Tips för snabbare sårläkning?

Roheryn

Trådstartare
En av mina hästar har en långsamt läkande sårskada på ena bakbenet, mitt på skenan. Väldigt ytligt av typen skrapsår/skrubbsår, men jag tycker det läker otroligt långsamt. Vi har varit igenom en period då det förmodligen var lätt infekterat, tvättat en massa och är nu i ett läge då det ser fint ut men som sagt läker långsamt. Någon som sitter inne med en "mirakelkur" för att snabba upp läkningen lite?

(Veterinär tittade på såret för 1-2 veckor sedan och var inte oroad, det var bara "håll det rent")
 
En av mina hästar har en långsamt läkande sårskada på ena bakbenet, mitt på skenan. Väldigt ytligt av typen skrapsår/skrubbsår, men jag tycker det läker otroligt långsamt. Vi har varit igenom en period då det förmodligen var lätt infekterat, tvättat en massa och är nu i ett läge då det ser fint ut men som sagt läker långsamt. Någon som sitter inne med en "mirakelkur" för att snabba upp läkningen lite?

(Veterinär tittade på såret för 1-2 veckor sedan och var inte oroad, det var bara "håll det rent")
Tvätta noga med koksaltlösning sen på med Sorbact kompress och bandage. Ta av bandaget och tvätta/kolla typ varannan/var tredje dag. Fick det rådet av veterinär gällande ett besvärligt sår som min stora häst hade på benet för två somrar sedan. Körde sedan samma på unghästen när han fick ett fult sår nu i sommar. Båda läkte fint, unghästen förvånansvärt snabbt.
 
Kanske flugorna är på det så här på sommaren? Testa att täcka med kompress när hästen är ute kanske? :)
 
Jag gör som rekommenderas med sår på hund. Duschar med svalt vatten 1-2ggr dygn, torkar och på med tjockt lager honungssalva.
 
Tack alla för tips! Vi hade kompress o linda i början, när det fortfarande var en del av såret som var djupare, men när vi väl tog av den tyckte jag att sårläkningen av det kvarvarande, mer ytliga, såret gick långsamt. Jag har tvättat varje dag (koksaltlösning och/eller blåspray) och så haft tjärsalva runtom för att få bort flugor, och det verkar ha vänt nu för ett par dagar sedan, nästan hela sårytan är nu täckt med tunn, rosa hud. Bara skorpa kvar i ena "hörnet". Tänkte själv ganska tidigt på honung, men valde bort det pga att jag var rädd det skulle attrahera flugor. Men har kvar det i åtanke inför kommande sår (denna häst är en sån olycksfågel - han lyckas få småsår överallt hela tiden!)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 658
Senast: Rie
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 595
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp