Tips förvänd galopp

kaninälskare

Trådstartare
Hej!
Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd galopp är det plättlätt, har helt koll på mina hjälper och vi brukar rida som i LA 3 programmet. Alltså halv igenom, sedan båge från E-B i förvänd galopp och bryta av. Men när jag rider i höger galopp och går samma övning åt andra hållet, är det SÅ svårt! Så fort jag kommit halv igenom och påbörjar svängen mot vänster bli det, så byter hon. Vet inte om jag omedvetet sitter åt vänster när jag svänger?
Hur brukar ni träna när era hästar vill byta galopp istället för att fortsätta i förvänd galopp? Rider jag enbart rakt fram i förvänd är det inga problem, men i hörnen och just när jag vill rida i en båge är då hon krånglar. Hästen är vanligtvis starkare och mer bärig i höger galopp.
 
Hej!
Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd galopp är det plättlätt, har helt koll på mina hjälper och vi brukar rida som i LA 3 programmet. Alltså halv igenom, sedan båge från E-B i förvänd galopp och bryta av. Men när jag rider i höger galopp och går samma övning åt andra hållet, är det SÅ svårt! Så fort jag kommit halv igenom och påbörjar svängen mot vänster bli det, så byter hon. Vet inte om jag omedvetet sitter åt vänster när jag svänger?
Hur brukar ni träna när era hästar vill byta galopp istället för att fortsätta i förvänd galopp? Rider jag enbart rakt fram i förvänd är det inga problem, men i hörnen och just när jag vill rida i en båge är då hon krånglar. Hästen är vanligtvis starkare och mer bärig i höger galopp.
Jag tänker höger galopp, höger galopp, höger galopp och driver på.
Att jag hela tiden tänker på den galopp jag vill behålla gör att jag aktivt rider för den galoppen.
Träna för ända galoppen på alla möjliga vis, inte fastna i en övning.
Vad händer om du försöker fatta "fel" galopp på ett rakt spår precis innan hörnet? Orkar hon genom hörnet?
Om så, var händer om du fortsätter på en stor volt i stället för att fortsätta ut på långsidan? (radie så gott som lika bred som kortsidan).
Försök "lek" fram den förvända galoppen och hitta vad som gör att du kan behålla den när du går in på ett böjt spår.
Vad händer om du rider snett igenom och sedan försöker fortsätta i förvänd galopp genom hörnet? Hur långt orkar hästen?


Ovanstående är nog bara ett sätt att säga:
Hitta någonstans förvänd funkar och försök att hitta sätt att hålla den längre och längre. De byter ju oftast för det känns jobbigt och obalanserat.

Försök också fundera på hur du sitter i de olika förvända galopperna, och då menar jag med allt. Händer, fötter, hur känns det i rumpan osv och se om du hittar någon skillnad.
Jag är alltid sämre i de rörelser som kräver en snabb och aktiv vänsterhand 😅.
 
Du kanske behöver rida en snällare båge i det varvet och successivt göra det svårare när ni väl fått till det?
När vi introducerade förvänd i höstas så red vi först mjuka bågar som i LA2, sen påbörjade vi den vägen du rider men bara delvis sas. Vända på kortsidan vid A eller C, inte rida hela vägen ut till spåret utan mer en mjuk båge till kvartslinjen, vända mjukt mot medellinjen och sedan ut till A/C.
När det funkar kan man successivt göra bågen svårare genom att dels rida ut till långsidan och även rida längre och längre över ridbanan innan man vänder tillbaka. Så småningom blir det samma väg som du försöker rida nu.

907FA908-D631-444D-B687-CAEF6F44ED41.jpeg


Det kan ju såklart vara att du skiftar balansen eller liknande i vändningen i det varvet. Men då är det säkert bra även för dig att träna successivt 😊
 
tack för alla svar!
Såhär är det. Min tränare rider i förvända där mitt problem sitter utan problem. En stallkamrat rider ut problem. Så vitt vi kan SE sitter jag precis korrekt (självklart kan det vara en milliliter som orsakar detta). Men han BYTER och vi har kommit fram till att min rödhåriga dam helt enkelt gör det med MIG när det blir jobbbigt. Det har varit så på andra moment i ridningen, först fattningar, ruggningar osv. Hon ”får för sig” att med mig så går det att slippa och gör det lätt för sig.
Jag tänker nu hur jag kan träna på detta utan att bara traggla med att försöka hålla förvänd i olika linjer och sakta av när det blir fel.
Finns det något vis jag kan ”omöjliggöra” att hästen byter? Tillfälligt för att markera för min rödhåriga att jo, du måste faktiskt :cautious:
 
tack för alla svar!
Såhär är det. Min tränare rider i förvända där mitt problem sitter utan problem. En stallkamrat rider ut problem. Så vitt vi kan SE sitter jag precis korrekt (självklart kan det vara en milliliter som orsakar detta). Men han BYTER och vi har kommit fram till att min rödhåriga dam helt enkelt gör det med MIG när det blir jobbbigt. Det har varit så på andra moment i ridningen, först fattningar, ruggningar osv. Hon ”får för sig” att med mig så går det att slippa och gör det lätt för sig.
Jag tänker nu hur jag kan träna på detta utan att bara traggla med att försöka hålla förvänd i olika linjer och sakta av när det blir fel.
Finns det något vis jag kan ”omöjliggöra” att hästen byter? Tillfälligt för att markera för min rödhåriga att jo, du måste faktiskt :cautious:
Jag förstår inte texten helt, menar du alltså att hon går bra i den förvända med andra men inte med dig?
Du är kanske inte lika tydlig? Du kanske behöver öva mer på hur du ska rida i förvänd? Din tränare borde kunna säga vad som felar. Jag tror inte hon liksom gör det för att dumma sig med dig utan troligen rider du inte lika tydligt som de andra.

Jag tycker fortfarande du ska träna på enklare linjer så att DU får in ridningen i kroppen.
 
Ett tips, förutom enklare linjer, är att lägga en volt i rättvänd galopp (alltså ut från bågen på den linje du beskriver) när du känner att hon tappar balansen/håller på att slå om. Så kan du i volten hjälpa henne att komma ihop sig igen och sen fortsätter du så länge det känns bra på bågen. Ibland kan man behöva göra så att man bara rider ett par språng i förvänd och sedan lägger en volt ut igen osv.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 968
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag hjälper en tjej med hennes hopponny. Han är jättefin i dressyren men är helt befäst i att byta galopp så fort man går in på en...
Svar
11
· Visningar
1 366
Senast: MimmiNO
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
857
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp