Tips för lastträning

Zevzan

Trådstartare
Hej. Jag har en varmblodkille på 8 år. Har haft honom i 1 år. Han har varit väldigt snäll och lätt att lasta. Vi köpte en enkel hästtransport. En gång vinglade det väldigt mycket påväg ut så han såg livrädd ut.

Efter detta har vi noterat fast stödben o.s.v som är nere påväg in och ut.

Han har blivit lite svår att lasta och först behövde vi princip bara visa spöet så sprang han in. Nu har han börjat gå på sidan. Tvärnita och börjat slita bakåt. Nu hjälpa det knappt att man har spöet även om man duttar på honom. ( vill inte piska då han tycker att det är otäckt)

Har ni något tips på vad vi ska göra??

Förut åt han godis där inne. Sen vägrade han. Nu äter han godis från händerna men vägrar slickburken som han älskar vanligtvis
 
Om hästen blir svårlastad efter ett tag brukar det bero på hur man kör. Dvs man kör för fort, för ryckigt och svänger i för hög fart/för skarpt.
Är det en boogie ni har eller enkelaxlad?
Enkel kan vara för svajigt för en del.
 
Säger som @tuaphua, det beror antagligen på både hur ni kör och hur transporten är. En av mina hästar vägrade plötsligt att gå på transporten efter att en medryttare och hennes pappa åkt till ridhuset när det var både halt och dåligt väder.Jag vet inte hur kompetent han är att köra med levande last eller om han bara kört med vanligt släp tidigare, men det tog väldigt lång tid att träna bort. :banghead:
 
Hej. Jag har en varmblodkille på 8 år. Har haft honom i 1 år. Han har varit väldigt snäll och lätt att lasta. Vi köpte en enkel hästtransport. En gång vinglade det väldigt mycket påväg ut så han såg livrädd ut.

Efter detta har vi noterat fast stödben o.s.v som är nere påväg in och ut.

Han har blivit lite svår att lasta och först behövde vi princip bara visa spöet så sprang han in. Nu har han börjat gå på sidan. Tvärnita och börjat slita bakåt. Nu hjälpa det knappt att man har spöet även om man duttar på honom. ( vill inte piska då han tycker att det är otäckt)

Har ni något tips på vad vi ska göra??

Förut åt han godis där inne. Sen vägrade han. Nu äter han godis från händerna men vägrar slickburken som han älskar vanligtvis


Det är en enkel axlad hästtransport om jag förstått rätt. Den rör sig mer framåt o bakåt beroende på hur hästen står i transporten. Det känner ni i bilen också. Den rör sig som du skriver även vid lasting och urlasting. En del hästar tycker det är mycket otrevligt.
Sen när man kör häst i transport ska man köra mycket försiktigt. Som du har lösa ägg i bilen som inte ska rulla om kring. Gasa försiktigt. Bromsa sakta och svänga sakta när man kör ut på från exempel utfarter , rondeller mm i krypfart. Vänta med att gasa tills släpet rätat upp sig efter man svängt ut ex från en rondell. Annars blir det "Lisebergs effekten" bak i släpet. Hur är det med ventilation i transporten?

Din hästs reaktion kan vara att man kört lite för snabbt i och ur ex en rondell. Samma rörelse som att köra ut på annan väg. Bromsat för hårt o gasat för snabbt. Det påvetkar hästarna jätte mycket hur man kör och hur stsbil transporten är. Men även ventilationen gör sitt. Och att släpet rör sig mer när det är enkelaxlat.

Ut o kör utan häst i transporten öva på att köra mycket försiktigt.
Sen last träna din häst. Tag hjälp det finns människor som är duktiga på att lasta utan våld.
Prova att lasta din häst i ett annat släp ex boggi. Hästen kan tycka att det känns tryggare utan gung rörelsen som blir i enkelaxlat. Finns släp med step up lasting då behöver hästen inte gå på lämmen/rampen alls o lasta ur fram.
 
Om hästen blir svårlastad efter ett tag brukar det bero på hur man kör. Dvs man kör för fort, för ryckigt och svänger i för hög fart/för skarpt.
Är det en boogie ni har eller enkelaxlad?
Enkel kan vara för svajigt för en del.

Ja, eller på lastarens/hanterarens attityd till det hela.
Om man själv är osäker eller tycker att det är otrevligt, kan hästens obehag inför situationen öka.
 
Ja, eller på lastarens/hanterarens attityd till det hela.
Om man själv är osäker eller tycker att det är otrevligt, kan hästens obehag inför situationen öka.

En åkvan häst som varit stabil att lasta blir sällan bökig även om ägaren är ovan och nervös om man bara kör bra, de åker väl i trailern etc.
 
En åkvan häst som varit stabil att lasta blir sällan bökig även om ägaren är ovan och nervös om man bara kör bra, de åker väl i trailern etc.
Jag tänker att det kan vara en kombination...
jag har av misstag kört lite "bryskt" ett par gånger med mina hästar. En gång på grund av en oväntad trafiksituation, någon gång pga lite dålig planering av körningen.
Ingen av mina hästar har blivit särskilt upprörd inför lastning ändå.

Däremot har hästar som varit ifrågasättande i hanteringen varit mariga/irriterande att lasta.
När de sedan kommit överens med mig om att det jag föreslår brukar vara ok, har lastningen också löst sig.

Du har erfarenhet av betydligt fler och besvärligare hästar än jag, men de 30-40 hästar jag ridig in och grund-tränat är ju lite fler än de flesta hobbymänniskor har haft hand om.
 
Jag tänker att det kan vara en kombination...
jag har av misstag kört lite "bryskt" ett par gånger med mina hästar. En gång på grund av en oväntad trafiksituation, någon gång pga lite dålig planering av körningen.
Ingen av mina hästar har blivit särskilt upprörd inför lastning ändå.

Däremot har hästar som varit ifrågasättande i hanteringen varit mariga/irriterande att lasta.
När de sedan kommit överens med mig om att det jag föreslår brukar vara ok, har lastningen också löst sig.

Du har erfarenhet av betydligt fler och besvärligare hästar än jag, men de 30-40 hästar jag ridig in och grund-tränat är ju lite fler än de flesta hobbymänniskor har haft hand om.

De är ju lite olika som individer. Vissa kan du köra hur illa som helst med i vad som helst och de visar inget utåt.

Andra som haft mkt stabil hantering och körning jämt kan börja vissa stressbeteende av en halvrisig färd.

Sen kan de ju också ha fysiska problem som gör dem känsliga och får dem att reagera vid transportering.

Men oftast har folk bara kört för dåligt faktiskt. Ibland är också ventilationen undermålig eller hästarna för påbylsade och varma pga det. Men oftast bara kass körning.

Sen har man sällan bara lastproblem. De problemen syns ofta redan då folk leder sin häst. Det är en kommunikationsmiss långt tidigare.
 
Vid körning känns det inte annorlunda alls i denna transport och vi har kamera i bilen så vi kan kolla på honom. Han ser stabil ut där i. Pappa som kör och jag tycker han kör väldigt lugnt. Hänt en gång att det blev en kraftig broms och det var efter han började strula så.

När vi ska åka från ridskolan början han redan när vi gått iväg sen ska vända för att gå tillbaka. Tvärnita i vändningen och står och stirrar och vill knappt följa med runt. Hemma är det liite lättare. Vi har monterat lampor för att han är mörkrädd men det gör ingen skillnad förutom att det är lättare att se.

Första gångerna har jag inställning att "NU SKA VI IN". inte " oj han kommer stanna vad ska jag göra"

Men efter några gånger blir jag lite irriterad och det är väl klart han märker det.

Ibland verkar det som han bara gör såhär för att han kan för oftas är han lugn när han väl gått in.

Blir nästan bara värre och värre för varje gång vi är iväg. Och vissa andra transporterär han påväg att vandra in när vi går förbi.

Han är dock " lite ostabil i psyket "
Han är ofta rädd speciellt då det är mörkt. Han stannar och varnar för fara ibland om han ser människor eller hästar en bit bort.

Han går fram överallt om jag ber om det. Han lyssnar väldigt bra från marken.

Han skulle aldrig springa över oss eller något men han kliver ibland ner från rampen på sidan och jag är rädd att han ska göra illa sig när han krånglar så.

Har man väl fått honom mot rampen så tvärnita han. Drar man backar han annars står han bara där och kollar på mig som om jag vore en idiot.
 
Vid körning känns det inte annorlunda alls i denna transport och vi har kamera i bilen så vi kan kolla på honom. Han ser stabil ut där i. Pappa som kör och jag tycker han kör väldigt lugnt. Hänt en gång att det blev en kraftig broms och det var efter han började strula så.

När vi ska åka från ridskolan början han redan när vi gått iväg sen ska vända för att gå tillbaka. Tvärnita i vändningen och står och stirrar och vill knappt följa med runt. Hemma är det liite lättare. Vi har monterat lampor för att han är mörkrädd men det gör ingen skillnad förutom att det är lättare att se.

Första gångerna har jag inställning att "NU SKA VI IN". inte " oj han kommer stanna vad ska jag göra"

Men efter några gånger blir jag lite irriterad och det är väl klart han märker det.

Ibland verkar det som han bara gör såhär för att han kan för oftas är han lugn när han väl gått in.

Blir nästan bara värre och värre för varje gång vi är iväg. Och vissa andra transporterär han påväg att vandra in när vi går förbi.

Han är dock " lite ostabil i psyket "
Han är ofta rädd speciellt då det är mörkt. Han stannar och varnar för fara ibland om han ser människor eller hästar en bit bort.

Han går fram överallt om jag ber om det. Han lyssnar väldigt bra från marken.

Han skulle aldrig springa över oss eller något men han kliver ibland ner från rampen på sidan och jag är rädd att han ska göra illa sig när han krånglar så.

Har man väl fått honom mot rampen så tvärnita han. Drar man backar han annars står han bara där och kollar på mig som om jag vore en idiot.

Vad händer om du väntar ut hästen när han stannat på rampen? Kan han ta ett steg till fram efter en stund eller vad gör hästen? Försök att se framför dig att hästen går in i transporten även när han krånglar.

Försök ha samma inställning hela tiden. Backar hästen gör en volt och gå mot transporten. Hela tiden ser du innom dig att hästen går på. Tveka inte det snappar häsren upp direkt. Ha samma attetyd hela vägen och öva lasta hemma utan att åka i väg på träning.
 
Vid körning känns det inte annorlunda alls i denna transport och vi har kamera i bilen så vi kan kolla på honom. Han ser stabil ut där i. Pappa som kör och jag tycker han kör väldigt lugnt. Hänt en gång att det blev en kraftig broms och det var efter han började strula så.

När vi ska åka från ridskolan början han redan när vi gått iväg sen ska vända för att gå tillbaka. Tvärnita i vändningen och står och stirrar och vill knappt följa med runt. Hemma är det liite lättare. Vi har monterat lampor för att han är mörkrädd men det gör ingen skillnad förutom att det är lättare att se.

Första gångerna har jag inställning att "NU SKA VI IN". inte " oj han kommer stanna vad ska jag göra"

Men efter några gånger blir jag lite irriterad och det är väl klart han märker det.

Ibland verkar det som han bara gör såhär för att han kan för oftas är han lugn när han väl gått in.

Blir nästan bara värre och värre för varje gång vi är iväg. Och vissa andra transporterär han påväg att vandra in när vi går förbi.

Han är dock " lite ostabil i psyket "
Han är ofta rädd speciellt då det är mörkt. Han stannar och varnar för fara ibland om han ser människor eller hästar en bit bort.

Han går fram överallt om jag ber om det. Han lyssnar väldigt bra från marken.

Han skulle aldrig springa över oss eller något men han kliver ibland ner från rampen på sidan och jag är rädd att han ska göra illa sig när han krånglar så.

Har man väl fått honom mot rampen så tvärnita han. Drar man backar han annars står han bara där och kollar på mig som om jag vore en idiot.

Hur lugnt är väldigt lugnt? Olika hästar vill ha olika lugnt. Jag har haft en häst som började hoppa i släpet om vi körde fortare än 7 km/h i rondeller och ut ur korsningar.

Kör din pappa så lugnt i kurvorna att du hade kunnat promenera om ekipaget? Om inte, prova det!
 
@Zevzan jag tror på det du redan själv skrev i trådstarten.
Du har en enaxlad som gungar mycket vid lastning varpå ni nu börjat använda stödhjulen.
Många hästar tycker det är OERHÖRT obehagligt med enkelaxlade just pga gungningarna .
Och de gungar mycket mer än en boggie även vid körning. Varje liten sten/litet gupp/upp/nedförsbacke etc känns oerhört mycket mer i ett enaxlat släp än i en boggie .

Jag har en häst som tidigare varit skeptiskt till lastning . (Väl inne står han och åker som ett ljus och har alltid gjort även när han var trist att lasta). Han är även lite markskygg generellt allmänt.
Jag skulle aldrig någonsin lasta honom på ett enaxlat släp .

Jag hade i ditt fall bytt ut släpet till en boggie. Det kostar inte mycket finns så mycket begagnade släp på marknaden idag som inte kostar multum och ändå är helt ok !
 
Om jag låter han stå där så kan han stå och tjura i en evighet. Eller så backar han ner igen efter en stund.
På ridskolan när jag går iväg och ska vända så fryser han i vändningen och bara glor på nått jag inte vet vad det är.
Men jag har aldrig tvekar utan vi vänder och går mot men oftast går han på sidan, Står någon där går han upp på rampen och kliver av åt sidan istället.

Ska säga att vi ska försöka ta kurvorna försiktigare och se om han blir bättre.

Han har ju brett mellan väggarna och står mitt i transporten. Ska försöka se om vi kan bygga väggar så han kan ta stöd mot dom för det gör han inte nu. Kanske är det jobbigt att stå mitt på den och hålla balansen:/
 
Ja
@Zevzan jag tror på det du redan själv skrev i trådstarten.
Du har en enaxlad som gungar mycket vid lastning varpå ni nu börjat använda stödhjulen.
Många hästar tycker det är OERHÖRT obehagligt med enkelaxlade just pga gungningarna .
Och de gungar mycket mer än en boggie även vid körning. Varje liten sten/litet gupp/upp/nedförsbacke etc känns oerhört mycket mer i ett enaxlat släp än i en boggie .

Jag har en häst som tidigare varit skeptiskt till lastning . (Väl inne står han och åker som ett ljus och har alltid gjort även när han var trist att lasta). Han är även lite markskygg generellt allmänt.
Jag skulle aldrig någonsin lasta honom på ett enaxlat släp .

Jag hade i ditt fall bytt ut släpet till en boggie. Det kostar inte mycket finns så mycket begagnade släp på marknaden idag som inte kostar multum och ändå är helt ok !

Kan ju vara så han tycker transporten är otäck. Vi får låna en via stallet jag står i. Men den var uppbokad tidigare varje onsdag jag ska iväg, därför köpte vi denna transport den var fräsch för en billig peng.
Men kan prova ett par gånger med den andra och se om han blir lättare lastad efter några gånger.
 
Om jag låter han stå där så kan han stå och tjura i en evighet. Eller så backar han ner igen efter en stund.
På ridskolan när jag går iväg och ska vända så fryser han i vändningen och bara glor på nått jag inte vet vad det är.
Men jag har aldrig tvekar utan vi vänder och går mot men oftast går han på sidan, Står någon där går han upp på rampen och kliver av åt sidan istället.

Ska säga att vi ska försöka ta kurvorna försiktigare och se om han blir bättre.

Han har ju brett mellan väggarna och står mitt i transporten. Ska försöka se om vi kan bygga väggar så han kan ta stöd mot dom för det gör han inte nu. Kanske är det jobbigt att stå mitt på den och hålla balansen:/

Hästar tar inte stöd mot väggarna för att hålla balansen, främst för att de flesta transporter är instabila även i ytterväggarna. Låt honom stå brett så han kan balansera.

Sannolikt beror strulet på att han upplever det obehagligt att åka. Prova att åka en kort bit i släpet utan häst, på grusväg. Många äldre, billiga släp är väldigt obehagliga. Skramliga, rangliga och osäkra.
 
En åkvan häst som varit stabil att lasta blir sällan bökig även om ägaren är ovan och nervös om man bara kör bra, de åker väl i trailern etc.

Min, som åkt mycket i hela sitt liv och kuskat land och rike runt för att tävla med en förare som jag vet inte kört så värst lungt alls i ett ganska skranglit släp var lättlastad när jag fick honom och vägrade gå på transporten alls när jag lastade efter några gångers (mycket lungt och fint i superfin transport!) åkande :o Så det är inte omöjligt :angel:

Hade aldrig lastat en häst själv i mitt liv förut och efter att ha tagit hjälp går det numera som tur är väldigt smidigt att lasta i mitt enkelaxlade släp ;)

Så att ta hjälp av någon som är duktig på att lasta, och duktig på att visa hur man ska lasta tycker jag inte alls är en dum idé!
 
Får nog lov att testa det andra släpet ett par gånger nu då.
Vad tror ni om att ge han lite havre när vi stängt in Han? ( mat är bättre än godis i hans ögon)
Kanske blir det lättare att gå in?

Det är inte så illa än att vi inte får in han. Men vill gärna få det åt andra hållet innan det är stenvägran:(
 
Testa det andra släpet!
Och använd linor. Inte till att dra in honom med utan till att rama in honom med och driva på med. En lina på var sida, ganska högt upp, och en person som lyfter linorna och bara håller dem där. En person som leder honom.
Rama in med linorna utan att röra honom med dem. Om han backar eller går emot dem så visa att de är där genom att låta dem dunsa mot honom.
Så snart han rör sig framåt, även om det bara är myrsteg, är linorna stilla. Så snart han tvärstannar eller går åt sidan eller bakåt så dunsa med linorna.
Så här har jag gjort i 15 år nu. Vad folk än säger om att man inte ska använda linor. Funkar super!
När han väl står på släpet och luckan är stängd kan du absolut ge honom något gott, men inte medan du håller på och lastar.
 
Jo har tänkt att man kasta kan ha en lina som staket. Tycker inte om dem som lägger bakom rumpan och tvingar in hästen:/
Men att ha på sidorna för att inte gå på sidan av eller så är väl inget fel?. Han får aldrig mat förns vi stängt om rumpan. Men ja ske är det roligare om han får lite havre än tråkigt godia:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
649
Senast: Trassel12
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 993
Senast: Stergo
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 289
Senast: ameo
·
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp