Tips gällande nybygge av stall

Hade jag byggt ett helt nytt stall och får bestämma hur det ska se ut så hade jag velat ha dörrar ut från varje box, så att man om det skulle börja brinna inte behöver ge sig in i stallet för att få ut hästarna.
 
Hade jag byggt ett helt nytt stall och får bestämma hur det ska se ut så hade jag velat ha dörrar ut från varje box, så att man om det skulle börja brinna inte behöver ge sig in i stallet för att få ut hästarna.

Visst brinner stall varje år. Men det är mer sällan än man tror. Vi kommer satsa på värmelarm som är kopplat till larmcentral. För de där dörrarna gör ingen nytta om man inte är hemma. Samt har man inget larm så är det svårt att kunna uppmärksamma branden innan det är för sent. Röken dödar fortare än elden. Så vi ser inte att det kommer behövas.
 
Ajajaj.

Jag råkade rita lite fler ritningar då jag kanske även ändrat mig ang stallets form för att få till en carport. och kom då fram till dessa.
 

Bifogade filer

  • lövånger nr 1. 9,60m 18 m carport 4,8m.jpg
    lövånger nr 1. 9,60m 18 m carport 4,8m.jpg
    55,4 KB · Visningar: 305
Denna ger större boxar, men mindre ytor för människorna.

Lägg märke till att på båda ritningarna så har grovfodret flyttat ut i carporten tillsammans med strö, skottkärra, gödsel osv.
 

Bifogade filer

  • lövånger nr 4 ,18m 9,6 m.jpg
    lövånger nr 4 ,18m 9,6 m.jpg
    48 KB · Visningar: 283
Spännande. Jag hade sett till att ha utåtgående dörrar in till sadelkammaren, foder och täckesrum. Du vill säkert ha så mycket utrymme som möjligt där inne.
Jag vet inte om dina fönster är öppningsbara? Jag hade gärna sett att man kan vädra igenom stallet med korsdag.
Jag hade nog flyttat dörrarna till sadelkammaren och foderrummet till rummet i mitten.
 
Spännande. Jag hade sett till att ha utåtgående dörrar in till sadelkammaren, foder och täckesrum. Du vill säkert ha så mycket utrymme som möjligt där inne.
Jag vet inte om dina fönster är öppningsbara? Jag hade gärna sett att man kan vädra igenom stallet med korsdag.
Jag hade nog flyttat dörrarna till sadelkammaren och foderrummet till rummet i mitten.

Inåtgående dörrar rekommenderas väl av säkerhetsskäl? Så ingen öppnar en dörr och det råkar stå en häst där.
 
Så stort är inte stallet. Jag är ganska säker på att du vet när du går in i sadelkammaren att det står en häst i stallgången när du går ut ur sadelkammaren. Vi hade fyra hästar (nu tre)i vårt stall och jag vet alltid att det står en häst i gången när jag går ut från sadelkammaren.
Våra hästar vet mycket väl att dörrarna öppnas och stängs och har koll.

Dessutom vill man ha utåtgående dörrar, ifall någon får ett slaganfall innanför dörren, kan inte blårsljuspersonal komma in för att kroppen kan ligga i vägen. Därför är det alltid bra med utåtgående dörrar. Jag skulle inte offra 90cm-100cm av en väggyta för att dörren öppnas åt det hållet.
Bara ett tips.
 
Så stort är inte stallet. Jag är ganska säker på att du vet när du går in i sadelkammaren att det står en häst i stallgången när du går ut ur sadelkammaren. Vi hade fyra hästar (nu tre)i vårt stall och jag vet alltid att det står en häst i gången när jag går ut från sadelkammaren.
Våra hästar vet mycket väl att dörrarna öppnas och stängs och har koll.

Dessutom vill man ha utåtgående dörrar, ifall någon får ett slaganfall innanför dörren, kan inte blårsljuspersonal komma in för att kroppen kan ligga i vägen. Därför är det alltid bra med utåtgående dörrar. Jag skulle inte offra 90cm-100cm av en väggyta för att dörren öppnas åt det hållet.
Bara ett tips.

Om du kikar runt och pratar ned de som bygger stall så bygger samtliga med intgående dörrar om de finns ianslutning till uppbindning.

Gällande medvetslös innanför dörren och ambulans. Ja det går fin,fint att putta på den medvetslöse med dörren. Frågan är snarare hur den medvetslöse ringde efter ambulans.

Finns fördelar och nackdelar hur man än vänder på det.
 
Ajajaj jag kan ha blivit beroende av att göra stallritningar. Men här är då kanske en eller två till.

Vad är bra, vad är dåligt? (Stirra inte på detaljer såsom vilket håll dörrarna öppnas. Jag har inte fått till någon bra uppbinding på en av dem. Förslag om det går?
 

Bifogade filer

  • Lövånger nr 6 9,60 bred 19,20 lång.jpg
    Lövånger nr 6 9,60 bred 19,20 lång.jpg
    52,2 KB · Visningar: 189
Och den utan uppsatt skötselplats
 

Bifogade filer

  • Lövånger nr 8 9,60 bred 19,20 lång.jpg
    Lövånger nr 8 9,60 bred 19,20 lång.jpg
    52,2 KB · Visningar: 200
Och den utan uppsatt skötselplats

Om du gör de stora boxarna på kortänden något mindre så får du en bra skötselplats mellan boxarna och en box som blir lite ”för sig själv” till hingsten.

Jag skulle flyttat de två boxarna på långsidan närmare boxarna på kortsidan och gjort en skötselplats antingen mellan boxarna eller mellan box och täckesrummet, det gör att du kan göra rummet för täckena större och då få bättre utrymme för att de ska kunna torka.
 
Om du gör de stora boxarna på kortänden något mindre så får du en bra skötselplats mellan boxarna och en box som blir lite ”för sig själv” till hingsten.

Jag skulle flyttat de två boxarna på långsidan närmare boxarna på kortsidan och gjort en skötselplats antingen mellan boxarna eller mellan box och täckesrummet, det gör att du kan göra rummet för täckena större och då få bättre utrymme för att de ska kunna torka.

Hingsten har inga problem att stå jämte andra. Han går i samma hage som valacker. Så han ska inte isoleras från övriga hästar.

Täckesrum är längst ner på prio listan, då de bara används på en häst och täckesrum kommer främst användas som förvaring ;) Om det kommer användas så kommer det hänga max 4 täcken på tork. Då det kommer finnas max det antalet hästar på gården.
 
En uppdatering ska ni få! Nu är ritningarna spikade och förhoppningsvis sätter vi spaden i marken om 4 månader.
Kostnaden som någon undrar över är 1 miljon. Då gör vi allt utom vvs, el och montering av stallinredning själva. Vi lånar in släkt och vänner och har stora kunskaper inom bygg då vi har byggt vårt hus. Stallet ska stå klart hösten 2021. Själva stallet levereras av Lövångers bygg, ventilation från Sveaverken och inredning samt fönster från Abequus. Övriga leverantörer är inte spikade då jag tex inte hittat exakt de dörrar jag vill ha. Så de kanske pappa ska tillverka.
Stall Stensjöholm 210106 ©.jpg
 
Vet inte om du hunnit bygga, annars tänker jag att du har redan fått toppentips om ex värmedel och likande. Sen hade jag personligen bytt plats på grovfodret och foderkammaren.
Som det är nu så drar man med sig spill både in i foderkammare, ut på gården och in i stallet.
Byter man plats så blir det enbart två ställen istället för man kan dra med sig spill bara genom att man går in och ut där/färre tillfällen man behövef gå igenom den/behöver inte sopa lika mycket.
Vill oxå helst ha iaf hö längst ut på byggnaden och då göra den delen av ytterväggen mer luftig (ex springor) för att hålla det mindre dammigt utan att det blir kallare i stallet och av säkerhetsskäl ha det så långt ifrån hästarna som möjligt och ha större chans vid ex brand att hinna få ut dem.

Vart är det tänkt att ha strö? Vid grovfodret? Annars behöver du tänka ut en plats till det oxå.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 151
Senast: Angel
·
Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 425
Senast: ptr
·
Äldre Vi har spanat in ett hus att hyra. Eller rättare sagt en liten gård med två-tre boxar (ena boxen är sadelkammare i dagsläget). Priset är...
2
Svar
35
· Visningar
3 031
Senast: sthu
·
Hundhälsa Från och med januari behöver mina hundar en hundgård, då kommer jag att vara hemifrån mellan ca 8-15. Hundgården är alltså till för...
Svar
10
· Visningar
2 169
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp