tips för bra fisfri stressmage?

Nominous

Trådstartare
Jag fick igår hem en omplacering som förhoppningsvis ska bo hos mig nu, bara det funkar med min nuvarande hund :) hon har varit stressad och nere enligt hennes förra ägare pga att hennes liv inte riktigt har varit som hon varit trygg med. Förra ägaren jobbar utomlands och då har hunden flyttat runt hos olika kompisar och släktingar hela tiden för att komma hem några dar efter en vecka. Därav omplacering då de börjat sätta stopp för hundpassandet och ägaren tycker hunden verkar må dåligt.

Det är en 2,5årig frallatik som är helt underbar. Men sååååååååååååå bortskämd :banghead: hon har levt lite bäbisliv där hon fått gjort vad hon vill och ägaren är inte alls kunnig om hundar. Men hunden är väldigt trevlig och verkar vettig. Men, hunden har ju såklart tyckt att äta torrfoder är tråkigt och ägaren tycker att hunden ska äta var fjärde timme ( det är ju en bäbis) och om hon inte gjort det blivit orolig. Så hunden har levt på oxstek, grillad kyckling, korv, leverpastej, dentasticks, skitburkmat och nån billig torrkula nån gång ibland. :yuck: tro fasen den inte äter när man får sånt istället.

Hon fiser aber och är stressad. Men det är ju gulligt att de fiser konstant?:arghh:

Så, nu vill jag få ordning på ätandet och magen på lilltjejen. Hon är ju orolig och stressad iomed ännu en flytt så jag räknar med att de tar tid. Men jag tänkte köra på samma som med min nuvarandehund, att hon erbjuds hundmat när det är mat och äter hon inte får hon vara hungrig. Och börja träna, då bör hon börja känna hunger hoppas jag. Som tur är det en fralla med lite mer nos och hon andas bra!

Hon ska få äta det foder jag redan har till min allergihund som funkar kanon på han. Skiter en gång om dan, små hårda kottar och fiser aldrig. Bara hoppas hennes mage gillar det med. Men det får ju tiden utvisa.

Det är vill ha hjälp med är om det finns nåt att göra för att skynda på magen att bli stabil så hon slutar fisa var femte minut? Det måste väl bero på obalans och stress ev? Tänkte som man gör med hästar att man ger dem jäst och liknande för att hjälpa magen.

Jag vet att frallor är allergibenägna och har lätt för dålig mage, så därför bör det finnas några bra tips och bra att tänka på? Som tur är är hon jättefin i päls och hud och kliar sig inget, så jag hoppas det inte beror på allergi, men jag är beredd på det!

Andra nyttiga tips? :)
 
Sv: tips för bra fisfri stressmage?

Jag vet många frallor (och andra hundar) som slutat fisa när de bytt till spannmålsfritt färskfoder/barf. Vad äter din andra hund för foder? Beroende på vad det är för allergifoder så skulle jag inte vilja ge en frisk hund ett allergifoder. (Egentligen skulle jag visserligen inte vilja ge någon hund ett torrfoder alls.) Vill du absolut ge torrfoder så skulle jag satsa på ett av de bättre märkena, som ex taste of the wild, eller standardt. Standardt har få ingredienser och funkar bra på många foderallergiska hundar.
 
Sv: tips för bra fisfri stressmage?

Jag är av den erfarenheten arr hundar so är korta i kroppen (frallor, bullar osv, men även många andra normallånga hundar) blir fisiga av foder med mycket fibrer i.
Prova färskfoder. Det har fått många oroliga magar att bli stabila:)
 
Sv: tips för bra fisfri stressmage?

Han äter inte allergifoder, utan nutras lamm och ris. Innehåller ingen spannmål utom ris som och lite majsgluten och protein enbart från lamm. Det funkar verkligen jättebra på han. Han har ätit standrardt innan och var inte riktigt lika bra på det. Han får även råa ben från älg och rådjur samt morötter,brocolli och lite sånt. Tanken är att om nutran inte funkar på henne att prova standardts hjort då jag gillar den. vill ge foder med köttbiprodukter då det kan vara vad fasen som helst. Fisk och nöt/gris vill jag inte ge till en hund som kan tänkas utveckla allergi. Min veterinär säger att lamm och vilt är de bästa proteinerna i allergiaspekt? Verkar funka på min. Kan inte äta fisk,fågel, nöt eller gris. Men älg och rådjurdben råa funkar kanon.
 
Sv: tips för bra fisfri stressmage?

Ska absolut kolla vidare på det! Har ingen möjlighet att barfa. Måste kolla vad som finns som utbud här.det finns oftast inte mycket utbud för färskfoder tyvärr. Bor i norrland . Den där foderbilen kommer jag inte kunna passa in att köpa från heller tyvärr. Har försökt det förr.

Har innan provat både kalss och bravo. Bravo upplevde jag bra med klass kändes så jäkla sunkig? Finns det andra nyare idag som är bättre? Bravo var sjukt smidigt iafl!
 
Sv: tips för bra fisfri stressmage?

Bravo är okej - KLASS tycker jag själv är vidrigt och blaskigt. Förutom dessa finns t ex Nordic och så Vom och Hundemat, som är ett väldigt bra färskfoder. Finns en sort som innehåller ris, medan övriga är helt animaliska:)
 
Sv: tips för bra fisfri stressmage?

Vom och hundemat se ut som att det går att få tag på på min ort hör och häpna! Vet du vad det kostar ungefär? Står ju aldrig några prisuppgifter nånstans.
 
Sv: tips för bra fisfri stressmage?

När jag köpte voh så betalde jag 700 kr/20 kg. De har en sort som innehåller lamm och ris, men det är inget helfoder. Annars har de ett rent kycklingfoder, ett med kyckling och ris, några med kyckling, nöt och gris (och lax), och ett med enbart nöt.
 
Sv: tips för bra fisfri stressmage?

Okej. Det är ju inte alls dyrt. Ska verkligen kolla på hundemat! Tack för tipsen!

Hur lång tid brukar de ta för magen ser repa sig?
 
Sv: tips för bra fisfri stressmage?

Vår lilla Ture fes jämt och var kass i magen när vi tog över honom. Han åt skitfodret RC innan och nu äter han Nordic Bas, tog nog minst en vecka innan magen blev bra.
 
Sv: tips för bra fisfri stressmage?

Det låter ju kanon! Vad kostar Nordic? Dom lär väl kosta ungefär lika de flesta frysfoder antar jag. Här kostar VoH 36kr/kg och bravo lite billigare men man måste ge mer. Så totala kostnaden blev lika ändå. Då tror jag hellre jag provar Nordic eller VoH. Jag hittade ett ställe som säljer Nordic här med, tyvärr en hundsalong med snåla öppettider .Hon är ju sjukt dålig på att äta så jag hoppas hon kommer igång ochäterr.
 
Sv: tips för bra fisfri stressmage?

Våra är kräsentassar och vägrar voh, har prövat alla sorter. Nordic älskar båda, tror jag ger 27:- kilot, billigare om man köper en låda dock.
 
Sv: tips för bra fisfri stressmage?

Nu har jag aldrig haft småhundar, men när jag fick hem en saluki som fes massor tog det bara några dagar på nytt foder innan hon slutade fisa. Hur underbart som helst.

Hoppas verkligen att allt fungerar bra med nya hunden och att ni hittar ett foder som blir finfint för er :D

Sedan rekommenderar även jag färskfoder, men det känns onödigt att tjata om det eftersom du redan verkar vara inne på att ge det ;) Här kostar VoH 30kr/kg om man köper 5kg-korvar. Nu vet jag inte hur mycket dina små väger, men normalt sett ska hundarna ha 2-3% av sin kroppsvikt i mat när man ger färskfoder. Det gör att det många gånger inte blir dyrare att ge färskfoder än att ge torrfoder (för även om man ger något av de riktigt billiga torrfodren brukar man få ge större mängd mat och hamna på samma totalkostnad).
 
Sv: tips för bra fisfri stressmage?

Nu har jag aldrig haft småhundar, men när jag fick hem en saluki som fes massor tog det bara några dagar på nytt foder innan hon slutade fisa. Hur underbart som helst.

Hoppas verkligen att allt fungerar bra med nya hunden och att ni hittar ett foder som blir finfint för er :D

Sedan rekommenderar även jag färskfoder, men det känns onödigt att tjata om det eftersom du redan verkar vara inne på att ge det ;) Här kostar VoH 30kr/kg om man köper 5kg-korvar. Nu vet jag inte hur mycket dina små väger, men normalt sett ska hundarna ha 2-3% av sin kroppsvikt i mat när man ger färskfoder. Det gör att det många gånger inte blir dyrare att ge färskfoder än att ge torrfoder (för även om man ger något av de riktigt billiga torrfodren brukar man få ge större mängd mat och hamna på samma totalkostnad).

Det låter underbart! hoppas det blir lika med henne. 5kgs-korvar tror jag blir för stora? hon väger bara 10kg så det känns som det inte går åt tillräckligt fort att tina en så stor?
Jag hoppas också att allt ska funka med henne, hon är verkligen värd det! Så sjukt trevlig hund. :) Men det där fisandet måste bort! Usch ;)

VoH är billigare om man köper 5-kiloskorvar :) 25 kr/kilot sist jag kollade.

Som sagt väger hon bara 10kg och ska ha ca 200g enligt VoH, och då kommer ju en sådan stor korv bli dålig? Eller går de att frysa om?

Våra är kräsentassar och vägrar voh, har prövat alla sorter. Nordic älskar båda, tror jag ger 27:- kilot, billigare om man köper en låda dock.
Jasså? kankse ska testa Nordic förstå då. Problemet med stor låda är ju att förvara den. :crazy: Det sämsta med färskfoder. Speciellt på hösten när allt kött ska in i alla frysar man äger. Får inte ens plats med bulle ;) Men med tanke på hur lite hon ska äta så skiljer inte priset så mycket på att köpa låda och stycke, medan min stora hund skulle det skilja väldigt mycket att köpa löst.
 
Sv: tips för bra fisfri stressmage?

Många tinar korven litegrann och delar upp i mindre bitar och fryser om, så det går utmärkt :) en del delar även med yxa eller med morakniv och hammare.
 
Sv: tips för bra fisfri stressmage?

Vi köper styck. Har små hundar och åker ändå förbi affären till och från jobbet. Vill inte ha hela frysen full med mat :-P
 
Sv: tips för bra fisfri stressmage?

Mina hundar är som bäst i magen av fodret Standardt. Inte farligt dyrt heller. Din hund kommer att äta när den blir hungrig, var inte orolig.
 
Sv: tips för bra fisfri stressmage?

VoH är billigare om man köper 5-kiloskorvar :) 25 kr/kilot sist jag kollade.

Jag själv tycker 5-kilos korvarna är värdelösa. Visst blir det billigare, men dom är svåra att hantera. Dom går inte in hela i min frys (som är en normalfrys) och efterdom korvarna är så tjocka är dom svårdelade:(
 
Sv: tips för bra fisfri stressmage?

kl

Lamm är ett av de vanligaste proteiner som hundar är allergiska mot.

Om det inte blir bättre med nya fodret kan du prova kosttillskott som Fortiflora (innehåller probiotika), det hjälper mage och tarm att stabilisera sig! Fungerar mycket bra på hundar med känslig mage.

Lycka till med nya vovven :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa För 2 dagar sen började vår Staffe Iris att skaka och så småningom även hässja kraftigt. Vi avvaktade nån timme men beslöt snart att åka...
Svar
7
· Visningar
1 352
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 032
Senast: Lillebjörn
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 786
Senast: Gumman123
·
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
6 951
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp