Tips för svårfödd tunn häst?

Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Och hon är även träckprovad för bandmask ? kanske har fel men det kan ju endast göra vissa perioder ?
Tror också på att ta henne till en vetrinär och gå igenom henne ,det skulle jag gjort direkt .

Lider med dig hade själv en pålle för många år sedan som var väldigt svårfödd .

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Vet inte hur man kan konstatera att hästen är svårfödd eller inte genom en bild? :crazy:

Det var inte det jag menade. Det jag menade var att hästen kanske var mager av andra skäl än att den är svårfödd på första bilden. Men som sagt var det ju en fördom utifrån hur jag tolkar din "föra"-bild.


Vi har förövrigt testat lusern-pellets utan någon wow-upplevelse direkt. :(
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag har ett fullblod som har varit svårfött nästan hela sitt liv. På äldre dar har han faktiskt blivit bättre. Men mitt problem har också varit att han har blivit tok pigg av att få mkt krafft foder.
Så för att kunna ha honom som vanlig hobby häst på lätt nivå hopp/dressyr och inte behöva rida på en tickande bomb :p så har jag äntligen hittat nåt som passar för honom!
På detta håller han sig jättefin i hullet och musklerna kom direkt!

15kg Hösilage (fri tillgång vintertid)
2-3kg Korn kross (köper av en bonde)
0,5 kg Fibergi Müsli

Fibergi müslin har rätt höga värden och man använder det som ett koncentrat till spannmål så som havre,korn eller majs. Man får utfodra med högst 100g/kg kroppsvikt per dag av müslin. Vilket gör att givorna blir ganska små, bra tycker jag! Det man ska se upp med är att fibergi müslin innehåller hög halt selen!
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Nu vet jag inte om någon redan påpekat detta (har inte läst allt) men en del hästar tar inte till sig soyan! Min häst gör inte det, blev världens skillnad när jag gick över till pp till min i muskulaturen! :)
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Det man ska komma ihåg är att maskros är både vattendrivande och sätter igång en förstoppad mage, vilket alltså kanske inte är lyckat på en känslig häst.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag håller med om att prova nåt medel för magen, det låter som att ni provat det mesta och jag tror inte att nåt foder är särskilt mer mirakel än nåt annat.

Min dam är inte så hungrig av sig men svårfödd.
jag har fått maximera fodret. inget lucern = gör henne mätt så hon äter för dåligt av höet och kraften vilket ger viktnedgång.
Jag ger 1 kg musli med hög energihalt, 1 kg korn (för min ekonomis skull) och 1 kg med proteinpellets.

Nu ger jag mustang men jag kan inte säga att det är just pga det märket det funkar.

Jag tänker betäcka min dam i vår och funderar därmed på hur jag ska fodra henne under dräktighet. Har kollat runt lite och Dodsons foder för dräktiga/unghästar är helt klart näringsrikast per kg foder.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Får man dem att äta lusern med en skvätt olja så har du ju en dunderfoderstat. 150 gr smrp/8,5 och olja på det - och då kan du ju dra ner på höet (som sannolikt inte är så näringsrikt som lusernet) till förmån för näringstätare alternativ.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Mag/tarmtrassel behöver ju inte göra det. Min häst tunnade ut något förskräckligt i somras (av ponnyras, så borde var lättfödd). Gårdsveterinären gjorde div undersökningar bla kollade tänderna, gjorde en rektalundersökning och tog blodprov. Blodprovet visade att hästen hade onormalt låga halter av protein i blodet, så vi fick snabbt tid på klinik, där de efter bland annat ultraljud av buken kunde konstatera att min häst hade en förtjockad tunntarm och därför inte kunde ta upp det protein som hon fick i sig via maten. Skruttan vägde då 380 kg (och är 151 cm hög). Så istället tog kroppen från befintliga proteinreserver, dvs musklerna.
Prognosen är oftast inte så god, men peppar, peppar, min häst fick behandling och massa extramat. Hon har idag normala blodvärden och är bra i hullet.
Vad det hela berodde på vet jag inte, men det var inte parasiter iallafall, eftersom detta kollades flera gånger under hela sommaren.

Därför skulle jag, som jag skrev tidigare i tråden, ta ut en veterinär som kan ta ett blodprov och se så att allt verkar står rätt till där. Om proteinvärdena är OK så vet man ju det iallafall.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Hon äter inte stråformen så det är pelleterat lucern som gäller.
Äter hon 1 kg pelleterat ratar hon 5-6kg annat foder.
Då blir summan ändå mindre och för lite. Det som ratas först är hösilaget och
med tanke på att hon idagsläget käkar max 10-11kg per dygn vill jag inte att
hon minskar ännu mer.

D&Hfodret har ännu högre värden vad jag sett.
Har tänkt spetsa det med olja + soja/potatisprotein.

Hon ligger i dagsläget på ca 130 Mj när hon rids "normalt".
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Nu var det länge sen jag fodrade med annat än pelletsvarianten, men har för mig att mixen är lite grövre i konsistenten än den andra stråsorten? Det kan ju också göra sitt, hade ett väldigt "fin-stråigt" hö för några år sedan, med höga värden som hästen ratade, många hästar föredrar ju lite grövre strån.

I vilket fall som så verkade det iaf inte som ts häst ratar lusern, och därför tycker jag det är en god idé att ge det en chans i första hand, men som sagt, man måste våga fodra på ordentligt.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

I vårt fall var det en häst som vägrade grova strån i såväl silage och hö som i lusernvarianterna. Det han pillade ut var de fina stråna, som troligen var godare och fungerade bättre enligt honom.

Andra hästar har haft fri tillgång på lusernpellets, vilket är en utmärkt uppfodringskur om de äter lusern.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Hej!

Jag har inte hunnit läsa de andras inlägg, så kanske har du fått samma tips förr.

Jag har också en häst som är svårfödd, han är en vbl valack och tävlar i trav. Han musklar sig dåligt över ryggen vilket gör att han inte fyller ut och ser rent av mager och tanig ut.
Nu har han varit konvalescent en tid och då är det ännu värre eftersom han också är korsförlamningshäst. *suck*
Därför måste jag också vara försiktig med kraftfodergivan.

Jag har köpt ett foder från Hippo som heter Pro Active. Det är ett foder med extra högt fettinnehåll och dessutom minimalt med stärkelse. Det ska även vara bra för svårfödda hästar och är inte lika dyrt som någon nämnde nåt annat foder här i tråden. Tror en säck på 22 kg kostar ca 240kr.
Kanske värt att prova?

Min häst går på lösdrift, men jag stallar in honom ibland för att han ska göra av med minimalt med energi. Kanske är det ett alternativ för dig, att ha inne på nätterna? Men det kanske du redan har, och då är det ju som det är.

Lycka till! Jag förstår verkligen din frustration!
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

kan du berätta mer, vet du vad som skiljer sig från alfan?

gillar hippo :) fast häst får fibergi för att jag försöker vara snäll och kompensera det äckliga lusernet ;) :angel:
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag har fullblod. Min valack brukar falla ur under hösten, precis vid installning. Jag ger Spillers Conditioning mix. Man ser redan efter två veckor att han får finare överlinje! Jag rekommenderar varmt detta foder och det är ett stort plus (för min häst iaf) att den är havrefri! Den finns på Svenska foder och är dessutom ganska billig! Nu får han 1kg /dag då han vart för tjock på detta.

Jag har provat andra dyra märken men detta tycker han är godast!!

JAg har ett till sto som tidigare stod på ett par kg havre/dag +soja+vetegroddar och som jag nu över vintern har bytt till spillers Conditioning mix. Hon vart för tjock på det så jag har dragit ner till ca 0,25kg/ dag av det, så för mig och mina blodisar fungerar det super!
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Har du ridit hästen mer än 4 till 5 dagar i veckan under en period? Det är väldigt svårt för vissa fullblod att gå upp i vikt utan mycket motion. Att bara ge den mat brukar inte vara nog för att få den att gå upp i vikt ordentligt. Har haft ett antal hästar hemma som brukar se ut som sklett när dom kommer och rulla här ifrån senare... Kan lägga upp några bilder på det om du vill.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

kan du berätta mer, vet du vad som skiljer sig från alfan?

gillar hippo :) fast häst får fibergi för att jag försöker vara snäll och kompensera det äckliga lusernet ;) :angel:

Jag gillar också Hippo :laugh: Enda anledningen till att jag började med det var för jag köpte en häst som åt det och då ville jag ge samma. När jag sedan skulle byta upptäckte jag att Hippo hade en sort som verkade passa min häst väldigt bra. Min häst är nämligen svårfödd, har dåliga hovar samt är korsförlamningshäst. Därför ville jag ha ett foder med så mkt fett och energi som möjligt (det är en tävlingshäst) men med så lite stärkelse som möjligt.

Hippo pro action (sa fel förr så jag sa active) har en råfetthalt på 14% vilket är 10 %enheter mer än i de andra sorterna. Stärkelsen däremot ligger på 10%. I basutbudet av Hippo ligger de annars på 25-29% stärkelse. Alfan ligger nog närmare Pro Action dock.
Dessa kombinationer gjorde att jag ville prova detta foder. Dels för han kräver mkt energi men också för att man ska undvika stärkelsen i den mån man kan när man har korsförlamningshäst.

Detta foder innehåller också nån typ av jästkultur har jag för mig, och det känns på lukten. Det luktar liksom surt om man jämför med Hippo bas. Jag trodde min häst inte skulle vilja äta det, så jag testade några torra pellets och han blev som galen, ville bara ha mer och mer! Han som är så kräsen att han inte ens äter ur NYA gummiskålar.... men han gillar verkligen detta foder!

Tyvärr har vi inte ens Hippo här uppe så jag beställer någonstans nerifrån Sverige. Lite drygt, men det funkar. Än så länge har jag inte hittat nåt mer lätttillgängligt foder med de värden jag vill ha så jag får knöla lite varje gång jag ska beställa.

Alfan innehåller mindre energi och betydligt mindre råfett men däremot mycket mer protein. Så vill man åt proteinet ska man nog hellre välja den kanske?
Är det ett lucernfoder - Hippor alfa?
 
Senast ändrad:
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Nej, Alfa är ett kraftfoder men med grönmjöl i. Vill man ha upp energihalten är det bara att skvätta i lite olja, vi gjorde det till vissa hästar i vissa perioder.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

tack för långt svar!! :)

ok dum fråga... varför vill man ha råfett?

vi har pisshö så jag har gett lusern... i början åt hon pelletsarna (torra, man behöver inte blöta det märket). Men efter ett halvår började hon jobba upp ett pelletsförråd under krubban :mad: så jag blötte, å det blev poppis (fråga inte varför hon inte gillade det innan... snark)... sen ville hon inte ha blött heller, å nu vill hon ha det igen....
men någonstans där i hennes velande så gick jag tillbaka till alfa och nu får hon båda. Jag blöter när jag är där så får hon å då äter hon + sparar lite till kvällen...
Men som sagt, jag ser mkt bättre resultat på alfan!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 431
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats...
Svar
3
· Visningar
1 414
Senast: lewellyn
·
Hästhantering Vet att det finns jätte många såna här trådar, men väljer ändå att beskriva mitt/vårat problem. Har en halvblodskille på 170 på 5...
Svar
4
· Visningar
1 384
Senast: Arwyn
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 862
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp