Tips för hantering av unghäst/lyfta bakhovar

elsan90

Trådstartare
Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit grundhanterad innan( ledning, lyfta fötter, stå uppbunden, lastad). Det är en supersocial kille, kommer direkt i hagen, jättesnäll att leda och hantera. Han älskar människor och är väldigt självständig så han går snällt ifrån de andra i hagen in i stallet själv. Jag tycker det är en jättefin individ och vill verkligen att han ska bli min framtida vän flera år framöver!

Nu till problemet, jag tycker han har varit väldigt svår att lyfta bakhovarna på. Han viftar med dem i tid och otid även när jag bara borstar resten av kroppen, vet att det kan kan vara flugor osv, men jag känner att det gör mej lite osäker eftersom jag inte känner honom så bra. När jag ska borsta bakbenen drar han gärna upp dem under magen och små kickar. När jag ska lyfta bakhovarna medvetet så kastar han upp dem likadant och kickar i luften så man inte får tag i dem ens, de få gånger jag lyckats få fatt i en hov så rycker han och hoppar runt tills jag tappar. Jag vet att de kan ha svårt med balansen och att man inte ska hålla uppe hoven för länge men vi kommer inte ens till punkten att jag håller i hoven utan så fort jag ens närmar mig att ta upp den så drar han upp den själv och börjar kicka. Han backar också när jag närmar mej bakdelen och börjar liksom hänga i uppbindningarna. Jag blir så frustrerad på mig själv för jag vill att detta ska funka och känner mig trygg i all hans hantering i övrigt men jag känner att jag blir osäker i detta moment kring bakdelen/hovarna och kan inte förmå mig att få tag hoven och våga hålla i...med åldern har jag helt enkelt blivit lite mesig...

Jag har haft häst hela livet, tävlat och har tidigare erfarenhet av unghästar ( red in min ponny bl.a) men jag hade en paus från hästar på några år och sen efter det har jag bara hanterat och ridit "vuxna" hästar och inte tänkt på detta. Trodde nog kanske att ja skulle vara lika trygg i unghästhanteringen som innan men märker att jag blivit lite mer försiktig. Är väl så med åldern..

SÅ någon som har liknande erfarenhet och kan ge tips, både på hur jag kan få honom att stå avslappnad när jag borstar/känner igenom bakbenen och sen då kunna lyfta dem på ett bra sätt? Nån som har nåt bra kommando man kan försöka lära in?

Som följd på detta långa inlägg vill jag också gärna ha tips på hur jag kan jobba min unghäst både i stallet och ute för att skapa ett band och förtroende oss emellan, han har lite energi som jag gärna vill ta vara på och jobba med:) Har försökt hitta NH tränare i mitt område men inte så lätt! Så är mycket tacksam för tips på enkla NH övningar:)

//E
 
Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit grundhanterad innan( ledning, lyfta fötter, stå uppbunden, lastad). Det är en supersocial kille, kommer direkt i hagen, jättesnäll att leda och hantera. Han älskar människor och är väldigt självständig så han går snällt ifrån de andra i hagen in i stallet själv. Jag tycker det är en jättefin individ och vill verkligen att han ska bli min framtida vän flera år framöver!

Nu till problemet, jag tycker han har varit väldigt svår att lyfta bakhovarna på. Han viftar med dem i tid och otid även när jag bara borstar resten av kroppen, vet att det kan kan vara flugor osv, men jag känner att det gör mej lite osäker eftersom jag inte känner honom så bra. När jag ska borsta bakbenen drar han gärna upp dem under magen och små kickar. När jag ska lyfta bakhovarna medvetet så kastar han upp dem likadant och kickar i luften så man inte får tag i dem ens, de få gånger jag lyckats få fatt i en hov så rycker han och hoppar runt tills jag tappar. Jag vet att de kan ha svårt med balansen och att man inte ska hålla uppe hoven för länge men vi kommer inte ens till punkten att jag håller i hoven utan så fort jag ens närmar mig att ta upp den så drar han upp den själv och börjar kicka. Han backar också när jag närmar mej bakdelen och börjar liksom hänga i uppbindningarna. Jag blir så frustrerad på mig själv för jag vill att detta ska funka och känner mig trygg i all hans hantering i övrigt men jag känner att jag blir osäker i detta moment kring bakdelen/hovarna och kan inte förmå mig att få tag hoven och våga hålla i...med åldern har jag helt enkelt blivit lite mesig...

Jag har haft häst hela livet, tävlat och har tidigare erfarenhet av unghästar ( red in min ponny bl.a) men jag hade en paus från hästar på några år och sen efter det har jag bara hanterat och ridit "vuxna" hästar och inte tänkt på detta. Trodde nog kanske att ja skulle vara lika trygg i unghästhanteringen som innan men märker att jag blivit lite mer försiktig. Är väl så med åldern..

SÅ någon som har liknande erfarenhet och kan ge tips, både på hur jag kan få honom att stå avslappnad när jag borstar/känner igenom bakbenen och sen då kunna lyfta dem på ett bra sätt? Nån som har nåt bra kommando man kan försöka lära in?

Som följd på detta långa inlägg vill jag också gärna ha tips på hur jag kan jobba min unghäst både i stallet och ute för att skapa ett band och förtroende oss emellan, han har lite energi som jag gärna vill ta vara på och jobba med:) Har försökt hitta NH tränare i mitt område men inte så lätt! Så är mycket tacksam för tips på enkla NH övningar:)

//E
Be någon rutinerad läsa av honom. Han skq inte kicka när du är nära. Var konsekvent och beröm bra uppförande.
Träna inför framtiden. Löshoppa, ta reda på om han är longerad tömkörd, sadelvan, täckesvan....
Gå ut och gå. Led på båda sidorna. Träna trav och avsaktning, vändningar ifrån dig. Åt höger. Allmän samhällskunskap.... Inte NH och repgrimma snälla rara!
 
Min första häst var en fyraåring som var dåligt hanterad = lite hanterad och spöad. Nu kände jag henne sedan tidigare så jag visste att det var en fin häst för övrigt, men hon kunde inte heller lyfta bakhovarna så varje gång de skulle kratsas var en prövning och jag fick ta myrsteg.

Massor med tålamod, tränade på att ta över hela kroppen och jag hade små bitar morot i munnen så jag snabbt kunde spotta ut en bit och ge henne som beröm. Hon fick en bit efter direkt jag lyfte en framhov och satte ner den igen och samma sak med bakhovarna. Snabbt lyft, dra ett par drag med kratsen, sätta ner, morot och ett nytt försök. I början var det väldigt korta stunder jag kunde lyfta men allt eftersom kunde jag till slut lyfta och kratsa klart, ställa ner och berömma. Efter några månader lyfte hon själv hovarna åt mig och morotsbitarna drogs ner allt eftersom och slutligen sgs helt när det var befäst. Hon fick ibland en bit när jag var klar med alla hovarna men oftast bara muntligt beröm och lite klappar.

Mina unghästar har alltid en vägg som stöd när de ska lyfta hovarna för verkning eller kratsning och tack och lov har inga försökt kicka, men tänk på din egen position! Stå nära hästen, inte för långt bak när du ska lyfta, håll och sätt ner även om det bara är ett par sekunder och beröm direkt. Hellre korta lyft och flera gånger än ett där ni kämpar mot varandra.
 
Jag tycker att det underlättar om man först lyfter bakhoven in under magen. Då är det enklare att stå ur vägen så att säga och så är det mycket enklare att hålla kvar och följa med om hästen tycker att det är lite jobbigt. När det fungerar flyttar man sakta benet bakåt så att man till sist kan kratsa hoven. En hand om karleden och den andra runt tån vill jag minnas att jag hade. Om det är jättesvårt kan man först börja med att lägga ett rep runt karleden och lyfta försiktigt så, det ju dock inte bli någon dragkamp och brännskada men det är ett sätt som jag tyckte var bra. Då kunde jag stå på lagom avstånd, andas och själv behålla lugnet :D

Gällande andra övningar är det väl bara att göra det grundläggande, flytta fram- och bakdel, stanna, backa, gå, stå stilla. Sedan kan man lägga till longering eller att skicka iväg hästen åt olika håll (mycket praktiskt när ni ska åka transport sedan).
 
När jag fick hem min åring så ramlade han nästan omkull när jag lyfte hovarna och blev irriterad och ville bara sparka ur greppet.
Tog ett grimskaft och "drog" upp hoven, när han hittat balansen så tog jag tag i hoven. :)
 
Såg att du fått tipset ovan, men min hovslagare tipsade om att öva med grimskaft runt karleden och lyfta. Om hästen börjar vifta med benet är det bara att hålla kvar tills de slutar vilket ju är betydligt säkrare än att stå framåtlutad och lyfta med händerna. När den accepterar att grimskaftet håller uppe hoven och står still så släpp ner hoven direkt och gör sen om ett par gånger. Bonus är att de blir vana vid grejer runt bakbenen. Efterhand kan du börja fatta tag i hoven också, och börja föra den bakåt som när man kratsar. Min unghäst som sparkade när jag lyfte bakbenen lärde sig fort att det inte hjälpte för att slippa undan och nu två månader senare lyfter han fötterna själv :up: Ett annat tips från min hovis var att om hästen lägger hela vikten på dig när du lyfter bakhovarna kan man vira svansen (eller fläta in ett grimskaft i svansen om den inte räcker) runt karleden när hoven är lyft. Dock inte praktiserat det själv.
 
Måste du kratsa hovarna just nu? Jag gissar att han går barfota och på många ställen är det torrt i markerna= det blir ingen skit i barfotafötter. Jag skulle försöka vänja honom vid att jag fixade runt bakbenen innan jag gav mig på att försöka lyfta fötterna. Först när han var trygg med det skulle jag gå vidare.

Jag skulle inte försöka binda fast foten i svansen. Vill inte tänka på vad som skulle kunna hända då. Tiltar han, får panik och börjar slå så får han en ytterst otrevlig upplevelse som kan skada er relation under lång tid. Man måste tänka på att bakbenen är hästens motor. Det är helt naturligt för dem att vara mer skeptiska till att vi hanterar dem och därmed se till att bygga förtroende i situationen.
 
Jag skulle använda mig att ett grimskaft för att lyfta hovarna. Du lägger grimskaftet försiktigt runt karleden och lägger på lite tryck genom att dra i det. Minsta lilla ansats pålle gör att lyfta, släpper du grimskaftet och berömmer honom. Längre fram kan du stå ur sparkavstånd och lyfta fossingarna med grimskaftet, sparkar han så håller du kvar grimskaftet för att sedan släppa efter när han stått still någon sekund.

Min ponny var likadan när han kom som pytteliten. Han fattade ju inte vad poängen var med att lyfta fötterna. Bara man skaffar en lugn rutin och gör det trivsamt brukar de koppla ihop att det är helt okej att lyfta fötterna :)
 
Min unghäst var hemsk första månaderna. Han hade fått stryk, fel mat, skodd fel osv. Allt var helt enkelt fel och han kickade mig ganska rejält, gick inte heller att sko första gångerna men sakta men säkert började han förstå vad man ville av honom när man lyfte benen och att det inte gjorde ont i varken muskler eller hov.
Det jag försöker säga är TÅLAMOD och håll lugnet men va bestämd. Har han respekt för spön så håll i ett, klappa han längst rumpan/benet och beröm och ge godis OFTA. Kickar han så ryter du till och viftar lite med spöt(inte hysteriskt) samtidigt som du tvingar han att flytta ett steg ifrån dig genom att ex peta med spöt.
Jag hade gjort detta hela tiden, innan och efter motion även när det börja lätta. Det tog 6 månader för min kille att bli lugn men sen hade han haft det så pass dåligt att han hade ont osv så kolla alltid med vet och hovslagare först :)

Han var såklart stressad och panikslagen i allt annat med vilket tog tid och var farligt om man inte visste vad man gjorde. Jag bodde helt enkelt i stallet när vi flyttade han hem till oss, han fick vara med mig överallt också, promenerade ihop, satt i hagen, var med i boxen, sprang med han ute, hade en longeringslina runt halsen och "hoppade" små hinder med honom (han slet nämligen sönder grimmor osv) sen körde vi fritt på banan varje dag så att han skulle lära sig vad ord, rörelser betydde och för att läsa av honom och ge han en chans att läsa av mig. Nu har jag haft han i ca 10 månader och han står själv i gången medan jag stretchar han, kommer vid inkallning, kan skos osv, rör sig fint och fått jämnare kropp, tömkörs, skrittas ut på osv. Men jag är den enda som får göra detta med han, han behöver fortfarande tid när det gäller andra människor.

Sorry för långt svar haha, har du facebook? Hjälper dig gärna :)
 
Håller med @phie
Grimskaft runt karleden är det som fungerar bäst, av flera olika anledningar; 1. Säkerheten gällande dig som människa, du ska undvika risken att bli sparkad och därför kan du stå på behörigt avstånd. 2. Hästen kommer inte att känna sig lika mycket "klämd" som om du skulle grabba tag i benet.

Jag tycker att det är jättebra att du lägger tid på en god hästhantering! :up:
 
Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit grundhanterad innan( ledning, lyfta fötter, stå uppbunden, lastad). Det är en supersocial kille, kommer direkt i hagen, jättesnäll att leda och hantera. Han älskar människor och är väldigt självständig så han går snällt ifrån de andra i hagen in i stallet själv. Jag tycker det är en jättefin individ och vill verkligen att han ska bli min framtida vän flera år framöver!

Nu till problemet, jag tycker han har varit väldigt svår att lyfta bakhovarna på. Han viftar med dem i tid och otid även när jag bara borstar resten av kroppen, vet att det kan kan vara flugor osv, men jag känner att det gör mej lite osäker eftersom jag inte känner honom så bra. När jag ska borsta bakbenen drar han gärna upp dem under magen och små kickar. När jag ska lyfta bakhovarna medvetet så kastar han upp dem likadant och kickar i luften så man inte får tag i dem ens, de få gånger jag lyckats få fatt i en hov så rycker han och hoppar runt tills jag tappar. Jag vet att de kan ha svårt med balansen och att man inte ska hålla uppe hoven för länge men vi kommer inte ens till punkten att jag håller i hoven utan så fort jag ens närmar mig att ta upp den så drar han upp den själv och börjar kicka. Han backar också när jag närmar mej bakdelen och börjar liksom hänga i uppbindningarna. Jag blir så frustrerad på mig själv för jag vill att detta ska funka och känner mig trygg i all hans hantering i övrigt men jag känner att jag blir osäker i detta moment kring bakdelen/hovarna och kan inte förmå mig att få tag hoven och våga hålla i...med åldern har jag helt enkelt blivit lite mesig...

Jag har haft häst hela livet, tävlat och har tidigare erfarenhet av unghästar ( red in min ponny bl.a) men jag hade en paus från hästar på några år och sen efter det har jag bara hanterat och ridit "vuxna" hästar och inte tänkt på detta. Trodde nog kanske att ja skulle vara lika trygg i unghästhanteringen som innan men märker att jag blivit lite mer försiktig. Är väl så med åldern..

SÅ någon som har liknande erfarenhet och kan ge tips, både på hur jag kan få honom att stå avslappnad när jag borstar/känner igenom bakbenen och sen då kunna lyfta dem på ett bra sätt? Nån som har nåt bra kommando man kan försöka lära in?

Som följd på detta långa inlägg vill jag också gärna ha tips på hur jag kan jobba min unghäst både i stallet och ute för att skapa ett band och förtroende oss emellan, han har lite energi som jag gärna vill ta vara på och jobba med:) Har försökt hitta NH tränare i mitt område men inte så lätt! Så är mycket tacksam för tips på enkla NH övningar:)

//E
Se till att han är lite trött när du ska ta upp bakhovarna eller arbeta med honom när du tycker det är obehagligt. Trött mentalt eller i kroppen. Gör det nu så Hovslagaren överhuvudtaget vill verka honom, det är på tiden att han blir van.
 
Se till att han är lite trött när du ska ta upp bakhovarna eller arbeta med honom när du tycker det är obehagligt. Trött mentalt eller i kroppen. Gör det nu så Hovslagaren överhuvudtaget vill verka honom, det är på tiden att han blir van.

Vill man verkligen göra en unghäst trött i kroppen innan man ska börja lära den lyfta fötterna? Jag tänker att det måste göra det ännu svårare att hålla balansen? Helvetet har ju olika grader såklart men jag tänker att det kanske kan vara rätt kontraproduktivt om hästen är trött och då upplever det som svårare att hålla balansen?
 
Vill man verkligen göra en unghäst trött i kroppen innan man ska börja lära den lyfta fötterna? Jag tänker att det måste göra det ännu svårare att hålla balansen? Helvetet har ju olika grader såklart men jag tänker att det kanske kan vara rätt kontraproduktivt om hästen är trött och då upplever det som svårare att hålla balansen?
Fokus måste väl ändå vara på säkerhet för personen som sköter hästen. Jag menar inte att hästen ska stå med foten i vädret i 20 minuter utan hen måste ju börja någonstans. Jag tycker inte det är roligt att ha en sjövild unghäst att hantera.
 
Fokus måste väl ändå vara på säkerhet för personen som sköter hästen. Jag menar inte att hästen ska stå med foten i vädret i 20 minuter utan hen måste ju börja någonstans. Jag tycker inte det är roligt att ha en sjövild unghäst att hantera.

Absolut, efter att ha haft en häst som gett mig fysiska besvär för resten av mitt livså är jag den första att skriva under på att säkerhet för människan är prio ett. Därmed inte sagt att det är klokt att göra kontraproduktivt arbete. Jag är ingen unhäst expert, precis tvärt om faktiskt och min fråga var en uppriktig fråga inte ett påstående. Däremot förstår jag inte riktigt hur du menar, om man nu inte vill riskera sin säkerhet nu, eller i framtiden så är det väll klokast att kanske gå en alternativ väg, som att göra hästen trött i huvudet snarare än i kroppen. Om det blir svårare för unghästen att hålla balansen tänker jag att det är större risk att det uppstår en situation som i sig kan vara riskfylld men också påverka det framtida arbetet och säkerheten kring det. Jag menar bara att det kan vara klokt att tänka ett steg längre på ev konsekvenser och väga in det i sitt val av tillvägagångssätt, det finns liksom inte bara en väg att gå för att uppnå samma resultat och för mig kändes det som sagt att det kunde bli kontraproduktivt att göra en unghäst trött i kroppen innan denna typ av arbete, där med inte sagt att man ska lämna allt vind för våg och lämna säkerheten åt slumpen.
 
Absolut, efter att ha haft en häst som gett mig fysiska besvär för resten av mitt livså är jag den första att skriva under på att säkerhet för människan är prio ett. Därmed inte sagt att det är klokt att göra kontraproduktivt arbete. Jag är ingen unhäst expert, precis tvärt om faktiskt och min fråga var en uppriktig fråga inte ett påstående. Däremot förstår jag inte riktigt hur du menar, om man nu inte vill riskera sin säkerhet nu, eller i framtiden så är det väll klokast att kanske gå en alternativ väg, som att göra hästen trött i huvudet snarare än i kroppen. Om det blir svårare för unghästen att hålla balansen tänker jag att det är större risk att det uppstår en situation som i sig kan vara riskfylld men också påverka det framtida arbetet och säkerheten kring det. Jag menar bara att det kan vara klokt att tänka ett steg längre på ev konsekvenser och väga in det i sitt val av tillvägagångssätt, det finns liksom inte bara en väg att gå för att uppnå samma resultat och för mig kändes det som sagt att det kunde bli kontraproduktivt att göra en unghäst trött i kroppen innan denna typ av arbete, där med inte sagt att man ska lämna allt vind för våg och lämna säkerheten åt slumpen.
Gomorron,

Jag tycker du hittar problem där det inte är problem. Text ska en visserligen vara försiktig med och mer tydlighet behövs i text eftersom en del information av det praktiska agerandet försvinner.

Jag skrev inga tider och inte heller någon mängd på rörelse eller motion men så djvl kul är det inte att ha en bråkig, stegrande, slående tvååring som ska verkas. Målet överskottsenergin försvinner och du kan lyfta hovarna. Det är klart att en sjuk eller en utmattad häst inte stämmer överens med något djurskyddslag och ska inte förekomma. En sådan häst ligger väl ned och då kan en passa på att verka hovarna kanske? Kanske inte ? Aldrig varit med om det?

Egentligen har jag väl nästa stöd i vetenskaplig forskning va? Adrenalin avsöndras vid motion och adrenalinnivån är lägre efter motion? Motion är väl en läkarvetenskaplig vedertagen motverkan mot stress, lyfta hovar är en stressig situation. Däremot på lång sikt så skapas starkare individer av motion och därmed så på det gälleratt ha känsla och lära in när det är läge.
 
Gomorron,

Jag tycker du hittar problem där det inte är problem. Text ska en visserligen vara försiktig med och mer tydlighet behövs i text eftersom en del information av det praktiska agerandet försvinner.

Jag skrev inga tider och inte heller någon mängd på rörelse eller motion men så djvl kul är det inte att ha en bråkig, stegrande, slående tvååring som ska verkas. Målet överskottsenergin försvinner och du kan lyfta hovarna. Det är klart att en sjuk eller en utmattad häst inte stämmer överens med något djurskyddslag och ska inte förekomma. En sådan häst ligger väl ned och då kan en passa på att verka hovarna kanske? Kanske inte ? Aldrig varit med om det?

Egentligen har jag väl nästa stöd i vetenskaplig forskning va? Adrenalin avsöndras vid motion och adrenalinnivån är lägre efter motion? Motion är väl en läkarvetenskaplig vedertagen motverkan mot stress, lyfta hovar är en stressig situation. Däremot på lång sikt så skapas starkare individer av motion och därmed så på det gälleratt ha känsla och lära in när det är läge.

Som sagt det var en fråga och det är klart att fysisk träning kan coola ner hästen. Men jag ser också att det i förlängningen också kan skapa mer problem för en häst som redan har ett mindre önskvärt beteende när man lyfter hovarna. Taktiken kan säkert vara effektiv i vissa/många fall men jag menar bara att om man nu kan välja ett annat alternativ, att göra hästen trött i huvudet ist så förstår jag inte varför man inte skulle välja det om det inte innebär samma risk att problem uppstår, även om riskskillnaden är rel liten. Jag tänker att man väljer den absolut minst riskfyllda och okomplicerade vägen att gå, ffa men en individ som redan har ett problem. Där med inte sagt att det alternativet är det som passar individen i fråga men i teorin låter de iaf säkrare att trötta ut unghästen psykiskt snarare än fysiskt vid den här typen av arbete. Sen är ju inte teorin alltid applicerbar men man måste väl rimligen utgå från den när man prövar sig fram.
Och nej du sa inget om hur länge eller kort du hade för avsikt att hålla upp hovarna och jag trodde inte du hade tänkt stå där i ett par minuter direkt men jag tänker att ju fler sätt man kan underlätta för hästen, i detta fall hålla den pigg i muskler (och trött i huvudet) för förbättrad balans, ju bättre?
 
Som sagt det var en fråga och det är klart att fysisk träning kan coola ner hästen. Men jag ser också att det i förlängningen också kan skapa mer problem för en häst som redan har ett mindre önskvärt beteende när man lyfter hovarna. Taktiken kan säkert vara effektiv i vissa/många fall men jag menar bara att om man nu kan välja ett annat alternativ, att göra hästen trött i huvudet ist så förstår jag inte varför man inte skulle välja det om det inte innebär samma risk att problem uppstår, även om riskskillnaden är rel liten. Jag tänker att man väljer den absolut minst riskfyllda och okomplicerade vägen att gå, ffa men en individ som redan har ett problem. Där med inte sagt att det alternativet är det som passar individen i fråga men i teorin låter de iaf säkrare att trötta ut unghästen psykiskt snarare än fysiskt vid den här typen av arbete. Sen är ju inte teorin alltid applicerbar men man måste väl rimligen utgå från den när man prövar sig fram.
Och nej du sa inget om hur länge eller kort du hade för avsikt att hålla upp hovarna och jag trodde inte du hade tänkt stå där i ett par minuter direkt men jag tänker att ju fler sätt man kan underlätta för hästen, i detta fall hålla den pigg i muskler (och trött i huvudet) för förbättrad balans, ju bättre?
Alla sätt är bra utom de dåliga :up: :banana::D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp