Tips för nattnödig hund???

S

Sirren

Har en 7-årig tik som har ovanan att vilja ut mitt i natten och bajsa. Hon får mat vid kl. 9 på fm, och ca kl. 4-5 på em. Motionen består mest av skogspromenader (lös), oftast 3 ggr/dag, ca 1 timme/gång. Däremellan springer hon lös på gården hur mycket hon vill. Hon blir alltid utsläppt innan sängdax. Varför denna (för mig mycket besvärliga) ovana? Tips uppskattas verkligen!
 
När hon blir utsläppt sista gången, har du då koll på att hon verkligen kissar och bajsar? Kanske bättre att ta en promenad....
 
Säger man åt henne att "gå och pinka" så gör hon det. Bajsandet går förstås inte att kommendera och gör hon inte det på kvällen måste hon troligtvis ut på natten. Hon släpps ut vid nio-tio på kvällen (hon skulle själv föredra elva-tolv). Hon bajsar alltid på första morgonrundan före morgonmålet. Är två ggr/dag normalt?? Det blev en väldig massa skitsnack här hehe.

Tackar för tipsen!
 
Jag har skrivit det förut men kan skriva det igen: Min hund hade ovanan att bajsa inne lite då och då på nätterna. Det spelade ingen roll hur sent och sedan hur tidigt man var ute med henne. Vi började stänga in henne i köket på nätterna (där hon har sin säng) och sedan dess (över två år nu) har det inte hänt en olycka en enda gång. Om hunden går runt och tassar på nätterna så kommer magen igång, men när det inte finns så mycket att strosa runt i så är det väl lika bra att ligga kvar i sängen, tycker min vovve! :)
 
Jag tycker det låter lite tidigt att ha sista rundan vid 21-22, speciellt om hunden själv skulle valt 23tiden!

Min hund äter inte förrän ganska sent (endast ett mål/dag), av eget val. Hon äter helst vid 20-21-22tiden och går ut vid 2230, ibland senare, som sista gång. Hon brukar komma ut vid 06tiden på morgonen första gången.
 
jaså? jag brukar gå och lägga mig efter sista rundan om jag ska upp och jobba dagen efter. annars blir den senare eller ev en till, men då sover jag också lite längre på morgonen. jobbar jag dag kommer de ut 6:45.
 
Min hund hade samma ovana när hon var yngre. Vi började då att stänga dörren till sovrummet (där hon sussar gott mittemellan husse och matte). Eftersom hundar oftast inte vill bajja i samma rum som de sover (det luktar ju!) så tänkte vi att det kunde funka - och det gjorde det! Nu har hon vant sig av att bajja på natten och håller sig till morgonen. Jag tror att det är ett bra tips (såg att någonannan föreslog ngt liknande) att kombinera med sen kvällspromenad. Och inte ge mat för sent förstås. :idea:
 
Det är svårt vara uppe till tolv om man måste upp tidigt. Vi försöker dock ha samma rutiner för allas bästa, men hon vill inte ofta följa kvällsrutinen.

Själv går hon och lägger sig tidigare, för att bli nödig senare på kvällen (eller allra värst på natten). Hon sover mellan husse och matte.

Hon skulle aldrig kissa eller bajsa inne, trots historik som problemhund därför - omplacerad. Hon ställer sig och tittar på oss och gnäller. Har provat att beordra henne att gå och lägga sig. Det räcker högst en halvtimme om hon verkligen behöver. Annars sover hon till morgonen om hon bara utnyttjar att vi inte vet om det är kris eller bekvämt att bli servad även nattetid.
 
Nej, alla kan inte vara nattugglor! Och vissa hundar behöver helt enkelt gå ut på natten...antar att det är individuellt. Grannens tik ska alltid upp vid 02tiden tex och hon är 6 eller 7. Men ibland är det svårt att avgöra vad som är orsak eller verkan. Det blir ju en vana också såklart.

Men testa som några andra föreslog, ge maten senare + att gå en längre (?) promenad istf att bara släppa ut. Jag misstänker att om hunden äter vid 16-17 så blir den lagom nödig till natten? Det kanske helt enkelt räcker att ändra på tiden för sista målet.
 
En hunds tarmpassering är ungefär 7 h. Kanske lite långsammare om det är en gammal hund. Så om hon får mat vid 4-5 så är hon nödigt kring två på natten och kanske nån timma till... Så testa att ge maten senare. Kanske vid 20 eller så.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 944
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 676
Senast: Egonson_
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 564
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 107
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp