Tips gällande nybygge av stall

Finns det en risk för att plastskivorna gör att träet murknar bakom?
Vi har våra med stenvägg bakom. Vi funderadepå om vi skulle försöka göra det helt tätt med silikon runt, men bestämde istället att se till att det är öppet nertill. Men jag hade nog varit mycket mer försiktig om jag hade haft trä bakom.
 
Friskluftsintag får du inte glömma, och de ska vara anpassade för hästar, inte människor. Prata med dem som du köper nockventilationen av så du får rätt storlek på friskuftsintagen.
Personligen skulle jag ge betydligt mer utrymme för foder och mycket mindre utrymme för sadelkammare. Större dörrar till foderutrymmet för att underlätta hanteringen mellan stall och foderkammare. Planera för plats för varmvattenberedare och hydrofor i uppvärmt utrymme.
 
Senast ändrad:
Jag hade nog försökt utöka rummet för grovfoder, en rundbal och en skottkärra m.m i en "box" är ganska trångt.
Överväg även att bygga en box med hel vägg mot kompisen om du i nuläget har en häst som ogillar vissa andra då kan den få mer lugn och ro.
 
Jag vill ge ett tips som kanske är lite annorlunda.
Jag stod i ett stall där de hade värme i stallgången, inte jättevarmt, men kanske 15 grader. Herrejävlar vilken skillnad det gjorde! Man kunde rykta och pyssla om hästen i godan ro, man kunde ha av täcket länge utan att bekymra sig om att hästen skulle börja frysa eller liknande.

Så i framtiden så kommer jag göra en del av stallet uppvärmd, och då bara en uppställningsdel. Det gör sån otrolig skillnad när det är -15 ute. Man springer inte in från stallet utan man kan gladerligen stå och rykta hästen i en timme även vintertid. Något jag aldrig gör om det är så pass kallt annars, både för hästens och min skull.

Är detta verkligen annorlunda? 🤔 Har nog sällan varit i stall som inte är uppvärmda vintertid.. iofs inte jättevarmt men åtminstone så att man i lugn och ro kan ta av täcke och rykta så länge man känner för det :)
 
Är detta verkligen annorlunda? 🤔 Har nog sällan varit i stall som inte är uppvärmda vintertid.. iofs inte jättevarmt men åtminstone så att man i lugn och ro kan ta av täcke och rykta så länge man känner för det :)
Jag har nog aldrig varit i ett stall som har varit uppvärmt. Vissa har varit isolerade så att det blir plusgrader av hästarna. Men det är stor skillnad på 3 grader och 15 :D
 
Jag har nog aldrig varit i ett stall som har varit uppvärmt. Vissa har varit isolerade så att det blir plusgrader av hästarna. Men det är stor skillnad på 3 grader och 15 :D

Okej kanske är skillnad var i landet man bor, här uppe har nog de flesta någon typ av uppvärmning i stallet 😊
 
Här är det mycket ovanligt med uppvärmning i stall. Möjligtvis att det kan finnas någon uppvärmd skötseldel. Själv har jag köpt ett par grislampor modell större som går att dra igång över skötselplatsen när den används samt över vasken och vattenkranarna så de inte fryser om det blir riktigt kallt. Vattenledningarna har värmeslinga med termostat men den behöver inte vara igång om det inte håller sig kallare än -15 ute eftersom stallet då håller sig över nollan invändigt bara man är noga med att stänga dörrarna. Nu har jag nog viss nytta av att stalldelen sitter ihop med ett isolerat och uppvärmt garage men någon uppvärmning av hela stallet har jag aldrig tyckt behövts och jag är extremt frusen av mig.
 
Några saker jag har på min lista är att ha ingången av vattnet uppvärmt, så man iaf har en kran som aldrig fryser. Sen kan man ha fortsättning som gåt att stänga av vintertid. Men enligt din plan antar jag att du har något sånt.

jätteordentlig ventilation och bra vädringsmöjligheter. Jag har haft hosthäst, och är sedan dess otroligt noga med friskluftsintag och att vädra när vädret ute är fint. Att sätta nät istället för rutor i några fönster ( spröjsade, så smårutor ) är det bästa jag gjort.

Tänk även till på bekväm förvaring, täcken, hagmaterial, alla skrymmande grejer. Antar att du planerar att använda loftet. Så tänk till på en liten ( kanske repdriven med trissa?) Hissanordning, så man slipper gå i branta trappor med täcken och snubbla på maggjordarna...

Lycka till, vilken dröm att bygga nytt stall!!!!
//Djezima med stall från 1889, Still going strong utan indraget vatten...
 
Oh, och jag hade oxå funderat på någon typ av höbinge-lucka, automatisk eller manuell, så man kan lägga in natthöet, och sedan bara vända in den till hästen, klart!
Jag är allergisk mot alla ikea-kassar som alla envisas med att packa i! 😜
 
"Några saker jag har på min lista är att ha ingången av vattnet uppvärmt, så man iaf har en kran som aldrig fryser. Sen kan man ha fortsättning som gåt att stänga av vintertid. Men enligt din plan antar jag att du har något sånt."

-kommer inte finnas något vatten i själva stalldelen utan kommer ha det i de uppvärmda utrymmena. Med tillhörande vattenslang så man slipper bära hinkar.

" jätteordentlig ventilation och bra vädringsmöjligheter. Jag har haft hosthäst, och är sedan dess otroligt noga med friskluftsintag och att vädra när vädret ute är fint. Att sätta nät istället för rutor i några fönster ( spröjsade, så smårutor ) är det bästa jag gjort."

-jag har också haft hosthäst. Det kommer vara ventilation över fönsterna I boxarna samt ventilerad nock. Även öppningsbara fönster och ytterdörrar som går ha öppna.

" Tänk även till på bekväm förvaring, täcken, hagmaterial, alla skrymmande grejer. Antar att du planerar att använda loftet. Så tänk till på en liten ( kanske repdriven med trissa?) Hissanordning, så man slipper gå i branta trappor med täcken och snubbla på maggjordarna..."

-hagmaterial osv har vi I ladan. Loftet kommer barnen få leka på. Vi planerar ej förvaring där utan det ska bli deras egna krypin. Ev täcken osv som inte används har ett eget rum.
 
"Några saker jag har på min lista är att ha ingången av vattnet uppvärmt, så man iaf har en kran som aldrig fryser. Sen kan man ha fortsättning som gåt att stänga av vintertid. Men enligt din plan antar jag att du har något sånt."

-kommer inte finnas något vatten i själva stalldelen utan kommer ha det i de uppvärmda utrymmena. Med tillhörande vattenslang så man slipper bära hinkar.

" jätteordentlig ventilation och bra vädringsmöjligheter. Jag har haft hosthäst, och är sedan dess otroligt noga med friskluftsintag och att vädra när vädret ute är fint. Att sätta nät istället för rutor i några fönster ( spröjsade, så smårutor ) är det bästa jag gjort."

-jag har också haft hosthäst. Det kommer vara ventilation över fönsterna I boxarna samt ventilerad nock. Även öppningsbara fönster och ytterdörrar som går ha öppna.

" Tänk även till på bekväm förvaring, täcken, hagmaterial, alla skrymmande grejer. Antar att du planerar att använda loftet. Så tänk till på en liten ( kanske repdriven med trissa?) Hissanordning, så man slipper gå i branta trappor med täcken och snubbla på maggjordarna..."

-hagmaterial osv har vi I ladan. Loftet kommer barnen få leka på. Vi planerar ej förvaring där utan det ska bli deras egna krypin. Ev täcken osv som inte används har ett eget rum.

Kontakta en firma som jobbar med ventilation i stall, jag har sett många stall där ventilationsfirmor anlitats, men där det blivit för lite ventilation då det varit firmor som vanligen arbetar med bostadshus. En häst kräver ungefär 7 ggr så mycket ventilation som en människa, en firma som jobbar med stallventilation räknar ut hur stora öppningar det behövs baserat på uppgifter gällande häst i Svensk standard. Det bästa är att ha en öppning i hela takfoten, då blir inluften jämnt fördelad i hela stallet, och sedan stiger luften upp till nocken, som har en öppning som med fördel är reglerbar. Dörrar och fönster ger ofta enbart drag på just det stället de finns, och de punkterar även en ventilation som är rätt beräknad med avseende på in-och utluftsdon.
 
Kontakta en firma som jobbar med ventilation i stall, jag har sett många stall där ventilationsfirmor anlitats, men där det blivit för lite ventilation då det varit firmor som vanligen arbetar med bostadshus. En häst kräver ungefär 7 ggr så mycket ventilation som en människa, en firma som jobbar med stallventilation räknar ut hur stora öppningar det behövs baserat på uppgifter gällande häst i Svensk standard. Det bästa är att ha en öppning i hela takfoten, då blir inluften jämnt fördelad i hela stallet, och sedan stiger luften upp till nocken, som har en öppning som med fördel är reglerbar. Dörrar och fönster ger ofta enbart drag på just det stället de finns, och de punkterar även en ventilation som är rätt beräknad med avseende på in-och utluftsdon.


Vi beställer från en känd tillverkare av stall. Så de har 110 koll på allt det.
 
Okej kanske är skillnad var i landet man bor, här uppe har nog de flesta någon typ av uppvärmning i stallet 😊
Jag bor i norra Västerbotten och jag har nog aldrig varit i ett privatstall som varit uppvärmt. På sin höjd har det varit en värmefläkt på när det varit riktigt kallt, mest för att vattnet inte ska frysa.
 
Något som jag tycker är bra är att ha någon elkontakt i taket vid uppbindningsplatsen. Så skönt när man ska klippa någon häst och slippa ha sladden runt benen.
Nu skulle ni väll ha rätt öppen takhöjd så kanske inte funkar hos er?
 
En sak som är viktig tycker jag är att också planera utifrån hur stallet är orienterat i förhållande till väderstrecken, det gör stor skillnad om ett fönster är mot norr, söder, öster eller väster. Kanske också efter vindriktning när det gäller portar mm.
 
Jag bor i norra Västerbotten och jag har nog aldrig varit i ett privatstall som varit uppvärmt. På sin höjd har det varit en värmefläkt på när det varit riktigt kallt, mest för att vattnet inte ska frysa.
[
En sak som är viktig tycker jag är att också planera utifrån hur stallet är orienterat i förhållande till väderstrecken, det gör stor skillnad om ett fönster är mot norr, söder, öster eller väster. Kanske också efter vindriktning när det gäller portar mm.

Dock måste man även placera det i en korrekt säker plats. Och se till hur det ser ut där man ska bygga. Vårt är placerat med gaveln mot hagarna och långsida mot gårdsplan.
 
Något som jag tycker är bra är att ha någon elkontakt i taket vid uppbindningsplatsen. Så skönt när man ska klippa någon häst och slippa ha sladden runt benen.
Nu skulle ni väll ha rätt öppen takhöjd så kanske inte funkar hos er?


Ja det är öppet till nock. Men vi kommer placera lysrören i vajer. Så inga problem med kontakt ovanifrån. Bra tips!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 151
Senast: Angel
·
Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 424
Senast: ptr
·
Äldre Vi har spanat in ett hus att hyra. Eller rättare sagt en liten gård med två-tre boxar (ena boxen är sadelkammare i dagsläget). Priset är...
2
Svar
35
· Visningar
3 031
Senast: sthu
·
Hundhälsa Från och med januari behöver mina hundar en hundgård, då kommer jag att vara hemifrån mellan ca 8-15. Hundgården är alltså till för...
Svar
10
· Visningar
2 169
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp