Tips för tanig pannlugg?

MiniLi

Trådstartare
Nelly har jättetjock man och svans som växer så det knakar, pannluggen däremot är kort och tanig och tycks aldrig växa..
Tips på vad man kan göra för att kanske få fart på luggen?

Har uträknad och balanserad foderstat inkl mikromineraler. Allt annat växer ju bra på henne (hovar, päls, man, svans) så tror inte det har med någon brist att göra..

Funderar på att börja använda rikligt med pälsglans i luggen men hon är inte så förtjust i att jag sprayar där, någon som har tips på pälsglans i krämform som är riktigt bra?
Annars använder jag pälsglans från Tib, gillar inte tex foxfire.

29EA5E34-AD58-463F-970F-E4A30F4F065C.jpeg

(Den bruna hästen)
 
Det stora svenska halvblod sambon rider ser ut sådär, så även halvblodet vi hade på foder. Som du säger, bra, till och med riklig, päls och man och svans men ingen lugg.

Din har ju i alla fall en lugg och inte bara några strån som ovan nämnda.

Jag vet inte vad som kan hjälpa men cowboy magic gel är i alla fall riktigt bra glansmedel som man stryker på med fingrarna.
 
Det stora svenska halvblod sambon rider ser ut sådär, så även halvblodet vi hade på foder. Som du säger, bra, till och med riklig, päls och man och svans men ingen lugg.

Din har ju i alla fall en lugg och inte bara några strån som ovan nämnda.

Jag vet inte vad som kan hjälpa men cowboy magic gel är i alla fall riktigt bra glansmedel som man stryker på med fingrarna.
Ja jag antar att jag kunde varit värre ;)
Det stör mig bara att pannluggen är så fjuttig när allt annat är tjockt och vildvuxet :laugh:
 
Någon som testat denna?
1595929852902.jpeg

Finns i min närmsta hästbutik, skönt om man slipper beställa 😊
 
Ja jag antar att jag kunde varit värre ;)
Det stör mig bara att pannluggen är så fjuttig när allt annat är tjockt och vildvuxet :laugh:
Min(a) har åxå alltid haft klen lugg och mycket man och svans. Tanten hade ganska normalt av allt men luggen ville inte. Den blev bara lång, tunn och tråkig. Men det fanns nått i alla fall. På äldre dar så var det inte mycket med den. Kort och växte inte alls. Dottern har ännu mer man och svans och även där så är luggen lång men tunn. Skulle vilja ha mer där. Men allt verkar sätta sig i mitten på halsen. Vid öronen och ca 1/3 från manken och upp så är det tungt. Stör mej som tusan på det
 
Min(a) har åxå alltid haft klen lugg och mycket man och svans. Tanten hade ganska normalt av allt men luggen ville inte. Den blev bara lång, tunn och tråkig. Men det fanns nått i alla fall. På äldre dar så var det inte mycket med den. Kort och växte inte alls. Dottern har ännu mer man och svans och även där så är luggen lång men tunn. Skulle vilja ha mer där. Men allt verkar sätta sig i mitten på halsen. Vid öronen och ca 1/3 från manken och upp så är det tungt. Stör mej som tusan på det
Om Nellys kunde bli lite längre skulle jag vara helt nöjd. Den behöver inte vara lika tjock som man och svans men bara lite längre så hade det sett mycket finare ut :angel:
 
Om Nellys kunde bli lite längre skulle jag vara helt nöjd. Den behöver inte vara lika tjock som man och svans men bara lite längre så hade det sett mycket finare ut :angel:
Har bekanta med en som typ bara har en tofs mellan öronen. Det är så kort så det går inte ens att göra en knopp. Är glad att det inte är min häst, hade fått krupp 😅
 
Någon som testat denna?
Visa bifogad fil 54794
Finns i min närmsta hästbutik, skönt om man slipper beställa 😊
Jag har den och den är riktigt bra. Enormt dryg dessutom. Ett par droppar räcker till min som har man till bogen.
Endel hästar har bara inte så mycket pannlugg. Ovannämnda häst som har tjock och lång man och svans har minimalt med lugg i jämförelse med hans man. Det är inte så mycket att göra åt det tyvärr.
 
Jag använder pälsglans i pannluggen på två av mina för att inte slita mer än nödvändigt. Min ena tycker inte om att jag sprayar, men en gång brukar gå bra och mer behövs inte. Islandshästen har dock relativt kort pannlugg, men väldigt tjock och fluffig. För honom är det nog bara generna som gör att den inte växer mer. Travaren har normaltjock som går ner till där nosgrimman sitter.
 
Jag använder pälsglans i pannluggen på två av mina för att inte slita mer än nödvändigt. Min ena tycker inte om att jag sprayar, men en gång brukar gå bra och mer behövs inte. Islandshästen har dock relativt kort pannlugg, men väldigt tjock och fluffig. För honom är det nog bara generna som gör att den inte växer mer. Travaren har normaltjock som går ner till där nosgrimman sitter.
Men sprayar du verkligen i luggen? Det har jag aldrig hört talas om att någon gör och jag skulle aldrig göra det på mina hästar. Att få sådan spray i ögonen är inte kul.
 
Jag sprayar alltid min hästs lugg. Den behöver samma utredningshjälp som övrigt tagel. :D Jag aktar förstås ögonen. Håller för med handen som man gör när man sprayar på människor!
104166337_572597696776313_5095223738486401777_n.jpg
 
Men sprayar du verkligen i luggen? Det har jag aldrig hört talas om att någon gör och jag skulle aldrig göra det på mina hästar. Att få sådan spray i ögonen är inte kul.
Ja, jag sprayar i luggen men självklart inte ögonen. Jag brukar lyfta på luggen och spraya under, ganska nära så att det inte hamnar någon annanstans. Eller så sprayar jag väldigt nära (1-2cm), uppåt.
 

Liknande trådar

T
Hästvård Ville bara skriva några tips, om hur man kan få en häst fin i pälsen... 1. Borsta bara bort leran innan du rider, rykta noggrant efter...
Svar
11
· Visningar
3 569
Senast: Tican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp