Tips för praktisk sadelkammare

Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Ja, den har jag gjort själv (av 45x45 reglar, gipsskivor, hyllplan och lister). Har helt utgått från de där byxhängarna jag inte kunde motså samt en lucka som blev över när vi gjorde vid köket. Blev som du kanske såg även ett utrymme som passade bra till långa saker som sadelgjordar och longerpiskor!

Tack för bilderna. Både förebilden (ger hopp) och framförallt denna snickarbilden. Ett sånt bygge får det bli, eventuellt inte lika avancerat med hylla på sidan...få se hur mycket maken kan hjälpa mig när jag kör fast eftersom tummen när det kommer till det praktiska sitter ohjälpligt fast mitt i handflatan. Gaveln på hyllan är alltså gipsskiva? Är det 1m. bredd på byxhängaren? Antar att hyllan då är 60 cm djup?

Du borde jobba som inredningsexpert inom stallbranchen. Tack för att du delar med dig.
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Du bör INTE använda gipsskivor, de blir skadade alldeles för lätt och är porösa.
Dessutom tål de inte fukt.

Då är spånskivor bättre och billigt.

Smidigt är annars att köpa folierade skivor i rätt bredd.
Snyggt, bra hållbarhet, enkelt att hålla rent och fint :)
En skiva med måtten 600x2480x18mm kostar bara 148kr på BM.
Den går det dessutom bra att skruva i.
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Du bör INTE använda gipsskivor, de blir skadade alldeles för lätt och är porösa.
Dessutom tål de inte fukt.

Ja till hyllsidor är ju spånskivor/andra sorters skivor att föredra - jag körde dock enligt tager-vad-man haver-principen här och fick istället sätta små reglar där jag skulle skruva fast byxhängarna t ex.

Men vilken fukt skulle de inte tåla menar du? Jag har gipsskivor på alla väggar och har inte märkt någon form av åverkan i min ouppvärmda sadelkammare. Inte ännu iaf på 2,5 år.

TS - kolla mått på IKEAs hemsida! Bygg inte hyllan förrän du har hängarna att prova med!
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Och jag säger bara stora byråer är det bästa som finns, har precis gjort om nästan hela sadelkammaren och en av väggarna består nu av 3 st höga Malmbyråer (6 lådors) finns massor att hitta på blocket för allt från 200-500 kr, sväljer undan allt det där som gör att det ser skräpigt och plottrigt ut, dessutom får man en perfekt avlastningsbänk ovanpå.

Nästa sak är min favorit som jag kom på när jag höll på att bli tokig för att det inte fanns utrymme till tillräckligt många krokar, sen kom ideen och vips förvandlades tex utrymmet med 7 tränshängare till 12 tränshängare och 23 !! krokar på samma väggyta. Jag satte helt enkelt ett 28cm djupt skåp och flyttade ut tränshängarna så att de hänger på dörrarna på detta, när man öppnar dörrarna så är det ytterligare 2 rader krokar x 2 på baksidan på dörren + inne i skåpet. Vips fick jag krokar så att det räckte till allt och det enda som nu hänger synligt i sadelkammaren är de aktiva tränsen som hänger utvändigt allt annat hänger skyddat och blir heller inte dammit av att bara hänga. Undrar mest varför jag inte kommit på denna idee för flera år sedan, har nu gjort samma sak med även den andra väggen och nu har jag gott om krokar och det är väldigt rent i sadelkammaren. Täcken och shabrak är det enda som ligger på hyllor för tvärtemot tidigare inlägg så upplever jag att lägger man in detta i garderob så tar det inte en dag innan mössen har flyttat in i garderoben, istället har jag tävlingsshabrak jag är mer rädd om i genomskinliga plastlådor från ikea, likadant fleecetäckena och ylle, fårskinn för dessa älskar mössen.
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

kl

Jag tycker tvärt om mot garderober. Kan man stänga så är det lättare att stöka ner för då "ser man inte röran". Jag föredrar hyllor för då måste man lägga sakerna fint och man ser allt utan att behöva öppna massa dörrar som också tar plats.

Nu har jag ju en väldigt stor sadelkammare (40kvm) på fyra boxar, mus- & dammfri och uppvärmd så har aldrig problem med mögel osv. Men gillar mina lösningar, är ju lite prylgalen och gillar att se mina saker och tycker om ordning och reda.

Väldigt vilktigt är iallafall tillräckligt djupa hyllor/garderober och att det är lätt att förflytta sig även när man håller i en sadel :)

Jag skulle haft hyllor till maten ovanför diskhon och så kanske luckor ovanför det om det får plats, så kan man förvara tomma burkar där osv.

imag0088_4ff85005e087c35a50002642.jpg
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Snyggt! Gillade idén med att använda Ikea-hyllan.
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

KL

Hoppar med på tråden :) jättefina sadelkammare har ni!!

Hur gör ni med våta täcken och lindor som ska torkas? Tips? :) Vi har jättesvårt att få spec. täcken torra...har en sadelkammare på 3x3 m, dörren är i högra hörnet på en vägg, bredvid dörren längs med väggen finns foderbyttor från ikea, nästa vägg har två stora fönster, bord, stolar och två element, nästa vägg (mitt emot dörren alltså) har täcken upphängda på hängare i hörnet, resten av väggen består av öppna hyllor som också mily har. Sista väggen har en dörr till utsidan, en tränshängare med longerlinor, martingaler osv., fyra sadelhängare (två ovanför varandra) och sen ytterligare fyra tränshängare med träns. Sadelkammaren är uppvärmd, lite trång. Nu torkar vi täckena genom att hänga dem på boxdörrarna eller på uppbindningslinorna i stallgången, men de torkar inte bra där. Hur gör ni? :)
Undrade också, har många gamla fina lindor som jag skulle vilja använda, men mångas kardborreband är slut. Kan man fixa detta på något sätt, typ sy nya, eller ska lindorna i sopkorgen?

Kan också ge ett tips; om man har öppna hyllor (som på milys bild, har likadant) och sakerna i lådor med lock, skaffa inte svarta, blanka lådor som jag gjorde. Allt damm och smuts syns på dem, man måste hela tiden torka av dem och de ser ofta smutsiga ut. ;)
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

En grej till; hur förvarar ni benlindor? Har varit dum och kastat bort/har inte kvar "fodralen" lindorna köps i, hur förvarar ni dem snyggt om ni inte har lindornas ursprungliga förpackningar? :)
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Hejsan. Åååååh....sådant här är riktigt kul. :D
Jag har väl inte så mycket och komma med i tips väg då allting verkar ha varit sagt och skrivit. :)
Men när jag hade häst och var gift hade jag ett pyyyyytte litet stall till min häst på 15 m2 + höloft på 30 m2 och en sadelkammare på 8 m2 ovanför hans box. Gud vad jag älskade det stallet. :D

Här är en länk till den blogg jag hade då och bilder på stallet.
Jag hoppas du hittart lite inspiration.
http://xoya.bloggagratis.se/sida-3/

Mvh Xoya. :)
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Kl
Hur förvarar ni mediciner? Jag har alltid haft det i en olåst låda.Men efter besök av en nyfiken 3-åring så vill jag inte ha mediciner så lättåtkomligt.
Så hur har ni löst det?
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Kl
Hur förvarar ni mediciner? Jag har alltid haft det i en olåst låda.Men efter besök av en nyfiken 3-åring så vill jag inte ha mediciner så lättåtkomligt.
Så hur har ni löst det?

Clas Ohlsson har en rätt snygg vit plåtlåda för just medicinförvaring. Vi har ett sånt med häng(kod)lås på!
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

jag har/hade det i en vacker egen snickrad låda, sitter högt upp och går att låsa. inga bilder dock då det helt enkelt är några brädbitar som sitter ihop med hjälp av hammar lack, kärlek och rostiga alldeles för långa spik och med ett gångjärn som egentligen var till en grind :rofl:.

men den duger till jodopaxen, allt annat "ofarligt" har jag i en öppen korg i sadelkammaren.
hade gärna haft en riktig metall låda med lås och sånt att ha sjuksakerna i.
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Jag har ett litet utrymme, med vatten indraget. Det är uppvärmt/isolerat. Jag hittade gamla hatthyllor som jag satte upp. Sadelhängare på väggen och 5 krokar för träns. Vill inte lägga undan träns utan ha dom hängande så jag ser hur dom ser ut och om det är dags att smörja även de som jag inte använder. Längst in har jag täckeslådor. Ovanpå dom lägger jag de jag använder. Det är så pass varmt att ev blöta täcken torkar om jag hänger upp dom på sadlarna. Nu har maken dessutom byggt hyllor på högra väggen. En lång längst ner som går utmed hela väggen. Där har jag typ skurmedel, shampo etc. Sen har jag närmast dörren ytterligare 3 hyllor för pälsglans och annat som man kan behöva lite snabbare. Bild innan hyllorna kom upp:
381041_359384724135700_1016239890_n.jpg


Hela mitt stall är renoverat. Från att ha varit en hoprasad lagård med för lågt till tak, allt murat...till detta:
577297_368107913263381_1354710830_n.jpg


Maken passade på att bygga in hyllor i väggen i stallgången:
298487_365336480207191_1623281337_n.jpg


Eftersom stallet är isolerat kan jag avlasta sadelkammaren en del genom att använda hyllorna i väggen.
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Min sadelkammare är mindre än din. Minns inte måtten nu, men den är L-formad och liten.En liten diskbänk är mitt tips. Då går du plats med foderhinkar och har avställningsytor. Jag vill absolut inte vara utan min diskbänk. Finns ju till väldigt lågt pris på återvinninsställen. en liten varmvattenberedare kan du också få plats för under diskbänken. Den kommer du att uppskatta!
Jag har diskbänk efter ena sidan med överskåp som innehåller pärmar, handdukar, flaskor, broddverktyg, kattmat, putsprylar, och ena skåpet är medicinskåp. Under diskbänden finns skåp med soppåse/sopsortering och ett mindre skåp med hyllor där extrautrustning finns. Brevid medicinskåpet är en sadelhängare. På ena långsidan finns bara ett stort fönster. På kortsidan mitt emot diskbänken finns 5 sadelhängare och en vikbar sadelhängare där jag hängt diverse tränsdelar, stigläder osv i reserv. På andra långsidan är 9 st tränshängare samt krokar för bett och extra tränsdelar mm. I takbjälken hänger putskrok och på golvet en låda med diverse prylar i som också är bra att sitta på. På väggen innanför dörren sitter en spegel och under den spöhållare. Bakom dörren krokar för reflexvästar mm. Man kan få plats med ganska mycket om man planerar bra.:laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

och glömde: ovanför tränshängarna finns en hylla för småsaker, handskar osv och ovanför hyllan sitter hjälmhängarna.
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Jag förvarar mina benskydd och lindor i trådbackar.

Ser ut såhär hos mig:
_DSC7067.jpg


_DSC7069.jpg


_DSC7059.jpg


_DSC7088.jpg


_DSC7080.jpg
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Jösses :eek: Har du ridsportaffär eller?? Men otroligt snyggt var det, jag gillar ordning och reda - men är nördig nog att jag vill se det jag har :love:
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

FlipTheFrog;153397197) Matcha sadelöverdragen med resten av inredningen! [IMG skrev:
http://i56.photobucket.com/albums/g162/Flipcia/Sadelkammaren/s003.jpg[/IMG]

Snyggt med färg på sadelöverdragen! Har du sytt dom själv eller vart har du köpt dom? Jag vill också ha lite gladare färger :love:
 
Sv: Tips för praktisk sadelkammare

Snyggt med färg på sadelöverdragen! Har du sytt dom själv eller vart har du köpt dom? Jag vill också ha lite gladare färger :love:

Sytt själv, var snabbt gjort (hehe, särskilt som svärmor sydde några av dem..). Köpte fleecefiltar att sy av, blev faktiskt billigare än att köpa motsvarande mängd tyg! En färg för allroundsadlar, en för hopp och en för dressyrsadlar... :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Vi har en cheval liberte 2002xl som läcker in vatten vid skötardörr och dörr till sadelkammaren. Har tätat med silikon i hörnen i...
Svar
1
· Visningar
789
Senast: RolandL
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 165
Senast: Angel
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 697
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp