Tips gällande nybygge av stall

MaRomer

Trådstartare
Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara på den säkra sidan så låter jag buke få säga sitt. Jag kommer skriva en kortare beskrivning gällande material, och lite annat.

Utsida: Stående panel behandlad med gråbetsad järnvitriol (Samma som boningshuset). Tak kommer antingen vara plåt eller takpapp, vi har takpapp på huset. Dörrar, foder och vindskivor kommer ha samma vinröda nyans som huset. Fönsterna är välvda, betsade svarta. Ytterdörrar mot framsida samt gavel kommer vara delade 30/70 lodrät samt 50/50 vågrät. Baksidans dörr kommer endast vara 50/50 lodrät och ej välvd då det ska köras in rundbale där.

Stallet kommer vara isolerat. Det kommer över sadelkammare samt foder bli ett loft. Men inte för förvaring av foder då det står på annan plats. Över den "öppna delen" i stallet, så kommer det vara öppet i nock med ljusinsläpp samt ventilation i nocken. Boxarna blir till antalet 4 och kommer alla ha slagdörrar med öppningsbart galler i dörren. Galler mellan boxarna samt ut mot stallgång. Murade eller ekfyllnad som mellanväggar. Fronterna i ek med ventilationsspår. Boxarna har öppningsbara fönster så hästarna kan kika ut. Övriga fönster är inte öppningsbara.

Isolerad sadelkammare, täckersum samt foderkammare med värme. Avlopp i de tre utrymmena. Vatten i sadelkammare samt foderkammare.

I det öppna utrymmet i stallgången ska två bågar upp för uppbindning. Plats ej specificerad.

Material i golvet kommer bli betong i alla utrymmen utom stallgång och grovfoder delen. Här kommer det läggas marksten. I boxarna kommer det finnas gummimattor, likaså uppbindningsplatsen.

Inga vattenkoppar eller spolspilta i stallet.

Något mer jag inte tänkt på? Vi har två hästar varav en är hingst och ogillar när vissa hästar kommer för nära honom i stall och hage. Vi har även lösdrift med två stora uteboxar. Och det kan tänka sig att flocken utökas med en ponny till om några år.
 

Bifogade filer

  • stallritning 19.5 m, 9 m. 175 kvm.jpg
    stallritning 19.5 m, 9 m. 175 kvm.jpg
    43,6 KB · Visningar: 767
Sätt in mycket belysning, särskilt över skötselplatserna, så blir hovslagaren glad.

Finns någon plats för redskap - skottkärra, grepar, sopborstar? Det är skönt att få det nära boxarna, men lite undanstoppat så eventuella lösa hästar inte riskerar att skada sig.
 
Sätt in mycket belysning, särskilt över skötselplatserna, så blir hovslagaren glad.

Finns någon plats för redskap - skottkärra, grepar, sopborstar? Det är skönt att få det nära boxarna, men lite undanstoppat så eventuella lösa hästar inte riskerar att skada sig.

Hovslagaren har fått säga sitt i stallbygget;) Så belysning blir ordentlig.

Grepar och skottkärra kommer få stå vid grovfodret.
 
Vi klädde taket på vårt stall med vit plåt på insidan, enkelt att hålla rent och ljusar upp.

Ångrar att vi har rent trä alls på något ställe då vi har en bäver i stallet, som smittat de två andra till att också bli gnagare 🤦🏼‍♀️
Har fått klä väggarna i plastskivor... på bild ser du också taket.
Säger helt klart mura istället för ek, samt överväg att inte ha träfronter, vi har fronter i något plastmaterial.
468295AF-7EEE-4A7E-8E4C-C059A66DD62A.jpeg
 
Ser väldigt bra ut.
Det gäller att göra det enkelt för ägaren med så liten arbetsinsats som möjligt för alla tunga monotona jobb.
stor våg ,foderskottkärra, balupprullare, bra skräpstationer, lättåtkomlig gödselplatta. lätt att hänga täcken och sadlar. Lätt att fylla på vatten. Minimera tunga lyft. Har man allt det så slipper man lägga tid på tråkiga tunga saker. Jag kan fodra i 3 lösdrifter inkl väga upp hö och fylla på vatten på mindre än 20 minuter, 20 hästar.
 
Vi klädde taket på vårt stall med vit plåt på insidan, enkelt att hålla rent och ljusar upp.

Ångrar att vi har rent trä alls på något ställe då vi har en bäver i stallet, som smittat de två andra till att också bli gnagare 🤦🏼‍♀️
Har fått klä väggarna i plastskivor... på bild ser du också taket.
Säger helt klart mura istället för ek, samt överväg att inte ha träfronter, vi har fronter i något plastmaterial.

Jag har en bäver idag. Men bara på kanter och bara på riktigt gott obehandlat trä haha
 
Ser väldigt bra ut.
Det gäller att göra det enkelt för ägaren med så liten arbetsinsats som möjligt för alla tunga monotona jobb.
stor våg ,foderskottkärra, balupprullare, bra skräpstationer, lättåtkomlig gödselplatta. lätt att hänga täcken och sadlar. Lätt att fylla på vatten. Minimera tunga lyft. Har man allt det så slipper man lägga tid på tråkiga tunga saker. Jag kan fodra i 3 lösdrifter inkl väga upp hö och fylla på vatten på mindre än 20 minuter, 20 hästar.


Precis. Mina kommer gå inne ca 22-06, vattenslang på vinda för att slippa bära hinkar. osv
 
Marksten kan vara svår att hålla ren, sopa på. Skarvarna är svåra att få släta och även hållbara om man har skodda hästar.

Medveten om detta. Men det valet kommer vi ha kvar. Estetiskt otroligt snyggt samt inte lika halt som ett betonggolv. Pga skodda hästar så kommer det vara gummimatta där vi ställer upp dem.
 
Rutnät istället för boxgaller alla dagar. Mycket mindre skaderisk.


Jag tycker också detta. Men samtidigt har jag inte hittat någon leverantör med det utseendet som jag vill ha. Dvs runda former. Men jag har kontakt med en firma som jag ska höra med om de kan anpassa inredningen.
 
Vi klädde taket på vårt stall med vit plåt på insidan, enkelt att hålla rent och ljusar upp.

Ångrar att vi har rent trä alls på något ställe då vi har en bäver i stallet, som smittat de två andra till att också bli gnagare 🤦🏼‍♀️
Har fått klä väggarna i plastskivor... på bild ser du också taket.
Säger helt klart mura istället för ek, samt överväg att inte ha träfronter, vi har fronter i något plastmaterial.
Visa bifogad fil 45055

Ursäkta OT, men måste få fråga.. Vart kommer plastskivorna ifrån? Har en bäver inhyrd i mitt stall som snart ätit sig genom väggen... :crazy:
 
Jag tycker också detta. Men samtidigt har jag inte hittat någon leverantör med det utseendet som jag vill ha. Dvs runda former. Men jag har kontakt med en firma som jag ska höra med om de kan anpassa inredningen.
Om det är speciella former du vill ha på gäller, så kolla lite med firmor som gör inbrottsskydd i gallerform. Ibland kan man få precis det man vill ha och till väldigt bra priser.
 
Jag vill ge ett tips som kanske är lite annorlunda.
Jag stod i ett stall där de hade värme i stallgången, inte jättevarmt, men kanske 15 grader. Herrejävlar vilken skillnad det gjorde! Man kunde rykta och pyssla om hästen i godan ro, man kunde ha av täcket länge utan att bekymra sig om att hästen skulle börja frysa eller liknande.

Så i framtiden så kommer jag göra en del av stallet uppvärmd, och då bara en uppställningsdel. Det gör sån otrolig skillnad när det är -15 ute. Man springer inte in från stallet utan man kan gladerligen stå och rykta hästen i en timme även vintertid. Något jag aldrig gör om det är så pass kallt annars, både för hästens och min skull.

En sådan ändring skulle ju kräva en ganska stor ändring på din ritning, men jag vill ändå lägga ut tanken så att fler kan få del av det tipset, för det ändrade hela min syn på hur jag vill ha mitt framtida stall.
 
Tack för tips! Ska genast inhandla :up:

Ett andra tips är att vänta till det är minst 15 grader ute, alternativt se till att skivorna är varma innan de sätts upp.
Vi satte upp i en box när det var kallare ute och de skivorna har blivit lite buckliga då de drog ihop sig i kyla och sen expanderade lite på väggen. Rent estetiskt, men det stör mig 🙈
 
Jag vill ge ett tips som kanske är lite annorlunda.
Jag stod i ett stall där de hade värme i stallgången, inte jättevarmt, men kanske 15 grader. Herrejävlar vilken skillnad det gjorde! Man kunde rykta och pyssla om hästen i godan ro, man kunde ha av täcket länge utan att bekymra sig om att hästen skulle börja frysa eller liknande.

Så i framtiden så kommer jag göra en del av stallet uppvärmd, och då bara en uppställningsdel. Det gör sån otrolig skillnad när det är -15 ute. Man springer inte in från stallet utan man kan gladerligen stå och rykta hästen i en timme även vintertid. Något jag aldrig gör om det är så pass kallt annars, både för hästens och min skull.

En sådan ändring skulle ju kräva en ganska stor ändring på din ritning, men jag vill ändå lägga ut tanken så att fler kan få del av det tipset, för det ändrade hela min syn på hur jag vill ha mitt framtida stall.

Jag kommer ha infravärme ovan uppbindningsplatser. (självklart godkänd sådan)
 
Ett andra tips är att vänta till det är minst 15 grader ute, alternativt se till att skivorna är varma innan de sätts upp.
Vi satte upp i en box när det var kallare ute och de skivorna har blivit lite buckliga då de drog ihop sig i kyla och sen expanderade lite på väggen. Rent estetiskt, men det stör mig 🙈
Hände oss också!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 151
Senast: Angel
·
Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 424
Senast: ptr
·
Äldre Vi har spanat in ett hus att hyra. Eller rättare sagt en liten gård med två-tre boxar (ena boxen är sadelkammare i dagsläget). Priset är...
2
Svar
35
· Visningar
3 030
Senast: sthu
·
Hundhälsa Från och med januari behöver mina hundar en hundgård, då kommer jag att vara hemifrån mellan ca 8-15. Hundgården är alltså till för...
Svar
10
· Visningar
2 169
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp