråga är 10 år och har tävlat MSVB och tränat inför Prix St. George och är en ypperlig läromästare. Verkligen super flashig i gångarterna speciellt i galoppen och traven. Har nu ridit för en bra tränare i dressyr sedan jag tog hem honom för 3 veckor sedan, emellan 1-2 gånger i veckan och där har vi jobbat mycket med att få mig att rida honom så bra som möjligt. Första veckan var det bara skritt som gällde då jag behövde få med denna herre, samt trav. Men fick en chock när vi började med galoppen veckan efter, då han hade mycket större galopp än jag var van vid. Väldigt mycket rygg och det känns som om att han bockar runt med mig fast han inte gör det. Som min tränare sa " han har ett naturligt bra tryck och avstamp".

Problemet som kvarstår nu är att jag verkligen inte kan sitta emot i hans galopp, han är väldigt stor galopperande och det känns nästan som om att han bockar runt med mig i varje språng. Därför har jag bara galopperat en kort sida ungefär för att sedan sakta av för att återhämta mig från galoppen då jag blir rätt mörbultad. För att göra om det igen.
Har ni några tips på hur jag kan lära mig att sitta ned ordentligt i galoppen? Samt hur jag kan göra för att orka sitta emot? Vågar inte rida utan stigbyglar då jag är rädd att jag ska flyga som en vante på honom.:p
Min tränare har sagt att det krävs styrka i bål/rygg något jag redan har då jag tränar på Gym ganska rejält vid sidan av ridningen.
Kan inte se att jag och han kommer ut på tävlingar förens det här fungerar i galoppen. Egentligen ett lyxproblem då bra galopp är ett stort plus i dressyren. Men det är ganska jobbigt då man får träningsvärk som bara den dagen efter. :D:banghead::o

Jag håller med om att bålstabilitet är viktigt. Och som sagt ska du inte sitta emot.
Även jag tror på att stå upp och lära dig hur hästen rör sig i galoppen. Hitta rörelsen och lär dig följa den.
Du måste sas rida galoppen i din kropp och inte försöka hålla emot galoppens rörelser.
När det funkar testar du rida lätt i galoppen. Och sitta lite i perioder.

Utöver det, som folk redan skrivit, så krävs att man är välstretchad och rörlig i höfterna.
Om du inte redan gör det: stretcha höftböjarna, framsida, baksida och insida lår, ljumske och rumpa.
Och lär dig slappna av där och öppna upp höfterna då du rider.
Var noga med att du inte svankar.

Är det så att du är ovan vid större rörelser kan det mycket väl vara så att du kniper med benen och spänner rumpan.
Benen ska du bara låta hänga längs med hästen, som två disktrasor. Balansen håller du i bålen. Utan att svanka!

Blir du mer loss själv i kroppen kommer du bli mer följsam och uppleva dig sitta mer still sas.
Rörelsen ska släppas igenom så mkt i höfterna att man inte flaxar runt i ben/överliv.

Är den så att du inte riktigt får hästen helt optimal i form kan de gunga mer än de behöver sas.
De blir lite mer gunghäst än då man fått dem att börja vinkla bak och galoppera utan att häva sig fram med underhalsen.
Så det kan ju vara en sån faktor som spelar in med.
 
Vad kul med ny fin häst. Om jag får ge dig ett tips för utom de bra du redan fått är att din tränare longerar dig när du ska galoppera, så kan du koncentrera dig på att sitta rätt och hur (och var) det känns i kroppen.
 
@DressyrMupp Jag har valt utifrån diskussion med ägaren innan ta hjälp av min tränare. 1-2 gånger i veckan, men som inte nämnt har jag i regel inte ridit "stenhårda pass". Det har handlat om att få tips på lösgörande, att få han och mig att fungera ihop. Jag ser inte en anledning att låta han stå, redan när jag köpte honom så påpekade förra ägaren och ryttaren att han inte är den typ av häst som värdesätter att stå. Aktivering är det han trivs bäst med.
dessutom så går han ute i kuperad hage från 06.00 på morgonen till 17.00 varje dag med kompisar och rör på sig.


Jag tycker att man ska utgå från hästen som individ, han trivs inte att stå. Då blir det aktivering dagligen för hans del. Han är en elitidrottsman, han behöver hållas mjuk och lösgjord. Därför rider jag honom, de dagar han inte går promeneras han ute i skogen och får gå ute ännu längre i hagen. Där trivs han och rör på sig så slaggprodukterna försvinner.

Så då vet alla lite mera bakgrund till hur allt går till med honom. Återkommer! :)
 
Hej!

Jag tycker som övriga att du ska ge det lite tid att vänja dig vid den stora galoppen. I övrigt tror jag du gör helt rätt som rider för tränare från början, en häst i kondition mår inte bättre av att vila och många hästar behöver inte ens acklimatisera sig. Att bara skritta ut i skogen på en vältränad ny häst kan bli livsfarligt. Att du från början får hjälp att hitta knapparna och kan jobba din häst mer effektivt är ju bara bra! Precis som du säger ska man se till individen.

/Lavinia, som red sin 4-åring 2 dagar efter hon landat hos mig, på inrådan av tidigare ägare.
 
Till att börja med så vill jag säga: Att igår så fick min tränare sitta upp och rida han lite, som vi planerat. Det stod som vanligt lösgörande på dagordningen men hon red även lite svårare rörelser också. Hon tyckte min herre var otroligt fin, fick sitta upp efter att hon ridit i 30 minuter och red en 15 minuter själv. Red mest skritt då, eftersom att vi vill att jag ska kunna rida han bärigare där. Dock så var han lite kantig och inte riktigt som vanligt. Tur att ET kommer ut idag för en check-up efter dessa första veckor. :nailbiting::)

Ska verkligen ta och träna på det här med galoppen, men får göra det i lagom takt. Idag så blir det promenad och besök av ET så ingen uppsutten ridning.:D På inrådan av min tränare så ska jag ta hjälp av en annan tränare 1 gång i månaden för att få lite nya ögon på oss.

Sedan över till allt ni skrivit:
Tackar och bockar ödmjukast, är glad att det finns så många på Buke som vill vara till hjälp, vill också poängtera att jag inte är det minsta irriterad över @DressyrMupp för dennes kommentarer. Tycker bara det är intressant att få höras alla åsikter, sedan så tar jag det som passar mig och min häst bäst. Vill även be stort om ursäkt till @Licorice för att jag sa "sitta emot" :p. Menade inte så, är ett gammalt fult begrepp som hänger med sedan tidigare, fy på mig. Sedan så även till dig igen @Licorice så vill jag bara säg att jag inte vill förstöra min fina häst, vet precis vad du menar med tryck och framåtbjudning. Har stått i lätt sits nu och galopperat hästen dessa 3 veckor och bara kommit ned korta stunder. Min tränare har ridit honom 2 gånger också, direkt när han kom och nu igår. :D

Tackar alla för era bra förslag, har skrivit ned det i mitt och herr hästs block:love:.
 
Till att börja med så vill jag säga: Att igår så fick min tränare sitta upp och rida han lite, som vi planerat. Det stod som vanligt lösgörande på dagordningen men hon red även lite svårare rörelser också. Hon tyckte min herre var otroligt fin, fick sitta upp efter att hon ridit i 30 minuter och red en 15 minuter själv. Red mest skritt då, eftersom att vi vill att jag ska kunna rida han bärigare där. Dock så var han lite kantig och inte riktigt som vanligt. Tur att ET kommer ut idag för en check-up efter dessa första veckor. :nailbiting::)

Ska verkligen ta och träna på det här med galoppen, men får göra det i lagom takt. Idag så blir det promenad och besök av ET så ingen uppsutten ridning.:D På inrådan av min tränare så ska jag ta hjälp av en annan tränare 1 gång i månaden för att få lite nya ögon på oss.

Sedan över till allt ni skrivit:
Tackar och bockar ödmjukast, är glad att det finns så många på Buke som vill vara till hjälp, vill också poängtera att jag inte är det minsta irriterad över @DressyrMupp för dennes kommentarer. Tycker bara det är intressant att få höras alla åsikter, sedan så tar jag det som passar mig och min häst bäst. Vill även be stort om ursäkt till @Licorice för att jag sa "sitta emot" :p. Menade inte så, är ett gammalt fult begrepp som hänger med sedan tidigare, fy på mig. Sedan så även till dig igen @Licorice så vill jag bara säg att jag inte vill förstöra min fina häst, vet precis vad du menar med tryck och framåtbjudning. Har stått i lätt sits nu och galopperat hästen dessa 3 veckor och bara kommit ned korta stunder. Min tränare har ridit honom 2 gånger också, direkt när han kom och nu igår. :D

Tackar alla för era bra förslag, har skrivit ned det i mitt och herr hästs block:love:.

Konstigt...det gick inte att tagga dig?
Ja ja, det går att svara på flera sätt.

Jag brukar vara pessimistisk i mitt sätt att tänka, speciellt när det gäller varför, folk säljer sina guldklimtar....
Visst finns det ärliga människor/säljare men min erfarenhet säger mig, att när man blandar in pengar så finns det många som inte säger hela sanningen.

Detta betyder för hästen, att när den nya ägaren, hur sund och klok denne än är, påbörjar sin träning mm, kommer att känna av anledningen till att den såldes.
Därför, tror jag, att det är så vanligt att skador kommer fram i den nya miljön hästen kommer till.

Om man har detta i baktanken, så tror jag att hästen får en chans till att kanske läka, kanske få ett bättre liv hos den nya ägaren iom att man låter få hästen en tid att acklimatisera sig.
Jag säger inte, att det alltid ser ut på detta sättet och jag säger inte, att du har köpt en häst med en skada, jag säger bara vad jag tror är vanligt.

Sen tycker jag fortfarande, beroende på individ såklart, att det är viktigt att hästen får en chans att smälta den nya miljön psykiskt och kanske framför allt, den nya foderstaten och underlag/sadel mm mm.

Om jag skulle köpa en ny häst, så skulle jag låta den gå i hage, motionera/lösgöra för hand och tömköra, dvs skapa ett positivt ledarskap och låta hovis/kiro gå igenom hästen innan jag skulle sitta upp på riktigt och träna.
Jag skulle alternera promenader för hand och skritta uppsuttet i skogen, och då menar jag ut i terrängen så den får använda sig utav alla ben eftersom det är svårt att avbelasta då.
Efter den perioden skulle jag börja träna, men det är jag det.
 
@DressyrMupp jag blir jätteförvånad över dina antaganden utifrån TS tråd och hur du responderar ?
Varför skulle det öht vara ngt lurt med majoriteten av hästar som säljs, och varför om det i minoritet är så, att det var ngt lurt i enstaka fall, ngt sånt öht hindras från att bli ett problem för att hästen inte öht rids uppsuttet första tiden ?
TS verkar ha köpt en trevlig läromästare enligt konstens alla regler som är frisk, i kondition och jättefin . Varför kan den då inte ridas inkl att en tränare är med och kikar och hjälper ryttaren 2 dagar i veckan under högst vettiga lugna former som redovisas ?

Anledningen att hästar ibland går sönder några månader efter byte av ägare handlar ju inte om att köpare blivit lurade i sak utan att köparen ridit för okunnigt/tufft/i kombo med att byta exakt allt - utrustning, underlag osv i kombo med som sagt ffa dålig ridning.

Jag ser inget i TS tråd som speglar någondera alls , snarare tvärtom .
 
TS : grattis till din nya fina häst ! Vad roligt med en riktig läromästare !
Låter som du har en väldigt klok duktig tränare vid din sida dessutom .
Ang galoppen så har du fått många bra tips i tråden och att rida in sig på en ny häst tar tid ffa om man sen tidigare inte haft samma gångarter/typ av häst osv . Låt det ta sin tid och fortsätt få hjälp av tränare så kommer det bli bra vågar jag påstå .
 
@DressyrMupp jag blir jätteförvånad över dina antaganden utifrån TS tråd och hur du responderar ?
Varför skulle det öht vara ngt lurt med majoriteten av hästar som säljs, och varför om det i minoritet är så, att det var ngt lurt i enstaka fall, ngt sånt öht hindras från att bli ett problem för att hästen inte öht rids uppsuttet första tiden ?
TS verkar ha köpt en trevlig läromästare enligt konstens alla regler som är frisk, i kondition och jättefin . Varför kan den då inte ridas inkl att en tränare är med och kikar och hjälper ryttaren 2 dagar i veckan under högst vettiga lugna former som redovisas ?

Anledningen att hästar ibland går sönder några månader efter byte av ägare handlar ju inte om att köpare blivit lurade i sak utan att köparen ridit för okunnigt/tufft/i kombo med att byta exakt allt - utrustning, underlag osv i kombo med som sagt ffa dålig ridning.

Jag ser inget i TS tråd som speglar någondera alls , snarare tvärtom .

Jag håller med.

Som tillägg:

När man köper ny häst behöver man ju inte direkt ge sig på att ändra saker med den och lära om till nytt ridsystem etc.
Då kan man låta den vara en månad för att landa och man lär känna varann innan man börjar rodda om med mer än det som redan gjorts i form av flytt etc.
Men ska man rida enligt det ridsystem hästen ridits enligt och mer bara själv lära sig rida, vilket verkar vara fallet för TS, ser jag inga fel i att direkt ta hjälp av tränare och lite lugnt starta så.
Man ser ju iom det till att det inte blir så mycket nytt och märkligt för hästen iom att den får röra på sig som den är van vid. Man har tränarhjälp direkt för att inte göra så mycket fel som man kanske annars gjort.

Jag tycker TS verkar bry sig mycket och vara ödmjuk och vilja lära sig. Det ser inte jag som något som skadar hästen att man börjar med direkt istället för att man gör precis samma sak efter en månad.

Att de går sönder vid ägarbyte är ju oftast för att man rider dem för dåligt. Och är det så gör man ju inte det mindre dåligt för att man väntar en månad eller för att man gör det utan tränares hjälp.
 
Anledningen att hästar ibland går sönder några månader efter byte av ägare handlar ju inte om att köpare blivit lurade i sak utan att köparen ridit för okunnigt/tufft/i kombo med att byta exakt allt - utrustning, underlag osv i kombo med som sagt ffa dålig ridning.

Det fetstilade håller jag med om.
Att jag adresserade till TS, var för att förklara hur jag ser på försäljning av hästar, och hur jag tänker och mina tankar är, inte någon sanning du behöver hålla med om alls.
Det är helt fritt att tänka hur man vill.
Därför skrev jag....
Jag säger inte, att det alltid ser ut på detta sättet och jag säger inte, att du har köpt en häst med en skada, jag säger bara vad jag tror är vanligt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
2 409
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 160
Senast: Fiorano
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 721
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 183
Senast: Skrämd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp