Tips för svårfödd tunn häst?

Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag kan tipsa om något som heter Equi-Jewel. Det är ett foder som är vetenskapligt utprovat och har ett högt fettinnehåll och det lämpar sig särskilt för hästar som har svårt att hålla hullet.
Jag har inte prövat det själv - än (har köpt hem en säck faktiskt! =D) - men planerar att använda det för att hjälpa vår att hålla hullet bättre under tävlingssäsongen.
Däremot har jag en vän som jobbar som stuterichef på ett ganska stort stuteri i England (hopp/dressyr) och hon ger detta till alla hästar som har svårt med hullet (särskilt digivande avelsston). Hon är mycket mycket nöjd och det var hon som gav mig tipset.

Tyvärr är det riktigt dyrt (ca 500-550:- för en säck på 20 kg) men för mig är det värt "vad som helst" att min häst ska må bra.

Hoppas du får ordning på din tjej. Du låter som en otroligt bra hästägare som är mycket mån om din häst!


Har provat det men det hjälpte inte när det ena fullblodet vägrade att äta det :(

Sedan så såg inte jag så stor skillnad på hullet på de andra.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag skulle stalla upp henne o ha varmt täcke på.
Det går åt väldigt mkt energi på lösdrift för en som inte är lättfödd.
hur gammal är hon?

Har du kollat upp Hestekraften?
Det kan vara glest mellan ÅF, men det är nog det bästa fodret som jag har gett o då har jag nästab provat det mesta.

Eksemtäckenas benresårer, manke samt mitt fram har jag fårskinnskott. Skulle inte släppa ut dem utan, fast för det mesta har jag dem inne när det är som värst.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Tyvärr håller jag inte om att det är ett vinterproblem, även om jag inte hade några "bra" bilder. Jag grävde lite i arkivet och hittade en bild inför en fölvisning. Skum vinkel, men man anar hur tunnt fettlagret är över revbenen och tittar man över korset noga så ser man hur tunnt med muskler det är och att man kan se korsbenet sticka upp och hur muskelfattigt det är kring manken. I jämförbart dåligt skick som vinterbilderna. Ganska typiskt för sensommaren/hösten. Så ska vi hårddra det så är det en senvinter/sensommarproblem hon har.


Om det är slutet av vintern och slutet av sommaren som hon har svårast att hålla hull är ju chansen ganska stor att det har med pälssättning/fällning att göra. Så som jag skrev tidigare - lusern i stora lass och foderjäst!
Ser du inget resultat av lusernen - ge mer!


32387535.jpg


3-4 mån senare efter lusernkur.
32296572.jpg


Dock fortfarande för tunn, men tycker man ser en stor skillnad
32336243.jpg
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Den där ser ju mer bara vanskött ut o inte strö i boxen:confused:
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

*kl*

Hon har alltid stått på box hos oss, detta är första vintern hon faktiskt fått prova på lösdriften för att se om hon fungerar bättre med det - hon trivs ju generellt bättre ute. Fram till kylan kom nu i februari, då fick hon komma in igen nattetid. Täckad även inne som sagt.

Ute i lösdriften med unghästarna har hon det ganska lugnt faktiskt. Två av unghästarna är lite prilliga men nöjer sig med att bråka med varandra (och båda har stor respekt för henne). Och de står alla mycket gärna och hänger i hallen vid sunkigt väder (och annars också...). Angående "fri tillgång" så flockdynamiken sådan att flocken ofta delar på sig och de mer hungriga äter en längre stund än de som har annat att göra. Hallen står dessutom nära häcken, och det är inte ovanligt att se en häst stå ensam och mumsa hösilage medan de andra vilar upp sig i hallen. Hela flocken får plats vid foderhäcken och det är också extremt sällan något bufflande eller andra oroligheter kring foderhäcken. Så jag tror att jag med gott samvete faktisk kan kalla det fri tillgång även för hennes del!

Faktum är att hon faktiskt inte blivit tunnare av sin lösdriftsvinter än tidigare uppstallade vintrar. Hon gör av med mer energi, men jag tror att hon samtidigt faktiskt äter så mycket mer av grovfodret att det kompenserar. Det är i alla fall min uppfattning i och med att hon inte magrat av mer "än vanligt"...
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Attans, då föll ju uppstallningsidéen!

Vad annat kan man hitta på...? Hur är hon i magen? Jag lurar lite på om tarmfloran är i olag så hon tillgodogör sig fodret dåligt, tänker lite i termer av bakjäst, proviva, pro equo...? Äter hon hö eller silage? (jag har läst hela tråden men minns ej..)

Ska fortsätta grubbla..
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag fick tips om att rida korta pass bara, inte sitta och rida i timmar. Under tiden man skrittar fram kan man göra massor som aktiverar hästens huvud, sedan tränar man effektivt i 20 min och därefter skrittar man av. Kan tom dra ner på det till varannan dag om det skulle behövas tills hon fått upp hullet. Det kanske kan vara värt att pröva om det krävs att hon hålls igång? Vissa hästar måste ju ridas i hull så att säga, men ofta tror jag de behöver jobba med huvudet. Det är jobbigt med hästar som har dålig aptit, har själv en sådan och det är inte kul alls... :(
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Den där ser ju mer bara vanskött ut o inte strö i boxen:confused:

På första bilden ja. Det är ju just före-efter bilder. Jag vet inte vad du menar med "bara" vanskött men den första bilden visar en häst med tunn överlinje, omusklad och stor men "tom" buk, alltså i väldigt dåligt hull - stor proteinbrist. Bilderna nedan visar samma häst långtifrån idealet men betydligt stor skillnad.


Och hästen har givetvis inte en oströdd box, hästen står inte placerad i sin box på bilden :grin:
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag håller med andra om Hippo Grow Alfa, mycket bra :).

Jag bytte från soja till linfrökaka (av etiska själ) på min och han tog sig mycket bättre på linfrökakan än vad han gjorde på sojan :p. Linfrö är bra för magen, skulle tro att det var därför.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag har haft stora problem med mitt gamla fullblod... Ett tips är att ta ett enkelt blodprov för att se om den inte har proteinförgiftning. Min hade det och visade samma symptom som din, ovilja att äta upp maten, lägger inte på sig osv. Det kostar inte alls mycket och det hjälpte mig och min häst! Efter det fick han medicin för njurarna och magen och efter ett år när han gick på betet blev han faktiskt tjock och go :)

Håll hoppet uppe och som nån annan sa, sälj inte då jag inte tror att någon annan kommer att kunna sköta henne bättre! :)
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Bilderna nedan visar samma häst långtifrån idealet men betydligt stor skillnad.

Skillnaden litegranna här är väl att din häst förvisso var mager till en början (det såg ju inte ut att vara hästens enda problem på första bilden även om bilder kan ljuga) men kanske inte nödvändigtvis var/är svårfödd?
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Ett annat tips jag kom att tänka på när jag läste tråden, är att ge en burk Mag/Tarm från Krafft. Det behövdes för att få ordning på vår, och vi fick också ge doser efter att han medicinerat eller blivit upprörd. Känsliga hästar har tydligen en tendens till magobalans vilket blir lite moment 22. Magtrassel-ingen aptit-stress-mer magtrassel-sämre aptit-mer stress.

I all oändlighet.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag fick tips om att rida korta pass bara, inte sitta och rida i timmar. Under tiden man skrittar fram kan man göra massor som aktiverar hästens huvud, sedan tränar man effektivt i 20 min och därefter skrittar man av. Kan tom dra ner på det till varannan dag om det skulle behövas tills hon fått upp hullet. Det kanske kan vara värt att pröva om det krävs att hon hålls igång? Vissa hästar måste ju ridas i hull så att säga, men ofta tror jag de behöver jobba med huvudet. Det är jobbigt med hästar som har dålig aptit, har själv en sådan och det är inte kul alls... :(

Absolut! Hon bara skrittas ett par gånger i veckan för tillfället. Tyvärr märker man ofta på aptiten redan första dagen hon inte blir riden, så att öka antalet vilodagar tror jag inte hjälper oss framåt.

krocket: Ja. Vi tror inte riktigt själva på den hypotesen (annars hade den utredningen redan varit gjord!), men nu när "allt annat" är uteslutet lutar det ju allt mer mot att ändå åka och låta dem titta på henne med gastroskop.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Ett annat tips jag kom att tänka på när jag läste tråden, är att ge en burk Mag/Tarm från Krafft. Det behövdes för att få ordning på vår, och vi fick också ge doser efter att han medicinerat eller blivit upprörd. Känsliga hästar har tydligen en tendens till magobalans vilket blir lite moment 22. Magtrassel-ingen aptit-stress-mer magtrassel-sämre aptit-mer stress.

I all oändlighet.

Borde inte magtrassel märkas med andra symptom än bara att de tunnar ur? Typ lösare avföring, (milda?) koliksymptom eller så?
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Skillnaden litegranna här är väl att din häst förvisso var mager till en början (det såg ju inte ut att vara hästens enda problem på första bilden även om bilder kan ljuga) men kanske inte nödvändigtvis var/är svårfödd?

Hästen är både i dåligt hull och lössangripen på översta bilden.
Men hullet har han ju inte fått ordning på bara för att han sedan bytt "kostym".
Jag lade in den för att visa hur stor skillnad det blivit på kort tid med fri tillgång på hö och lusern.

Jo han är hyfsat svår att hålla i hull. Vet inte hur man kan konstatera att hästen är svårfödd eller inte genom en bild? :crazy:

Har tyvärr ingen bild på datorn när mitt halvblod var som tunnast, men som sagt så även där var lusern den bästa lösningen. Numera funkar hon på en "normal" foderstat, men tidigare åt hon massor - och ffa gällde det att öka på när pälsfällningen satt igång - vilket verkar gälla för din också?


Har jobbat i stall där det kom och gick många unghästar och då en del fullblod som ofta var i tunnaste laget - utfodrade alla med lusern.

Vet faktiskt inte varför man ska ösa på med massa kraftfoder när det finns alternativ som är betydligt skonsammare och naturligare för hästen att äta.
Jag kan givetvis inte svara för alla hästar, men mina erfarenheter är att lusern ger resultat, men man kan ju inte slänga till ett par nävar pellets och tro att det gör till eller från
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Lusern ger jättefint resultat. Om hästen äter det. Vårt fullblod totalvägrade, och det strå han hade på fri tillgång sållade han skarpt i. Det var inte mycket han fick i sig, inget att räkna med. Men bara det att han intresserade sig för mat, om så bara att pilla i - var en vinst.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Svarar även om det inte är riktat till mej. Det är inte ovanligt att hästar har magproblem även om de inte har andra symtom. Har träffat flera stycken. Jag hade testat Rennie eller magtarm (Bio-premium eller probimin tycker jag är bra) som jag skrev om tidigare i tråden.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Det är min erfarenhet också. Kan vara väldigt symptomlöst, förutom det man lär sig se senare. Dålig aptit, stressad, blöter grovfoder.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 435
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats...
Svar
3
· Visningar
1 416
Senast: lewellyn
·
Hästhantering Vet att det finns jätte många såna här trådar, men väljer ändå att beskriva mitt/vårat problem. Har en halvblodskille på 170 på 5...
Svar
4
· Visningar
1 386
Senast: Arwyn
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 864
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp