Tips från olika yrken

Pica

Trådstartare
Alla har väl nåt de önskar att andra visste som skulle underlätta jobbet man gör?

Mycket är säkert sånt "vanligt folk" inte tänker på, men som man kan störa sig på om man jobbar med det.

Jag jobbar med elektronikåtervinning och önskar att folk:
*Klipper sladdar av grejer innan de kastar.
*Tar ur batterier.
*Inte slänger saker i påsar.
*Bara slänger elektronik i avsedda behållare. Inte blöjor, hundbajspåsar och motorolja.

Fler yrken som vill dela med sig av önskat beteende hos folk?
 
Sv: Tips från olika yrken

Som anställd i matbutik fick jag efter några år mentala meltdowns när kunder lämpade av djupfrysta/kylda varor på olika ställen i butiken. Enligt reglerna fick vi inte sälja varor som inte förvarats enligt rekommendationen på förpackningen och fick ju därför kasta oerhörda mängder mat varje dag. Jättedumt.
 
Sv: Tips från olika yrken

Sätt nummer på era hus så man vet vilket hus som är vilket. Jag levererar paket! :) Det är förvånandsvärt många hus som inte har nummer på sig, även i stan. Men främst på landet. Sätt på nummer ifall ni vill ha era paket.

Och skickar ni paket se då till att skriva rätt adress på paketet eller i alla fall ange mottagarens telefonnummer så att man kan ringa dem och fråga.

Kommer man på krogen och personalen ber er göra någonting eftersom de vill ha det på ett visst sätt, gör det då eller gå någon annanstans. Tex om det är garderobstvång, tjafsa inte med personalen utan häng bara av jackan eller gå vidare till ett stället som inte har garerobstvång.
 
Sv: Tips från olika yrken

Jobbade i klädbutik och var jobbigt när folk ställde väskan på disken/ mitt på silkespappret, så man fick hela tiden be dem flytta väskan så man kunde slå in varorna.

Och sen, byxhängare är till byxor! Inte tröjor!

När jag jobbade på camping så var det alltid lika frustrerande när det kommit kiss på undersidan toalettsitsen, hur kissar folk egentligen?
 
Sv: Tips från olika yrken

Som djurvårdare på en veterinärklinik skulle jag önska att alla kom med sina katter i en bur, inte lös eller i koppel eller i endast en filt. Har varit med om att mer än en katt smitit från sin ägare på väg in till oss, allt har inte slutat lyckligt.
Och låt inte djuren hälsa på varandra. Din hund må vara van vid katter, men katten den hälsar på kanske inte är det och sen ska vi hantera den.
 
Sv: Tips från olika yrken

Hmm, jag jobbar som kriminalvårdare så jag får väl på något skumt vis önska att folk fortsätter begå brott ... :D

I övrigt, "vanligt folk" får gärna sluta tro/påstå att fängelser är någon sorts hotellverksamheter/lyxtillvaro/dylika idéer. Resterande önskningar gäller mest intagna och deras anhöriga samt deras advokater.
 
Sv: Tips från olika yrken

Som anställd i matbutik fick jag efter några år mentala meltdowns när kunder lämpade av djupfrysta/kylda varor på olika ställen i butiken. Enligt reglerna fick vi inte sälja varor som inte förvarats enligt rekommendationen på förpackningen och fick ju därför kasta oerhörda mängder mat varje dag. Jättedumt.

Jag tycker oftast att folk verkar dumpa kyl och frysvaror bland pasta av någon anledningen?... Har hittat både mjölk, köttfärs och frusen fisk när jag letat pasta och nudlar. Men det är sällan jag hittat sånt vid t ex grönsaker, bröd, snacks eller rengöring, och dessa avdelningar är ändå placerade vid eller efter kyl och frysdiskarna här.

Nåväl, jag lär aldrig förstå hur dumparfolket resonerar när dom lämnar 1,4 kg nötfärs i nudelkorgen, eller insåg dom måste välja mellan penne och torskfilé. Men jag som inte ens jobbar inom butik blir helt galen när jag upptäcker sånt, vilken lathet!

Som tidningsbud har jag några få men enkla önskningar hos mina abonnenter...

Snälla sanda vid din brevlåda under den kalla årstiden. Oavsett om du upplever det som halt eller inte, och speciellt om tidningsbudet ber om sandning. Det är inte du som behöver utföra akrobatiska konster till cykel mitt i natten/tidiga morgonen och riskerar att bli liggande ute i kylan med brutna ben, därför är det inte heller du som bestämmer när sand behövs.

Och skotta bort plogvallar och snö så att man enkelt kommer åt brevlådan. Då går allt så mycket smidigare och tidningarna kommer ut snabbare. Detsamma gäller fordon, cyklar, barnvagnar osv. Ställ dom inte i vägen för brevlådor.
 
Sv: Tips från olika yrken

Alla har väl nåt de önskar att andra visste som skulle underlätta jobbet man gör?

Mycket är säkert sånt "vanligt folk" inte tänker på, men som man kan störa sig på om man jobbar med det.

Jag jobbar med elektronikåtervinning och önskar att folk:
*Klipper sladdar av grejer innan de kastar.
*Tar ur batterier.
*Inte slänger saker i påsar.
*Bara slänger elektronik i avsedda behållare. Inte blöjor, hundbajspåsar och motorolja.

Fler yrken som vill dela med sig av önskat beteende hos folk?

Bra tråd!

Jag är städerska...

1. Torka upp dina kaffefläckar själv. Jag har kanske just städat där och tar inte där igen.
2. Papper i papperskorgarna och frukt i fruktpåsen. Inte allt i papperskorgen.
3. Den som slänger långa pinnar och vassa saker i papperskorgen får bära ut det själv... vad gör vassa saker med en sopsäck och mina händer när jag trycker ihop säcken för att knyta den?
4. Rör inte mina grejer utan lov! :sneaky:
5. Sätt in/upp stolarna så jag kan komma till på golvet, jag tar annars bara runt.
6. Kolla numer 4 igen!
7. Osäker på nummer 4? Kolla igen då!!:sneaky:


Jag kan koma på minst 10 saker till men det är inte bra för hjärtat :P
 
Sv: Tips från olika yrken

Startar om telefonen / datorn innan dom ringer. Och framförallt, sitter med den grejen dom har problem med i handen innan dom ringer. Inte ringer när dom sitter i bilen 30 mil bort från grejen som inte fungerade någon kväll förra månaden.

Och allra helst att folk slutar förvänta sig att vi ska vara allvetande, allsupportande och att man ska kunna surfa i 100mbit/s uppe på kalfjället/i älgskogen/ute på havet.
 
Sv: Tips från olika yrken

Rolig tråd!
Jag jobbar i stall, detta är till inackorderingarna.

Märk upp höpåsar och hinkar ordentligt.
Har du lock på foderhinkarna? Prova då att försöka öppna locket med vantar på alternativt utan vantar men med stelfrusna fingrar.
Släng ej grindhandtagen i snön.
Tvätta gärna bajsiga bensnören.
Lädergrimma är lättast att sätta på hästen.
 
Sv: Tips från olika yrken

Som anställd i matbutik fick jag efter några år mentala meltdowns när kunder lämpade av djupfrysta/kylda varor på olika ställen i butiken. Enligt reglerna fick vi inte sälja varor som inte förvarats enligt rekommendationen på förpackningen och fick ju därför kasta oerhörda mängder mat varje dag. Jättedumt.

Men gud, gör folk så?! :meh:
 
Sv: Tips från olika yrken

Och låt inte djuren hälsa på varandra. Din hund må vara van vid katter, men katten den hälsar på kanske inte är det och sen ska vi hantera den.

Det här önskar jag mig även som kund att andra kunder lär sig. Jag blir tokig på alla som bara släpper fram sina hundar till min eller som har noll koll på sin hud som självklart springer runt i ett flexikoppel och förpestar tillvaron. Det spelar ingen roll om hunden är snäll, jag vill inte att hundarna ska hälsa ändå och kanske sprida vidare vad de nu råkar vara inne för.
 
Sv: Tips från olika yrken

Jag har jobbat mycket på café bland annat, här kommer lite tankar från mig:

* Snälla, ställ disken och brickan i brickstället om sådant finns.

* Om ditt barn kletar oboy, sylt, ketchup eller annat på möbler, dukar, gardiner och liknande - var snäll och stoppa det innan. Eller sanera efter dem. Eller säg åtminstone till.:cautious:

Men kanske mest av allt:
* Knöla inte ned smörgåsplast, tepåsar, servetter och matrester i din halvdruckna kopp.. det blir oerhört äckligt och vi som jobbar i köket måste för hand tömma dessa. Det är både äckligt och tidskrävande. Lägg det hellre i en hög på assietten/brickan eller så! :)

Tankar från andra yrken:
* Om du kan öppna kyldisken kan du väl stänga den också? Det är samma rörelse, fast åt andra hållet! :idea:
 
Sv: Tips från olika yrken

Jag jobbar inom äldreomsorgen så folk sådär i "allmänhet" träffar jag inte på så jätteofta.
Boende/brukare är jag ju till för och kräver inget av förstås, men man kunde önska att anhöriga fick gå på en informationsträff och lära sig att:
- Jag är till för din gamla släkting som bor här, det är framförallt henne/honom jag ägnar min tid åt och jo, även om han/hon har en sjukdom så varken får eller vill jag prata över huvudet på personen. Så bli inte ledsna, jag ignorerar inte er utan följer bara riktlinjer och månar om er släktings välmående.

- Det bor i snitt 10 personer på varje avdelning och oftast är vi 2-3 personer som ska vårda dessa plus sköta administrativa uppgifter, städa och svara i telefon. Jag vill gärna småprata och lära känna er men jag hinner inte stå hos er hur länge som helst. Börjar jag låta stressad så finns det är bra anledning...

- Personalen är INTE lättillgängliga barnvakter. Eller betjänter.

- Undersköterska och sjuksköterska är inte samma sak. Som undersköterska kan jag säkert inte svara på vad just den tabletten är till för eller ställa en diagnos på ett konstigt andningsljud. Sånt måste jag få kontakta sjuksköterskan om och jag blir inte mer hjälpsam för att jag blir kallad inkompetent...

- Åker ni på utflykt med er släkting? SÄG TILL OSS både när ni åker och när ni kommer tillbaka! Boendet är inte ett fängelse med bevakning och vi kan inte ha stenkoll på vart alla brukare är hela tiden. Vi blir oroliga om en brukare bara försvinner och vet vi inte att han/hon kommit tillbaka så går vi ju inte och säger till om att maten är klar...

- Jag förstår att ni blir förbannade på att inget hinns med och er släkting känner sig bortglömd eller saker kommer bort etc. Men snälla, börja inte skälla på mig. Jag gör mitt allra bästa för att hinna allting och mig lyssnar inte chefen på. Jag talar gärna om hur ni kan få kontakt med chef/ansvarig och så får ni gladeligen skälla på denna istället!

- När ni kommer in på eller ringer till boendet - fråga inte hur "mamma" mår. Är det en timvikarie du pratar med så jobbar denne ofta på flera olika boenden och har inte en chans att komma ihåg alla hundratals brukare och deras anhöriga. Använd din släktings namn. Timvikarien kan heller inte hjälpa att hon/han inte har stenkoll på om din släkting ätit bra i helgen, sovit gott eller vart den röda tröjan tagit vägen. Som timvikarie kan det gå veckor mellan arbetspassen på samma avdelning, man kan inte lära sig vad som är normalt för varje brukare för man träffar dem så sällan. Jättetråkigt att det ser ut såhär men det är inte personalens fel!

Så hälsar ni på släktingar på ett boende, tänk på att vi i personalen bara är människor och vi gör vårt bästa. Det är hemskt att få en utskällning för att man inte kan redogöra för vart en schampoflaska tagit vägen när man rusat som en galning hela dagen och inte ens hunnit på toa fast man varit kissnödig dom senaste två timmarna...:(
 
Senast ändrad:
Sv: Tips från olika yrken

Jag jobbar som signaltekniker på järnvägen och undrar ibland om folk har glömt hjärnan hemma;

- Var noga med att kolla så att du inte är förhög när du ska passera en järnvägsövergång. Det är 16 000V i ledningen som är direkt ovanför och det är inget roligt om den träffar ena rälen. Det kan då gå rakt in i våra elektronikkurar och förstöra oerhört mycket. Tyvärr kan det medföra störningar eftersom vissa fel kan vara svåra att upptäcka/hitta.

- lägg inte saker vid/på spåret. Det är inget trevligt att gå där när en massa skräp ligger där. Om man dessutom har lagt en peng över skarven eller metall mellan spåren, kan detta medföra förseningar som drabbar många människor.

- gena inte mellan spåren och tro för allt i världen inte att spåret är avstängt trots att det inte gått tåg där på 3veckor. Rätt som det är kommer det ett tåg...

- Om du har tankar på att avsluta ditt liv, välj då en annan metod än att ställa dig framför tåget. Det påverkar många som måste sanera och plocka upp alla kvarlevor. Dessutom så kommer lokföraren må dåligt för en lång tid framöver.
 
Sv: Tips från olika yrken

Tidigare jobb på kundtjänst och support: Nej, det går INTE att göra det omöjliga bara för att du är otrevlig och högljudd. Du får INTE bättre service av att skrika könsord i örat på mig.

Från restaurangen:
- Tre chilifrukter på menyn betyder att maten är stark. Klarar du inte stark mat? Beställ då inte denna. Vi kan byta din rätt men inte ge dig pengarna tillbaka för en rätt som är helt korrekt tillagad när du klagar på att den är för stark. Vill du ha samma rätt men bestämma styrkan själv? Säg till INNAN så gör vi en specialbeställning.
- Det går alldeles utmärkt att använda ordet "ursäkta" när du vill något, företrädelsevis när jag går förbi ditt bord. Inte skrika "DU!" eller "HALLÅ!!" tvärs över matsalen när jag upptagen med andra gäster. Världen cirkulerar inte kring dig...
 
Sv: Tips från olika yrken

Jag jobbar med elektronikåtervinning och önskar att folk:
*Klipper sladdar av grejer innan de kastar.
*Tar ur batterier.
*Inte slänger saker i påsar.

Åh vad bra att du sa, det ska jag tänka på i framtiden! :)

Jag jobbar som fårklippare och har jobbat i många år som hovslagare.
Jag blir extra glad om mina kunder:
*Ser till att djuren är på plats inne på avtalad tid
*Ser till att arbetsplatsen är användbar, (plant underlag, skyddat från väder och vind, tillgång till eluttag, inga farliga föremål i omedelbar närhet och att belysningen fungerar.)
*Ser till att djuren är torra/rena så jag slipper gå resten av dagen i blöta och leriga kläder och får mina verktyg förstörda
*Har kontakter/betalkort redo eller betalar fakturan även utan påminnelser...

Inte så konstiga saker kan tyckas, men tydligen inte så självklart.
 
Sv: Tips från olika yrken

Som anställd i matbutik fick jag efter några år mentala meltdowns när kunder lämpade av djupfrysta/kylda varor på olika ställen i butiken. Enligt reglerna fick vi inte sälja varor som inte förvarats enligt rekommendationen på förpackningen och fick ju därför kasta oerhörda mängder mat varje dag. Jättedumt.

Har också jobbat i butik, håller med om detta! Uppskattar också jättemycket om folk säger till ifall de råkar ha haft ner ett paket yoghurt/ägg/mjölk/läsk/whatever, så kan man snabbt städa upp det :)

Nu arbetar jag inte längre i en matbutik utan i en mindre klock- och smyckesbutik. Där har jag nog inget tips att komma med... Det finns ju alltid småsaker man önskar sig (t.ex. att människor alltid hängde tillbaka ev "prövade" smycken på samma spjut som de tog dem på o.s.v.) men sånt ingår ju i mina arbetsuppgifter så inget jag kan kräva av kunderna. Men det uppskattas mycket när människor tänker till och försöker att inte röra omkring alltför mycket :)
 
Sv: Tips från olika yrken

kl

Arbetar i matbutik, och många kunder kanske inte tänker på det där med kylvaror. Jobbar med frukt och grönt och vi har tex färdigskuren sallad i påsar, och de blir dåliga jättefort i värme. Men ändå hittar man dom lite här och var när kunderna plötsligt ångrat sig :(
Sen håller jag med en ovanstående: frysvaror kan man hitta precis var som helst, trist...

Och varför drar i princip varje kund av en banan från klasen?
Inte två eller tre, utan en? Ja det är faktiskt väldigt vanligt och jag har i många år undrat varför... :p Inte så farligt eg då den bananen hamnar i barnens låda, men bara själva fenomenet är så underligt.

Och snälla bli inte arga för att det kanske är tomt i ngn hylla, ibland är det väldigt stressigt och varan kanske är på ingång eller står på lagret, fråga bara och vi hämtar alltid varan åt er om den finns på lagret. Ibland har man kanske 4 hål i hyllan samtidigt och man får prioritera, vi struntar inte i att fylla på, det är på gång :)
 
Sv: Tips från olika yrken

Kan tyckas självklart men ha hunden/katten i bur eller i koppel när ni kommer till veterinären. Har ni glömt, inga problem finns både koppel el bur att låna säg bara till i receptionen, bär inte in djuret löst (eller gående "fot"lös) även om djuret är sååå snällt eller jätte dålig, händer allt för ofta att de smiter iväg eller stör andra i väntrummet.

I väntrummet kan det sitta sjuka djur så låt inte djuren hälsa på varandra (eller att ni klappar på djuret) utan att försäkra er om att båda är där för en ex vaccination om ni promt önskar att det ska få hälsa. Det försöks att placera de djur som kan smitta direkt i rum men ibland vet vi inte det i förväg och ibland lyssnar inte ägare på anvisningarna i telefonen om de ringt innan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 249
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 106
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Nu är jag arg, riktigt arg - vilket jag nästan aldrig brukar vara... Jag är så trött på högstadieungar så det finns inte! :banghead...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp