Tips för praktisk sadelkammare

sarla10

Trådstartare
Jag har ett mycket angenämt "problem". Är i sluttampen av ett stallbygge och ska nu lägga energi på sadelkammaren.

Tips på praktiska lösning tas tacksamt emot.

Sadelkammaren är 3 x 3 meter. Isolerad. Kallvatten ska dras in (det enda vattenhålet i stallet, mao kommer hästarna få vatten i hink). Stallet kommer att innehålla 2 eller 3 hästar.

En av väggarna kommer att tas upp av dörr samt vask för vattnet och nån typ av bänk bredvid vattnet, men i övrigt så finns det tre "rena" väggar (inte ens fönster) för sadelhängare, hyllor med mera. Foder kommer förvaras på annan plats, men eftersom detta är det enda uppvärmda utrymmet med vatten så kan det ju behöva finnas plats för blött foder och vattenhinkar på upptining.

Jag är en rörig person som lyckas få bombnedslag omkring mig var jag än är, men nu vill jag att det ska vara superfint och minutiös ordning. Men då får jag nog göra det lätt för mig från början. Hjälp mig gärna. Gärna med bilder, både på era strålande lösning och era lösningar som visat sig vara mindre smarta (om detta hade varit en tråd för smarta och mindre smarta lösningar i kök hade jag tex kunna visa vår osmarta planlösning med diskmaskinen som hindrar att öppna tre köksluckor när man öppnar den. En sån osmart lösning hade jag gärna undvikit att göra...).

Sarah
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Skåp och garderober med dörrar, blir det rörigt så stänger du och det ser mkt trevligare ut :)

Skåp över diskhon och bänken, där kan du förvara hinkar med foder som du blötlagt.
Bestäm dig för att bara ha det som används dagligen framme.
Om du har 511 träns behöver du inte ha mer än max 4 framme som används.
Raka rader med krokar och sadelhängare ser prydligt ut.
Hänger du tex alla träns på rad och övriga saker som tex kapson och longerlinor osv på en egen rad eller åtminstone för sig på något sätt ser det inte heller lika rörigt ut.
Plastbackar att ställa i garderoberna tycker jag är himla smidiga.
En låda för tex benskydd, en för sprayer, en för benlindor osv
Då får du dels ordning och det blir dessutom enklare att få fatt i det du behöver utan att riva ut allt i garderoben för att hitta det som står längst in.
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Här kommer lite tips från mig

1) Lägg lite tid och några kronor på att göra det snyggt i sadelkammaren från början! Bara för att det är en sadelkammare så behöver man ju inte ställa in udda, överblivna hyllor och skabbiga hinkar osv! Det är roligare att hålla ordning om det faktiskt är snyggt från början...

2) Rensa ut innan inflytt!! Förmodligen har du som de flesta av oss samlat på dig en massa täcken och grimmor etc etc som du aldrig använder...

3) Täck ev öppna hyllor med draperier och förvara småpryttlar i lådor. Mycket prylar på liten yta gör att det ser rörigt ut, även om det inte är det.

4) Lägg täcken du inte använder i staplingsbara, transparenta plastlådor med tätslutande lock. Jag förvarar mina lådor (tyvärr inte enbart sådana lådor jag beskrev, öppna backar är ett anti-tips..) i en platsbyggd garderob med draperi framför.

s032.jpg


5) Expedithyllorna från IKEA gillar jag skarpt. Går att hitta billigt på Blocket! Finns i flera olika storlekar, passar hinkar, färdiga skåpsluckor och lådor finns och de går att ha både mot väggen och som en rumsavdelare - varpå man använder tom yta i mitten av ett 3 x 3 m2-rum (och med takhängda krokar för träns över den så skulle man ju kunna få en läderputsningsstation som bonus).

s009.jpg


6) Låt bara det du använder hänga framme. Blir ett renare intryck. Reservgrimmor osv kan man lägga ner i lådorna till sin expedithylla :)

7) Matcha sadelöverdragen med resten av inredningen!

s003.jpg



8) Både ett tips och ett anti-tips. IKEA säljer byxhängare som passar kalas till schabrak. Är utrymmeskrävande och lite onödigt dock... Men lätt att hitta det man vill ha. Jag förvarar smutsiga schabrak i påsar under de som hänger. Draperi framför sedan förstås!

s033.jpg


9) Sparar inte direkt utrymme... men lockar kanske röriga att lägga tillbaka hjälmen? (fungerar på mig iaf) Lackhyllor från IKEA:

s028.jpg


Lycka till med bygget!
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

(Upprepade en del av skribenten ovan såg jag nu, har matat lite ungar samtidigt som jag skrivit så jag såg aldrig det inlägget, sorry!)

Ett tips till: Tänk smidighet när man ska göra iordning hästen inför en ridtur. Ha t ex en färdig hink/påse/låda med allt i reflexväg för både dig och hästen.

Om du är själv med att använda uppstallningsplatsen så ordna så att du på ett snyggt sätt kan ha framme en hink/låda ryktborstar, en uppsättning benskydd, ett träns och en sadel där också. Sparar tid om man slipper springa fram och tillbaka!
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Här kommer lite tips från mig

1) Lägg lite tid och några kronor på att göra det snyggt i sadelkammaren från början! Bara för att det är en sadelkammare så behöver man ju inte ställa in udda, överblivna hyllor och skabbiga hinkar osv! Det är roligare att hålla ordning om det faktiskt är snyggt från början...

2) Rensa ut innan inflytt!! Förmodligen har du som de flesta av oss samlat på dig en massa täcken och grimmor etc etc som du aldrig använder...

3) Täck ev öppna hyllor med draperier och förvara småpryttlar i lådor. Mycket prylar på liten yta gör att det ser rörigt ut, även om det inte är det.

4) Lägg täcken du inte använder i staplingsbara, transparenta plastlådor med tätslutande lock. Jag förvarar mina lådor (tyvärr inte enbart sådana lådor jag beskrev, öppna backar är ett anti-tips..) i en platsbyggd garderob med draperi framför.

s032.jpg


5) Expedithyllorna från IKEA gillar jag skarpt. Går att hitta billigt på Blocket! Finns i flera olika storlekar, passar hinkar, färdiga skåpsluckor och lådor finns och de går att ha både mot väggen och som en rumsavdelare - varpå man använder tom yta i mitten av ett 3 x 3 m2-rum (och med takhängda krokar för träns över den så skulle man ju kunna få en läderputsningsstation som bonus).

s009.jpg


6) Låt bara det du använder hänga framme. Blir ett renare intryck. Reservgrimmor osv kan man lägga ner i lådorna till sin expedithylla :)

7) Matcha sadelöverdragen med resten av inredningen!

s003.jpg



8) Både ett tips och ett anti-tips. IKEA säljer byxhängare som passar kalas till schabrak. Är utrymmeskrävande och lite onödigt dock... Men lätt att hitta det man vill ha. Jag förvarar smutsiga schabrak i påsar under de som hänger. Draperi framför sedan förstås!

s033.jpg


9) Sparar inte direkt utrymme... men lockar kanske röriga att lägga tillbaka hjälmen? (fungerar på mig iaf) Lackhyllor från IKEA:

s028.jpg


Lycka till med bygget!

Åh :love: Tack för alla tips !! jag är i extas ... vi håller också på att färdigställer ett nybyggt stall (inflytt första veckan i december)..
Vår sadelkammare är dock 6x7m (hela 42kvm inkl. pannrum och toa) och jag vill så GÄRNA göra allt 'rätt' från starten.
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Tack alla för massa fantastiska tips!

Detta första enkla tipset slog mig i magen som en medicinboll på gympan i mellanstadiet.


Här kommer lite tips från mig

1) Lägg lite tid och några kronor på att göra det snyggt i sadelkammaren från början! Bara för att det är en sadelkammare så behöver man ju inte ställa in udda, överblivna hyllor och skabbiga hinkar osv! Det är roligare att hålla ordning om det faktiskt är snyggt från början...

Lycka till med bygget!

jag går och muttrar och plockar i våra förråd och tänker "den hyllan som står i vägen där kan jag ha i sadelkammaren, det nattduksbordet kanske komma till användning, jag kan ju inte slänga den trasiga stolen, den kan vara i sadelkammaren.

Rakt och prydligt och så få saker framme som möjligt. Ha dörr eller draperi framför hyllor mm...För att lyckas med detta blir det alltså att åka till Älmhultsföretaget och bunkra backar.

En annan fundering, när ni sorterat o prioriterat träns och enbart har 1-2framme, hur hanterar ni de ni packar under? Bara knölar bort, eller plockar ner i småbitar? Det är ju inte roligt när spännen rostar/ärgar(eller vad det nu är för namn på den kemiska reaktionen).

Sarah
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Är denna hylla byggd själv? Det ser ut som den fyller flera smarta funktioner och dessutom har lite krusiduller för att vara snygg. Man skulle ju kunde ha schabrak hängare enbart en våning, måste ju kunna vara nästan i takhöjd...nej då blir man nog galen, men ganska högt i alla fall.


s033.jpg
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Tack alla för massa fantastiska tips!

Detta första enkla tipset slog mig i magen som en medicinboll på gympan i mellanstadiet.

jag går och muttrar och plockar i våra förråd och tänker "den hyllan som står i vägen där kan jag ha i sadelkammaren, det nattduksbordet kanske komma till användning, jag kan ju inte slänga den trasiga stolen, den kan vara i sadelkammaren.

Rakt och prydligt och så få saker framme som möjligt. Ha dörr eller draperi framför hyllor mm...För att lyckas med detta blir det alltså att åka till Älmhultsföretaget och bunkra backar.

En annan fundering, när ni sorterat o prioriterat träns och enbart har 1-2framme, hur hanterar ni de ni packar under? Bara knölar bort, eller plockar ner i småbitar? Det är ju inte roligt när spännen rostar/ärgar(eller vad det nu är för namn på den kemiska reaktionen).

Sarah

Klart du kan återanvända saker, det finns ju sätt att knyta ihop även udda inredning.
Tex att du målar hyllor och nattduksbordet i samma färg, köp nya knoppar/handtag så det är lika överallt.
Trasiga saker hör hemma på tippen eller i vedpannan ;)
Men det viktigaste är ju ändå att de fysiskt passar i din sadelkammare, att det är av vettig modell liksom.
Eftersom utsidan alltid kan sminkas till :)

Överblivna träns försöker jag sälja av ;)
Har bara ett par extra i reserv som jag nog aldrig kommer att göra mig av med då jag har så mkt minnen i dem från mina gamla hästar.
Men de ligger iaf väl rengjorda och insmorda i en stor plastback så har inte behövt knöla ned dem.
Där håller de sig i bra skick :)
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Jättefint!! :laugh:

Tack för fina inspirationsbilder, vi har just börjat bygga vårat stall så denna tråd passade mig perfekt :bow:
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Tänkte samma sak, parkettgolv eller "lurar" du oss ett golv som ser ut som ett parkettgolv;) Ser verkligen jättefint ut.
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

min sadelkammare är 2*3m ena kortsidan har jag foder och vatten, ena långsidan har jag dörr och hylla för borstar/ ländtäcken/ sjuk låda/ skydd osv. andra kortsidan har jag sadelhängare (4st) andra långsidan har jag träns, hjälptyglar, gjordar och hjälmar. täcken och schabrak har jag på annat ställe. men jag älskar verkligen min sadelkammare :love: lättstädat och allt får plats :p
har inga bilder just nu pga att pixbox försvunnit igen, men kan fota lite när jag kommer hem :D
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Någon som har ett praktiskt tips hur man kan förvara benskydd på ett sätt som gör att man slipper tömma hela lådan varje gång för att hitta vad man söker? ;)
Gör inget om det är platskrävande då utrymme finns.

Kanske typ Ikeas "Skubb" som man hänger i taket eller på väggen?
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

På en ridskola jag besökt hade de satt pinnar som stack ut från väggen, där de helt enkelt trädde på benskydden. Då torkar de bra om dom är blöta och man får en snabb översikt över alla.
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

kl

Tänk på att ha garderober/skåp till allt utom sadlar, träns och blöta skydd. Jag hade från början hyllor men det blir problem med båda damm och möss.

Finns billiga garderober på tex Jysk som duger bra. Bygg i höjden, köp till överskåp om det finns.

Min sadelkammare är också 3x3 utan vare sig vatten eller foderhinkar, men har haft lite problem att inreda på ett bra sätt. Har dock fönster och katter, så jag kan tex inte hänga sadlar i en sån höjd att katterna hoppar upp. Elementet måste få plats. Och så vill jag ha en skön fåtölj att vila mig i. Önskar att vi hade gjort sadelkammaren större! Täcken har jag inte plats för, har fintäcken och skrittäcken i sadelkammare, alla andra täcken ligger i en hemmabyggd jättestor garderob ute i stallet. Köpgarderober är alltför klena, går sönder om man stoppar dem fulla med täcken.
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Är denna hylla byggd själv? Det ser ut som den fyller flera smarta funktioner och dessutom har lite krusiduller för att vara snygg. Man skulle ju kunde ha schabrak hängare enbart en våning, måste ju kunna vara nästan i takhöjd...nej då blir man nog galen, men ganska högt i alla fall.

Ja, den har jag gjort själv (av 45x45 reglar, gipsskivor, hyllplan och lister). Har helt utgått från de där byxhängarna jag inte kunde motså samt en lucka som blev över när vi gjorde vid köket. Blev som du kanske såg även ett utrymme som passade bra till långa saker som sadelgjordar och longerpiskor!

s020.jpg


Och jo, man kan nog ha byxhängarna högt upp! Bättre det eg än att ha ett hyllplan högt upp, för där ser man ändå inte vad man har...
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Jag har trådkorgar som jag har skruvat upp på sidan av min garderob, lagom stora för att få plats med ett set med skydd :)
Smutsen ramlar ned och de kan även torka utan problem.

Har även såna här stänger med några s-krokar på.
Perfekt att hänga tex sadelgjordar och benskydd på tork.

bygel-stang__35728_PE126619_S4.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Vi har en cheval liberte 2002xl som läcker in vatten vid skötardörr och dörr till sadelkammaren. Har tätat med silikon i hörnen i...
Svar
1
· Visningar
796
Senast: RolandL
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 176
Senast: Angel
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 735
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp