Tips för häst som reagerar på schabrakets söm

Karoliten

Trådstartare
Jag har en valack som får små bulor längs ryggraden efter ridningen. De blir precis efter schabrakets sömmar och försvinner ganska direkt efter jag tagit av sadeln. Jag har kollat och inget på sadeln kan trycka där utan det måste komma utav sömmarna som går längs ryggraden. Finns det schabrack utan sömmkant? Eller någon med annat tips?
 
Min Fröken fick sådana. Av fel schabrak. Hittade bara 2 som funkade; Eskadron och Equiline. Dessa två var de enda som var tillräckligt svängda för att gå fria i övergången mellan manke och rygg på henne.

Ett annat alternativ är ju att rida utan.
 
Jag har en valack som får små bulor längs ryggraden efter ridningen. De blir precis efter schabrakets sömmar och försvinner ganska direkt efter jag tagit av sadeln. Jag har kollat och inget på sadeln kan trycka där utan det måste komma utav sömmarna som går längs ryggraden. Finns det schabrack utan sömmkant? Eller någon med annat tips?
Lägger du schabraket platt över ryggen eller drar du upp det i skåran (som jag inte minns namnet på :o ) så det blir en luftspalt mellan rygg och schabrak?
 
Inte helt ovanligt med skav. Speciellt vid pälsfällning. Oftast är schabraket lite för långt eller för hård kant. Vojlock kanske är bättre.
 
Min Fröken fick sådana. Av fel schabrak. Hittade bara 2 som funkade; Eskadron och Equiline. Dessa två var de enda som var tillräckligt svängda för att gå fria i övergången mellan manke och rygg på henne.

Ett annat alternativ är ju att rida utan.
Tack!🙂
 
Jag har en valack som får små bulor längs ryggraden efter ridningen. De blir precis efter schabrakets sömmar och försvinner ganska direkt efter jag tagit av sadeln. Jag har kollat och inget på sadeln kan trycka där utan det måste komma utav sömmarna som går längs ryggraden. Finns det schabrack utan sömmkant? Eller någon med annat tips?
Jag använder renskinn under schabraket vissa tider av året, kan användas året runt med om man behöver lite utfyllnad. Finns ju lite olika varianter jag köpte bara en ”sittlapp” så den precis täcker under sadelns anläggning och lite till men finns att köpa hela skinn med och klippa till.
 
Renskinn eller fårskinn närmast hästen brukar funka tycker jag! Det finns även paddar och vojlockar i ull (tillverkas av Kidka på Island, googla saddle pad Kidka så hittar du) som inte har några sömmar och som är helt "jämna" i strukturen som säkert kan funka fint på en känslig häst! Dessutom är ull mycket trevligare än andra material om hästen blir svettig!
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 821
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 102
Senast: __sofia__
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 736
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp